TRAINZ SIMULATOR 2009: WORLD BUILDER EDITION

6.5

Vážení cestujúci, ďalšia zastávka je Trainz 09

Nekonečné, do horizontu sa zaborujúce koľajnice by vedeli rozprávať nespočet príbehov, osudy ľudí i opísať nepoznané svety. O také niečo sa pokúsite i vy v pokračovaní Trainz Simulator 2009. Na začiatku dostanete na výber mnoho rôznych scenárov, kde si môžete voľne jazdiť, alebo len tak plniť vláčikovské úlohy, jednoduché zaujímavé misie. Všetky sú zasadené do iného prostredia a všetky sú zamerané na prevoz či už pasažierov, alebo nákladu rôzneho druhu. Tieto scenáre sú tvorené tzv. pravidlami určujúce úlohy a možnosti, ktoré môžete nielen meniť, ale i pridávať, uberať, či postaviť čo i len na jednom jedinom zo sto pravidiel celý scenár, podľa ktorého sa potom bude riadiť celý svet.

Ďalšou možnosťou, či v tomto prípade skôr poslaním, je sen každého vláčikara, tvorenie svojich vlastných svetov podľa fantázie. Obrovské mestá, malebné dedinky, či horské trate niekde v divočine. Máte moc navrhnúť čokoľvek do najmenších detailov od vytvorenie kompletného reliéfu krajiny, až po posledný krík či zábradlie. Žiadny iný príbeh nečakajte, žiadne zlepšovanie, získavanie či postup, len spoznávanie sveta z útrob krásnych oceľových monštier všetkých možných i nemožných typov.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition
Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Namiesto interiéru slabá textúra.
Namiesto interiéru slabá textúra.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Jazda v tuneli.
Jazda v tuneli.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Sneh, vláčiky, romantika.
Sneh, vláčiky, romantika.

Na cestách vás bude vpred poháňať raz stlačená para, raz voňajúca nafta a inokedy zase tajomná elektrina. Na výber máte nespočetné množstvo najrôznejších lokomotív z rôznych kútov sveta od tých naozaj historických, až po tie moderné, výkonné, rýchle blesky. Ich ovládanie je pomerne jednoduché, aj keď vďaka komplexnosti nejakú dobu trvá, kým sa naučíte všetky postupy pre správny chod každej lokomotívy. Na výber je síce aj jednoduchší model ovládania, ale to už nie je to správne vypúšťanie pary z pretlakového kotla. Ak nemáte náladu ovládať jednu z ponúkaných lokomotív, môžete ich v móde riadiaceho dispečera ovládať rovno všetky naraz, čiže plánovať ich cesty, určovať destinácie, aktivity, jednoducho všetko.

Destinácie sú roztrúsené po všetkých možných i nemožných častiach sveta. Presvišťíte všetky oblasti zemegule od Kanady, Ameriky, cez Európu, blízke Čechy, až po východ, dokonca i orient. To však ani zďaleka nie je všetko, pretože tento krát vás čakajú i útroby veľkomiest. V nich si vychutnáte úlohu vodiča električiek na pravidelných linkách. Zastávky, dodržiavanie grafikonu, pravidiel cestnej premávky rozhodne prináša svieži vietor do vláčikovského sveta.

Ďalšie novinky prinášajúce komfort pri prežívaní dobrodružstiev vás čakajú v spojení s internetom. Hneď v úvodnom menu vás hra upozorní rozpisom na akékoľvek novinky, patche, addony, čokoľvek môžete okamžite preskúmať a aplikovať priamo do hry. Môžete priamo v hre komunikovať s kamarátmi, vytvárať chatovacie miestnosti a samozrejme, zdieľať nekonečné koľajnice.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Výjazd z depa.
Výjazd z depa.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Neďaleko historického vláčika moderné mesto, pekný kontrast.
Neďaleko historického vláčika moderné mesto, pekný kontrast.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Nekonečné koľajnice naprieč prírodou.
Nekonečné koľajnice naprieč prírodou.

Tie však nie sú až také nekonečné ako sa na prvý pohľad môže zdať. Vlastne už na prvý pohľad uvidíte ich koniec, nepreniknuteľnú bariéru, ktorá sa končí niekoľko metrov od trate. Ďalej už nič nie je, čo kazí atmosféru, pôsobí nekompaktne, dokonca až frustrujúco. Hranice uvidíte dokonca aj priamo vo vozňoch, kde je namiesto interiéru neraz iba plochá tapeta v podobe slabej textúry. Ani grafika sama o sebe nezlepšuje náladu tým, že pripomína svojím technickým spracovaním doby dávno minulé, nehovoriac o jej nedotiahnutej optimalizácii. Interiéry lokomotív by si tiež zaslúžili omnoho viac pozornosti, keďže v nich nejeden strojvodca strávi more času a o prázdnom, mŕtvom okolí ani nehovoriac. S tým súvisí i žiaľ chudobné zvukové spracovanie a úplne nulový hudobný sprievod, ktorý by rozhodne spríjemnil dlhé chvíle strávené pri prihadzovaní uhlia do kotla.

Ako strojvodca budete mať naozaj plné ruky práce s ovládaním každej jednej lokomotívy. Ani nie však preto, že by bolo neprehľadné alebo zložito spravené, práve naopak. Ovládanie či už lokomotívy, kamery, čohokoľvek je intuitívne, naučíte sa ho pomerne rýchlo a veľa príkazov, tabuliek či iných možností ľahko a rýchlo vyvoláte kedykoľvek pomocou myši. Svojou prepracovanosťou a komplexnosťou ovládania patrí niekde medzi priemer vlakových simulácií, ale rozhodne nič jednoduché čo by nudilo rodených strojvodcov. Budete sa musieť naučiť približné brzdné dráhy rôznych sústav v závislosti od ich naloženia, rýchlosti, ale aj terénu. Stále dodržiavanie rýchlosti s dobre spracovaným jazdným i fyzikálnym modelom je so stovkami ton omnoho väčší problém ako si mnoho ľudí vie predstaviť a do toho stále sa meniaci terén rozhodne zamotá hlavu i tým skúsenejším.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Pohľad z moderného vláčika, žial strohý interiér.
Pohľad z moderného vláčika, žial strohý interiér.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Pri mostoch sa zapína efektná kamera.
Pri mostoch sa zapína efektná kamera.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Električka v meste, treba vyskúšať.
Električka v meste, treba vyskúšať.

Určite to ale nebude jediné, s čím vám Trainz Simulator 2009: Builders Edition zamotá hlavu. Či sa vám oplatí cestovať vláčikom od Auranu záleží aj či ste hrali a ešte stále hráte predošlé diely. Ak vám nemajú podľa vás už čo ponúknuť, pravdepodobne tak nebude ani pri Builders Edition. Prevzal po svojich predchodcoch všetky svoje nedostatky bez toho, aby sa snažil niektoré stránky vylepšiť a nového nie je veľa. Jedine, že ste sa narodili v lokomotíve, doteraz sa neviete odtrhnúť od predošlých dielov a horlivo čakáte na akúkoľvek novinku, vtedy vám Trainz 09 zamotá hlavu tým správnym spôsobom.

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Nastupovááť!!
Nastupovááť!!

Trainz Simulator 2009: World Builder Edition Púštna suchá krajina a jeden vláčik.