SAM & MAX: THE PENAL ZONE

SAM & MAX: THE PENAL ZONE

8.0

Tretia sezóna je tu!

Sam & Max je legendárna dvojica detektívnych hrdinov série, ktorá bola pred pár rokmi resuscitovaná opäť k životu kráľmi žánru adventúr – spoločnosťou Telltale. Tejto novej reinkarnácie sme sa dočkali pred 3 a pol rokom a dnes už máme tú možnosť pozrieť sa na zúbok počiatku tretej série tohto vtipom prekypujúceho herného seriálu, ktorý si už získal mnohých (nových) fanúšikov. A hádam neprezradím priveľa, keď poviem, že podľa prvej epizódy sa ich počet ešte viac rozrastie. Pripravte sa, nové dejstvo hry v diablovom divadle práve začína.

Penal Zone je miesto vo vesmíre, kde sa dá dostať prostredníctvom rôznych transdimenzionálnych mostov a podobných zariadení a slúži ako väzenie pre intergalaktických zločincov. Najlepšie by sa to dalo prirovnať k väzeniu Generála Zoda zo Supermana (a toto by nebola tá posledná paralela, ktorú by sme mohli v slávnom komikse nájsť). Dostanete sa sem napríklad za drobnosti ako podrobenie a ničenie cudzích svetov, ovládnutie takmer celého vesmíru a genocídu národa krtkov. Práve na toto miesto pošlete zlého generála menom Skun-ka'pe (čítaj skank ejp) na konci hry, ktorý však paradoxne nastane na začiatku hry.

Sam & Max: The Penal Zone
Sam & Max: The Penal Zone Originalitou sa v hre nešetrilo.
Originalitou sa v hre nešetrilo.

Sam & Max: The Penal Zone Používanie hračiek by ste si ľahko pomýlili s užitím halucinogénov.
Používanie hračiek by ste si ľahko pomýlili s užitím halucinogénov.

Sam & Max: The Penal Zone Jedným z nových spoločníkov bude hovoriaci mozog.
Jedným z nových spoločníkov bude hovoriaci mozog.

Poďme však pekne poporiadku. Koniec hry nenastáva v jej začiatku úplnou náhodou. Šialený Max totiž nie je len taký bežný sociopatický králik, on má navyše veľmi špeciálny mozog (nech sa to už dá interpretovať akokoľvek). Ten ho zaraďuje k tomu málu tvorov v našom a aj všetkých ostatných paralelných vesmíroch, ktorí dokážu využívať relikvie známe ako Toys of Power, hračky dodávajúce svojmu nositeľovi nadprirodzené schopnosti. Práve prvou touto schopnosťou je nahliadanie do budúcnosti, vďaka čomu Sam & Max ukončia (s hráčovou pomocou) svoje neobvyklé dobrodružstvo ešte skôr ako začne! Predtým vás však ešte čaká oživovanie mozgu vtákopyska, zachránenie krtkov z ich odchodu na dovolenku na večnosť a to všetko obalené v neuveriteľnom množstve pikantných sarkastických poznámok a humore s neopakovateľným čarom. Navyše vynikajúca narácia príbehu by mala byť príkladom pre ostatných tvorcov. Telltale narábajú s jednotkami a nulami vo svojich hrách rovnako umne ako šikovný autor s perom pri písaní knihy.

Bez inovácií by už asi pri tretej sérii nastal mierny dojem stagnácie a to si isto uvedomovali aj samotní autori. Výsledkom je, že sa ich do hry dostalo celé priehrštie. Niektoré novinky sú príjemné, iné zas nie až toľko. Zo subjektívneho hľadiska do hry najvýraznejšie zasiahla jej inovovaná obtiažnosť a postupy riešenia puzzlov. Pôsobí jednoduchšie a dá sa badať snaha priblížiť titul širšiemu publiku a nie až tak skúseným hráčom. Hlavným faktorom ovplyvňujúcim tieto veci je ona schopnosť vidieť do budúcnosti, ktorá vám často riešenie predostrie rovno pred nos na striebornom podnose s previazanou darčekovou mašľou. Neviete ako ďalej, prepnete sa na Maxa (ktorý je tentoraz druhou hrateľnou postavou), nahliadnete do budúcnosti postavy/predmetu a nie len, že sa zasmejete, ale aj vyriešite hádanku.

