WARHAMMER ONLINE: AGE OF RECKONING

WARHAMMER ONLINE: AGE OF RECKONING

8.0

Dokáže Warhammer Online prežiť medzi tvrdou konkurenciou MMORPG titulov?

Stolové hry Warhammer pozná snáď každý priaznivec fantasy a sci-fi, či už sa jedná o historickú epochu, kde kraľuje meč a mágia, alebo futuristickú verziu so strelnými zbraňami, bojovými strojmi a lietadlami. Väčšina videohier pod hlavičkou Warhammer sa uchytila veľmi dobre a nápad skúsiť preniesť filozofiu a štruktúru prepracovaného univerza aj do MMO sa zdal byť dobrým. O tejto myšlienke sa začalo nahlas hovoriť už v roku 2002 a takmer bola definitívne pochovaná o dva roky neskôr.  V dvetisícšiestom však opäť svitla nádej a bolo rozhodnuté, že Warhammer Online sa predsa len stane realitou. Na sklonku roku 2008 sa po neľahkom pôrode hra dožila počatia. Dlhodobá gravidita sa však negatívne podpísala predovšetkým na vzhľade dieťaťa.

Nalejme si čistého vína, Warhammer Online má zastaralú grafiku a hre to ani trochu neprospieva.  Prostredia sú síce celkom pekné, ale animácie postáv a objektov neforemné a kostrbaté, tvorcovia akoby úmyselne ignorovali moderné grafické efekty a doplnky. Hlavne kúzla, ktoré by mali pôsobiť aspoň trochu majestátne, graficky vyzerajú doslova úboho a pri ich zosielaní sa necítite ani trochu magicky. Či už hovoríme o zosielaní meteoritu, ohnivej gule alebo ľadovej vlne, všetko vyzerá akosi na jedno kopyto a pripomína skôr metanie kameňmi ako kúzlenie.

Ak by sa jednalo o tradičný singleplayerový titul, mohli by sme nad tým aspoň trochu prižmúriť oči. Lenže hovoríme o MMO, teda o titule, ktorý má ambíciu roky udržiavať pozornosť hráčov a navyše si za to žiada pravidelne platiť. Hoci by sme mohli povedať, že World of Warcraft tiež nemá najmodernejší kabát, nesmieme zabúdať na to, že WoW je na trhu od roku 2005 a niečo si už odkrútil. Navyše Blizzard už plánuje veľké grafické zmeny. Warhammer Online je nováčik, ale prichádza v otrhaných šatách. Keď už pri svojom štarte ponúka zastaralú grafiku, bude to o dva roky skutočná bieda. Vzhľad hry pri platenej MMORPG skrátka hrá dosť významnú úlohu, ktorú tvorcovia podcenili.

Warhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of Reckoning V táboroch vás čakajú NPC postavy a množstvo úloh.
V táboroch vás čakajú NPC postavy a množstvo úloh.

Warhammer Online: Age of Reckoning Kŕmenie mäsožravých kreatúr elfmi má svoje čaro...
Kŕmenie mäsožravých kreatúr elfmi má svoje čaro...

Warhammer Online: Age of Reckoning Počítačoví protivníci vedia byť nepríjemní, ale veľmi bystrí nie sú.
Počítačoví protivníci vedia byť nepríjemní, ale veľmi bystrí nie sú.

Pochovávať celú hru kvôli grafike však nie je správne. Hoci tento kaz je zreteľný ako Quasimodov hrb. No radšej sa pozrime na to, akú má hrbáč dušu, možno predsa očarí. Úvod naznačuje, že by mohol prekvapiť. Zaujímavý je už nápad pred vstupom do hry motivovať užívateľov, aby si vytvorili postavu na nových serveroch, kde za zverbovanie získajú skúsenostné bonusy. Ale čoskoro si povieme aj o druhej strane tejto mince... Príjemný je výber postavy, kde sú dve frakcie, reprezentujúce sily Poriadku, proti ktorým stoja zástancovia Deštrukcie. Na strane dobrých nájdete ľudí, teda Impérium a okrem nich elfov a trpaslíkov. Na strane zla stoja zelenokožci, kam patria orkovia a goblini a okrem toho sú na výber temní elfovia plus nemilosrdní stúpenci Chaosu. Každá rasa ponúka tri až štyri unikátne povolania, hoci väčšinou môžeme hovoriť o podobných alternatívach s menšími odlišnosťami. Všade narazíte na špecifického liečiteľa a k tomu spravidla na vyvolávača, bojovníka, mága, prípadne skauta. Hoci pri zosielaní kúziel využívajú rôzne energie, opäť ide vždy o podobné alternatívy, ktoré reprezentujú manu. Či už hovoríme o temnej energii, esencii duší alebo „WAAGH“ motivácii u zelenokožcov. Na každom serveri môžete mať len postavy z jednej frakcie, ale sortiment príslušných rás je neobmezený.

