CALL OF DUTY: BLACK OPS

CALL OF DUTY: BLACK OPS

8.5

Tajná misia na vás už čaká.

Zatiaľ čo sa Infinity Ward rozpadá, Treyarch sa posúva o kategóriu vyššie a stáva sa hlavným vývojárom série Call of Duty. Najnovší diel Black Ops dokazuje, že má na to nahradiť Infinity, ale dokazuje aj to, že má ešte pred sebou dlhú cestu. Zatiaľ v žiadnej časti autori neposunuli značku vpred a nerobia to ani teraz. Zachovávajú štýl Call of Duty, ktorý bol nasadený v prvej časti série a ktorý sa za posledné roky nezmenil.

Samotný princíp Call of Duty spočíva v rozprávaní príbehov vojakov v rôznych vojnách a pridaní masívnej multiplayerovej časti. Zo začiatku to bola druhá svetová vojna, neskôr sa prešlo do modernej vojny, ale najnovšie si Treyarch zobrali na mušku hneď niekoľko konfliktov, kde misie prechádzajú cez druhú svetovú vojnu, studenú a vietnamskú vojnu. Ponúkajú tak nezvyčajný mix bojísk, zbraní, udalostí,ktoré sa postupne spájajú a smerujú ku katastrofe. Všetko sa dozvedáte z rozprávania vojaka pripútaného na vyšetrovacie kreslo a napojeného na drogy. Skreslené hlasy v pozadí sa pýtajú na jednotlivé misie, prepojenia a všetko na čo si môže spomenúť. A to všetko si následne zahráte.

Napriek tomu, že hra neposúva sériu vpred a ostáva v starých zabenutých COD koľajách prináša milé prekvapenie a to príbeh v kampani. Tá opúšta realistickú líniu druhej svetovej vojny a Treyarch konečne mohli popustiť uzdu fantázii. Mohli vytvoriť prepojenia, zobraziť osobné motivácie postáv, všetko to premixovať, rozsadiť do lokalít po celom svete a vytvoriť pútavý zážitok, ktorý skončíte s pocitom uspokojenia. Nie sú to len misie ako v zobrazení bojov druhej svetovej vojny alebo chaotická spleť misií a neúplnosť ako sme toho boli svedkom v hrách Modern Warfare hrách, tu má všetko svoje miesto, všetko je postupne vysvetlené a uzatvorené.

Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops Alex Mason, jeho spomienky sú náplňou hry.
Alex Mason, jeho spomienky sú náplňou hry.

Call of Duty: Black Ops Titul vás prevedie po celom svete, dostanete sa aj na Bajkonur.
Titul vás prevedie po celom svete, dostanete sa aj na Bajkonur.

Call of Duty: Black Ops Misie sú previazané, všetky sa točia okolo niekoľkých ľudí.
Misie sú previazané, všetky sa točia okolo niekoľkých ľudí.

Za päť až sedem hodín ponúkne v kampani pestrú nádielku misií rozhádzaných v čase a priestore.Prežijete kruté podmienky Vietnamu, mrazivé ruské lokality, väzenie, druhú svetovú vojnu, zájdete si aj do Hong Kongu alebo Indie. Všade budete stretávať známych spolubojovníkov a známych nepriateľov. Vy máte totiž svoju tajnú misiu, ktorá začala pred dvomi desaťročiami. Musíte zneškodniť zbraň vyvinutú počas druhej svetovej vojny, skôr ako sa stane niečo nemysliteľné. Pomaly na vyšetrovacom kresle rozplietate jednotlivé ohnivká, spájate si udalosti a snažíte sa dosiahnuť na niečo temné, niečo čo je v pozadí toho všetkého.

Rozprávanie aj atmosfériu zvládli v Treayarch na jednotku, len pri hraní to už nie je také ideálne. Niektoré misie sú veľmi krátke, nestihnete si ani zvyknúť na jedno prostredia a už ste v inom, nestihnete si vychutnať let helikoptérou a už sedíte v tanku, lietadle. Tu sa najviac prejavuje typická choroba moderných hier a to krátkosť, pri tejto rozmanitosti mala mať hra nie 5, ale 10 hodín. Jediné riešenie ako to obísť je zapnúť si najvyššiu obtiažnosti a pomaly sa prestrieľavať a vychutnávať si všetko, čo autori pripravili. Prípadne je tu aj riešenie zahrať si to celé znovu a pozbierať všetky utajené dokumenty ukryté v misiách.

