BANJO KAZOOIE: NUTS AND BOLTS

BANJO KAZOOIE: NUTS AND BOLTS

8.5

Banjo sa po rokoch vyhnanstva vracia, mení štýl a ukazuje nečakane zábavnú a inovatívnu hrateľnosť.

Rare tento rok prinieslo dva tituly orientované hlavne na hráčov hľadajúcich zábavu. Prvé boli roztomilé ale už okukané Viva Piňata: Trouble in Paradise a teraz ponúkajú zábavnejší a inovatívnejší titul Banjo Kazoorie Nuts and Bolts, nové pokračovanie dobrodružstiev medveďa Banja. V tomto prípade pôjde o iné pokračovanie na aké sú fanúšikovia tejto série zvyknutí. Nový titul nenasleduje Banjo sériu v klasickom skákačkovom štýle, ale posúva ju vpred do otvoreného sandboxového štýlu založenom na vozidlách. Jasne a jednoducho - ide o rozprávkový GTA štýl, teda čakajte rozsiahle mesto s rozmanitými podsvetmi s možnosťou získavania misií od obyvateľov tohto sveta.

Základ Nuts and Bolts tvorí krátky príbeh, kde sa herný boh už nemohol pozerať na večné súperenie Banja a bosorky Guntildy a ustanovil pravidlá, podľa ktorých sa rozsúdi, kto je víťazom a kto navždy porazeným. Preto vo svojom hernom svete rozmiestnil puzzle kocky, ktoré musíte zozbierať. Nebude to ale jednoduché. Každú puzzle kocku dostanete, len ak splníte určitú úlohu. Púšťate sa teda vpred do otvoreného sveta v ústrety netradičným výzvam.  Tým sa celý príbeh začína aj končí, ďalej už ostáva len zábavné plnenie úloh a hlavne stavba stále lepších vozidiel na ich splnenie.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts
Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Herný boh rozhodol a Bajno a Gruntilda sa stretnú vo veľkom súboji.
Herný boh rozhodol a Bajno a Gruntilda sa stretnú vo veľkom súboji.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Základom hry budú vozidlá netradičných tvarov, ktoré si môžete sami vytvoriť.
Základom hry budú vozidlá netradičných tvarov, ktoré si môžete sami vytvoriť.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Popri vozidlách bude fyzika dôležitou súčasťou hry.
Popri vozidlách bude fyzika dôležitou súčasťou hry.

Vstúpite do netradičného a milého mestečka nazvaného Showdown Town plného rôznych herných postavičiek z Banjo titulov, rozmanitých domčekov, hradov, pevností, tajných jaskýň, ale hlavne dverí, ktoré vám budú otvárať cesty do súťažných svetov. V tomto hlavnom svete nesúťažíte, len presúvate vaše trofeje zo súťaží, hľadáte schované diely pre vaše vozidlá, zbierate noty, ktoré sú v Bajno svete platidlom a prípadne plníte jednoduché úlohy, ktoré získate u postavičiek v meste.  Tento svet je najviac zameraný na skákanie a pôvodné arkádové elementy série, zároveň ponúka rozsiahlosť a prakticky neobmedzené možnosti objavovania. Často musíte pohnúť rozumom, aby ste sa dostali na nedostupné miesta a získali ďalšie veci, čo je príjemným odreagovaním od súťaží náročných na presnosť alebo rýchlosť. V ponuke mesta nechýba ani zábavná a zabugovaná 8-bitová arkadová hra, ktorú vytvorila jedna z postáv sveta.

Tu sa vám postupne otvorí šesť rozmanito zameraných podsvetov, v ktorých budete súťažiť. Dostanete sa do svetov rozmanite pozliepaných a pozošívaných z látok, koží, papiera, kovov alebo plastov. Každý má svoje zamerania a svoje problémy a podľa nich vám postavičky budú ukladať úlohy. Napríklad v svete plnom orechov budete musieť zozbierať orechy a doniesť ich do skladiska v určitom čase, vo svete LogoBox 720, teda vnútre next-next-gen konzoly budete musieť napríklad chladiť súčiastky, vo vesmírom teráriu budete polievať rastliny, prenášať semená, v koloseu si hlavne zasúťažíte a to či už v rôznych fyzikálnych úlohách ako zvalenie čo najviac kúskov domina, alebo doskočenie čo najďalej. Klasické preteky, či už pod vodou, na vode, na zemi, alebo vo vzduchu nechýbajú v každom svete. Rovnako sa nájdu aj prestrelky, keďže zbrane a aj nepriatelia sa postupne dostávajú do vašej výbavy.

