MAJESTY 2

MAJESTY 2

8.0

Fantasy stratégia, kde sa nestanete hrdinom

Za siedmimi horami a siedmimi dolami, bolo raz jedno rozprávkové kráľovstvo. A keďže sa tam nikomu nechcelo vládnuť, nakoniec žezlo, jabĺčko a koruna prischli vám. Teraz musíte rozhodovať o osude krajiny a vydávať múdre rozhodnutia, aby bol váš ľud spokojný. Oddaní poddaní čakajú na vaše pokyny a odvážni hrdinovia dúfajú, že ich poveríte nejakou vznešenou úlohou, aby získali reputáciu a naplnili svoje mešce. Takže, čo rozkážete, Vaše veličenstvo?

Majesty 2 je na prvý pohľad stratégia ako každá iná. Dokonca môžete mať tento dojem aj pri sledovaní gameplay videa. Totiž, citeľný rozdiel spoznáte až vtedy, keď osobne hráte túto hru. Väčšinu úkonov síce vykonávate tradične, pomocou myši, výstavba je tiež plne vo vašich rukách a aj náplň misií sa v zásade nelíši od bežných fantasy stratégií. Lenže spôsob, akým splníte podmienky víťazstva, je atypický. Skúsení stratégovia, ktorí pred rokmi okúsili hru Majesty, určite vedia, o čom hovorím. Ostatní sa s niečím takým stretnú pravdepodobne prvý raz.

V čom teda spočíva ten hlavný a laickému pozorovateľovi možno skrytý rozdiel? Hoci v hre nie je núdza o boje s kreatúrami a nepriateľskými kráľovstvami, vy si ani neškrtnete. Teda, aby som to uviedol na správnu mieru, nebudete označovať skupinky bojovníkov, ani hrdinov, bojovať a presúvať ich podľa toho, ako uznáte za vhodné. Oni sa totiž budú pohybovať sami a tak, ako sa im zachce! Vy ich však môžete, ba priam musíte, motivovať, aby spravili to, čo potrebujete. To znamená, že ponúknete odmeny za vykonanie rôznych služieb. Ale nikdy ich neprinútite, aby tieto služby aj vykonali. Môžete len vyburcovať záujem hrdinov vyššou sumou, ktorú zinkasujú, ak úspešne splnia vaše úlohy.

Majesty 2
Majesty 2 Vesničko má, středisková...
Vesničko má, středisková...

Majesty 2 Do cesty vám prídu aj démoni.
Do cesty vám prídu aj démoni.

Majesty 2 Medvede, vlky a kadejaká iná zver vám bude často pchať ňufák do kráľovstva.
Medvede, vlky a kadejaká iná zver vám bude často pchať ňufák do kráľovstva.

Úlohy stanovíte umiestnením štyroch druhov vlajočiek na mape a priradením vhodnej sumy. Vlajku prieskumu použijete hlavne na odkrývanie neprebádaných oblastí. Skrátka, ak chcete vedieť, čo sa skrýva v začiernenej časti mapy, treba vycálovať aspoň sto zlatých a dúfať, že to nejakému hrdinovi bude stáť za túru požadovaným smerom. Ak nie, treba pridať. Vlajka útoku sa priradí konkrétnemu cieľu, čo môže byť ľubovoľná budova, alebo nepriateľ. Či už je to nejaké divé zviera, obor, alebo nepriateľskí hrdinovia. Samozrejme, čím vyššia odmena, tým viac hrdlorezov sa prihlási a tým pádom aj skôr a bez väčších problémov zlikvidujú cieľ. Rozhodne nešetrite v prípade silných bossov.

Vlajka obrany má podobný efekt, ale samozrejme, tentoraz je odmena za ochranu pre vás dôležitého objektu, napríklad hradu, obchodnej stanice alebo vozu s tovarom, ktorý je inak ľahkou korisťou pre všetkých darebákov. Hrdinovia si za ochranu pomaly uberajú z vypísanej odmeny a keď ju necháte klesnúť na nulu, hneď sa niekde odtúlajú. Hoci treba povedať, že obrana sídla im nie je úplne ľahostajná a tak sa aj bez nároku na honorár postavia votrelcom do cesty. Aspoň niektorí. Napokon je tu vlajka strachu. Použijete ju zriedka, ale má svoj význam. Napríklad ak niekde číha nebezpečenstvo, na ktoré vaši hrdinovia ešte nie sú pripravení a zbytočne by umreli. Čím viac peňazí pripíšete k vlajke strachu, tým je väčšia šanca, že sa danému miestu vyhnú.

