DEADLY PREMONITION

DEADLY PREMONITION

8.0

Twin Peaks po japonsky

Písať o neznámom titule Deadly Premonition bez istej dávky patetickosti je nemožné. Takto mnohovrstevné dielo sa totiž často hráčom do rúk nedostáva, pričom zaužívanými konvenciami práve neprekypuje a zaslúži si možno trošku iný prístup ako väčšina produkcie, ktorá sa na trhu vyskytuje. Prinieslo vymykanie sa zaužívaným archetypom produkt, ktorý hráči glorifikujú, či v pretlaku iných nechajú nepovšimnutým?

Nie je žiadnym tajomstvom, že Deadly Premonition v sebe nesie inšpiráciu z kultového Twin Peaks, ktoré už pozná snáď každý. Dokonca musela hra počas vývoja prechádzať aj drobnými úpravami, aby sa tento dojem aspoň trochu zmiernil. No aj tak s miernym nadnesením môžeme hovoriť o japonskej verzii tohto fenoménu, ktorý bol v minulom roku obzvlášť obľúbeným zdrojom nápadov pre vývojárov. K tomu si pripočítajte tajomný neonoir opar vznášajúci sa nad hrou už od okamihu, kedy ju chytíte do rúk, a máte o nej vytvorenú veľmi hrubú predstavu. Zahoďte však všetky škatuľky, práve čítate o detektívke na niekoľkých úrovniach so všetkým, čo k tomu patrí. Tento krátky popis asi najlepšie zodpovedá žánrovej šírke, s ktorou vás oboznámim neskôr.

Alan Wake je už pojem, minimálne v príbehovej oblasti. Je to, akoby ste hrali Kinga a právom si aj od nás odniesol za túto svoju výnimočnosť ocenenie. Deadly Premonition ho veľmi pripomína a zároveň dochádza aj na spomínaný Twin Peaks. Malé pokľudné periférne americké mestečko v horách, kde každý pozná každého, bolo svedkom niečoho strašného. V Greenvale sa stala brutálna vražda, na ktorej nie je normálne absolútne nič. Rozvíriť usadenú hmlu a zahnať večný dážď tu prichádza špecialista z FBI, agent Francis York Morgan s cynickými poznámkami a závislosťou na nikotíne. A teraz to začína. Prichádzajú na radu staré zaužívané stereotypy postáv známe z množstva kníh a filmov: osudová žena, miestny staromódny šerif, čašníčka z malého bistra, tajomný chlap v pozadí a mnoho ďalších.

Deadly Premonition
Deadly Premonition Graficky hra obzvlášž nevyniká.
Graficky hra obzvlášž nevyniká.

Deadly Premonition Dizajn prízrakov naháňa strach.
Dizajn prízrakov naháňa strach.

Deadly Premonition Na scéne sa objaví aj osudová žena.
Na scéne sa objaví aj osudová žena.

Postáv je kvantum, no scenáristi zo seba dostali to najlepšie a ľudským osudom nechýba hĺbka, zvraty a prepojenia. Tieto charaktery sú však posunuté na novú úroveň vďaka interaktivite a často aj slobode rozhodovania. Väčšinu času hrania strávite práve s nimi a kvalita ich napísania je neuveriteľná. A v tom tkvie aj naďalej sila titulu. Skrýva sa v ňom viac, než sa dá vidieť na prvý pohľad. Všetko sa zdá také známe, no neustále sa vám poodhaľuje niečo nové. Napríklad Zach, postava, do ktorej je stavaný hráč. Neskrýva sa však za ním niečo viac? Však ho v celej hre nie je vidno. Temný pokrútený svet a Yorkove psychedelické stavy môžu mať taktiež hlbší význam. Alebo nie? Tieto schizofrénne stavy sa postupom hrou prenášajú na hráča a ten sám začína trpieť obrovskou neistotou. Prezradiť čokoľvek viac by bolo smrteľným hriechom, príbeh Deadly Premonition sa však radí k tým najlepším.

Ako inak ani v tomto ohľade sa autori nevyhli tradičnému klišé, ktoré sa opäť ukazuje v inom svetle. Strašná nehoda po náhodnom prízraku na ceste vás necháva uprostred tmavej daždivej noci bez pomoci a s jazvou. Tušíte, že niečo nie je v poriadku a onedlho to prichádza. Pantomimický prízrak v agonickom kŕči sa vám stavia do cesty a tak v návale strachu tasíte zbraň a niekoľkými presnými ranami ho posielate do pekla. Prichádzajú pomaly ďalšie a zisťujete, že morbídna vražda nie je tou najdivnejšou vecou v okolí. Je to však vôbec skutočné? Trošku zo survival atmosféry uberá fakt, že do základnej zbrane máte neobmedzenú muníciu, no inak sa dostávame späť do 90. rokov. Ľakačky sa striedajú s akčnými pasážami, ktoré sú okorenené logickými puzzlami a popri tom všetkom sa musíte spoliehať na obmedzený inventár, ktorý treba čo najlepšie využívať. Konečne sa zjavila iskierka nádeje a máte chvíľku pokoja. Bubáci sú preč a srdce naberá normálnu frekvenciu úderov. Hovoríte si, že ticho pred búrkou ako v ostatných hrách a čoskoro sa opäť pustíte do boja.

