MOBILNÉ HRANIE: WINDOWS PHONE 7

MOBILNÉ HRANIE: WINDOWS PHONE 7

Čo ponúka nový systém, čo môžeme čakať v hrách?

Test

Mobilný systém Windows Phone 7 sa práve dostáva spolu s úvodnou sériou mobilných zariadení na trh. Ide o ďalší zo systémov spadajúcich do kategórie smartphone novej generácie a pridáva tak konkurenciu aktuálnym Android a iOS systémom. Po prvých dojmoch môžeme zhodnotiť, že bude ťažkou konkurenciou.

Microsoft sa z otvorenej platformy Windows Mobile posunul k uzavretému štýlu. WP nie je uzatvorený len softvérovo, ale aj hardvérovo, čo znamená, už žiadne pomalé a nestabilné mobily, všetko beží rýchlo a všetko funguje všade. Vzhľadom na uzavretosť to prináša aj obmedzenie sťahovania aplikácií z marketplace, rovnako aj obmedzenie k prístupu k jadru systému (firmy si napríklad nemôžu meniť ani úvodné menu). Týmto najviac pripomína iOS ako predchádzajúci Windows Mobile, po ktorom štafetu prebral otvorený Android. My sa v tematických článkoch postupne pozrieme na všetky tri systémy a hlavne možnosti hrania na nich.

Začiname s Windows Phone 7, ktorý sme vyskúšali na HTC Trophy mobile.

Mobilné hranie: Windows Phone 7

Systém:

Windows Phone 7 má okrem základu zmenený aj dizajn. Microsoft sa zbavil štandardných ikoniek, ktoré dlhé roky sprevádzali mobilné systémy a posunul sa vpred. Nový systém ovládania je založený na Tiles - dlaždiciach, ktoré sú zadelené pre jednotlivé podsekcie mobilu. Tu systém ponúka štandardné možnosti ako telefón, správy, konktakty/priatelia, kalendár, hry, hudba/videá, mapy, obrázky. Plus rôzne vami nadefinované boxy buď z ponuky aplikácií, hier, alebo iných položiek, ktoré chcete mať rýchlo prístupné z úvodnej obrazovky. Na úvodnej obrazovke sa vám síce zobrazi len 7 - 8 základných dlaždíc, ale počet nie je obmedzený a pre ďalšie položky si môžete preskrolovať obrazovku smerom dolu, alebo jedným tlačidlom prepnúť na kompletný výpis aplikácií.

Život titulnej obrazovke dodávajú animácie, kde sa napríklad posúvajú obrázkové pozadia na boxoch, objavuje sa tam váš avatar z hier a dopĺňajú to informačné čísla a texty, ktoré práve potrebujete (napríklad text z kalendáru, respektíve naplánovanej úlohy, počet správ, hovorov, updatov). Ide o informačne zameranú úvodnú stránku, nie to len čistý výpis ikoniek

Každá základná služba má svoju podobrazovku, ktorá je plne grafická a skrolovateľná do strán, napríklad pri kontaktoch máte na úvodnej obrazovke zoznam aktuálne používaných kontaktov, po preskrolovaním na ďalšiu stranu uvidíte všetky kontakty a na tretej strane máte ich aktuálne posty na Facebooku. Pozrime sa na možnosti bližšie:

- Kontakty

Kontakty sa prakticky menia na priateľov, tu si môžete buď importovať kontakty zo sim karty telefónu, alebo vyplnením údajov naimportujete celý zoznam z Facebooku. Všetky facebookové kontakty sa automaticky updatujú, máte tak rýchly prehľad o ich aktivitách a odkazoch. Samotný Facebook je výrazne zapracovaný v celom mobile a postovať na sieť môžete prakticky všetko. Oproti tomu na Twitter si musíte stiahnuť samostatnú aplikáciu a sledovať updaty v nej. Možno trochu škoda, lebo by sa to dalo pekne prepojiť s facebookovskými updatmi.

- Xbox Live / Hry

Herná sekcia je výraznou časťou mobilu, má svoju záložku a vlastný systém. Celá je postavená na Xbox Live konte, ktoré si vytvoríte spolu s vašim avatarom. Rovnako ako na Xboxe a PC si na svoje konto v jednotlivých hrách odomykáte achievementy a zvyšujete si tak skóre. Hry si sťahujete len online cez Marketplace Place záložku.

