20 ROKOV S BLIZZARDOM

20 ROKOV S BLIZZARDOM

Vývojárska elita už dve desaťročia medzi nami

Článok

Je to takmer neuveriteľné, ale jeden z najlepších herných vývojárov a distribútorov - Blizzard Entertainment - je spätý s osudmi hráčov už rovné dve desaťročia. Niektorých z nás sprevádza už od svojich počiatkov, mnohí ale nežijú ešte tak dlho, aby si mohli pamätať rané obdobie Blizzardu. Aj preto sme pripravili retrospektívu, kde si pripomenieme významné míľniky a top tituly tejto kalifornskej firmy.

Písal sa rok 1991, keď traja mušketieri - Michael Morhaime, Allen Adham a Frank Pearce - úspešne založili spoločnosť, ktorá je dnes známa ako Blizzard Entertainment. Firma sa spočiatku orientovala na zákazky pre iné štúdiá, v roku 1993 ešte ako Silicon & Synapse priviedla na trh hru Rock n' Roll Racing. Distribútorom bol známy Interplay a cieľovými platformami Sega Mega Drive a SNES. Určite známejšia je však logická hra The Lost Vikings, ktorá vyšla o rok skôr, hrala sa na Amige a MS- DOS verziu si zamilovali aj hráči na PC. Odvtedy Blizzard zostal verný tejto platforme a väčšina titulov firmy sa orientuje na PC zákazníkov.

Skutočným hitom sa však stala fantasy stratégia Warcraft: Orcs & Humans z roku 1994, ktorá už kraľovala pod hlavičkou Blizzard Entertainment. Základom hry bola ťažba dreva a zlata, výstavba budov a produkcia jednotiek nasadzovaných v boji. Úspech tohoto titulu si priam pýtal pokračovanie, ktorého sa hráči dočkali o rok neskôr. Warcraft II: Tides of Darknes mnohí považujú za najlepší diel série. Ponúkol vylepšenú grafiku a hrateľnosť, pridal ropu ako ďalšiu surovinu, súboje lodí a dokonca aj ponoriek. Na Warcraft III si hráči museli počkať až do roku 2002, kedy sa už séria ukázala v 3D kabáte. Tvorcovia niečo ubrali, niečo pridali, fanúšikovia však boli spokojní, hlavne keď vyšiel datadisk Frozen Throne. Svet Warcraftu mal byť obohatený aj o adventúru z tohoto univerza, Warcraft Adventures: Lord of The Clans s mladým orkom v hlavnej úlohe však nikdy nevyšla.

V roku 1997 vytvorila pobočka Blizzard North akčnú RPG Diablo. Vývojári zrejme ani netušili, že práve postavili základy jednej z najväčších legiend v dejinách videohier. Dynamická akcia s nenáročným, ale premysleným vývojom hrdinu a temnou atmosférou nemala vo svojej dobe konkurenciu. A bol to opäť Blizzard, ktorý dokázal prekonať originál a to masívnym pokračovaním Diablo II z roku 2000. Štyri rozsiahle mestá a lokality, nové povolania a originálne rozvetvenie zručností hrdinov ponúkli herné orgie. Čerešničkou na torte bola expanzia Lord of Destruction, ktorá dokončila to, čo sa v základnej hre nestihlo. Diablo II je dodnes inšpiráciou pre mnohých iných vývojárov. Väčšina kritikov aj hráčov si však myslí, že je stále neprekonaný. Na obzore sa ale konečne rysuje dôstojný nástupca, ktorým nie je nič iné ako Diablo III. O úspechu trojky nik nepochybuje, hoci si pri pohľade na svojskú novú grafiku niektorí hráči trhajú vlasy a spisujú petície.

