TWO WORLDS II

TWO WORLDS II

9.0

Kvalitná RPG pod vianočný stromček

S novým Gothicom to veľmi nevyšlo a tak sa pozornosť RPG komunity presunula na pokračovanie vcelku nápaditej hry Two Worlds. Jednotka ukázala potenciál, ale aj chyby. Dokázali tvorcovia v dvojke naplno rozvinúť možnosti tejto hry a bez zbytočných prešľapov? Môžeme s pokojným svedomím povedať, že áno. Two Worlds II síce nie je synonymom dokonalosti, ale RPG fanúšikovia môžu byť spokojní. Náhrada za vlažnú Arcaniu je viac ako dobrá. Hoci sú niektoré steny pomysleného domu trochu nakrivo, býva sa v ňom príjemne.

Príbeh začína v temnom väzení, kde sú hlavný hrdina aj jeho milovaná sestra vydaní napospas nemilosrdnému temnému lordovi Gandoharovi. Situácia sa zdá beznádejná, avšak na pomoc prichádza nečakaný spojenec. Šarmantná zlodejka a bojovníci orkov. Podarí sa im však zachrániť len zatrpknutého hrdinu a sestra zostáva v rukách nepriateľa. V duchu hesla nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ, sa mladík spolčuje so zelenokožcami, ktorým hrozí úplné vyhynutie. Jeho cieľom je teraz nájsť slabinu ťažkého protivníka a samozrejme oslobodiť svoju sestru, čomu predchádza strastiplné putovanie v krajine poznačenej zlom.

Vzhľad postavy si môžete upraviť pri vstupe do hry a v priebehu veľmi rozsiahleho príbehu ju rozvíjate podľa uváženia. Hrdina nemá pevne stanovené povolanie. Dokáže strieľať z luku, útočiť sekerou a súčasne vyvolávať kúzla. Môže používať kombináciu ľubovoľných zručností, ktoré sa ale najskôr naučí z kníh. Po osvojení zdokonaľuje nadobudnuté techniky pomocou skúsenostných bodov. Získava ich popri bodoch na zlepšenie atribútov (zdravie, sila, šikovnosť, mágia), ale aj za splnenie stanovených limitov, ktoré vlastne plní mimochodom pri putovaní krajinou. To znamená za predurčený počet ulovených zvierat, odomknutých zámkov, či vyrobených odvarov.

Two Worlds II
Two Worlds II  Aj keď niektoré pohyby v boji nie sú celkom v poriadku, bitky si vychutnáte.
Aj keď niektoré pohyby v boji nie sú celkom v poriadku, bitky si vychutnáte.

Two Worlds II  Vraždenie dýkou je naozajstná chuťovka.
Vraždenie dýkou je naozajstná chuťovka.

Two Worlds II  Inventár je delený na niekoľko sekcií, ale napriek tomu neprehľadný.
Inventár je delený na niekoľko sekcií, ale napriek tomu neprehľadný.

Skúsenostné body sa dajú investovať aj do nebojových odvetví. Určite sa oplatí prihadzovať do odolností voči fyzickým a elementálnym útokom a jedom. Napríklad otrava po zásahu obrieho škorpióna prudko znižuje počet životov, ale vyššia imunita ju rýchlo eliminuje. Investície do remeselných zručností zas umožnia pokročilé vylepšovanie výbavy a výrobu efektnejších odvarov. Môžete upraviť akúkoľvek zbraň, brnenie a dokonca aj klenoty a kúzla. Po výbere predmetu zvýšite pomocou surovín a kameňov efekt objektu, či už je to lepší útok alebo bonus pre postavu. Suroviny získate jednoducho rozobratím prebytočných harabúrd v inventári. V prípade mágie vytvárate pokročilé kúzla kombinovaním hlavných a doplnkových magických kariet.Výsledkom môže byť hoci aj ohnivá vlna s okamžitým vyvolaním pomocnej kreatúry. Z rastlín a ingrediencií sa dajú vyrábať odvary a to prostým experimentovaním s prísadami. Nový druh nápoja sa pomenuje a recept uschová na zvitku. Napokon sú tu zabijacke a zlodejské zručnosti, ktoré zahrňujú zakrádanie, krádeže, rýchle smrtiace útoky dýkou a otváranie zámkov. V hre sa nachádza mnoho uzamknutých truhlíc a dverí, z ktorých väčšinu otvoríte pakľúčmi. Zámku tvorí séria pohyblivých kruhov. Každý má otvor, do ktorého treba v správnej chvíli vsunúť náradie. Pri každej chybe sa hráč vráti o krok späť a po vypršaní časového limitu sa zlomí pakľúč.