Spolu vás čaká viac ako stovka súťaží, množstvo bočných úloh a hlavne veľa zábavy. Niekedy aj frustrácie, ak si na danú úlohu nedokážete postaviť prijateľné vozidlo. Napríklad ak idete na preteky a nemáte dostatočne rýchle vozidlo, budete sa pozerať len na zadné kolesá nepriateľov. Tu pomôže napríklad pridanie ďalšieho motora do vozidla. Ak ho nemáte, neostáva vám nič iné, ako ho skúsiť kúpiť u priekupníkov, alebo pohľadať debny s dielmi po meste. Ak ani jedno ani druhé nepôjde, môžete prejsť k ďalším úlohám a k tejto sa neskôr vrátiť. Bude to na vás. Ale treba rátať s tým, že úlohy a svety sa vám však odomykajú postupne ako víťazíte, teda si nemôžete nechať veľa úloh neprejdených. Všetko je pekne vyvážené a tak sa vám nestane, že by ste sa niekde zasekli.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts
Video zostrih približujúce hlavné elementy hry.

Koncepčne hra prekypuje neustálymi prekvapeniami, neustále objavujete, vytvárate alebo získavate niečo nové. Celkový zážitok z hry závisí od toho, ako hru budete hrať. Dajú sa čisto prechádzať úlohy, alebo môžete namiesto nich zbierať veci v hlavnom svete a vďaka nazbieraným veciam série úloh preskakovať, alebo si ich výrazne zjednodušovať. Môžete si kupovať plány na vozidlá, alebo si postaviť vozidlá sami od základov. Jednoznačne však hru za menej ako 20 hodín neprejdete a ak budete chcieť získať úplne všetko, čas strávený s hrou násobte dvakrát.

Singleplayerom ponuka hry nekončí, máte tu možnosť sharovania a sťahovania vozidiel, nechýba funkcia photo módu, teda chválenie sa zábermi zo sveta či už v hre alebo na webe, a samozrejme multiplayer. Multiplayer funguje ako online, tak aj v party móde. Totiž zatiaľ čo si môžete online zalietať a zasúťažiť v rôznych súbojoch, offline s priateľmi si môžete skúsiť rôzne fyzikálne úlohy ako skok do diaľky, futbal, búranie domina a veľa ďalšieho.

Samotný koncept otvoreného sveta hry je síce priam perfektný, ale hra má aj svoje negatívne, respektíve nedotiahnuté stránky hry. V prvom rade je to úvodný chaos, ktorý v mojom prípade hru stiahol z takmer perfektného hodnotenia. Totiž začiatok hry je neprehľadný, chaotický a pomalý. Zavalí vás nové mesto, dostanete prvé podivné vozítko, s ktorým sa nevyškriabete do strmých kopcov. Nemáte mapu sveta a neviete, kde vlastne ste. Obklopia vás rozmanité bytosti, každá ponúkajúc niečo iné. K tomu vám príde divné, že postavy nerozprávajú, len vydávajú zvuky a vy musíte všetko, čo hovoria, čítať. Tento začiatok musíte prehrýzť, kým začnete spoznávať krásne stránky tejto hry. Môžem povedať, že u mňa hra začínala s predpokladom 6.0 hodnotenia ale čím ďalej som to hral, chaos sa vytrácal a hra si získavala moje sympatie.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts
Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Staré arkádovo skákačkové elementy budú obmedzené, ale stále prítomné.
Staré arkádovo skákačkové elementy budú obmedzené, ale stále prítomné.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Vozidlá budú okrem pozemných aj vzdušné, vodné, podvodné.
Vozidlá budú okrem pozemných aj vzdušné, vodné, podvodné.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Pohľad na časť hlavného mesta v hre.
Pohľad na časť hlavného mesta v hre.

Naproti postupne sa zlepšujúcej hrateľnosti, grafika ostáva stále špičková a  štýlovo dokonalá. Rozprávkové prepracovanie hlavného mesta v hre sa mieša s rozmanitými podsvetmi dekorovaných verne zobrazenými materiálmi. Každý podsvet je iný a rozmanitosťou to priam prekvitá. Perfektne je zapracovaná aj fyzika, ktorá funguje na všetky veci vo svetoch, vozidlách a aj na kvalitne spracovanej vode. Nechýba deštrukcia vozidiel, ktorým pri nárazoch alebo útokoch odpadávajú jednotlivé časti. Framerate je slušný, miestami síce rozsiahle scenérie zatrhajú, ale nič čo by výraznejšie vadilo hrateľnosti. K tomu celému môžeme prirátať perfektné a často zábavné zvuky ako vozidiel, tak aj okolitého sveta.

Najnovšie pokračovanie série Banjo môžeme zhodnotiť ako extrémne zábavné, aj keď tentoraz trochu iné pokračovanie známej série. Už to nie je skákačka, je to sandboxová hra s nádhernou grafikou, netradičným konceptom a jedinečnou možnosťou stavby vozidiel. Je tu ale jeden malý problém - hra nie je pre každého a fanúšikov pôvodných titulov už nemusí chytiť, oproti tomu si určite získa nových hráčov, ktorých zaujmú možnosti otvoreného sveta a súťaží.

Rare znovu ukázalo, že vedia spraviť štýlovú hru, ale znovu im unikol určitý element k dokonalosti a širšiemu osloveniu nehráčov.

Banjo Kazooie: Nuts and Bolts
Banjo Kazooie: Nuts and Bolts Medzi súťažami nechýbajú preteky v ktorých musíte predbehnúť protivníka.