TRIALS HD

TRIALS HD

9.0

Nakopnite svoju motorku

So svojou treťou verziou opúšťa motorková hra Trials svoju rodnú PC platformu a prichádza na Xbox360, konkrétne do Arcade záložky Xbox Live systému. Zatiaľ čo prvú hru vytvorili autori v Jave, po veľkom úspechu (4 milióny zahraní len u nás) sa ju minulý rok odhodlali prepracovať do 3D podoby v Trials: Second Edition, aby to celé tento rok zavŕšili takmer dokonalým Trials HD.

Základ Trials vychádza zo staručkej hry Elastomania, respektíve ešte staršieho titulu Kikstart z roku 1987. Cieľ bol jednoduchý - prejsť s motorkou prekážkami a to len v 2D priestore, čiže všetko, o čo sa bolo potrebné starať, bolo zrýchľovanie, spomaľovanie a vyvažovanie motorky na prekážkach. Primárnou úlohou bol prejsť traťou v čo najkratšom čase a popritom samozrejme nespadnúť.

Napriek tomu, že Trials HD je už v modernom 3D prepracovaní, samotná hrateľnosť a ovládanie ostávajú pôvodné v 2D rozmeroch. Titul však rozvíja pôvodný koncept samostatných tratí ešte ďalej a ponúka dva herné módy -  prvým sú štandardné trate rozdelené do piatich kategórií podľa náročnosti s pridaným šampionátom a k tomu je ako zábavka pridaná séria rozmanitých a často morbídnych minihier. Všetko je vsadené do dynamických prostredí, plných náročných prekážok a explózii dodávajúcich jazde adrenalínový nádych motivujúci hráčov prísť do cieľa čo najrýchlejšie.

Trials HD
Trials HD Trate sú rozmanité a náročné.
Trate sú rozmanité a náročné.

Trials HD Explózie nechýbajú.
Explózie nechýbajú.

Trials HD V garáži si vyberiete a upravíte motorku.
V garáži si vyberiete a upravíte motorku.

Základný mód Trials vás prevedie sériou 50-tich tratí, kde sa postupne učíte ako zdolávať rozmanité typy prekážok a hlavne ako prechádzať trate čo najrýchlejšie, bez pádov. Budete za to hodnotení medailami, ktoré vám odomykajú cestu na ďalšie trate, nové motorky, šampionáty a aj minihry.

V prvej, najľahšej sérii, dostanete jednoduché trate, v ktorých pôjde viac o rýchlosť ako o zručnosť. Zo začiatku síce určite všade nezískate zlaté medaily, všetky trate by ste mali bez problémov prejsť. Druhá séria náročnejších tratí vám priblíži fyzikálne možnosti prostredí, kde si už budete musieť dávať viac pozor a dostať do ruky správne načasovanie a vyvažovanie motorky na prekážkach. Tieto však tiež nebude problém prejsť. No v tretej kategórii to začína byť ostré a začnú sa vyskytovať situácie, kde začnete mať pochybnosti, či sa určite prekážky vôbec dajú prejsť. Ale aj to bude len príjemná prechádzka parkom oproti tomu peklu, ktoré vás čaká na tratiach v posledných dvoch kategóriách, kde si už budete istí, že niektoré prekážky sa ani prekonať nedajú. Našťastie po pádoch, zaseknutiach a explóziách vám hra umožňuje vrátiť sa na posledný checkpoint, takže stačí znovu opakovať posledných pár sekúnd a netreba stále celú trať prechádzať od začiatku. Samozrejme každý návrat na checkpoint vás vzďaľuje od zlatej medaily. 20 - 30 pokusov na jednu prekážku je pri vyšších obtiažnostiach bežné a často budete mať chuť hodiť ovládač o stenu.

Napäté nervy po ťažkých tratiach príjemne uvoľnia minihry, v ktorých autori pripravili naozaj rozmanitú ponuku šialeností. Napríklad sa budete snažiť prejsť čo najdlhšiu vzdialenosť uzatvorený do oceľovej gule, preskočiť čo najviac horiacich kruhov, prejsť s motorkou po schodoch, ovládať motorku bez predného kolesa, v jednej minihre si s vami autori zahrajú pinball, alebo budú chcieť vedieť, ako ďaleko dôjdete so zapálenou motorkou. Mierne to pripomína minihry s FlatOutu a podobne ako v tomto racingu aj tu môžete s jazdcom vyskočiť a dosiahnuť tak ešte lepšie skóre.

Minihrami ponuka hry nekončí a autori sa naozaj posnažili a priniesli jednoduchý a elegantný editor levelov, ktorý vám umožní vytvoriť vlastnú trať s možnosťou jej sharovania ostatným hráčom a sledovania rekordov. Rovnako aj vy si môžete stiahnuť trate ostatných a ukázať im, ako sa naozaj jazdí. Ak vznikne okolo hry veľká komunita, táto možnosť udrží titul veľmi dlho živým.

Ak by vám ani editor nestačil, je tu ešte garáž, kde si môžete svoju motorku a motorkára napaintovať. Trochu škoda, že to mimo vlastnej hry nevyužijete a nikomu sa vlatným výtvorom nepochválite, keďže popri mnohých prídavkoch autori zabudli na multiplayer, ktorý by bol pre Xbox Live najvhodnejším. Hra má síce rebríčky a porovnávanie časov na každej trati, ale chýba jej minimálne ghost mód z PC verzie a duelový mód by sa sem pekne hodil. Dúfajme, že sťahovateľný obsah túto absenciu časom napraví.

Trials HD
Trials HD oplýva rozmanitosťou.

Napriek absencii multiplayeru je za 1200 pointov ponuka titulu viac ako slušná  a celková kvalita veľmi vysoká a to ako hrateľnosti, tak aj v oblasti ovládania motorky a grafiky. Hlavne tú autori oproti Trials 2 výrazne vylepšili, zdokonalili engine, prepracovali prostredia, motorku, samotného motorkára. Všetko vyzerá reálnejšie a dynamickejšie. Na druhej strane ale zrejme pre obmedzenia výkonu autori ubrali z realtimeových svetiel a aj fyziky, na tratiach teraz nájdete len minimum fyzikálne prepojených vecí. Oproti tomu pridali viac explodujúcich kanistrov upravujúcich atmosféru zo simulačného štýlu na viac arkádový, ktorý je pre konzolu a ovládač viac vhodnejší.

Ovládanie ovládačom totiž nie je také exaktné ako na klávesnici a väčšina tratí je tomu prispôsobená. Napríklad ľahšie trate majú viac možných ciest, kde ak nedoskočíte na niektorú plošinu, môžete ju obísť aj keď za cenu časovej straty. Pri vyšších obtiažnostiach sa už táto možnosť vytráca a musíte byť v ovládaní motorky naozaj presní. Oproti PC verzii boli vypustené aj ďalšie pohľady kamery, ostáva len jeden pohľad zboku.

Celkovo sa Trials HD naozaj veľmi vytiahol a priniesol na Xbox Live takmer perfektnú hru. Zaručí veľa hodín zábavy v kampani s neustálou snahou o prekonávanie svojich rekordov a získavania zlatých medailí. Editor tratí čas strávený pri hre ešte znásobí.

Trials HD
Trials HD Rozmanité minihry titul obohacujú.
Rozmanité minihry titul obohacujú.