FOOTBALL MANAGER 2010

FOOTBALL MANAGER 2010

8.5

Zelená je tráva, futbal to je hra

Ak existuje v hernom svete ešte náročnejší žáner na každoročné vylepšovanie ako séria známych športov, sú to určite ich manažérske verzie. Špeciálne futbalových manažérov nájdete aj na konci tejto dekády na trhu viacero a o výrazne vylepšenia sa snažia všetky, či už ide o Championship Manager, FIFA Manager alebo aktuálne recenzovaná novinka od Segy, ktorú hráči milujú zrejme najviac.

Dobrá správa pre fanúšikov série – Football Manager 2010 je stále najlepším futbalovým manažérom na trhu. Hoci autori v minulom ročníku podnikli viaceré zmeny v celkovom interface a najmä v engine zápasov, nezaspali a sami pochopili, že ostali viac-menej na polceste a je čo meniť, aby skombinovali existujúci vedúci tón i množstvo noviniek. Tým pádom vyzývam aj hráčov minulého ročníka, nech pozorne čítajú, či sa im investícia oplatí.

Sports Interactive a Sega pritom stoja dlhé roky pred neľahkou úlohou – zakomponovať do série nové vychytávky a zároveň nechať vráta otvorené nielen verným, ale aj príležitostným či novým hráčom. To je pri futbalovom manažéri priam sizyfovská úloha, keďže 80 % času hľadíte na tony tabuliek či menu a snažíte sa vybavovať korešpondenciu v tučnom mailboxe, prípadne akceptovať i ignorovať rady iných snaživcov, čo vám kafrú do remesla.

Football Manager 2010 ostáva v tomto smere rovnaký ako minulé ročníky, no zároveň v interface uvádza predsa len určité zmeny. Zatiaľ čo v minulosti sa väčšina pozornosti sústredila na mailovú schránku, kde chodili všemožné tipy, oznámenia či upozornenia, teraz je pohľad rozšírený na celé spektrum menších obrazoviek. V praxi to znamená, že domácou obrazovkou, kam sa vždy utiekate, už nebude mailbox, ale centrálna obrazovka plná mediálnych výstupov, ligových tabuliek a aj tej pošty. Tá stále združuje množstvo aktivít v hre a zadeľovanie príkazov, no stáva sa viac aktívnejším prvkom, pričom pasívne sa vám zoskupujú na inom mieste. Je to na pohľad kozmetická, ale nie zlá zmena.

Inak pozitívnych zmien je viacero a veľká časť z nich sa viaže k samotným zápasom, ktoré boli vlani síce predstavené v novom 3D engine, no hra často padala práve pri nich, dlhšie sa načítavala a bola mierne nedoladená. K dispozícii naďalej ostáva aj 2D pohľad, no 3D je už lákavejší, s väčším množstvom štadiónov a celkovým spracovaním. Iste, FIFA Manager 10 bude stále vpredu, keďže hráč má dojem, že EA polovicu času piple skôr engine ako samotného manažéra, no je fajn vedieť, že i SEGA postupuje vpred. Ročník 2010 pôsobí lepšie ako iba séria patchov – vyhladený engine obsahuje viac ako stovku nových animácií hráčov a hra je formálne plynulejšia. I keď na druhej strane zdĺhavejšia, lebo autori zakomponovali hrateľnosť predlžujúci, no celkom šikovný systém trénerských príkazov.

Football Manager 2010
Football Manager 2010 Krásna ukážka, ako fungujú rady vašho organizačného tímu v zákulisí. Tento hráč stojí za to.
Krásna ukážka, ako fungujú rady vašho organizačného tímu v zákulisí. Tento hráč stojí za to.

Football Manager 2010 Pri voľbe tímov si môžete zobraziť nielen všetkých hráčov, ale aj všetky mladé talenty pod 19 rokov.
Pri voľbe tímov si môžete zobraziť nielen všetkých hráčov, ale aj všetky mladé talenty pod 19 rokov.

Football Manager 2010 Začiatky sú ťažké - môj prvý zápas v úlohe trénera po štvrtine nevyzeral dobre, ale vyhrali sme aj na cvičisku.
Začiatky sú ťažké - môj prvý zápas v úlohe trénera po štvrtine nevyzeral dobre, ale vyhrali sme aj na cvičisku.

