HALO 3: ODST

HALO 3: ODST

8.5

Covenanti znovu útočia.

"Tu máte engine, tu máte príbeh, máte rok času," toto povedalo vedenie vývojovému tímu, ktorý po rozpustení projektu Petra Jacksona (Halo Chronicles) práve nemal čo na práci. Rok prešiel, výsledok je tu, volá sa Halo 3: ODST. Napriek krátkemu času môžeme konštatovať, že je to kvalitná práca hodná mena Bungie, síce titul nie je tak masívny ako Halo 3, ale za to má silné stránky v iných oblastiach.

Konkrétne sú to dve veci, v ktorých priam exceluje. Za prvé príbeh, kde je ako jeho podávanie, tak aj štýl je úplne iný ako sme v Halo sérii zvyknutí a ponúka naozaj nezvyčajný zážitok. Druhou vecou je nový kooperačný mód Firefight, ktorý pridáva do už tak populárneho Halo multiplayeru novú dimenziu zábavy.

Halo 3: ODST
Halo 3: ODST Nathan Fillian prebral jednu z hlavných postáv v hre.
Nathan Fillian prebral jednu z hlavných postáv v hre.

Halo 3: ODST Misie sú rozmanité od výzbroje až po prostredia.
Misie sú rozmanité od výzbroje až po prostredia.

Halo 3: ODST Jedinečných scenérii bude dostatok.
Jedinečných scenérii bude dostatok.

V príbehu tentoraz opustíme cestu Master Chiefa a pozrieme sa na osudy bežných vojakov na fronte. Konkrétne to budú špeciálne výsadkové jednotky ODST - Orbital Drop Shock Troopers, ktoré sú určené na zaisťovanie oblastí v tichosti a bleskovo. Vy sa prevtelíte do postavy Rookieho, nováčika v ODST tíme, ktorý pripravuje zoskok na loď Covenantov práve útočiacu na pozemské mesto New Mombasa. Časovo je príbeh medzi Halo 2 a Halo 3, kde jedna sekcia Covenantov získala súradnice Zeme a zaútočila. Master Chief je momentálne mimo dosah a jedinou nádejou ostáva vaša jednotka.

Počas zoskoku sa však niečo stane. Loď zmizla a vy bez kontroly padáte na mesto. Prebúdzate sa o 6 hodín neskôr bez akéhokoľvek kontaktu a vedomostí, čo sa vlastne stalo. Neostáva vám nič iné, ako vydať sa na cestu krížom cez rozsiahle mesto s nádejou na znovuzjednotenie tímu. Vydávate sa cez temnotu mesta, popri hliadkach Covenantov navigovaný mestským AI systémom Superintendent až k objektom, ktoré ostali po vašich kolegoch.

Pri nájdení každého objektu začína nezvyčajná časť hry. Presúvate do príbehu daného ODST vojaka, zisťujete jeho osud a prechádzate jeho cestu cez mesto New Mombasa.  Každý boj je iný, ponúka iné zbrane, lokalitu. Všetky flashbacky sa vám postupne spájajú v ucelený príbeh plný emócií a zvratov.  Nie je však jediným v hre. Počas vašej cesty vám bude asistovať Superintendet, ktorý ponúka sériu nahrávok rozprávajúci príbeh dievčaťa Sadie počas evakuácii mesta. V tichu noci opusteného mesta si tak pripomeniete chaos, ktorý pri prvom útoku ľudia prežívali.

Celý príbeh je diametrálne odlišný od Halo trilógie, kde ste s Master Chiefom lietali krížom krážom cez vesmír a spoznávali nové svety. Tu sa celé vaše územie obmedzí na jedno mesto, príbeh sa scvrkne, úspech vašej misie až tak zásadne neovplyvní osud ľudstva, ale osudy vašich kolegov. Čo môže byť koniec koncov dôležitejšie.

Halo 3: ODST
My sme ODST!

Vzhľadom na mestský boj, rýchly a tichý štýl útoku sa zmenia aj vaše primárne zbrane. Hlavne vaša primárna postava Rookie, ktorý je štýlom boja prieskumník, dostane sériu tichých zbraní umožňujúcich eliminovať nepriateľov bez rozpútania väčšieho útoku. Niekedy sa nepriatelia budú dať aj potichu obísť, alebo ich bude možné bez výstrelu eliminovať jedným úderom. Bude na vás, ako sa do toho pustíte.

Oproti Rookiemu majú postavy z flashbackov rozmanitosť ako v zbraniach, tak aj vozidlách, preberiete Warthoga, raketomet, tank, zalietate si na Banshee, dostanete aj sniperku a na rozdiel od temnoty nočného mesta, tu sa presuniete o pár hodín skôr, kedy si užijete dostatok svetla a aj nádherné scenérie zapadajúceho slnka. Samozrejme sprievod v podobe explózii a monumentálnych výhľadov v typickom Halo štýle nechýba.

Celú kampaň prejdete štandardným tempom na nižších obtiažnostiach za takých 5 - 6 hodín. Ak by ste chceli zozbierať všetky audio pásky od Superintendeta, alebo si zvolíte vyššiu obtiažnosť, kedy taktika bude naozaj potrebná, čakajte o nejakú hodinku navyše. Na hru, ktorá je označovaná ako expanzia, je to viac ako slušná dĺžka. Pre druhé zahranie kampane sa oplatí zavolať priateľa (respektíve troch priateľov), nastaviť najvyššiu obtiažnosť a hru prechádzať kooperačne. Oplatí sa popritom hľadať aj skryté bonusy ako napríklad raketomet s 900 strelami.