Hrdinovia sa neobjavujú len tak, ale produkujete ich za peniaze v príslušných guildách, ktoré postavíte popri obranných vežiach a hospodárskych budovách. Sú tu osobitné stavby na zlodejov, rangerov, bojovníkov, mágov a klerikov. Na vyššej úrovni sídla k nim pridáte spoločenstvá na produkovanie elfov a trpaslíkov a na najvyššej úrovni a na svätej pôde, môžete postaviť niektorý z chrámov, odkiaľ potom získate palatínov, pánov šeliem, či iných unikátnych hrdinov. Lenže na každé spoločenstvo pripadajú len tri postavy (u najlepších len dve). Síce nie je problém postaviť viacero spolkov rovnakého druhu, lenže čím viac rovnakých budov postavíte, tým sú drahšie. A to platí pri každom objekte. Takže napríklad stavba obrannej veže stojí stopäťdesiat zlatých, druhá vás vyjde takmer o stovku viac a tretia stojí skoro dvojnásobok predošlej. A tak si treba poriadne rozmyslieť, čoho koľko postavíte.

Po vyprodukovaní sa hrdinovia zatúlajú doslova, kam sa im zachce, spočiatku sa ale držia pri sídle, kde zvyknú eliminovať potkany z kanalizácie a neskôr kostlivcov z cintorína. Tieto objekty sa automaticky objavia pri vašom sídle a nedajú sa zničiť. Hold, bez nich skrátka mesto nie je mestom. Problém je však v tom, že sa vo vašom sídle neustále objavujú nejaké potvory a tak hrdinovia a obranné veže prakticky nikdy neotáľajú. Okrem toho je dobré označiť brlohy vlkov, medveďov, či nebezpečnejších kreatúr v okolí. Odtiaľ totiž neustále prúdia šelmy a potvory. Takže čím skôr ich odvážlivci zbúrajú, tým lepšie. (Na dravé zvery sa najlepšie hodia rangeri, na nemŕtvych klerici.) To stačí na to, aby hrdinovia zosilneli, získali niekoľko levelov a niekedy automaticky aj nové zručnosti.

Majesty 2
Káľovstvo má už od začiatku patálie s kreatúrami...

Ďalej sa už ale o rozvoj hrdinov musíte postarať vy, hoci stále len nepriamo. V markete, ktorý je mimochodom základný zdroj vašich príjmov, zaplatíte jednorazové poplatky, aby sa tam začali predávať odvary na liečenie a manu a nejaké artefakty. U kováča je dobré zadovážiť vylepšenia zbraní a brnení, vo všetkých kategóriách, bazár rozšíriť o ponuku magických elixírov. V spoločenstvách pokročilé kúzla a doplnky, napríklad firebal, jed na čepeľ zbrane a podobne. Hrdinovia si tieto miesta obehajú sami a kúpia si, čo potrebujú a na čo majú. Tým zosilnia a ešte aj niečo vrátia do vašej pokladnice. Vhodná je aj výstavba a vylepšenie hostincov, kde máte dobrú možnosť z návštevníkov zostaviť až štvorčlenný tím, ktorý potom úzko spolupracuje. V skupinách je vhodné mať aspoň jedného liečiteľa (napríklad kleričku), bojovú postavu (najlepšie trpaslíka alebo palatína) a mága, keďže má silné kúzla, ale sám rýchlo zahynie.

V lineárnej kampani, kde sa postupne odomykajú mapy a prechádzajú z prijateľnej do naozaj veľmi vysokej obtiažnosti, máte možnosť prenášať si vybraných hrdinov do ďalších misií. Po každej úspešne zdolanej mape si vyberiete vždy jedného zo zúčastnených hrdinov. Ten dostane titul lorda a zaradí sa do ponuky lordov z predošlých misií. Potom môžete okrem budov spoločenstiev postaviť v ďalších misiách aj halu lordov a tu si najať troch z ponuky vašich elitných hrdinov. Ceny za tých najsilnejších sú však extrémne vysoké, no v boji je zas ich prevaha citeľná. Aj napriek tomu ale hrdinovia niekedy umierajú, hoci sa zvyknú dať na ústup, keď majú život na krajíčku. Ak máte dojem, že sa to oplatí, oživíte ich na cintoríne, pričom cena za návrat k životu závisí od povolania, výbavy a hlavne levelu postavy. Dá sa to aj pomocou špeciálneho kúzla, ktoré hráč získa po vybudovaní chrámu liečiteľov na svätej pôde. Vtedy to vyjde výrazne lacnejšie.

