GOD OF WAR: GHOST OF SPARTA

GOD OF WAR: GHOST OF SPARTA

9.0

Živelná brutalita

Recenzia

S rodinou Krata sa neradno zahrávať. Vedia to bohovia, vedia to hráči. Po štyroch hrách jeho zlosť nemá konca kraja. Pre slávu Sparty padol Áres, otriasal sa Olymp až nakoniec padol rukou toho, komu Bohovia preťali cestu. God of War: Ghost of Sparta, ako ďalšie pokračovanie epickej akcie, sa vydáva v čase späť, dokonca mapuje aj detstvo najväčšieho mäsiara v celom známom Grécku, ale zachováva si svoj výpravný charakter surovej trestnej výpravy. Zas a znovu sa Kratos vyhráža gréckemu panteónu.

Otcovia God of War dali od svojho dieťaťa ruky preč, ale Cory Barlog sa vrátil na pozícii scenáristu a vedie nás do doby, kedy Kratovu tvár nezdobila veľká jazva a jeho duša nebola strhaná otrasným zážitkom skolenia vlastnej rodiny. Príbeh sa na jednej strane odohráva pred všetkými hrami série, ale je zasadený medzi jednotku a dvojku. Udalosti nie sú prerozprávané retrospektívne, ale pomocou flashbackov sa dozvedáte o vzťahu Krata s bratom Deimom, aj o tom, že obaja chceli byť najväčšími Sparťanmi. Ghost of Sparta veľkú časť venuje práve Deimovi a keď sa Kratos dozvie, že žije, vyráža na novú trestnú výpravu.

Nič ma nemôže zastaviť, ani ty

Hry zo série God of War sú vybudované v rovnakom architektonickom slohu. Nie však podľa rovnakej schémy, ale štýlu, ktorý je príbuzný a tak zaužívaný, že si God of War hru inak ani neviete predstaviť. Fungovala by bez poriadneho bossa meniaceho mesto na suť, ktorý sa objaví v prvých piatich minútach a zvediete s ním zoznamovací súboj? Asi nie. A takýchto charakteristických čŕt majú hry zo série viacero a čo je najlepšie, rokmi sa vylepšujú a nápady si medzi sebou jednotlivé diely požičiavajú. A tak sa stalo, že Ghost of Sparta vychádza z fenomenálneho záveru trilógie.

Nezmenená ovládacia schéma dovoľuje veľmi pružne reagovať, kombá sa dajú prerušiť, údery nadväzovať podľa ľubovôle na zemi, vo vzduchu. Počas hrania nemáte pocit, že stroj na zabíjanie je odtrhnutý z reťaze, ale máte ho pod kontrolou nech sa deje čokoľvek. Reťaze na predlaktiach ukončené čepeľami tvoria chrbtovú kosť súbojového systému, ktorý počíta už len s jednou ďalšou zbraňou. Ide o obojručné kombo – štít a kopija. Útoky na blízko sú mimoriadne účinné, majú plošný záber, takže sa nimi dá odraziť aj skupinka a navyše sa kopija dá hádzať na diaľku a dovoľuje sa zbaviť otravných lukostrelcov.

God of War: Ghost of Sparta
God of War: Ghost of Sparta Začiatok je ako vystrihnutý z pôvodného originálu.
Začiatok je ako vystrihnutý z pôvodného originálu.


God of War: Ghost of Sparta Dôverne známa séria má pripravených niekoľko milých prekvapení.
Dôverne známa séria má pripravených niekoľko milých prekvapení.


God of War: Ghost of Sparta Kratos sa s nikým nemazná.
Kratos sa s nikým nemazná.





Sparťanská výbava je doplnená špeciálnymi údermi odomykanými za investované červené orby vypadávajúce z nepriateľov alebo truhlíc rozmiestnených na tých najnepravdepodobnejších miestach. No a potom je tu mágia tvoraná trojicou kúziel. Neodmysliteľné metanie bleskov je doplnené kradnutím zdravia z nepriateľov a paralyzačné kúzlo. Sila ako aj doba trvania sa zvyšuje upgradmi a čo je najlepšie, musíte ich využívať všetky, aby ste prežili na vysokých obtiažnostiach.

Nevyhnutné je takisto aj dorážať nepriateľov tým najbrutálnejším spôsobom a nielen pre prísun červených orbov, ale hlavne aby ich schopnosti zasiahli ostatných, ktorí ešte žijú. Odtrhnutie hlavy medúzy je sprevádzané dočasným skamenením okolo stojacich monštier, medzi ktoré pribudli aj také ohavy ako ryčiace plávajúce harpyje presúvajúce sa pod zemou a teleportujúce sa vždy do vašej blízkosti. Zvyšok osádky tvoria starí známi ako kyklopi, kostlivci, psi a séria mini a midi bossov. Novinkou sú tažkoodenci, ktorých treba najskôr zapálenými čepeľami vyzliecť z brnenia a potom ich doraziť.