Potom sa už ocitnete v prvom z mnohých táborov, kde vás obklopuje hŕstka NPC postáv a strážcovia. V táboroch získate väčšinu úloh a hoci sa to na prvý pohľad nezdá, tých niekoľko „típkov“, s ktorými sa dá pokecať, vás zásobí množstvom questov. Niektorí jednotlivci vám ich postupne nadelia aj päť-šesť. Úlohy sú rozmanité od primitívnych, ktoré vyžadujú eliminovanie niekoľkých konkrétnych nepriateľov, až po vcelku nápadité. Napríklad musíte najprv zájsť do lesa a nájsť jedovatú hubu, ktorou potom otrávite zbraň, niekoho odstránite a predmet doličný podstrčíte vybranej obeti. Zábavné bolo vypustenie kreatúr pripomínajúcich dinosaury v tábore dobromyseľných elfov. Naozaj pekné jatky. V úlohách sa veľmi dobre orientujete najmä vďaka vyznačeným úsekom na mape a minimape, kde je treba niečo splniť. Ciele vám pripomínajú aj stručné popisy na strane obrazovky, na ktoré keď ukážete myšou, zobrazia sa detaily.

Okrem individuálnych úloh sa stanete súčasťou aj verejných. V tomto prípade síce naďalej môžete bojovať individuálne, ale vaše činy pomáhajú splniť cieľ spoločný pre všetkých členov frakcie v danej oblasti. Pomáhate tým nielen zabezpečiť inkriminovanú oblasť, ale aj získate špeciálne odmeny a to podľa toho, akou mierou ste prispeli. Predmety v troch kategóriách si môžete vybrať u špeciálneho dílera pri táborovom ohni. Okrem toho sa v lágri ponevierajú bežní obchodníci s výstrojom a haraburdami. U nich kúpite lepšie brnenia a zbrane, či predáte to, čo ste našli v pozostatkoch nepriateľov alebo ste vyfasovali za splnenie úloh. Inventár je vcelku prehľadný a má osobitný priestor pre predmety z úloh, takže ich nestratíte. Pri každej novej úrovni navštívite aj učiteľov, ktorí vám predajú nové zručnosti. Tie sú limitované výlučne levelom postavy a predstavuje to jeden až dva kúsky na úroveň. Keď už budete „nosiť na tričku“ jedenástku, zabezpečia vám aj majstrovský tréning, ktorý zdokonalí vaše kúzla a schopnosti vybraného typu.

Warhammer Online: Age of Reckoning
V krajine to vyzerá asi takto...

Bežné boje majú tuctový priebeh, kliknete na ikonu s útokom alebo kúzlom a uskutočníte zodpovedajúci úkon, ktorý sa potom pár sekúnd dobíja. Niekedy je pri tom nevyhnutné používanie energie. Občas narazíte na chuťovku, ako je kúzlo, ktoré spôsobí také intenzívne poškodenie, aké množstvo energie zhromaždíte z pobitých nepriateľov, vďaka morálke alebo adrenalínu. Útoky na diaľku sa dajú uskutočniť z naozaj veľkých vzdialeností, pokiaľ vám v ceste nestojí prekážka. Liečenie mimo boja je automatické, v boji pomôžu odvary. Po smrti sa oživíte oslabení v najbližšom tábore. Počítačoví oponenti sú neskutočne tupí a zaútočia len vtedy, keď ste príliš blízko, alebo im niečo šmaríte do hlavy.  Väčšinou dokonca nezareagujú ani vtedy, keď sa bijete s ich druhom, ktorý stojí o pár krokov ďalej Zapoja sa až potom, keď sa k nim v zápale boja neopatrne nepriblížite. O čo hlúpejší nepriatelia sú, o to častejšie sa znovu oživujú. Kým zabijete štyroch protivníkov, prvý je už vzkriesený. To môže spôsobiť nepríjemnosti, ak ste bez partie a chcete sa predrať nepriateľským táborom.

Popri boji môžete získavať a zberať rôzne suroviny určené na remeselnú výrobu. Mäso a kosti zo zvierat, zlaté zuby a amulety z inteligentnejších bytostí. Zaujme rozoberanie predmetov na suroviny  a pestovanie rastlín. Tieto veci využijete pri výrobe odvarov alebo talizmanov. Nuž, kým hráte len sami za seba, nedočkáte sa ničoho zvlášť prekvapivého a je to úplne tuctová MMORPG, hoci s veľmi dobrou orientáciou a nenáročným ovládaním. Čo robí Warhammer Online zaujímavým, nie je konfrontácia  s počítačovými súpermi, alebo duely jednotlivých hráčov, ale PvP a RvR režim. Konflikty frakcií majú svoje čaro a neustále ich cítite.

V krajine, kde sa pohybujete, sú vyznačené oblasti, kam majú prístup hráči obidvoch frakcií. O tieto územia sa bojuje a to buď tradičnou elimináciou členov druhej veľmoci, alebo je treba splniť určité požiadavky, napríklad obsadiť a brániť kľúčové body. Vami ovládané územia potom prinášajú špecifické bonusy. Zaujímavá je možnosť absolvovať RvR scenáre. Jedná sa o samostatné mapy, kde sa konfrontujete so súpermi v krátkodobých bojoch a misiách. Za to všetko získavate vy a predovšetkým vaša frakcia body, výhody a možnosť zúčastniť sa veľkolepých ťažení. Majú gradujúcu obtiažnosť, podmaňujte si v nich nové územia a zóny a vrcholia obliehaním nepriateľského hlavného mesta s použitím obliehacích zbraní!