V spoločenstvách sa dajú vyvinúť aj podporné kúzla a doplnky, ktoré môže používať priamo hráč a ovplyvniť tak vývin udalostí z pozície akéhosi neviditeľného boha, čo všetko sleduje z výšky. Avšak za každé použitie týchto špecialít sa platí zlatom. Niekedy sa ale investícia oplatí. Okrem vyššie spomínaného oživenia z chrámu sa nájdu aj iné zaujímavé veci. Rozhodne užitočné je doliečovanie (najsilnejších) hrdinov, ktoré vyviniete v spoločenstve klerikov. Hodí sa aj okamžitá čiastočná regenerácia budovy, najmä pri obliehaní, alebo okamžitý, hoci okresaný prísun z daní zo spolku zlodejov. Za úspešné misie v kampani môže hráč získať ešte vzácne artefakty typické pre vladára, teda žezlo, korunu, jablko a plášť, ktoré ponúkajú ďalšie bonusy. Napríklad žezlo umožní vyvolať silný magický útok a jablko vylieči všetkých hrdinov kráľovstva.

Majesty 2
Majesty 2 Sídlo minotaurov je najlepšie zbúrané.
Sídlo minotaurov je najlepšie zbúrané.

Majesty 2 Status hrdinov vidíte aj na ikonách v rohu obrazovky.
Status hrdinov vidíte aj na ikonách v rohu obrazovky.

Majesty 2 Magické obranné veže sa stavajú sami, najsilnejšie sú trpaslíčie bašty.
Magické obranné veže sa stavajú sami, najsilnejšie sú trpaslíčie bašty.

Ešte spomeniem poddaných, ktorí sa tmolia vo vašom kráľovstve. O tých sa vlastne vôbec nemusíte starať. Samostatne si stavajú príbytky a keď vyberiete budovu, ktorú chcete postaviť, sami prichádzajú a dávajú ju do kopy. Nemusíte ich posielať rúbať stromy ani nič podobné. Jedinou požiadavkou na rozvoj, aj výstavbu kráľovstva, sú peniaze. Nepriatelia poddaných s obľubou zabíjajú a vypaľujú, ale vám pribúdajú noví a domčeky si zas postavia, akurát prídete o časť daní, po ktoré samostatne chodieva váš vyberač a spomalí sa výstavba rozostavaných projektov. Čakanie na dostavbu a prísun ďalších peňazí z daní a ekonomických budov sa dá skrátiť urýchlením času.

Hra ponúka nie len kampaň, s náročnými misiami v závere, kde si zapoľujete na obra, budete číhať na kráľa potkanov, hľadať vzácnu zbraň pre kráľa kostlivcov, alebo čeliť útokom dvoch nepriateľských kráľovstiev. Nájdete tu aj niekoľko samostatných máp a aj multiplayer na lokálnej sieti aj internete, kde si môžete zmerať sily s inými živými hráčmi. Očakávajte celkom peknú 3D grafiku, kde si môžete približovať a rotovať terén z ľubovoľného pohľadu kamery. Ozvučenie je prijateľné, hudba príjemná. Pri niektorých konfiguráciách však môžete mať technické problémy, pretože po technickej stránke hra nie je dostatočne optimalizovaná.

Majesty 2 je osviežujúca stratégia, ktorá nekráča v zabehaných šľapajách tradičných RTS, ale ide svojou vlastnou cestou, ktorú už vytýčil prvý diel. Hráč nie je postavený do úlohy vojnového taktika, skôr do pozície manažéra, ktorý len nepriamo manipuluje s hrdinami, finančne ich motivuje a kupuje vylepšenia. Niektorí užívatelia to možno nedokážu prijať, ale tí, čo obľubujú RTS a nemajú nič proti odchýlke od tradičnej strategickej rutiny, budú mať o zábavu postarané.

Majesty 2
Majesty 2 Obor v meste, stojí v ceste.
Obor v meste, stojí v ceste.