Nezastaviteľný Kratos

Ghost of Sparta trpí nedostatkom veľkých súbojov ako svojho času God of War 1, náhrada kolosálnych bossov za opakované súboje s menšími súrodencami je len malou náplasťou. Za to cesta k nim je lemovaná vynikajúco navrhnutými lokalitami, ktoré nepôsobia ako challenge a dokonale maskujú fakt, že z arény možno vyjsť až keď všetko naokolo vyčistíte. Hra kladie podobne ako trojka dôraz na zvýraznenie brutality ani nie tak krvou ako úkonmi. Zobrazovanie zohavovania tiel, odťatých končatín, trčiacich kostí jasne poukazujú na zvýšený dôraz na bolestivú brutalitu. Za všetky snáď stačí spomenúť kráľa Midasa, ktorý sa už nemá čím dotýkať, aby to premenil na zlato.

Ghost of Sparta nepôsobí ako obohraná platňa, zároveň však nie je príliš inovačná, aby sa odkláňala od overeného receptu. Z God of War III boli prebrané aj mnohé drobné techniky a mechaniky obohacujúc gameplay ako vytiahnutie sa na rímsu pomocou quick time eventu, posúvanie sa cez úzku štrbinu v skale, alebo zbieranie predmetov po padlých bossov a ich opakované použitie pri druhom hraní, ktoré vám pridajú desaťnásobok červených orbov, nekonečnú mágiu či podajú pomocnú ruku pri hľadaní všetkých truhlíc. Znovuhrateľnosť Ghost of Sparta je podmienená aj vyššími obtiažnosťami ako aj chuťou odomknúť všetky kostýmy či prechádzať a zdolávať náročné challenge.

God of War: Ghost of Sparta

Výbornou správou je dlhšia hrateľnosť približne o tretinu oproti Chains of Olympus. A nie je to tým, že by autori použili rovnaké triky, skopírovali celé úrovne alebo vás nechali nimi prechádzať tam a potom späť. Ghost of Sparta výborne kombinuje akciu, s lozením a riešením jednoduchých hádaniek. Vlastne vy si ani neuvedomíte, že práve zdolávate nejaký puzzle, aj keď tlačíte pred sebou kamenný blok s cieľom zaťažiť plošinku otvárajúcu mreže. Takouto nenásilnou formou sú do hry vložené aj pasáže vyžadujúce dokonalé načasovanie skákania, odrazu vo vode a pod.

Svojím spôsobom do Ghost of Sparta bolo vloženého toľko nového, že aj keď zaváňa klasikou, pripadá vám ako úplne nová hra. Svet je v hre vykreslený mimoriadne temno, zahaľuje sa do tmavých farieb a dôraz je kladený na chladné lokality ako je Atlantída v plameňoch, Sparta či lávou zaliate podzemie. Po grafickej stránke predstavuje Ghost of Sparta najkrajšiu PSP hru, používa vynikajúce celoobrazovkové efekty ako depth of field, blur a dáva si záležať aj na vykresľovaní dymu, žiary, ohňa či vetra dvíhajúceho prach. Dalo by sa povedať, že Ghost of Sparta je zmenšenou trojkou, ktorá nie je monumentálnej architektúre nič dlžná a to ani po zvukovej stránke.

Nový God of War akceptoval modifikovanú pohybovú sadu, nasadil do boja vyzretejí kombo systém a to všekto na malom displeji, z ktorého vytekajú litre krvi a poriadna epika. God of War: Ghost of Sparta je nezastaviteľná akcia, ktorá by v zbierke žiadneho majiteľa PSP nemala chýbať.


napísal spacejunker 16.11.2010
Páči sa mi!
9.0
Vo svete
8.7
Používatelia
9.2
Ohodnotiť
GOD OF WAR: GHOST OF SPARTA
+ neprekonateľná grafika, bohatý zvukový prejav
+ zvýšená brutalita
+ nové prvky oživujúce gameplay
+ vysoké tempo
- opakované používanie mini bossov
- málo kolosálnych súbojov


RECENZIE HRÁČOV
PSP

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Ready at Dawn
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 4. november 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #119


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Cpu chladič (3)
Mám pri sebe chladič od master cooler hyper 212 ev...
| Aké hry kúpiť? (7)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaké staršie hr...
| Pc build (17)
CPU: RYZEN 7 3800X CHLADIC CPU -GELID PHANTOM MT...
| Origin členstvo / predplatné (4)
Dnes som si zahral hru The Sims 4 na Origine, ktor...
| Gears 5 (8)
Caute potreboval by som poradit ohladom zaseknutia...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk