DE BLOB

DE BLOB

8.0

Boj proti bezpráviu a tyranii tak trochu postavený na hlavu. Do boja vyrážate vyzbrojený farbami!

Recenzia na Wii verziu

Milovníkom bláznivého LocoRoco či Katamari Damacy bude de Blob imponovať. Odohráva sa vo futuristickom meste Chroma City so sivým nádychom farieb a prísnym režimom INKT Corporation, na ktorý dohliadajú jej ozbrojené jednotky. Proti nemu vystupuje hnutie Color Underground, kam patrí aj hrdina Blob. Cieľ je jasný – oslobodiť ľudkov a vrátiť do mesta hýrivé farby z minulosti.

Nie, nie, nebojte sa vážne zosumarizovaného príbehu, nečaká nás žiadny nábeh na 1984 či prísne sci-fi, je to iba pôdorys pre nasledujúce, už ľahšie dianie. Sivosť i beznádej sveta si však jasne koledujú o širokú paletu farieb a svoje rozjasnenie. Hoci hra nie je taká strelená ako vyššie dve spomenuté, skôr ponúka štandardný príbeh a hernú náplň pre všetky vekové kategórie.

Valím sa mestom a rozlievam farbu...

Princíp hrania je jednoduchý – Blob sa valí mestom a farbami sa ho snaží vymaniť z náručia zlej korporácie. Na začiatku nemá na sebe nič, farbu získa od robotov – základné druhy sú modrá, červená a žltá, ďalšie namiešate ich kombináciou. Farieb v leveli je pomerne dosť, netreba sa báť obmedzení. Keď nasiaknete farbou, získate určitý počet bodov, ktorý slúži aj ako vaše zdravie. Zároveň sa zväčší aj váš objem (podobne ako v Katamari). Engine je variabilný, v rozľahlom meste sa nestratíte a kamera výborne spolupracuje s ovládaním. Základ je neuveriteľne chytľavý a udrží vás pekných pár hodín – zháňať farbu, váľať sa mestom a esteticky si ho upravovať je relaxačná záležitosť a hoci misie obsahujú časový limit, nie je príliš obmedzujúci natoľko, aby ste si nemohli vyhradiť čas aj na vlastnú vandrovku. Na ukončenie levelu treba získať aj predpísané množstvo bodov. Nároky a celková obtiažnosť sú dosť nízke, preto je de Blob prístupný veľkému množstvu hráčov.

de Blob

Zapeklitý moment pre Bloba - má dosť farby na zničenie celej jednotky?
de Blob

V neskorších fázach sa časť mesta vaším pričinením mení na pestrú zmes budov.
de Blob

Náročnejšie úlohy i lokality vás vymrštia aj do výšky a vychutnáte si metropolu v 3D.

S príchodom do nových častí mesta si uvedomíte, že v meste nie ste sami a začne ostrý boj proti INKT – treba ničiť ich reklamy, prefarbiť budovu a proti vám stoja aj nepriatelia, ktorí vás chcú pripraviť o nadobudnutú farbu. Takže sa ich treba elegantne zbaviť. Pri zlopnutí farby vám okrem ukazovateľa života trkne do očí fakt, že čím viac farby máte, tým ste silnejší a potom si môžete trúfnuť aj na väčších nepriateľov či bossa. Na začiatku levelu sa tým pádom do súbojov radšej nepúšťate, pozriete si okolie, robotov s farbou a potom začnete provokovať zástupcov režimu.

Farba, boj a čo ďalej?

Už-už si myslíte, že hra sa zníži iba na striedanie farbenia a čistenia nepriateľov v rôznych mestských častiach, no to sa už objavia ďalšie série úloh. Popri boji sa núka vo veľkom meste aj iná anti-INKT aktivita – záškodnícke akcie pri ich budovách či daných bodoch. Jedna vec je tieto miesta nájsť, druhá dostať sa k nim, pretože sú chránené vojakmi alebo špeciálnymi pascami. Napokon zistíte, že zdolať budovu nie je jednoduché, treba nájsť jej slabiny a spotrebovať na ne obrovské množstvá farby. Každá úloha si žiada poriadne zbrojenie, opatrný prechod k cieľu a vzápätí jeho podmanenie. Odmenou vám budú skákajúci a šťastne zachránení obyvatelia.