Systém boja závisí od druhu výzbroje. Pri boji nablízko sa dajú použiť obojručné predmety, kombinácie rôznych jednoručných zbraní a štítov a tiež dve zbrane súčasne. Používajú odlišné formy poškodenia, či už seknutím, úderom, alebo mágiou, niekedy viaceré súčasne. Nepriatelia majú rôzne odolnosti a preto je vhodné mať pripravené rôzne sety zbraní. Postava používa nenáročné série atakov, pričom na primárny útok slúži ľavé tlačítko myši a na obranu pravé. Okrem toho sa dajú použiť aktivovateľné schopnosti, ktorých ale nie je až tak veľa. Sú poruke v okienkach v spodnej časti obrazovky spolu s odvarmi.

Hrdina môže mať neustále naporúdzi dýku a to bez ohľadu na hlavnú zbraň, ktorú má v rukách. Dýka je určená hlavne na tiché likvidovanie (dvojnohých) protivníkov jediným bodnutím. To sa ale podarí len pri zakrádaní a prepadnutí obete odzadu.Streľba z luku vyžaduje okrem zbrane aj šípy. Cieľ sa dá zamerať a priblížiť. Získané schopnosti umožnia zásah viacerých cieľov naraz, alebo strelu obohatenú o elementálny útok. Pri mágii je nutná palica a využíva sa magická energia. Prepína sa medzi setmi kúziel, ktoré si hráč vytvoril už spomínaným spôsobom. Pri vhodnom investovaní do zručností sa mimo boja mana rýchlo regeneruje, podobne ako život postavy.

Hrdina sa v teréne presúva po vlastných s možnosťou behu, keď má dostatok staminy. Zábavnejšie je ale jazda na koňoch. K prvému som sa dostal už v úvode, ale bohužiaľ sa s ním nedalo preniesť cez teleporty, ktoré sa aktivujú na prebádaných územiach. Navyše sa na koni nedá bojovať. Milým doplnkom je hudobná minihra, ktorá vyžaduje nákup hudobného nástroja a nôt pre rôzne piesne. Po aktivovaní musí hráč v správnej chvíli stláčať štyri klávesy, ktoré zodpovedajú predlohe na obrazovke. Tóny zaznejú iba pri správnom odohraní sekvencie. Týmto mini Guitar Herom sa dá privyrobiť a zárobok závisí od kvality výkonu. Lepší hudobný zážitok dosiahnete hrou s iným muzikantom, keď ho požiadate. Sú tu aj iné minihry, napríklad kockový poker, ktorý si zahráte hneď v prvej osade.

Two Worlds II
Pravý hrdina sa nevyhýba boju a užíva si jazdu na koni.

Samozrejme, aj v tejto RPG je priestor pre dialógy, ktoré slúžia na získanie nových informácií a komunikáciu s postavami. Rozhovory nie sú síce také banálne, ako v novom Gothicovi, ale zažili sme už aj prepracovanejšie. Niekedy síce umožnia odlišnú formu komunikácie a prístupu k problému. Často ale nedávajú na výber a hráč je dosť prísne usmernený, ako musí postupovať, ak chce zdarne splniť úlohu. Týka sa to predovšetkým hlavných úloh, rozdelených do kapitol. Tie je nutné splniť, inak sa skrátka nedostanete ďalej. Je tu ale aj plno nepovinných úloh. Mnohé z nich získate prijatím odkazov na výstavnej tabuli. Určite je dobré plniť úlohy pre spoločenstvá. Prijatiu do cechu spravidla predchádza konkrétna úloha a potom sa oplatí vrhnúť na ďalšie. Takto si ďalej budujete reputáciu a môžete profitovať z členstva v spolku. Záznamník úloh je navrhnutý dosť nešťastne a bohužiaľ neposkytuje dostatočný prehľad o splnených a aktívnych zadaniach.