V samotnej hrateľnosti nečakajte žiadne prekvapenia. Hra ponúka dve zbrane, ktoré unesiete, granáty, automatickú regeneráciu zdravia, k tomu množstvá nábojov a väčšinou jednu cestu vpred a tony skriptov. K tomu rozmanité prídavky ako zliezanie skál na lanách, navigovanie vojakov z lietadla, vymetanie vietnamčíkov plameňometom, strieľanie a ovládanie niekoľkých vozidiel. Najvýraznejším prídavkom sú však helikoptéry, presnejšie voľné ovládanie helikoptér v úzkom kaňone. Ovládanie má však ďaleko od Battlefieldu a skôr ako helikoptéra sa to ovláda ako loď. Plachtíte s ňou vo vzduchu medzi dvojmi stenami kaňonu, od ktorých sa bez škrabnutia odrážate a snažíte sa vyhýbať nepriateľským útokom. Našťastie je to len chvíľa a deštrukcia, ktorú popritom spôsobíte, stojí za tie útrapy s ovládaním. Ak máme porovnať helikoptéry z Black Ops a Medal of Honor, Medal ich dokázal prepracovať zaujímavejšie a efektívnejšie, aj keď bez ovládania samotnej helikoptéry. Možno ten istý štýl mohli použiť aj v Treyarchu, keďže ešte nemajú dosť skúseností na ovládanie lietajúcich vozidiel. Až na pár malých detailov a spomínanú dĺžku je kampaň skutočne zaujímavá a dúfajme, že sa niekedy ešte dožijeme časov, kedy sa kampane začnú predlžovať a nie skracovať.

Call of Duty: Black Ops
Videorecenzia titulu.

Treyach síce v kampani prekonal Modern Warfare 1 a 2, ale žiaľ nepoužil najlepší element z MW2 a to arkádové misie. Časové, bodové úlohy výrazne rozširovali možnosti predchádzajúceho titulu. V Black Ops to už chýba a ako tak sa to snaží vynahradiť zombie mód. Je to síce zaujímavý prídavok, ale rovnaký ako vo World at War a výrazne stereotypný, navyše ponúkajúci len tri mapy. Zombíci so žiariacimi očami vychádzajú a útočia na vás, alebo aj vašich priateľov v kooperačnom móde. Vy s priateľmi spolupracujete, opravujete barikády, kupujete lieky, zbrane, prípadne používate veci v miestnostiach a dostávate sa do ďalších častí levelu. Všetko stále dookola, až kým v jednom kole nepadnete. Pozitívom je napojenie zombie módu na kampaň pomocou bonusovej misie, ktorá sa vám otvorí po prejdení kampane a príjemnou zábavkou je aj odomykateľná minihra Dead Ops Arcade, kde si zabojujete s pohľadom zhora.

Výrazne zaujímavejší ako zombíci je samotný multiplayer, ktorý nezaostáva za predchádzajúcimi Call of Duty hrami a aj keď Black Ops nemá na masívnosť Modern Warfare 2, ponúka nový štýl v odomykaní perkov a killstreakov ako aj jedinečné mapy. Napríklad Nuketown, čo je malá mapa umiestnená do mestečka pripraveného na atómový útok, kde hráčom robia spoločnosť figuríny postáv.  Podobná mapa je aj strelnica, kde chaos dokážu narobiť pohybujúce sa terče. Ďalšie väčšie mapy ponúkajú bojiská z miest v kampani ako džungle vo Vietname, zľadovatené územia Ruska, ale aj kubánsku základňu, alebo odpaľovaciu rampu. Spolu to je štrnásť máp, ktoré si zahráte v tucte módov, kde nechýbajú DM, CTF, Domination, Demolition módy, novinkou je bojový tréning, v ktorom si zahráte proti botom. Vo všetkých modoch získavate pointy, za ktoré si odomykáte nové zbrane a vybavenie, ktoré vám postupne nahradí štandardné classy vojakov. Nakoniec je tu typ hry Wager, ktorý umožní vaše získané body vsadiť na výhru v štyroch náročných módoch, napríklad v jednom každý dostane len jeden náboj a nôž.

