LINGER IN SHADOWS

LINGER IN SHADOWS

4.0

Experimentálny projekt demo skupiny z Poľska sa stáva pionierom novej tvorby distribuovanej na domáce konzoly.

Nie je to tak dávno... vlastne počkať, Linger in Shadows som naposledy hral pred pár hodinami tesne predtým, ako z tohto článku mali byť dojmy z hrania najšialenejšieho kusu softvéru prezentovaného na výstavnej ploche TGS, ktorý paradoxne nie je od Japoncov, ale, a teraz pozor, od Polákov! Skupina programátorov Plastic zaujala Sony natoľko, že sa rozhodli kooperovať a vydať pre hernú konzolu vôbec prvé rolling demo, čo pre celú demoscénu znamená historický okamih.

Sedem minút

Pôvodne sa o Linger in Shadows hovorilo, ako o novom projekte Sony Santa Monica, potom o ukážke možností PS3, neskôr o interaktívnom experimente, až pomaly nikto nevedel, čo z toho nakoniec bude a či sa to vôbec dostane do distribučných kanálov. A nepomohlo tomu ani sedem minútové video, kde bolo celé demo, vrátane nadýchaných titulkov v oblakoch, ukázané v plnej dĺžke. Preto je prekvapením, že viac menej aj vo finálnej podobe vyzerá Linger in Shadows identicky ako promo trailer. Podobnosť sa týka iba toho, čo vidíte, nie interaktivity a pridanej hodnoty v podobe trofejí.

Šesť minút a 50 sekúnd, taká je dĺžka Linger in Shadows. A nech si vyberiete pasívne sledovanie (Watch) alebo aktívne zasahovanie do deja (Linger), nikdy nepresiahne túto stopáž. Dejová osnova je identická pre oba módy, demo sa dá zapauzovať, kedykoľvek urobiť screenshot, rozhliadať sa v scénach pomocou pohybových senzorov, alebo ho pretáčať dopredu/dozadu spolu so zvukom a hudbou.

Linger in Shadows
Linger in Shadows Demo sa dá kedykoľvek zapauzovať a posúvať dej vpred/vzad.
Demo sa dá kedykoľvek zapauzovať a posúvať dej vpred/vzad.

Linger in Shadows Všetky scény nesú na sebe typickú next-gen kolorizáciu.
Všetky scény nesú na sebe typickú next-gen kolorizáciu.

Linger in Shadows Blíži sa dramatické vyvrcholenie.
Blíži sa dramatické vyvrcholenie.

Pre nás je však zaujímavejší aktívny Linger. Demo je rozdelená ma päť veľkých scén (Sigil) s alternatívnymi koncami, ale iba jeden vás vždy posunie vpred. Hneď na začiatku musíte pauznúť dianie na obrazovke a zatriasť ovládačom, kým sa nenaplní teplomer v hornej časti. Demo vám v tom okamihu cez mohutné vibrácie dá vedieť, že sa niečo stalo a psychedelickým tunelom preskočí úvodné titulky a prenesie vás do ďalšej scény. V ďalšej zase sledujete, ako lietajúceho psa naháňa temnota. Keď ho doženie a premení na kameň, pretočí sa scéna na začiatok a vy musíte sériou úkonov naplniť teplomer a tak pokračovať ďalej.

Raz je to otáčanie ovládačom okolo vlastnej osi, inokedy zapínanie svetiel (očí) na mechanickej chobotnici, potom zase striedavé mačkanie L2 a R2 a ich kombinovanie. Jednotlivé činnosti nevidíte dopredu ako pri quick time eventoch, ale pretáčaním vpred a vzad musíte vyhľadať pasáže, ktoré od vás vyžadujú nejakú interaktivitu a potom ju podľa zobrazených piktogramov vykonať. Okrem aktívneho zasahovania do scén môžete vybranými objektami len tak hýbať, otáčať ich, rotovať a pod. Pri zmrazenej scéne takáto manipulácia vyzerá mimoriadne efektne.

Čo sa skrýva v tieňoch

Linger in Shadows podporuje trofeje a s nimi priamo súvisí aj hľadanie pozdravov od iných demo skupín. Takto vás nepriamo núti, aby ste dôkladne preskúmali každú jednu scénu a dosiahli 100 %. V hlavnom menu čaká skrytý easter egg (stačí stlačiť L3 a R3), ktorý mimoriadne poteší oldschool nadšencov a tých, ktorí si ešte živo pamätajú éru 8-bitov vo svojej plnej sile. Vlastne Linger in Shadows je pre nich. Vysedávanie pred abstraktnými svetmi, nadväzujúce scény, ktoré nie sú pospájané príbehom, ale možno v nich badať odkazy, sú v istých kruhoch označované za digitálne umenie a práve táto skupina ocení aj tento kúsok najviac.

Linger in Shadows

Či už bude Sony pokračovať v trende podpory demo skupín, alebo nie, meradlom úspechu a schodnosti cesty bude práve Linger in Shadows. Je to odvážny projekt a dôkaz, že aj iná tvorba má šancu bežať na hernom stroji. Demá vo väčšine žmýkajú hardvér na maximum, o Linger in Shadows sa to povedať nedá, zato kombinácia priestorového ozvučenia a solídneho technického spracovania spolu s vibráciami má tendenciu zaradiť Linger in Shadows na rôzne prezentácie či do bytu napchaného moderných umením, tak ako prehliadaný Mesmerize.

Demo Linger in Shadows sa malo distribuovať zdarma. Pôvodná myšlienka takáto nebola, ale vzhľadom na to, že celá scéna bola odhalená vo videu začiatkom roka, tak žiadne dramatické prekvapenia sa nekonajú. Preto je aj veľmi ťažké udeliť finálnu známku. Základ mohol zostať ten istý, pričom Plastic mohli vytvoriť s finančnou pomocou Sony novú scénu a tú potom predávať za necelé tri doláre. Takto je Linger in Shadows zaujímavý pre zberačov trofejí a fanúšikov inej interaktívnej tvorby.

napísal spacejunker 22.10.2008
4.0
LINGER IN SHADOWS