THE SLY COLLECTION

THE SLY COLLECTION

9.0

Tri hry v jednom nie je žiadna zlodejina

Žáner behačiek ovláda Sony už od nepamäti. Stačí si spomenúť na víťazné ťaženie Crasha Bandicoota, bez ktorého by sa mnohí hráči ku kúpe PlayStation ani nedostali. Keď prišla druhá éra konzoly, stvorili štúdiá Sony viacerých nových hrdinov – futuristického Ratcheta a Clanka, odvážneho Jaka (a papuľnatého) Daxtera a elegantného špióna menom Sly Racoon.

Sly má za sebou iba tri dobrodružstvá a od roku 2005 ste o ňom asi nepočuli. Na rozdiel od Daxtera či Clanka nemá ani vedľajší diel na PSP. No je to svojská, mimoriadne kvalitná séria, ku ktorej sa Sony očividne vracia s veľkou vervou. Aj na pomery dnešných hier pôsobí svojsky, sviežo a má očarujúcu atmosféru, hrdinov i herný dizajn. Štúdio Sucker Punch však nie je neznáme ani dnešným hráčom, stačí poukázať na inFamous, ktorý patrí medzi jedny z najsilnejších PS3 exkluzivít vôbec.

inFamous a Sly majú viacero prvkov spoločných – hrdinovia radi skáču po strechách miest, vrhajú sa do nebezpečných dobrodružstiev a vyznačujú sa vysokou mierou originality. Sly Racoon núka azda príliš veľké množstvo štylizácie, no práve tá ho robí nezameniteľnou. Nie je iba paródiou na špionážne série. Autori zašli ďalej, každý hrdina je nositeľom vlastností nielen povahou a výborným dabingom, ale aj výberom zvieratka, ktoré ho reprezentuje. Časť paródie ráta, že hlavný hrdina je šikovný medvedík, má cool meno a jeho radcom je zase ukecaná korytnačka s tučnými dioptriami a spočiatku iritujúcim hlasom. Šoférom, resp. tretím parťákom je spoľahlivý hroch Murray. V celom dianí sa postupne ukážu aj ďalšie charaktery typu sexi vyšetrovateľka Carmelita Fox.

Jej zakomponovanie výrazne posilňuje aj časový element štylizácie – banda zlodejov je v skutočnosti aj banda švihákov, ktorá by sa nestratila niekde v 30. či 50. rokoch 20. storočia, preto autori šikovne varírujú aj odkazy na túto dobu, jednotlivé animácie a dokonca aj časovo ladený soundtrack. Zlodejina elegantného typu a vôbec hrdinovia (či hollywoodski, knižní alebo komiksoví) sa často vracajú do tej doby. Krása Sly Cooper trilógie leží v tom, že všetky tieto elementy tu máte a ak ste fanúšikmi tohto obdobia, budete nadšení. Ale ak nie, pokojne sa môžete venovať hernej časti, ale bude to fakt škoda.

The Sly Collection

Nie tak úplne 3D? Sly mení kameru, ako sa mu chce, väčšinou máte prehľad kam ísť.

Príbehy sa spravidla točia okolo kradnutia vzácnych strán knihy či cenných predmetov. Ich prvotná motivácia je jasná, ale keď sa do nej postupne zapojí Carmelita stojaca na inej strane zákona alebo iný zloduch, rýchlo sa odhaľujú ďalšie postavy, ich motivácie a dej sa šikovne zamotá. V kontexte trilógie sa vyskytujú rovnaké postavy prechádzajúce vlastným vývojom a každý ďalší diel pridal nové, často aj hrateľné mená. Šikovne strihané animácie a výborná zvuková stránka sú správnou kulisou pre hranie.

Spoločným menovateľom trilógie je vysoká kvalita žánrových prvkov. Je tu enormná snaha ťahať sa do tretieho rozmeru, autori ženú Slya na strechy domov, do ventilačných otvorov a ukážu atmosférické mestá. Minimálne tretinu času trávite nie na zemi, ale v netradičných priestoroch. Dizajn je výborný a autorský tím rád hľadá tieto výzvy, lebo ako zlodeji si to nemôžete namieriť do galérie za vzácnou knihou predsa hlavným vchodom. Strechy, laná, úzke otvory sú samozrejmosťou, rovnako aj potreba byť často v utajení. Stealth prvky sú v behačke možno netradičné, ale zvyšujú adrenalín, pretože na jednej strane vám dajú výzvy v podobe prekonávania terénnych prekážok, na druhej kladú požiadavku byť nevidený. Ťažkú robotu uľahčuje široká paleta rôznych zbraní a vychytávok (jasná inšpirácia Bondom), odmena za čas strávený na plošinách sa však rysuje aj v podobe zábavných bossov.