Hra je skutočne masívna, odohráva sa na niekoľkých ostrovoch a tomu sa prispôsobuje aj architektúra a terén. A, samozrejme, aj sortiment nepriateľov, ktorý obsahuje kostlivcov, škorpióny, pavúky, praveké jaštery, pantery a mnoho ďalších. Prostredia sú podobne, ako v jednotke inšpirované rôznymi reálnymi kultúrami. Prejavuje sa to na štylizácii miest, aj výzbroji hrdinu a odevoch civilistov. Nasadíte si grécku helmu, dostane sa vám do rúk japonský meč, či prechádzate orientálnym mestom. Vo voľnej krajine sú lúky, palmový les, púšte, hory, podzemné bludiská, nepriateľské tábory a hojnosť oltárov, čo prinesú dočasnú bonus. V mestách si treba dávať pozor na reakcie občanov. Toleruje sa krádež voľne položených predmetov v domoch, ale ak vás pristihnú pri páčení zámkov, už to vyvolá nevôľu. Otvorené konflikty s domorodcami vzbudia pozornosť stráží a môžu vás za to napadnúť a prenasledovať. Časté vrážanie do ľudí tiež zvyšuje zafarbenie ikony meča, ktorá symbolizuje, ako blízko máte k tomu, aby bola na vás vypísaná odmena.

Všetko potrebné sa zobrazuje na trochu neprehľadnej mape vo forme farebných guličiek a ďalších ikon, pri ktorých sa dá vyvolať popis prípadnej súvisiacej úlohy. Tieto symboly sú aj na minimape. Neprehľadný a večne preplnený je aj inventár, aj keď časom sa naň dá privyknúť. Naopak bod k dobru majú tvorcovia za multiplayer. Síce ešte evidentne nie je v prvotriednej kondícii, ale snaha sa cení. Určite poteší možnosť vzájomných bitiek hráčov, ako aj dedinský mód a hlavne kooperácia, kde to skupinka hráčov ťahá spoločne.

Pôvodné ovládanie v hre nie je úplne ideálne, takže väčšina hráčov ocení možnosť zmeniť nastavenia kláves. Niektoré procesy ale zostávajú zbytočne zložité a nedoriešené. Napríklad sa nedá jednoduchým potiahnutým myši presunúť zbraň alebo odvar na lištu na obrazovke. Na druhej strane, aplikovanie myši v PC verzii je praktické. Ľavé tlačítko slúži na primárne úkony a funkcia pravého je univerzálna a veľmi dobre riešená. Po stlačení pri chôdzi vyvolá beh. Keď postava stojí, pravá myška aktivuje prikrčenie a postava automaticky tasí dýku a je pripravená zasadiť otočenému nepriateľovi smrtiacu ranu. Pri jazde zas pobáda koňa stláčaním slabín, ale pozor, pri priveľkej intenzite hráča vyhodí zo sedla. Po tasení zbraní to isté tlačítko slúži na obranu.

Two Worlds II
Two Worlds II  Na jednom z ostrovov vám do rany prídu aj praveké jaštery.
Na jednom z ostrovov vám do rany prídu aj praveké jaštery.

Two Worlds II  Opäť sa v hre stretlo niekoľko rôznych kultúr a civilizácií.
Opäť sa v hre stretlo niekoľko rôznych kultúr a civilizácií.

Two Worlds II   Mini guitar hero a iné minihry sú zábavné.
Mini guitar hero a iné minihry sú zábavné.

Dizajn a grafika vyzerajú dobre, miestami výborne. Grace engine hre pristane. Slabším zostavám môžu dať zabrať rozmazané kontúry, ktoré sú využívané hlavne pri behu a rýchlej jazde. Technický stav je na tom podstatne lepšie ako v predošlej hre. Stále nie bez chýb, ale zďaleka nie taký kritický ako v prípade jednotky. Postavy sa chvíľami zasekávajú a raz som musel nahrať pozíciu, pretože jeden z nepriateľov bol (neúmyselne) nesmrteľný. Nad tým sa ale dá prižmúriť oko, pretože inak tvorcovia odviedli kus dobrej roboty a zjavne sa vyvarovali mnohých chýb z minulosti.

Hra Two Worlds v roku 2007 naznačila, že by mohla v budúcnosti ponúknuť rovnocenného konkurenta najlepším RPG sériám ako sú The Elder Scrolls a Gothic. Teraz sa jej to úspešne podarilo a najväčším triumfom je zatienenie upadajúcej Gothic série. Určité chyby a ťažkopádne riešené procesy vyvažuje skutočne masívny svet, v ktorom strávite podstatne viac času ako v mnohých iných RPG. Je pravda, že k dokonalosti hre stále ešte niečo chýba, ale neviem si predstaviť dôstojnejší predvoj pred príchodom druhého Zaklínača.

napísal uni 3.12.2010
9.0
8.7