Sam & Max: The Penal Zone

Ďalšou novinkou tretej sezóny je jeden z dôsledkov snahy prispôsobiť titul čo najviac konzolám (PS3) a ich ovládacím prvkom. Zmena totiž nastala v menu dialógov, kde tentoraz vyberáte témy rozhovoru z kruhového ukazovateľa. Možné témy sú vysvietené nabielo, po ich vyčerpaní zmiznú a momentálne neaktuálne témy sú zobrazené šedo. Druhou, už nie až tak pozitívnou správou, je úprava ovládacej schémy pre potreby gamepadov (aj pre PC a Mac). Stlačením ľavého myšítka sa totiž objaví na obrazovke obrázok analógovej páčky gamepadu a následný pohyb myšou je do hry prenášaný v rovnakom duchu ako pohyb onou páčkou. Tento nový systém má na rováši hlavne chaotickú orientáciu v priestore a časté problémy s pohybom postáv, ich zasekávaním a podobne. Na výber ovládania je síce viacero periférií, avšak aspoň na PC sa mohli autori snažiť zakomponovať prirodzenejšie formy. Ako bonusu sa ešte aj občas dočkáte „preskakovania“ kamier, keď sa náhodou dostanete do miesta, kde sa prechádza z jednej obrazovky do druhej a práve v týchto miestach ten istý pohyb kamery spôsobí dva pohyby postavy, ktoré sa vynegujú.

V čom sú tvorcovia z Telltale (a obzvlášť Chuck Jordan) nekorunovanými kráľmi medzi vývojármi, tak to je množstvo humoru na pixel za sekundu. Hlavne seriózny Sam & šialený Max sú tým charakteristickí. Nejde len o vyššie spomenutú iróniu a sarkazmus v každej druhej uštipačnej poznámke, ale celkovo dialógy, v ktorých vždy vyčnievajú Maxove sociopatické výlevy, často nekorektné vo všetkých možných smeroch. Skryté odkazy sú taktiež samozrejmosťou, od zakopaných kartridgov, až po tajomstvá amerických prezidentov, tu nájdeme naozaj všetko, len treba mať oči otvorené.

Sam & Max: The Penal Zone
Sam & Max: The Penal Zone Nové menu rozhovorov je prehľadné a jednoduché.
Nové menu rozhovorov je prehľadné a jednoduché.

Sam & Max: The Penal Zone Hračky dokážu všeličo, napríklad aj zachrániť život.
Hračky dokážu všeličo, napríklad aj zachrániť život.

Sam & Max: The Penal Zone Nová ovládacia schéma by si zaslúžila vylepšiť.
Nová ovládacia schéma by si zaslúžila vylepšiť.

Ďalšou obrovskou devízou je vynikajúci dabing a hádam mi odpustíte tento frazeologizmus, ale na postavy hlasy sedia ako povestná riť na šerbeľ. Sam & Max sú stále rovnako skvelí, hlavne do Maxovho hlasu naznačujúceho psychické poruchy sme sa hádam všetci už dávno zamilovali. Jedna postava nad ostatné vedľajšie však vyčnieva. Je ňou nováčik - Generál Skun-ka'pe. Do fialova ladená gorila v obtiahnutom spodnom prádle s charizmatickým dobráckym hlasom je jedným z najsympatickejších antagonistov poslednej doby. A za to môže vďačiť práve svojmu hlasovému prejavu. Bohužiaľ grafická stránka je už roky stále rovnaká s minimom zmien. Výtvarný štýl má stále čaro, ale graficky už bohužiaľ titul pôsobí iba sympaticky.

The Penal Zone je pravdepodobne najlepším štartom série, aký doteraz Telltale vypustili do sveta. Hlavní hrdinovia sú vo vrcholnej forme a ak bude zvyšok série pokračovať v podobnom duchu, tak tu máme pravdepodobne najlepšiu sezónu. Nájdeme tu síce nedomyslené muchy a drobné chyby, ale to všetko viac než vyvažujú nesporné klady v čele so špičkovým humorom, sympatickým antagonistom a prístupnosťou prakticky pre každého. Využívanie hračiek stavia hru na novú cestu a ukazuje potenciál pre ďalšie časti série. Nakoniec je ešte zaujímavé, ako veľa dokázali autori vyžmýkať z pomerne malého priestoru. Za ľudovú cenu prvej epizódy a prakticky celej série (34,95 dolára, PC verzia) pri takýchto kvalitách je to osmička ako vyšitá!

Tretia sezóna Sam & Max: Devil's Playhouse bude vychádzať každý mesiac až do augusta, kedy prinesieme zhodnotenie celej série.

napísal matus_ace 21.4.2010
8.0