Obliehanie mesta je veľkolepý boj, aký nemá v MMORPG obdoby. Nasleduje po obsadení okolitých zón  a zatiaľ, čo útočníci mieria na hradby, obrancovia sa ich snažia odraziť. Ak domáci nepodľahnú, všetky štyri priľahlé zóny sa zresetujú. Ak zvíťazia útočníci a splnia súvisiace ciele, mesto je niekoľko hodín plne pod ich kontrolou, môžu rabovať a postaviť sa zoči-voči nepriateľskému kráľovi! Obliehanie mesta je možné v troch kombináciách a vyplýva z pozícií rás a ich odvekého nepriateľstva. Samozrejme, vždy proti sebe stoja sily dobra a zla, ktoré spolu susedia. Pri obliehaní teda môžu skrížiť zbrane trpaslíci so zelenokožcami, Impérium s Chaosom a ušľachtilí elfovia s temnými elfmi. Nezabudlo sa ani na spoločenstvá, ktoré majú svoju hierarchiu, môžu sa prezentovať svojimi symbolmi a farbami. Guildy postupne odomknú nové súčasti a členovia môžu nosiť plášte s erbom.

Warhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of Reckoning Scenérie sú celkom pekné, s animáciami postáv, objektov a efektov je to ale horšie.
Scenérie sú celkom pekné, s animáciami postáv, objektov a efektov je to ale horšie.

Warhammer Online: Age of Reckoning Boj s jednorožcom mi nebol po vôli, ale keď ma tým rohom stále štuchal...
Boj s jednorožcom mi nebol po vôli, ale keď ma tým rohom stále štuchal...

Warhammer Online: Age of Reckoning Ak si zakúpite Red Alert 3, nájdete tam kód na bonusový predmet, čo vás premení na medveďa.
Ak si zakúpite Red Alert 3, nájdete tam kód na bonusový predmet, čo vás premení na medveďa.

Bohužiaľ, aj keď RvR konflikty znejú pekne a nápady sú veľmi prepracované, je tu jeden nepríjemný háčik. Servery totiž zívajú prázdnotou a na väčšine z nich jednoducho nemáte s kým hrať. Problém je v tom, že tvorcovia ponúkli desiatky serverov a k tomu neprezieravo tlačili nových hráčov, aby si vytvorili postavy na tých s čo najnižšou populáciou. Tým dosiahli neblahú bilanciu množstva poloprázdnych serverov, kde niekedy doslova okrem AI nestretnete ani živú dušu. Na motivujúce XP som sa ulakomil aj ja a kruto sa mi to vypomstilo. Väčšinu času sa totiž môj zážitok z hry približoval k singleplayeru a spomínané veľkolepé RvR boje zostali nedosiahnuteľné.

Autorom hry sa práve teraz začínajú rozliepať oči a konečne pristúpili k obmedzeniu počtu serverov, prenosu postáv a zjednocovaniu hráčov. V tomto prípade doslova a do písmena platí, menej je niekedy viac. Pri spustení hry mal zrejme niekto veľké oči a čakal nápor hráčov z WoW či iných core MMO, lenže ten sa ani zďaleka nekoná. A trúfam si povedať, že sa to ani v budúcnosti nezlepší. Skôr naopak. Warhammer Online zrejme doplatí na zlý štart tak ako Tabula Rasa alebo Age of Conan. Príčiny neúspechu boli rôzne. U Tabula Rasa jednoznačne nešťastná beta, ktorá odradila hráčov aj od podstatne lepšej finálnej verzie a tak teraz definitívne končí. Conan sklamal vo viacerých aspektoch a nebyť výbornej grafiky, už by mu odzvonili, takto možno ešte pár mesiacov vydrží. Warhammer Online dopláca na prevádzkové a technické chyby tvorcov, ako sú problémy pri registrácii hry v európskych teritóriách, zlú štruktúru serverov a určite aj podcenenú grafiku.

Warhammer Online má veľmi atraktívnu RvR zložku, ale keďže bez dostatočného počtu hráčov je prakticky nepoužiteľná, hra sa obmedzuje na fádny priebeh, kde jednotlivci a malé skupinky plnia nenáročné úlohy. Ďalším mrakom na oblohe je veľmi slabá grafika. Niektorí užívatelia budú nespokojní aj s pomalým zvyšovaním úrovní. Budúci rok bude preto pre Warhammer Online rozhodujúci. Buď si získa dostatok nových záujemcov a rozvinie svoj potenciál, alebo sa začne jeho cesta k záhube.

Warhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of Reckoning Za prispenie pri plnení verejných úloh si môžete vybrať celkom zaujímavé odmeny.
Za prispenie pri plnení verejných úloh si môžete vybrať celkom zaujímavé odmeny.