- Office

Táto možnosť je základom pre biznismenov a ponúka prezeranie a vytváranie dokumentov v aplikáciách Powerpoint, Word, Excel, rýchle poznámky si spravíte vo One Note. Na zdieľanie dokumentov hlavne väčšie firmy využijú podporu online Sharepoint serveru. Outlook Microsoft priamo pod Office záložku nezapracoval, ten sa rozdelí na importované kontakty a maily v samostatných častiach mobilu.

- Zune / hudba, video

Ďalšia masívna záložka je Zune, do ktorej sa zahŕňa hudba a video, či už vaše médiá, alebo sťahované cez Zune službu. Prakticky sem môžete nahrať, čo chcete cez Zune softvér z PC, ale ak to nie je v kompatibilnom formáte, systém to pri kopírovaní do mobilu automaticky skovertuje do podporovaného formátu. Napríklad si tak môžete do telefónu nahrať divx alebo xvid filmy. Podobne je to aj z hudbou, tá má aj svoj marketplace s možnosťou nákupu skladieb, albumov, playlistov.

- Marketplace

Spoločné trhovisko zjednocuje sťahovanie aplikácii a hier, kde ich nájdete rozdelené podľa kategórii, na free a platené, nechýbajú rebríčky a samotné sťahovania, ktoré si môžete naklikať do poradia. Po stiahnutí sa vám jednotlivé položky objavia vo svojich priečinkoch. Trochu škoda, že tu Microsoft neumožnil používať MS Pointy z Xbox Live a teda na platené aplikácie musíte použiť kreditku (respektíve by mala fungovať aj možnosť zarátať cenu do mobilného účtu, ale to nevieme, či bude niekedy podporované aj u nás).

Z ďalších funkcií nechýba prekvapivo rýchly Internet Explorer, ktorý je postavený na základe IE7, ale v porovaní s novým iPod Touch bol rýchlejší a plynulejší hlavne v skrolovaní. Zatiaľ nemá podporu flashu a Silverlightu, ale obe sú ohlásené do ďalšieho updatu telefónu. Ďalšou veľmi rýchlou funkciou sú Mapy, ktoré majú samozrejme Bing základ, ponúkajú GPS pozície, mapu ulíc, satelitnú mapu, podrobnú navigáciu. Satelitné mapy sa cachujú a ak si prezriete svoje mesto raz, už nemusíte byť pripojený na wi-fi, alebo ťahať dáta cez mobilnú sieť. Samozrejmosťou je Email funkcia (Outlook, Hotmail, Yahoo, Google) a možnosti posielania správ. Každý Windows Mobile telefón má minimálne 5 Mpx foťák, s ktorým môžete fotiť a nahrávať videá do záložky Pictures a následne ich sharovať do niekoľkých online služieb.

Toto všetko ešte rozširuje ponuka aplikacií z Marketplace, stiahnite napríklad spomínaný Twitter, samostatnú Facebook aplikáciu, počasie, imdb, Adobe Reader, z užitočných aplikácií nechýba skaner, baterka a vzhľadom na gyroskopické senzory ani vodováha a samozrejme veľa ďalších. Na štart uspokojivá ponuka, ktorá sa bude postupne rozširovať. Väčšina základných aplikácií je zadarmo, ďalšie si musíte dokúpiť, alebo otestovať v trial verzii.

Z hardvérového hľadiska systém okrem touchscreenu vyžaduje aj tri tlačidla. Tie sú back, home a search. Teda tlačidlá, ktoré vám ponúknu v každej situácii, či vás už vrátia o krok späť, vrátia na základnú obrazovku, alebo otvoria vyhľadávanie v aktuálnej sekcii mobilu. Mimo nich na mobiloch nájdete hlasitosť a on-off tlačidlo.

V zásade môžeme skonštatovať, že systém je rýchly, stabilný a prináša závan ďalšej generácie mobilných systémov.

Hranie:

Ovládanie hier v posledných pár rokov prešlo na touchscreen kombinovaný s motion senzormi mobilov. Inak to nie je ani vo Windows Phone a prakticky je ovládanie úplne rovnaké ako u zvyšnej konkurencie.

Samotné hry už pri launchi ponúkajú pestrú paletu štýlov od RPG, cez akčné, až po rôzne logické a kartové tituly. Tituly sú rozdelené na dve sekcie s Xbox Live podporou a bez nej. Väčšinou platí, že Live tituly sú masívnejšie, kvalitnejšie, budú mať multiplayer a ponúknu vám aj achievementy, každá z nich má aj trial mód, takže hru nemusíte hneď kupovať. Ostatné tituly sú väčšinou amatérske, menšie, trial verzia u nich nie je pravidlom, veľa z nich však skúšobný mód ponúka. Pozitívom je, že nemusíte free verzie hľadať samostatne.