Každý diel je pritom odlišný svojím štýlom a sčasti aj náplňou. Jednotka je príjemný štart – zoznámi vás s ovládaním, charakteristickými prvkami, predstaví hrdinov. Je to relatívne lineárny zážitok, ktorý sa nehrá s variabilitou ešte naplno, ale ponúka zaujímavý príbeh, väčšinu času viete, kam treba ísť. Na jednej strane núka už niekoľko dobrých výziev pre milovníka behačiek (prakticky od prvých levelov), na druhej sú stealth prvky skôr mierne a nie až také náročné ako neskôr v sérii. Škoda kratšej stopáže, no tú výnimočne riešiť nemusíte, lebo na disku už čaká veľký skok v trilógii.

Dvojka sa vzdáva istej celistvosti jednotky v prospech bohatšieho zážitku, kde možno hrať aj za korytnačku Bentleyho či hrocha Murrayho. Tým pádom sa sčasti mení hrateľnosť. Sly spolieha na vyrovnanú kombináciu behu, stealth i zbraní. Bentley zo svojej povahy nemá potrebnú rýchlosť, vyváži ju šikovnými pomôckami. Murray je hrubá stávka na istotu, behá vo wrestlingovom kostýme a mláti sa naplno. Vďaka trojici hrdinov je pestrejšia celková náplň a ešte sa autori rozhodli zmeniť lineárny pochod za sériu misií a pridať minihry s vozidlami. Nie je to rovno Sly Theft Auto, oproti jednotke ide o veľkú zmenu. Celkovo sa zvýšil aj objem hry aspoň o polovicu.

The Sly Collection
Agent v prestrojení? Bentleyho výmysly sú zväčša stávka na istotu a vtipné prevedenie.

Tretí diel je správne pokračovanie, ktoré prináša väčší objem osvedčených prvkov. Vychádza z dvojky svojím konceptom i štýlom hrania, no pridáva nové vlastnosti hlavnej trojici, ďalšie hrateľné postavy a ešte viac minihier. Drobné doplnky ešte viac rozbijú pôvodný štýl, ktorým Sly začínal v prospech variabilnej hrateľnosti. Po prvýkrát sa rozširuje šírka a význam zlodejského sveta cez tzv. Thiefnet a dobrodružstvo prináša hrdinov aj do Číny, pirátskych lodí a celkovo žmýka svoju variabilitu. Stúpla aj náročnosť hry, obtiažnosť bossov a k dispozícii je mód dvoch hráčov, kde si možno vyskúšať štyri minihry. Napríklad Sly plní úlohu a Carmelita ho musí zastaviť či vyskúšať si vzájomný súboj.

Takto bohatú náplň chce oživiť Sly Trilogy o ďalšie minihry, ale nemá to ľahké. Podporujú síce Move, no štvorica je pomerne jednoduchá – tri hry vyskúšajú vaše schopnosti strieľať po terčoch, posledná ovládanie helikoptéry. Celkovo s nimi možno stráviť zábavných 40 minút, no to je všetko. Oveľa viac bude zaujímať Sly Trilogy majiteľov 3D TV. Ide o jeden z lepších titulov, pretože je cítiť, ako tvorcovia už pri tvorbe lokalít uvažovali nad 3D prvkom.

Z audiovizuálnej stránky vás viac zaujíma HD konverzia – dopadla výborne. Širokouhlý obraz dá vyznieť nejednej scéne pri pohľade na štylizované Benátky či iné mesto. Zlepšili sa napríklad postavy, ich grafika je hladká, autori môžu ďakovať pôvodnému zámeru využiť cel-shadovanú grafiku, pretože vďaka nej tri diely Slya nestarnú a mohli byť kvalitne zlepšené na 720p. Farebná paleta a celkový beh hry sú výborné – aj keď sú časti grafiky, ktoré zmeniť nedokážete. Napríklad prvý diel z roku 2002 je viditeľne graficky chudobnejší, zatiaľ čo dvojka a trojka už majú bohatšie prostredia.

Vo finále však predstavuje Sly Trilogy unikátny zážitok a nielen spätný pohľad na tri kvalitné behačky minulej dekády. Ako celok ukáže správne budovanie série, pridávanie prvkov a násobenie sily obsahu nielen pri udržaní, ale zvyšovaní latky kvality. Pri pohľade na dnešné hry je to akoby úkaz z minulej generácie hrania, kde aspoň 10 hodín nového obsahu stálo za plnú cenu. Keď si také tri hry uložíte na jeden disk a aspoň trochu milujete behačky, pochopíte silu PlayStation.

The Sly Collection
Farebná paleta občas mení príjemne nočnú modrú za oči ťahajúcu menej prehľadnú lávu.

napísal korec 30.12.2010