Z multiplayeru cítiť skúsenosti a aj masívnosť, ktorú tento typ vyžaduje. Žiaľ Treyarch má skúsenosti hlavne s konzolami a v PC oblasti sú nováčikovia, čo aj náležite cítiť. V multiplayerovej časti pre PC zapracovali a pridali Server Browser, ale chýba mu pokročilá funkcionalita ako aj finálne dotiahnutie. Občas server browser padá, nedá sa pripojiť na servre, alebo napojiť do hry k priateľom (ako sa to nám stalo na NextGen Expo), ale napriek tomu majú autori nábeh spraviť z titulu najlepší COD multiplayer za poslednú dobu na PC a vrátiť sa späť k štandardu z čias prvých COD hier.

Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops Vietnam mal vždy svoju osobitú atmosféru. Tu tomu nie je inak.
Vietnam mal vždy svoju osobitú atmosféru. Tu tomu nie je inak.

Call of Duty: Black Ops Ruská zamrznutá loď. Ideálne prostredie na boj.
Ruská zamrznutá loď. Ideálne prostredie na boj.

Call of Duty: Black Ops Nôž základ prežitia vo Vietname.
Nôž základ prežitia vo Vietname.

Treyarch udržuje grafiku Call of Duty v jej štandardoch, pôvodný engine už nedokáže ukázať viac ako sme videli v Modern Warfare 1 a 2 a ani zlepšiť rozlíšenia na konzolách. Stále sú v subHD, aj keď je to výmenou za 40 - 60 framerate, čo robí hru dynamickejšou a rýchlejšie reagujúcou hlavne v multiplayerovej časti. Na PC hra prekvapivo ponúka zlepšené textúry, ktoré spolu s efektmi vyniknú vo vysokých rozlíšeniach. Framerate nemá problémy držať sa na 60 fps aj na priemerných kartách na maximálnych nastaveniach. Máme však vyskúšané, že pri CPU 2,2 DualCore a grafickej karte GF8800GT funguje bez problémov, takže s minimom sa autori skutočne pohrali, ale sú hlásené aj karty, na ktorých hra seká pre náročnosť kompilácie shaderov. Tu už autori ohlásili prípravu patchu. Nakoniec plusom pre majiteľov 3D TV a 3D monitorov je podpora 3D na všetkých platformách. Hra prináša multiplatformovú podporu ako prvá z veľkých titulov.

Mimo výkonu a enginu je ale graficky hra rozporuplná. Na jednej strane ponúka veľmi kvalitný dizajn levelov s ohurujúcimi scenáriami, na druhej strane pri bližšom pohľade už vidieť nižšie detaily a aj jednoduchosť niektorých scén. Slabo prepracovaných vecí je viac a napríklad tak výrazný prvok ako oheň jednoducho mohol dostať lepšie efekty. Tieto nedostatky vynahradzujú detaily postáv, animácie, bezchybné odtrhávanie končatín a brutálne zábery v prestrihových scénach, ktoré si skutočne užijete.

Celú atmosféru dotvára zvuková stránka, ktorá je ako zvyčajne na vysokej úrovni, ako v hudbe, zvukoch zbraní, tak aj hlasmi postáv, ktoré si znovu zobrali na starosť známe hviezdy. Tentoraz hlavnú úlohu dostal Sam Worthington, sprevádza ho Ed Harris, Gary Oldman a aj Ice Cube.

Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops Zombíci v kooperačnej hre. Mňam.
Zombíci v kooperačnej hre. Mňam.

Call of Duty: Black Ops Ovládanie helikoptéry je príjemným prídavkom. Aj keď obmedzeným.
Ovládanie helikoptéry je príjemným prídavkom. Aj keď obmedzeným.

Call of Duty: Black Ops Boje v Hazmat oblekoch okoreňujú akciu.
Boje v Hazmat oblekoch okoreňujú akciu.

Call of Duty: Black Ops fanúšikov neprekvapí, ale ani nesklame. Ponúka krátku, ale zaujímavú kampaň, masívny multiplayer a malý bonus v podobe zombie módu. Je to menšia ponuka ako v Modern Warfare 2, ale tú dokáže vyvážiť zaujímavé vyrozprávanie kampane. Nepochybne sa však Treyarch lepší a budeme netrpezlivo očakávať, čo ponúkne nabudúce. Dúfajme, že sa už odváži pohnúť vpred, ako enginom, tak aj hrateľnosťou. Skôr ale ako príde nové Treyarch COD máme sľúbené Call of Duty od Sledgehammer Games, pri ktorom sa skloňujú voľnosť a vesmírne boje.

napísal saver 18.11.2010
8.5
8.5