V zásade hry vďaka silnému hardvéru mobilov (minimálne 1 GHz processor) idú hry rýchlo a bezproblémovo. Najvýraznejšou hrou z titule ponuky je Harvest, príťažlivo vyzerajúca 3D akčná RPG v štýle Diablo, ale presunutá do sci-fi prostredia vyprahnutej planéty. Je masívna, aj keď na ťukacie ovládanie do príšer si treba zvyknúť. RPG upgrady sú však dostatočne bohaté, takže hráčov chytí na dlhší čas.

Z menších hier nechýba Bejeweled Live, ktorý je momentálne najsťahovanejšou hrou, vysoko sa drží aj ragdolové strieľanie šaša z dela Carney Vale, malá logická vec Flowers, Hexic, Tetris, jednoduchá lietacia záležitosť Glyder. Z klasík nechýba DeBlob, Earthworm Jim, ovládanie lietadielok Flight Control. Z Xbox Live konverzií poteší napríklad mini verzia Rocket Riotu a z Windows klasík tu nájdete Solitaire. Nakoniec je samozrejmosťou klasika Sims 3.

Sims 3 je konverzia z iPhone a skúšali sme ju aj porovnať s verziou na novom iPod Touch. Grafika bola úplne rovnaká, ale nahrávanie mal iPod Touch rýchlejšie a scrolling v meste bol plynulejší. Menšie tituly ako tower defense hra Star Wars Battle of Hoth, alebo Flight Control fungovali rovnako rýchlo, s rovnakou odozvou. Rozdiely v samotnej hrateľnosti sú na nových mobiloch nulové, tvorí ho len ponuka a pri multiplatformových titulov odladenosť na jednotlivé systémy. Bude zaujímavé sledovať väčšie tituly.

Mobil od základu podporuje multiplayer v hrách a to konkrétne ťahový multiplayer cez event správy. Napríklad šach, stolné hry, karty, teda všetko, čo čaká na ďalší ťah hráča, môže fungovať cez túto službu. Ťah sa vždy odosiela cez Live a ďalšiemu užívateľovi sa zobrazí, keď sa pripojí. Ťahať sa dá cez mobil, ale séria hier je aj na webe, kde môže ťah spraviť druhý hráč. Zrejme prepojenie aj s hrami na Xboxe na seba nenechá dlho čakať.

Z Xboxu Microsoft do mobilu presunul aj avatara, ktorého si buď naimportujete so starým kontom, alebo si ho vytvoríte s novým kontom. Vytváranie konta je jednoduché a rýchle, oproti Xboxu nemusíte dokonca zadávať ani adresy, len krajinu, v ktorej bývate a už si vyberáte dizajn svojho avatar. Avatar tu je základne zobrazovaný 2D a to hlavne pre rýchlosť celého systému, ale môžete si ho rozkliknúť, otvorí sa vám avatar aplikácia, v ktorej si ho oblečiete, vybavíte, alebo mu spravíte malú úpravu tváre a postavy. Avatarov môžu využívať ako hry, tak aj aplikácie. Počas nášho testovania ešte žiaľ neboli prístupné.

Napriek tomuto detailu je herná ponuka na launch veľmi pekná a za pár dní, čo sme mobil testovali, bolo vidieť neustále pridávanie titulov. Síce to má ďaleko od už zabehnutých Android a iOS systémov, ale vidieť, že Microsoft nabral skúsenosti z Xboxu a celé to má štruktúru, nie sú to len ikonky, ktoré sa vám po stiahnutí hodia niekde medzi milióny ďalších na ploche.

Postupne si prejdeme hranie na všetkých troch platformách, ale už teraz vám môžeme povedať základné rozloženie hier - iPhone najviac hier, ale zaplatíte si za ne a väčšinu si predtým ani nevyskúšate, Android - ponúka množstvo neplatených hier, Windows Phone 7 - takmer všetko si môžete pred kúpou vyskúšať, achievementy potešia hlavne, ak hrávate na Xboxe, priame zapracovanie multiplayeru otvára zaujímavé možnosti prepojení.