Stojíte ako správny couch na postrannej čiare a revete priamo príkazy hráčom bez nutnosti hrabať sa v menu aj počas zápasu. Samozrejme aj počas zápasu máte po ruke množstvo štatistík, takže viete, čo by bolo najlepšie zmeniť, koho zmeniť na danej pozícii či kedy a ako striedať. Je to skutočne užitočná a hrateľnosť ovplyvňujúca zmena. Schválne som si jeden zápas spätne načítal dva-trikrát a hoci úplne výsledok zmeniť nemôžete (napríklad z 0:3 na 5:4), rozumné rozhodnutia môžu ovplyvniť gólik i dva. Tento rok sa mierne zvýšil systém rád a už to nie sú iba prázdne reči kibicov, ale celkom užitočné tipy, ktoré sa oplatí počúvať. Určite viac pomôžu novým hráčom, ale aj manažérski bardi si po zápase môžu vypočuť pomerne užitočnú bilanciu a pri najbližších tréningoch určovať jednotlivcom, v čom sa majú ďalej zdokonaľovať.

S tým súvisí pokročilá hĺbka hry a keďže aj zápasy sú predsa len dlhšie, sezóny ubiehajú pomalšie. Skôr alebo neskôr zistíte, ktoré štatistiky a tipy sa oplatí sledovať a ktoré sú viac-menej kozmetické a na celkovom vyznení zápasu nepomôžu. Svedčí to o niektorých individuálnych hráčoch, pri ktorých je trénovanie niektorých aktivít zbytočné. Ale to je presne aj forma nového ročníka – spolu s kópiou hry na recenzovanie prišiel siahodlhý zoznam vylepšení, pričom 75 % z nich je minimálnych a len zvyšné majú skutočne dopad na vaše manažovanie tímu. Lepší engine, prehľadnejší pohľad na hru, systém zápasov a príkazov počas nich, lepší systém rád, to sú všetko cenné vylepšenia. A rozhodne sa zlepšila celková bohatosť hry s tonami štatistík a informácií o hráčoch i kluboch, napríklad slovenský Slovan je rozobraný do pekných detailov.

Systém hry prirodzene ovplyvňuje aj vybraný tím. Pokiaľ ste nový hráč, určite si radi zgustnete na FC Barcelone či Manchestri United, kde vás čakajú veľké rozpočty a náročné úlohy majiteľov na výhru v Lige majstrov či FA Cupe. Pomôže vám systém rád realizačného tímu a užijete si skutočne veľké zápasy. Ale ak si chcete precvičiť svoje skúsenosti, zoberte postup hrou úplne z opačnej strany a dajte sa naverbovať do Slovanu či iného menšieho tímu v európskom meradle. Čaká vás tesný rozpočet, menšie nádeje na víťazstvo aj v samotnej lige, no na druhej strane sú majitelia radi aj za malé krôčiky. Pri hre za menší tím viac oceníte šikovné rady a rozhodne si viac zgustnete na práci skautov hľadajúcich talenty v juhoamerických či afrických krajinách, odkiaľ si za pár šupiek priveziete nádejné esá do tímu. Rozdielna hrateľnosť medzi silným a slabým tímom bola vždy dobrou stránkou sériou a efektívne naťahuje dni a týždne strávené s hrou.

Celkový dojem z hry je teda lepší ako vlani – najmä vďaka náprave chýb v cenných novinkách, akým stále je zaujímavý a čoraz živší 3D engine a vôbec systém zápasov. Na druhej strane, audiovizuálna stránka stále neohromí, pretože smeruje k čo najnižším hardvérovým nárokom – odnesie to najmä grafika. Nie je mi však jasné, prečo tým stále trpí aj zvuková stránka s maličkým repertoárom efektov a nulovým soundtrackom. Isteže budete počúvať skôr hudbu z pevného disku a hrozilo by opakovanie pár skladieb dookola, ale je to určite malé mínus.

S výnimkou neho a pár tradičných bugov (prvý patch už vyšiel tesne po vydaní hry) máte pred sebou vylepšenú a celkovo najatraktívnejšiu manažérsku hru futbalu na trhu. Čo viac dodať, o robotu na dlhé zimné večery máte postarané – veď ku kvalifikácii na MS vás po tretej sezóne stále nepustia. A kto by nechcel doviesť Slovensko na MS aj pod vlastnou taktovkou?

napísal korec 30.11.2009
8.5
8.8