DJ HERO

DJ HERO

8.0

Hej, pán jazdec na platniach!

Activision a FreeStyle Games skrotili jazdcov na platniach v nezávideniahodnej situácii. Minulý rok nebol naklonený predajom a celkovo žánru hudobných hier, ktoré za uplynulé 12 mesačné obdobie zaznamenali viac ako tretinový pokles. Uviesť na saturovaný trh ďalšiu plastovú perifériu bol preto riskom, ktorý sa ukázal ako nevyhnutný pre položenie základov nového typu hry, paradoxne pre najmenšiu hernú obec. Zatiaľ čo ju odborná verejnosť oslavuje, na pultoch na ňu padá prach. Osudom skúšaná DJ Hero sa nakoniec po mesiacoch dostala aj k nám. Oprášili sme krabicu a vyrazili na párty.

Už sme si zvykli, že u nástrojov z produkcie Activision si môžete dovoliť aj agresívnejšiu hru. V prípade gramofónu a pripojeného mixu sme si tým nie celkom istí. Točiaca platňa má vôľu na okrajoch a aj keď kladie odpor až po jej doraz, pri divokom mixovaní sa môže stať, že bude jej os jednoducho vychýlená na stranu, kde preferujete orientáciu tlačítok. Periféria z mohutného plastu je zložená z dvoch častí – gramca a odnímateľného mixu. Ten má na oboch stranách konektory (zaslepené plastovou krytkou), čiže ho k základni môžete pripojiť na ľavú alebo pravú stranu. Hra navyše pre pravákov aj ľavákov dovoľuje zmeniť pozíciu tlačítok na gramci - komfort je zaručený.

Ovládač je napájaný dvojicou tužkových batérií. Na strane mixu nájdete prvky nevyhnutné pre hranie – crossfader na prepínanie medzi trackmi, potenciometer na moduláciu zvuku a na červeno svietiace tlačítko Euphoria (= ekvivalent Star Power). Pod krytkou sú schované všetky tlačítka gamepadu bez triggerov. Na strane gramca sú len tri tlačítka farebne zodpovedajúce notovej osnove zakrivenej do tvaru platne. Obe časti periférie sú vybavené gumovými nožičkami, čo zabraňuje šmýkaniu a tlačítka sú prehĺbené z tohto dôvodu pre brušká prstov. Osobne mi z konštrukčného hľadiska prekáža tuhý stred na crossfaderi, pohyb zľav doprava a naopak mohol byť mäkší (nezasekávať sa vo východiskovej polohe), ale verím, že po niekoľkých týždňoch intenzívneho mixovania sa nebude zasekávať.

Yo DJ, spin that...

Systém hry je od Guitar Hero diametrálne odlišný, už len z dôvodu, že každá z rúk je zapojená do hry asynchrónne, nevyžaduje takú dokonalú súhru ako pri hre na gitaru a brnkanie do strún. Na plastovom gramci pripomína prácu skutočného DJ-a. Tých by však ani vo sne nenapadlo hľadať tlačítka samplov na točiacej sa platni. Vo svete DJ Hero je to inak a funguje to na jednotku s jednou maličkosťou. Frekvencia padajúcich nôt, schratchovacích pasáží kombinované so stláčaním tlačítiek je na obtiažnostiach Hard a Expert tak zákerná, že si budete želať, aby spomínané tlačítka boli umiestnené tak, aby ste ich mohli rýchlo mačkať oboma rukami, prípadne mali k nim prístup aj druhou rukou obsluhúcou crossfader a efektový prepínač.

DJ Hero
DJ Hero Herný systém vychádza z Guitar Hero, no hranie je diametrálne odlišné.
Herný systém vychádza z Guitar Hero, no hranie je diametrálne odlišné.

DJ Hero Desiatka trackov sa dá hrať aj v kooperácii s gitaristom.
Desiatka trackov sa dá hrať aj v kooperácii s gitaristom.

DJ Hero Za gramce sa dostanú aj známe mená ako napr. Daft Punk.
Za gramce sa dostanú aj známe mená ako napr. Daft Punk.

Scratchovať, prepínať tracky a mačkať kombináciu troch čudlíkov vyžaduje obrovskú trpezlivosť a dlhé hodiny tréningu. Krivka obtiažnosti je strmšia ako u staršieho súrodenca Guitar Hero a môže spôsobiť, že do tajov virtuálneho DJ-ingu jednoducho nepreniknete. Nik však nevraví, aby ste rovno vyzývali sami seba tými najťažšími obtiažnosťami. Easy a Medium vás zo začiatku zamestnajú, ale za platňou nebudete tak lietať. Pri týchto úrovniach môžete zabudnúť aj na rýchle sekanie tracku či scratche podľa šípok na obrazovke.

