TOY SOLDIERS

TOY SOLDIERS

9.0

Plastová svetová vojna

Radi by ste si zopakovali detstvo a zahrali sa s plastovými vojačikmi? Nová Xbox Live hra Toy Soldiers vám to umožní. Dostanete sa v nej do bojov počas prvej svetovej vojny na vašom koberci. Armády sa pustia proti sebe a to s kompletnou sériou bojových jednotiek od pechoty, cez delá, tanky, až po lietadlá.

Hra však nie je štandardnou strieľačkou, akoby sa mohlo zdať, je to upravený tower defense strategický štýl ponúkajúci zaujímavú možnosť a to prebrať pod kontrolu jednotlivé bojové veže, respektíve jednotky, ktorými sa budete snažiť zastaviť návaly plastových nepriateľov osobne. Spolu Toy Soldiers ponúka tucet prostredí umiestnených v malých krabiciach vymodelovaných presne podľa najvýznamnejších bojov prvej svetovej vojny. Ožijú na nich ako autentické figúrky, tak aj vymyslené jednotky síce predbiehajúce dobu, ale pekne oživujúce vašu malú vojnu.

Toy Soldiers
Toy Soldiers Namieriť a páľ!
Namieriť a páľ!

Toy Soldiers V krabiciach si aj zalietate.
V krabiciach si aj zalietate.

Toy Soldiers Delá ukladáte len na špeciálne miesta.
Delá ukladáte len na špeciálne miesta.

Tower defense štýl v skratke znamená to, že máte svoju základňu, do ktorej nesmiete pustiť prichádzajúce vlny nepriateľov. Chrániť ju môžete kupovaním a ukladaním veží na sériu lokalít. Tie následne budú automaticky strieľať po prichádzajúcich vojakoch, respektíve v tejto hre sa ich môžete zmocniť aj osobne a pomôcť tak k lepšiemu výsledku. V zásade musíte kombinovať vhodné veže, proti vhodným nepriateľom, pravidelne ich upgradovať, alebo niekedy aj vymienať, keďže nepriatelia útočia vo vlnách s rôznymi jednotkami. Napríklad na vojačikov sú vhodné guľometné hniezda, chemické zbrane, no proti obrneným vozidlám sú potrebné vhodnejšie mortary alebo masívne delá. Tieto kombinácie vám zaistia aké-také pokrytie proti kombinovaným útokom, ale ak prídu lietadlá, už musíte stavať protiletecké hniezda, prípadne použijete ďalšiu špecialitu a to prebratie lietadiel alebo tankov, ktoré ako jediné nie sú automaticky ovládané a musíte sa s nimi postarať sa o zneškodnenie hrozby osobne.  Musíte však rátať s tým, že zatiaľ čo sa venujete vozidlám, nemôžete ovládať aj strategický mód, takže treba taktizovať a preberať jednotky len, ak je pozemné vojsko pripravené odraziť vlnu nepriateľov.

Navyše v Toy Soldiers autori ešte TD štýl skomplikovali, nepriatelia nemajú len jednu cestu, dokonca niekdy nemáte ani jednu základňu, a niekedy musíte obraňovať dve a zároveň kontrolovať niekoľko smerov naraz. Nie je to jednoduchá úloha. Budete musieť zabíjať nielen vojakov, ale aj rozbíjať nepriateľské opevnenia a budovy, aby ste získali čo najviac peňazí, mali na nové veže a hlavne upgrady, ktoré pridajú vyššiu efektiviu. Napríklad upgrade chemického bunkra vymení chémiu za plameňomet, niektorým zbraniam sa po upgrade zvýši sila, niektorým dostrel, inokedy sa s ním zvýši aj doba nabíjania.

Počas celej kampane čakajte nenáročnú hrateľnosť, jednoduché ovládanie a zábavu, aj keď samozrejme pri najvyššej obtiažnosti sa budete poriadne obracať. Postupne prídu megalitické tanky, vzducholode a aj predchodcovia helikoptér. Autori si na vás pripravili dostatok prekvapení a aj náročných kombinácii útokov. V každej z máp máte určitú sekundárnu úlohu, splnenie ktorej pridá odmenu do kufríka so suvenírmi, čo zaisťuje relatívne slušnú znovuhrateľnosť. Rovnako každá z máp udeľuje aj medailu, no len v prípade, ak ju prejdete na najvyššej obtiažnosti.

Toy Soldiers
Plastová svetová vojna.

Ak vám kampaň nebude dosť, môžete si zahrať niekoľko máp v splitscreene a navzájom sa takticky ničiť, alebo sa pustiť do priateľov online, kedy vojna prepukne naplno. Samotný multiplayer je príjemné oživenie tohto štýlu, navyše oproti single hre si môžete vybrať, aké vlny bojovníkov pustíte proti nepriateľovi. Žiaľ nedajú sa kombinovať viaceré typy jednotiek ani vyberať cesty postupu, tak ako to robí AI v kampani, ale oproti tomu si to môžete s priateľom rozdať v dueli na lietadlách alebo tankoch.

Mimo kampane a multiplayeru hra ponúka ešte jeden herný mód testujúci vašu výdrž - Survival, ktorý sa spolu s ďalšou Elite obtiažnosťou a nemeckou kampaňou odomkne po prejdení kampane. Toy Soldiers bohužiaľ nemá coop, ktorý by sa sem viac ako hodil. Jeden hráč by prebral vozidlá, druhý by sa mohol venovať stratégií. Ale sťahovateľný obsah je priamo zapracovaný, dúfajme, že sa tam niečo zaujímavé objaví.

Graficky sa autori s titulom mimoriadne pohrali, animácie sú perfektné, prostredia detailné ako vo "veľkých" stratégiách a ovládanie priam sadne na gamepad. Celé to obohacuje deštrukcia prostredia, ktorú si všimnete hlavne ak preberiete delo alebo tank a pustíte sa do likvidovania všetkého od stromov, cez budovy, až po časti kartónového boxu. Možno trochu škoda absencie mapy s aktuálnou pozíciou nepriateľských jednotiek, máte síce nadhľad nad bojiskom, ale do neho sa musíte prepínať a nemáte na ňom vyznačené jednotky nepriateľov, ktorých často musíte dlhšie hľadať.

Toy Soldiers je príjemným oživením tower defense štýlu, ktorý týmto posúva o ďalší krok vpred. Kombinuje stratégiu a aj akciu v jedinečnom prevedení a naznačuje, akým smerom by sa mohli konzolové real-time stratégie uberať. Nejde o dokonalý titul, no je nesmierne chytľavý a priam si žiada pokračovanie posunuté do druhej svetovej vojny. Určite je hra hodná 1200 pointov.

Toy Soldiers
Toy Soldiers Prebrať môžete aj tank.
Prebrať môžete aj tank.