Halo 3: ODST
Halo 3: ODST Mimo vonkajších prostredí si užijete aj vnútorné.
Mimo vonkajších prostredí si užijete aj vnútorné.

Halo 3: ODST Váš tím je centrálnou časťou príbehu.
Váš tím je centrálnou časťou príbehu.

Halo 3: ODST Pripravený na skok?
Pripravený na skok?

Pre fanúšikov Halo multiplayeru hra prináša samostatné  multiplayerové DVD, na ktorom nájdu čisto multiplayerovo orezané Halo 3 so všetkými originálnymi mapami a doteraz vydanými balíkmi máp, ktoré od vydania hry vyšli. Tri nové mapy budú čerešničkou na torte. Ale ak budete chcieť skúsiť niečo iné, určite si spustite jedinečný kooperačný ODST mód pre štyroch hráčov - Firefight. Mód je výrazne odlišný od Halo 3 a vzhľadom na absenciu Spartan schopností presunie boje viac do survival štýlu. Konkrétne čakajte štýl Horde  z Gears of War, kde na mapách v podobe ohraničených arén budú na vás a vašich priateľov postupne zlietať vlny stále silnejších nepriateľov. Nebudú to len vlny nepriateľov, mód sa delí aj na etapy, po každej etape sa zvyšuje inteligencia nepriateľov, začínajú byť agresívnejší, hádžu granáty, viac taktizujú. Máp je desať a ponúkajú dostatok rozmanitosti od výrazných miest z kampane až po špeciálne upravené arény.

Ak by vám ani toto všetko po multiplayerovej stránke nestačilo, ODST má v sebe pozvánku do multiplayerového beta testu Halo Reach, ktorého štart očakávame budúci rok a Bungie v ňom konečne ukáže svoj nový engine. Uvidíme, ako sa posunú vpred, keďže grafika Halo 3 enginu už na dnešnú dobu nepostačuje.

Už pred dvomi rokmi pri Halo 3 grafika neexcelovala a ODST už naplno cíti obmedzenia enginu. Grafikou neoslní, ale na druhej strane ani nezahanbí. SubHD rozlíšenie a absenciu next-gen svetelného enginu vynahradzuje plynulý framerate, perfektný výtvarný štýl s atmosferickými scenériami doplňovanými emotívnou hudbou. Autori z Halo 3 enginu vyžhavili maximum a okrem vylepšených modelov postáv a animácií priniesli najväčšiu mapu v Halo hrách a to mesto New Mombasa, rozsiahle mesto s uličkami, námestiami, plážami a okolím, v ktorom sa budú odohrávať všetky misie. Samozrejme vzhľadom na obmedzenie Halo enginu nemáte voľný pohyb ala GTA, ale mesto je rozdelené bezpečnostnými zátarasami, kde po prejdení každej z nich sa vám nastreamuje ďalšia časť mesta. Veľké mesto malo na hrateľnosť aj pozitívny vplyv a pre jeho rozľahlosť museli autori pridať aj nový element do hrateľnosti a to mapu, ktorá zabráni strateniu, prevedie vás uličkami a navedie k vyznačenému cieľu. Ak budete chcieť ísť obchádzkou, môžete si vyznačiť aj waypointy, ktoré vás povedú.

Halo 3: ODST
Halo 3: ODST BSOD obrazovka nikdy neumrie, naštastie most vybuchol
BSOD obrazovka nikdy neumrie, naštastie most vybuchol

Halo 3: ODST Firefight mód - výsadok začína.
Firefight mód - výsadok začína.

Halo 3: ODST Covenant vozidlá nechýbajú v kampani ani vo Firefighte.
Covenant vozidlá nechýbajú v kampani ani vo Firefighte.

Zvuková stránka je ako pri každom Halo perfektná a okrem kvalitnéhou soundtracku, ktorý si môžete kúpiť aj samostatne, Bungie najalo hviezdny dabing, kde sa pokúsili oživiť Firefly a prebrali Nathana Filliana, Adama Baldvina a Alana Tudyka a popri nich siahli aj po ďalšej sci-fi hiezde Tricii Helfer známej z Battlestar Galactica. Ich vzájomný vzťah budete sledovať na pozadí hlavného príbehu.

Celkovo môžeme zhodnotiť, že Halo 3: ODST má štýl. Je iný ako Halo trilógia, ale aj tak kvalitný a keby niet starého enginu, mohla by hra rúbať výrazne vyššie. Napriek tomu však prudko zaútočí na milióny Halo fanúšikov, ktorí ODST jednoducho nesmú obísť. Firefight, kompletný balík Halo 3 máp a beta multiplayer pre Reach sú popri single kampani ďalšou silnou motiváciou na kúpu hry. Polovičná cena tiež dodá motiváciu a možno zláka aj  nováčikov v Halo univerze.

Pre skompletizovanie zážitku určite nevyhnechajte filmové zachytenie ODST jednotky v akcii.

napísal saver 21.9.2009
8.5