Zábava sa každou odohranou hodinou zvyšuje, po absolvovaní povinného tutorialu, ktorým vás prevedie Grandmaster Flash, prejdete od ľahkých až po technicky náročné mixy francúzskeho dua Daft Punk, beatboxový prídavok DJ Yodu či brutálny Ace of Spades od Motorhead. Veľkou výhodou je fakt, že hraný song sa nedá pokaziť. Publikum vás nevypíska, jednotlivé tracky utíchnu a do popredia sa prederie praskanie platní. Notová osnova sa postupne zapĺňa zložitejšími prvkami, zákernými kombináciami a nenechá vydýchnuť ani na sekundu.

Notovú osnovu (Highway) si delia dva tracky, medzi ktorými sa prepínate crossfaderom a stredný je pre oživenie skladby samplami vo freestyle pasážach. Tieto si môžete ešte pred odpálením setu vybrať a skombinovať ľubovoľne. Môžu to byť výkriky MC, rôzne húkačky alebo zvuky charakteristické pre rôzne hudobné štýly.

Čistou hrou si zvyšujete index násobiča a ak nerobíte chyby, môžete zatočením platne vrátiť odohranú pasáž späť a nahrabať za ňu dvojnásobok bodov. Na modro svietiace pasáže plnia Euphoriu, ktorú môžete odpáliť kedykoľvek. Bodovanie ani záverečné štatistiky úspešnosti sa nelíšia od série Guitar Hero. Fanúšikovia tu budú ako doma, rovnako ako pri vytváraní playlistov z ôsmych trackov či v systéme bodovania. Za každý song môžete získať až päť hviezd, prechádzaním jednotlivých setov si postupne odomykáte nových DJ-ov, mixy, pódiá, doplnky pre postavy, gramce a iné doplnky.

DJ Hero

Čo dokáže jeden soundtrack

Sila každej hudobnej hry spočíva vo výbere skladieb a tu si autori dali sakramentsky záležať. Zloženie vývojárskeho tímu výhradne z DJ-ov potvrdzuje 93 unikátnych mixov pokrývajúcich každý jeden hudobný žáner od tranceu, hip hopu, cez soul, heavy metal, dance, až po rock n roll. Pestrosť soundtracku zachádza aj do extrémov, pričom platí, čo na prvé počutie je nestráviteľné, pri hraní vás rozhýbe za mixom. Nepredstaviteľné mixy 50 Cent vs David Bowie, Jay-Z vs Jacksons 5, Foo Fighters vs Beastie Boys alebo tanečná vecička Eric Prydz vs Tears for Fears dostávajú práve vďaka periférii nový rozmer.

Desiatka mixov zapája do hry dokonca aj gitaru. Hranie týchto songov sólo znepríjemňuje skutočnosť, že notová osnova pre druhý nástroj sa nedá vypnúť, ale beží v režime autopilota a zbytočne zaberá polovicu obrazovky. Multiplayer DJ Hero sa spolieha v online priestore na mód Versus a akumulovanie bodov.

Výstupenie DJ v klube pred vypredaným hľadiskom je sprevádzané výbornými grafickými efektami. Stroboskopy, divoké točenie kamery nad platňami, komunikácia s publikom a tancovanie za gramcami sú dokonalé. S dunivou zvukovou zostavou si môžete spraviť doma súkromnú diskotéku, treba brať však na zreteľ, že dĺžka jedného songu je približne 3 minúty a ďalší bezprostredne nenadväzuje na ten predošlý – je medzi nimi krátka pauza.

DJ Hero môže pôsobiť ako obyčajná hračka a nezmyselný doplnok ku konzole, ako kedysi tento názor vzbudzoval odpudivý pohľad na imitácie nástrojov. Po odpálení prvého setu sa drasticky mení pohľad a po pár hodinách vás transformuje do role DJ-a. Vynikajúci OST v kombinácii s vizuálnou prezentáciou vás okamžite pohltí a nedá vydýchnuť, kým vás nebudú bolieť ruky od toľkého mixovania.

napísal spacejunker 11.3.2010
DJ Hero - Eminem
| DJ HERO - EMINEM