Deadly Premonition

Čakáte však hodinu, dve, tri a žiadna akcia. Pritom však stále hráte a máte aj plné ruky práce. Čo sa to deje? Svet okolo je taký pokojný a máte dojem, že vám niekto vymenil médium v mechanike. Vyšetrujete, vediete tony dialógov a pohybujete sa po otvorenom svete. Občas ešte aj dostanete sidequest od niektorej z NPC postáv. Ako som písal v úvode, prvý dojem v tomto prípade klame a hra sa mení na niečo úplne nové a doteraz snáď ešte nevidené – open world survival akčnú adventúru s predskriptovaným postupom vpred. Hlavne tie adventúrne prvky sa v týchto dlhých pasážach derú dopredu a spoznávanie postáv je na úrovni výborne napísanej knihy. Zbieranie dôkazov, výpovedí a profilovanie sú však náročné činnosti a York má predsa svoje biologické potreby.

Okrem štandardných ukazovateľov zdravia je tu ešte aj vypätie (psychické aj fyzické), hlad a únava. O to všetko sa treba starať. Spánok, káva, raňajky – aj toto budú vaše povinnosti. Ďalším pomerne milým špecifikom je, že za ukladanie pozícií sa platí. Samozrejme, peniazmi zarobenými v hre a len v blízkosti telefónov (už dlho som nehral hru, kde bolo potreba savepoint najskôr uviesť do prevádzky, ako tomu bolo v jednom prípade tu). Nasledujúci fakt už nie je až taký pozitívny. Úlohy sa často dajú plniť len v určitú dennú dobu a ten herný čas plynie rovnako „rýchlo“ ako ten skutočný. Môžete si skrátiť čakanie pretekaním, lovením rýb a podobnými nezmyselnými činnosťami, no zistíte, že najlepším zabijakom času sú cigarety (virtuálne, samozrejme). Problém nastane, keď ich náhodou nemáte a strávite hodinu len bezmyšlienkovým sledovaním obrazovky, na ktorej sa nič nedeje.

Ako celok Deadly Premonition pôsobí kompaktne a príťažlivo. Stále ponúka niečo nové a hráč sa nenudí, pričom tento koncept je výborne hrateľný. Z jedného pohľadu. Z toho druhého by sa dal označiť aj ako značne menšinový a v komerčnej vlne môže buď zapadnúť, alebo hráčov vôbec neupútať. V tomto nekonvenčnom trende sa nesie aj samotný gameplay. Presnejšie povedané ani nie nekonvenčnom, ale zastaralom. Počas útoku zapojíte všetky prsty na ovládači, herné mechanizmy sú zo starej školy, rozhovory sú často len textové. Svoje robí aj nostalgia, návrat do rokov minulých je pomerne svieži. Rovnako zabudnite aj na plnú kontrolu nad kamerou a pohybom postavy. Vynárajú sa mi pojmy ako počiatok série Resident Evil, ba dokonca aj Dino Crisis. Bohužiaľ niekedy to už prestane byť zábavné a občasná statická kamera v priestore spolu so zlou orientáciou ovládania vyvolávajú frustráciu.

Deadly Premonition
Deadly Premonition Hlavná postava je len jednou z mnohých vynikajúco napísaných
Hlavná postava je len jednou z mnohých vynikajúco napísaných

Deadly Premonition Je vrah v pršiplášti skutočný?
Je vrah v pršiplášti skutočný?

Deadly Premonition Kamera občas pohnevá
Kamera občas pohnevá

Šesť dlhých kapitol a k nim aj prológ vám rozpovie jeden z najzaujímavejších príbehov poslednej doby v intenciách, v aké ste ani nedúfali. Autori však prejavujú svoje znalosti popkultúry aj vo forme istého odľahčenia. Inšpirácie sú už od úvodu jasné, no narážky napríklad na Tonyho Montanu pozorného hráča potešia. No a potom tu ešte máme samotného agenta Yorka. Excentrický intelektuál sa rád chvíľami uzatvára do seba, najmä v momentoch šoférovania auta a v týchto chvíľach jeho vnútorné dialógy so Zachom potešia nejedného fanúšika kinematografie 80. rokov a rovnako aj kultových klasík ako Star Wars či Čeľuste.

Netradičná idylka sa však razom zvrháva v momente, keď sa odpútate od jadra titulu a zameriate sa na jeho obal. Grafická stránka je zastaralá, snáď viac ako niektoré mechanizmy. Modely sú odporné, nízkopolygónové a v nízkom rozlíšení. Sami z okolitých obrázkov dokážete posúdiť, že grafická stránka je hodná konzol minulej generácie. Často však prebiehajú súčasne dva deje paralelne na obrazovke v rozdelených oknách, vtedy je to ešte horšie, nakoľko prichádzajú framedropy. Bohužiaľ je na tom obdobne zle aj zvuková stránka. Dabing je veľmi dobrý, hudba je taktiež skomponovaná presne na mieru, no technické prevedenie hapruje. Občas vypadne kanál a počujete len mono zvuk a podobne.

Deadly Premonition je výnimočný titul, aký na trhu nemá obdoby. Ponúka nekompromisný zážitok zo starej školy s už zabudnutými mechanizmami v majstrovskom literárnom spracovaní a hneď v niekoľkých rovinách. Príbeh, ktorý zmätie, šokuje a zároveň necháva voľnú ruku pri interpretácii. Hlavná postava je neuveriteľne sympatická a dokonca sa priebehom vyvíja, fyzicky, aj psychicky. No ani tomuto dielu sa nevyhli chyby a muchy. Iritovať čiastočne dokážu aj quick time eventy v japonskom štýle, ktoré sú teda naozaj quick a často cez celé dlhšie pasáže. Veľká škoda, že titul ranku Deadly Premonition si neoblieka kabát, aký by si zaslúžil.

napísal matus_ace 21.1.2011
8.0
6.8