Milovníci adrenalínu si určite vychutnajú aj preteky, v ktorých sa treba preháňať stanovenými checkpointmi v meste. Je to klasická úloha, ktorá poteší a neomrzí, pridáva svoj kus variability. A potom sú tu trošku komplikovanejšie momenty – keď vás hra potrebuje na farbenie konkrétnych miest určitými farbami. Napríklad strecha budovy má byť žltá, okná oranžové a zvyšok zelený. Tento typ je najnáročnejší, kombinuje jednak rozšírené spektrum farieb a navyše na vás tlačí prísnejší časový limit – práve tieto úlohy sú najťažšie, lebo boj, pasce či preteky na prvý-druhý krát zvládnete, no kombofarbenie je ťažší oriešok. No hra ho pri svojej základnej jednoduchšej obtiažnosti potrebuje, aby naplno využila mechanizmy i rozloženie levelu. Aj keď si niektoré viac ráz zopakujete.

Hoci singleplayer obsahuje 10 väčších častí, nemusí stačiť, resp. chce povolať do akcie viac hráčov. V takom prípade sa núka splitscreen a trojica druhov úloh. Pri Paint Match má každý hráč jednu farbu a farbí čo najviac plochy. Blob Race má podobný koncept, akurát farbíte stanovené budovy, no každá môže mať iba jednu farbu, takže súťažíte o počet objektov. Napokon mód Blob on the Run, kde iba jeden Blob farbí, ostatní ho naháňajú, aby získali možnosť farbiť pre seba – najzábavnejší multimód.

de Blob

Ako farbiť mesto ovládačom?

Jednoducho. Joystick na Nunchaku zaistí rýchle preháňanie sa po meste a švihaním Wiimote skáčete – na budovy, po hlavách nepriateľov i na pôvodne nedostupné miesta. Pri boji zapájate aj tlačidlo Nunchaku na zameriavanie vojakov. Pohyb ovplyvňuje aj tvar Bloba; pri menšom objeme sa správa inak ako pri väčšom. Akurát že elastický Blob niekedy zapadne do miest, kam by nemusel, a potom ho treba vyhrabávať von.

Audiovizuálna stránka sa z veľkej časti spolieha práve na estetiku mesta a postupné farbenie. Engine zvláda veľké prostredia dobre, hoci nie sú veľmi originálne a v druhej polovici hry vám príde architektúra už trošku monotónna. de Blob jednoznačne nestavil na detaily a parádne pozadia, ale vaše pričinenie o tvorbu vizuálu celého mesta. Napriek tomu sa neviem ubrániť dojmu, že na väčších TV bude pripadať grafika nejednému hráčovi staromódna a pýta si viac detailov. Ocenenie patrí jazz-funky soundtracku, nie príliš obvyklý štýl, no výber skladieb a kombinácia s hernou náplňou ladia výborne.

Byť de Blob alebo nebyť?

Wii ponúka priestor pre množstvo zaujímavých titulov s ľahším konceptom a zďaleka to nie sú iba tony prostých minihier. Ak sa objaví dobrý koncept ako šitý na túto konzolu a najmä jej ovládanie, môže zaujať. de Blob je presne taký. Farbenie je zábavné po celý čas, pričom singleplayer je bohatší ako hra viacerých hráčov. Zmes úloh sa počas kampane nestačí zunovať, de Blob končí v najlepšom –
odohrali ste slušný kus a autori vám stihli podsúvať fajn nápady.

Škoda nie až tak dobrého príbehu, fádnejších mestských častí či predsa len čiastočného opakovania niektorých typov úloh v poslednej tretine. Ale ak sa do hry ponoríte, rýchlo ich budete akceptovať aj posledných misiách. A ak ste navyše milovníkom originálnych kúskov, mali by ste de Blob skúsiť.

PC verzia hry je zadarmo a stiahnete si ju tu.

napísal korec 2.1.2009
De Blob