Mobil:

Samotný HTC Trophy, na ktorom sme systém testovali, ponúka štandardnú zostavu potrebnú pre Windows Phone 7 mobily. Ponúka 1 GHz Snapdragon procesor, 3,8 palcový SuperLCD, 480x800 rozlíšenie, 802.11n WiFi, Bluetooth 2.1 s EDR, GPS, FM Radio, 8 GB flashu, 512 MB ROM a 576 MB RAM. Foťák je s autofocusom a 5 Mpx senzorom, LED bleskom, nahráva aj 720p videá. Jediné výraznejšie vylepšenie oproti štandardu je zvuk, ktorý má reproduktor vzadu na mobile a ponúka Dolby mobile, SRS, ekvalizér a Bass Booster vyznie a hlavne pri hrách a filmoch kde nemusíte používať slúchadlá..

Na mobile sme mohli vyskúšať rýchlosť prakticky všetkých Windows Phone mobilov, ktorá ponúka presne to, čo by ste od 1 GHz procesoru čakali - teda plynulý zážitok ako v menu, tak aj pri browsovaní internetom a v hrách. Hry išli prekvapivo dobre, aj keď zatiaľ skutočne grafiku zaťažujúcu 3D hru sme v úvodnej ponuke pri testovaní nenašli.

Foťák a kamera majú vysoké rozlíšenia, ale stále je to mobilná kvalita a skôr vhodná pre malé rýchle zábery ako plnohodnotné fotky, alebo videá. Vhodný je hlavne na fotky cez deň, čím menej svetla, tým rapídnejšie ide kvalita dole. Pozitívom je aj samostatné tlačidlo na mobile na fotenie a natáčanie.

Displej prekvapil, superLCD má kvalitu a nezaťažuje príliš batériu ani pri najvyššom jase, nie je to síce SuperAmoled ani Retina display, ale ponúka dostatočnú ostrosť a kontrast. Napriek 480x800 rozlíšeniu a vďaka vyhladzovaniu fontov rozdiel v hustote pixelov oproti iPhone 4 ani neuvidíte.

Trophy má ale jeden dizajnový detail, na ktorý si treba zvyknúť a to tri základné tlačidlá (back, home a search) blízko pri touchscreenovej obrazovke. Navyše tlačidla sú rovnako touchscreenové a stačí prstom prejsť po search a už ste von z hry alebo aplikácie. Niektoré aplikácie a hry majú tieto tlačidlá ošetrené, ale väčšina úvodných nie a pokým si na to nezvyknete, môže to byť otravné stále sa vracať späť do hry.

Batéria počas testovania pri pravidelnej záťaži vydržala približne jeden deň, čo je veľmi dobrý výkon na mobil vybavený s 1300 mAh batériou. Pri bežnom využívaní by mala bez dobíjania vydržať niekoľko dní, to sme už nemali čas vyskúšať. V každom prípade HTC Trophy je solídny mobil s kvalitnou konštrukciou, dobre sa drží, ponúka decentným zvuk, ale nie práve najlepšie umiestnené touch tlačidlá. Nesklame však žiadnej kategórii.

Ostatné úvodné mobily vo Windows Phone ponuke sú podobné, rozlišujú sa hlavne kvalitou a veľkosťou displeja, batériou, zvukom. Napríklad displej má určite najlepší Samsung Omnia 7 (v hodnoteniach končí medzi najlepšími z ponuky), najväčší displej má HTC 7 HD (ale žiaľ slabšiu batériu). LG oproti tomu pridáva do svojich mobilov DLNA funkciu, teda vám umožní vysielať obraz na TV.

Po úvodných testoch môžeme zhodnotiť, že Windows Phone 7 je kvalitný a rýchly systém. Síce mu niekoľko funkcií oproti konkurencii ešte chýba (napr. copy&paste, alebo multitasking), ale len teraz vyšiel a updaty sú prisľúbené. Na samotné hry je systém tvorený priam od základov a na funkciách a aj samotných hrách je to cítiť. Tu len musíme čakať, akým smerom sa budú uberať a či Microsoft získa aj veľké firmy na podporu svojich mobilov a ponúkne niečo viac ako konkurencia. Je to vlastne nová herná platforma Microsoftu, ktorá nahradí absentujúci handheld.

Čo sa týka podpory u nás, Slovensko ešte nemá oficiálnu podporu Xbox Live, Zune a ani lokalizáciu systému, tieto by mali prísť budúci rok. Všetky služby však fungujú cez zahraničné kontá (stačí zvoliť UK pri vytváraní konta) a teda ak nechcete čakať, môžete sa do toho rovno vrhnúť.

napísal saver 9.11.2010
NAJLEPŠIE MOBILY
9.5