R.U.S.E.

R.U.S.E.

8.5

Stratégia pre skutočných stratégov

Ak sa vám ešte nezunovali stratégie s tematikou druhej svetovej vojny, túto by ste rozhodne nemali obísť. Starý, nespočetnekrát omieľaný konflikt tentoraz prichádza v novom ponímaní. Ako to už u atypických vecí býva, sú prijímané rozporuplne a nie inak je to aj v tomto prípade. No RUSE je určite závanom sviežeho vetra, ktorý rozčerí statickú hladinu stratégií. Kto chcel, mohol sa už s hrou slušne oboznámiť v multiplayerovom betateste a nedávno aj v demo verzii pre jednotlivca. Plnohodnotný zážitok však poskytuje len kompletná hra, ktorá odhalila klady aj neduhy RUSE. Skalpel je pripravený, môžeme začať pitvu.

RUSE ponúka rozsiahle ťaženie s viac ako dvadsiatkou misií. Možno preto, že sa tvorcovia snažili pridŕžať histórie a súčasne ju okoreniť dobrodružnou fikciou, kampaň nedopadla úplne ideálne. Príbeh o jednom americkom karieristovi, všetečnej blondínke a boji (nie len) za slobodu je dosť fádny a chýba mu dynamika. Možno sa tvorcovia mali vykašlať na zlepenie máp nepresvedčivým dejom a hráčovi tupo naservírovať prostoduché bojové brífingy ako väčšina RTS z druhej svetovej. Snaha sa síce cení, ale bohužiaľ nie v tomto prípade. Reakcia väčšiny hráčov je totiž odpadnutie od ťaženia asi tak v jeho polovičke. A to je škoda, pretože náplň misií, hlavne v pokročilom štádiu je dosť pestrá a bojové situácie ponúkajú rôzne výzvy. Udržanie obliehaných pozícií, obsadenie nepriateľského veliteľstva, ochraňovanie tankovej kolóny, či zásobovanie frontu delostrelectvom počas výpadov nepriateľov. A nie, väčšinu misií neprejdete len pomocou lietadiel, v mnohých prístup k letectvu dokonca ani nemáte. A keď už, musíte kalkulovať s obmedzenými zdrojmi surovín. A ak navyše hráte na najvyššej obtiažnosti, počítajte aj s reštartom misií, či nahrávaním checkpointov.

AI síce nie je výnimočná a hlavne vaši spojenci sú banda ľavorukých trubirohov, ale nie je na tom až tak zle, hlavne na vyššej obtiažnosti. Navyše autormi nastavené príkazy postupu AI a sťažené podmienky vám zaručia horúce chvíľky. Napríklad keď sa musíte prebiť silnou nemeckou obranou a obsadiť centrálu za zúfalo krátkych 15 minút, navyše s obmedzeným sortimentom jednotiek. Kampaň začína v Afrike, pokračuje v Taliansku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku a vrcholí v Nemecku. Medzi misiami sú fiktívne aj reálne historické operácie, ako vylodenie v Normandii a operácia Market Garden. A v neskorších fázach to už nie je len boj Američanov proti nacistom, ale intrigy, do ktorých je zainteresovaná iná veľká mocnosť a hrá sa dokonca aj s nacistickými jednotkami.

R.U.S.E.
R.U.S.E. Boje v R.U.S.E. sú niekedy naozaj masívne.
Boje v R.U.S.E. sú niekedy naozaj masívne.

R.U.S.E. Zbrane neutíchajú ani v zime.
Zbrane neutíchajú ani v zime.

R.U.S.E. Lietadlá sú nebezpečné, ale dá sa pred nimi účinne brániť.
Lietadlá sú nebezpečné, ale dá sa pred nimi účinne brániť.

Okrem kampane RUSE obsahuje samostatné scenáre, vrátane páru kooperačných máp a samozrejme multiplayer. Je možné nastaviť si obdobie, ktorému sa prispôsobí sortiment jednotiek a časový limit. Víťazí sa totálnou porážkou súperov alebo dosiahnutím vyššieho skóre. To pribúda hlavne za zabitých protivníkov. Za úspechy v hre pre jednotlivca aj multiplayeri hráč získava skúsenosti a vyššie úrovne. Ponuka máp v sieťovej hre je bohatá, ale bojuje sa len v tímovom móde alebo režime každý proti každému. Menšie výhrady mám aj k balansovaniu jednotiek. To by ani tak nevadilo, ale nestabilita pripojenia a padanie hráčov už prekáža.  A tento nedostatok je vzhľadom na dlhodobé testovanie multiplayeru prekvapivý.

