CEVILLE

CEVILLE

6.0

Pomôžte tyranovi k moci v rozprávkovej krajine

Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno kráľovstvo Faeryanis. Tu si v pokoji nažíval jeden svojský sarkastický tyran menom Ceville a dumal nad problémami každodenného života. Napríklad aj nad tým, či má potrestať potrestať Vlka za nepovolený vstup na súkromný pozemok a pokus sfúknuť prasiatkam domček, alebo tie zákerné 3 prasiatka, ktoré najskôr občana Vlka nalákali a potom mu spôsobili ťažké zranenia, vraj v sebaobrane. Teda, aby som zastal svoju puntičkársku povesť, v pokoji si nažíval, až kým sa v jeho krajine občania úspešne nepokúsili o štátny prevrat, na ktorý ich nahovoril čarodejník Basilius.

Samozrejme za všetkým stojí jeho diabolský plán a tak je len na našom tyranovi s nízkym vzrastom a ešte menším duchom, aby sa obyvatelia kráľovstva ešte vôbec mohli sťažovať na krutovládu (čo by pri Basiliových démonických potvorách bol trocha problém). Hovoríte si, že absurdita ako vyšitá hneď z úvodu? A ono to aj pôjde ďalej, kvalít pera Terryho Gilliama to nedosiahne, ale nebude skôr ťahať hru k inému pólu?

Ceville je ďalšia z nemeckých humorných adventúr, ktoré už bežný hráč hádam ani nestíha registrovať. Ako už naznačil úvod, tak sa tu vžívame do roly Cevilla zo starého rodu tyranov Francúzska, teda Faeryanisu. Po zosadení z trónu je teda hráčovou úlohou utiecť besniacemu davu, zachrániť sa pred basou vďaka „inteligencii“ palatína, zmanipulovať voľby a nakoniec, kto vie, možno sa aj zmeniť. Zdajú sa vám riadky vyššie povedomé? To je dosť možné, Ceville je totiž klasickou 3D point´n´click adventúrou, ktorá sa snaží reflektovať charakteristiky dnešného sveta a to bez servítky. Bohužiaľ sa dá naozaj hovoriť iba o snahe. Nie snahe reflektovať, ale snahe humorne hyperbolizovať. Isto je aj zmysel pre humor veľmi subjektívnou črtou každého jedinca, ale keď je raz 50 % humoru v hre suchých ako dvojtýždňový chlieb, tak sa s tým nič moc nedá robiť.

Ceville

V mučiarni nájdete kadejaké pekelné nástroje, napríklad aj TV.
Ceville

Samoľúby Ambrosius a jeho krátky part v jednej z hádanok.
Ceville

V hre nájdete aj démona, ktorý sníva o tom, že raz bude mať svoj vlastný dungeon. Z ktorej je hry?

V hre postretávate vcelku slušné kvantum NPC postáv a navštívite slušný počet lokalít, v ktorých je nespočet rôznych objektov. Takmer vo všetkom sa dá nájsť nejaká drobná narážka, vtip, komentár o danej veci (zväčša práve sarkastický Cevillov humor v dialógoch prevláda). Pri obchodníkovi, ktorý jednoznačne musí byť rodinou s Horstom Fuchsom, sa nasmejete, rovnako aj pri charakteristike trpaslíkov a zástupcoch miestnych „strán“ pri voľbe nového panovníka, avšak často aj keď je skrytý vtip nádejný, tak vždy mu chýba nejaký detail, ktorý by na vašich tvárach vyvolával úsmev. Napríklad v hre stretneme vraj skvelú speváčku a mizernú herečku H.Lo, čo však z toho, keď je ryšavá a veľkosť zadku nie je nijakou karikatúrou.

Odkazy na ďalšie prvky popkultúry, ale aj iných odvetví sú samozrejmosťou, bohužiaľ naozaj ide o narážky často nedomyslené do konca. To, v čom sú chlapci z Telltale majstri vo svojom obore, tak na to sú autori z Boxed Dreams ešte malí páni. Rovnako aj vedenie monológov antihrdinu by sa dalo porovnať so sériou Strong Bad od Telltale Games. Zatiaľ, čo pri každej uštipačnej ironickej a sarkastickej poznámke, ktorú Strong Bad utrúsil, sa hráč neubránil minimálne miernemu úsmevu, tak Cevillove narážky by neraz mohli byť ešte kúsok tvrdšie, no hlavne trefnejšie. Nakoľko charakter hlavného „hrdinu“ si priam vyžaduje zaujímavé riešenie jednotlivých problémom, tak zamrzí hlavne to, že žiadna z akcií sa nevymyká štandardu riešenia z klasických adventúr.