V RUSE funguje základný trojuholník - hromadenie zdrojov, výstavba budov a produkcia jednotiek. Zdrojom príjmov sú zásoby zo skladov, ktoré sa privážajú do základne, prípadne administratívne budovy, ktoré pomaly kumulujú financie. Budovy sa okamžite postavia po príchode konštrukčného vozu na miesto určenia a ich poloha je v blízkosti ciest. Jednotky sa produkujú po výbere v menu budovy priamo v teréne, alebo v hornej časti obrazovky. Niektoré vyžadujú okamžitý jednorazový výskum, po ktorom môže nasledovať vylepšená verzia. Hráč priamo ovláda všetky jednotky. Lietadlám obvykle stačí stanoviť cieľ útoku, alebo polohu a po splnení úlohy sa vracajú na letisko. Špecialitou je používanie taktických prvkov, nazývaných „ruse". Po výbere sú krátkodobo aktívne vo vybranom sektore a ponúkajú výhody hráčovi a jeho spojencom, alebo postihy pre nepriateľov. Napríklad kamufláž dočasne ukryje všetky budovy, špionáž identifikuje protivníkov v oblasti, propaganda prinúti súpera skôr ustúpiť a fingovaný útok vyvolá klamné ciele, ktoré zmätú protihráčov.

Pri bojoch zohrávajú úlohu rôzne podmienky a parametre jednotiek. Technika sa rýchlejšie presúva po cestách a pomalšie po otvorenom teréne. Pechota a vybrané jednotky, napríklad protiletecké delá, sa môžu usadiť v lese, kam sa vozidlá nedostanú. Tu majú dobré krytie a nič netušiaceho nepriateľa v dostrele zasypú strelami s bonusom za prekvapivý útok. Zvlášť efektne si takto (a aj v meste) pechota dokáže poradiť s tankmi , ktoré prechádzajú okolo. Jednotky pod ťažkou paľbou automaticky ustupujú a dočasne nie sú bojaschopné. Niektoré druhy vojsk majú väčší dostrel, ako dohľad a pomôžu im džípy či prieskumné lietadlá. Väčšina vojsk môže útočiť len na identifikované ciele, hoci hráč niekedy vidí polohy neurčitých nepriateľských armád. Efekt jednotiek zvyšujú alebo znižujú spomínané taktické doplnky ruse.

R.U.S.E.
Ťaženie má nezáživný príbeh, ale zaujímavé misie.

Všetky procesy sa uskutočňujú na mape, ktorú je možné priblížiť tak, že hráč vidí rozkreslené všetky jednotky aj detaily terénu. Pri vzďaľovaní sa už vojská zobrazujú vo forme žetónov (Ak sú známe, aj s nákresom jednotky) a vtedy titul pôsobí dojmom stolovej hry. Pri veľmi vzdialenom pohľade hráč vidí prepracovanú minimapu, kde má prehľad o polohe vojsk, styčných bodoch a členení sektorov. Vtedy má mapa formu makety na veliteľskom stole a dokonca v okolí vidieť postavy a zariadenie miestnosti. Takýto zoom s dokonale zakreslenými vojskami a terénom nemá v stratégiách obdoby a umožňuje naozaj masívne boje aj na viacerých frontoch. O niečo podobné sa síce pokúšal Supreme Commander, ale dosiahol len veľmi jednoduchý náhľad bez štýlových a významných parametrov bojiska, ktoré RUSE na mape má.

Čo sa týka technickej stránky, treba zaplátať multiplayer, aby hráči nepadali ako hnilé hrušky. Inak hra funguje bez problémov a ani s aktiváciou neboli žiadne starosti. Grafika na PC je výborná, samozrejme, ak máte na to dostatočne výkonnú zostavu. Aj keď efekty by mohli byť výraznejšie. Originálne riešené videosekvencie v kampani, ktoré zaberajú hornú tretinu alebo sa objavia zboku na polovici obrazovky, majú niečo do seba. Aj keď pri vyskočení v zápale boja sú občas mätúce. Plynulé približovanie a vzďaľovanie kamery je pôsobivé, ozvučenie vydarené. U konzol je grafika na tom slabšie a PC myš neprekonajú ani pomocou interaktívneho stola.

RUSE je hra, ktorá právom nesie nálepku stratégia a kde taktizovanie víťazí nad bezduchým chŕlením jednotiek (hlavne nepodceňujte súperovu artilériu a letectvo). Keby sa vyhla zbytočným chybám, hlavne v multiplayeri, hodnotenie PC verzie by sa vyšplhalo o niečo vyššie. Menej presvedčivá je konzolová verzia, ktorá je kvalitatívne slabšia a horšie sa ovláda a v jej prípade uberte od hodnotenia jeden bod. Stále však hovoríme o nadštandardnom titule. Dvojka by sa medzi hráčmi určite nestratila, hlavne ak by tvorcovia skúsili moderné obdobie a zahrnuli aj ovládanie lodí a ponoriek.

R.U.S.E.
R.U.S.E. Videá priamo počas misie sú niekedy interesantné, občas mätúce.
Videá priamo počas misie sú niekedy interesantné, občas mätúce.