Čiastočne sa absencia tvrdšieho humoru v podaní Cevilla a obmedzenia v jeho konaní dajú zvaliť na postavu, ktorú na seba bezcitný tyran nabalí v priebehu prvých pár chvíľ. Lilly je milé, dobre vychované dedinské dievča, ktoré na hráča pôsobí dvojitým dojmom. Jednak sa štýl hry striedavo za Lilly a Cevilla dosť líši, čím sa aspoň čiastočne zabraňuje nástupu stereotypu. Ďalej aj kooperácia dvoch postáv v priebehu hry tiež nie je až tak vídaným elementom v tomto žánri. Nedokážete sa však celú dobu zbaviť pocitu, že ste vlastne pod papučou.

Ceville

Zaujímavým elementom je kooperácia postáv.
Ceville

Komické momenty by mohli byť ešte komickejšie.
Ceville

Ani Horst Fuchs by nedokázal predať to, čo tento Španiel.

Žena Cevilla stále napomína, komanduje a snaží sa ho napraviť. Keď už chceli autori rysovať medzi postavami vzťah, tak sa skôr mohli nechať inšpirovať legendou Broken Sword. Ďalším spestrením, ktoré ponúkne Lilly, je, že keď máte obe postavy spolu, tak môžete v dialógoch voliť medzi dvoma rôznymi štýlmi. Niekedy treba zvoliť jemnejší a ústretovejší štýl Lilly, inokedy zas priamejší, Cevillov. Nezahráte si však iba za tieto dve postavy, epizodickú úlohu si strihne napríklad aj samoľúby palatín s metrosexuálnymi sklonmi Ambrosius s dokonalým účesom, víťaz niekoľkých vlasových súťaží.

Ceville je, samozrejme, plnokrvnou adventúrou, takže bez rôznych puzzlov by to ani nešlo. Bohužiaľ aj tie sa nesú v duchu celej hry a sú skôr rozporuplné, ako jednoznačne vydarené, alebo zlé. Narazíte tu na niektoré naozaj originálne a vtipné (vybabranie s francúzskym šéfkuchárom, ktorý je síce držiteľom niekoľkých prestížnych ocenení, ale ako hlavné jedlo podáva potkanoburger). Iné zas prehliadnete, keďže sú nezaujímavé. Hádanky zväčša nespôsobujú hráčovej šedej kôre žiadne problémy. Pre adventúrne lamy je tu ešte navyše aj možnosť nápovedy. Tento fakt spolu s celkovou dĺžkou hry nepôsobí v konečnom meradle nijak oslňujúco a hru si v pohode užijete behom jedného doobedia. Skladá sa z 3 kapitol (Spoločenstvo Kráľa, Imperátor vracia úder, Dostaňte Basilia), krátkeho Prológu a taktiež krátkeho Epilógu (Návrat kráľa). Aspoň, že dĺžku hry ako tak kompenzuje jej nižšia cena.

Technické spracovanie hry taktiež neohúri. Síce sa jedná o rozprávku aj po grafickej stránke, avšak modely pôsobia až príliš jednoducho a spracovanie zastaralo. Aspoň, že si hra drží štýl a tak si aj napriek tomu grafickú stránku môžete obľúbiť. Pochvalu si zaslúži dabing postáv. Najmä skvelý výber hercov a ich hlasový prejav. Bohužiaľ ani jemu sa nevyhli určité chybičky a občas hlas postavy vypadne a idú len titulky. Český preklad je pravdepodobne najlepší, aký len mohol byť, aby reflektoval udalosti na území Čiech a Slovenska a pritom zapadal do kontextu hry. Vynaliezavosť pri preklade taktiež treba oceniť. Jedinou chybičkou na preklade je len drobnosť a to, že titulky nie sú statické, ale lietajú nad postavou, aj nad pohybujúcou, a tak vám jednoducho niekedy časť vety uletí mimo obrazovku.

Ceville

Narážka na SuperStar zohráva v hre významnú úlohu.
Ceville

A dozviete sa aj skutočnú pravdu o Mount Rushmore.
Ceville

Hra je aj vďaka pomocníkovi dostupná naozaj všetkým.

Čo viac dodať? Hra má sympatického hlavného hrdinu, s ktorým sa však ťažko stotožňuje z dôvodu, že jeho postava nevyužila obrovský potenciál. Rovnako aj rádoby vtipy premárnili svoju príležitosť, avšak príbehové pozadie už samé o sebe celkom pobaví. Grafika je síce jednoduchá, ale štýlová a navyše nenáročná. Dabing a český preklad veľmi potešia. Ak teda patríte medzi fanúšikov žánru a momentálne máte herné suchoty, môžem vám hru odporučiť. Nakoniec to, že mne humor nesadol neznamená, že nesadne všetkým.

napísal matus_ace 18.6.2009
6.0
7.4