Bolo by neodpustiteľné, keby sme nespomenuli aj stratégiu Starcraft z roku 1998. V podstate sa jedná o sci-fi alternatívu populárneho Warcraftu. Odohráva sa vo futuristickom vesmíre, kde tri rasy, vrátane ľudí, bojujú o dominanciu. Starcraft sa stal v niektorých krajinách doslova kultom. V Južnej Kórei sa multiplayerové turnaje prepracovali až k vlastnej TV šou a víťazi sú považovaní za národných hrdinov. Na pokračovanie sme si museli počkať až do roku 2010 a vyvolalo skutočný herný ošiaľ spojený s ďalším očakávaním. Blizzard sa totiž prekvapivo rozhodol rozdeliť Starcraft II do troch samostatných produktov. To, v čom verejnosť spočiatku videla iba podlý komerčný ťah, sa ukázalo ako rozumný krok. Tvorcovia sa tak mohli sústrediť na originálne riešenú kampaň za ľudí v Starcraft II: Wings of Liberty a dokázali ju vydať v optimálnom termíne. Ťaženia za cudzopasných zergov a technologicky vyspelých protosov očakávame v najbližších rokoch v Heart of The Swarm a Legacy of The Void. Zaujímavosťou je plánovaná akcia zo Starcraft univerza, ktorá mala niesť podtitul Ghost, a bola určená pre staršie konzoly. Tvorcovia tento projekt nakoniec zrušili, ale hlavná hrdinka, špecialistka na špionážny boj Nova, sa mihla v kampani Wings of Liberty.

20 rokov s Blizzardom
Zakladatelia Blizzardu osobne ďakujú hráčom za ich dvadsaťročnú podporu.

Osobitnú kapitolou v dejinách Blizzardu predstavuje virtuálny online svet World of Warcraft. V roku 2004 sa vývojári vydali cestou, ktorú dovtedy príliš nepoznali. Nová MMORPG si získala pozornosť hráčov hlavne postavami vytiahnutými z obľúbenej stratégie. Úspech nepostavili len na osvedčenej značke, ale ponúkli aj atraktívny obsah. A tak sa stalo, že zatienili aj veterána na poli online zábavy Sony Online Entertainment (SOE), ktorý v tom čase vypustil kvalitný EverQuest II. Dnes má WOW viac ako desať miliónov aktívnych hráčov a vďaka mesačným poplatkom má Blizard na ružiach ustlané. Každá nová expanzia spôsobuje davovú psychózu a hráči sú odhodlaní postaviť sa do radu pred predajňou hoci aj o polnoci. Doslova. World of Warcraft je dlhodobo najpopulárnejšou MMORPG na svete.

Našťastie sa autori nenechali zhýčkať mamonom a usilovne pracujú na nových hrách. Príznačné je, že si pri vydávaní hier dávajú poriadne načas, ale finálny kus sa vyznačuje vysokou kvalitou a jedinečnými videosekvenciami. K pozoruhodným produktom spoločnosti patrí aj vlastný internetový systém Battle.net. Pôvodne bol využívaný len na zabezpečenie kvalitného online multiplayeru, teraz sa však už jedná o premyslený systém s databázou hier a komplexnými službami pre hráčov. Poskytuje dokonalý komfort a postupne zjednocuje všetky hry od Blizzardu aj príslušnú komunitu.

Spoločnosť a jej hry sú natoľko populárne, že má aj vlastné prestížne podujatie BlizzCon, ktoré každý rok privíta tisíce návštevníkov. Na evente sa predstavujú novinky a sprevádzajú ho súťaže a prezentácie. Tohtoročný BlizzCon sa koná v Anaheim Convention Center v Anaheime v Kalifornii 21. - 22. októbra 2011. Napriek svojej sebestačnosti v roku 2008 spojil Blizzard svoje sily s inou významnou spoločnosťou a vznikla distribučná korporácia Activision - Blizzard.

Blizzard Entertainment si toho už veľa preskákal a určite má ešte mnoho pred sebou. Z malej nenápadnej spoločnosti sa v priebehu dvadsiatich rokov stal gigant. Rozšírila sa ponuka a pribudlo množstvo zamestnancov. Niektorí sa neskôr vydali vlastnou cestou a mnohí zostali verní zábavnému priemyslu. „Blizzarďákov“ nájdeme napríklad v spoločnostiach Flagship Studios, ArenaNet, Runic Games a ich mená sa spájajú s titulmi ako Hellgate: London, Guild Wars či Torchlight. Nik však nemôže spochybniť, že sa presadili najmä vďaka skúsenostiam a renomé spoločnosti Blizzard Entertainment.

Nepísaným zvykom spoločnosti Blizzard je vydať jeden veľký titul ročne. Tento rok však zrejme budeme čakať márne. V  2012 by nám to ale mali vynahradiť dvomi očakávanými kusmi. Môžeme sa tešiť na druhú časť trilógie Starcraft II: Heart of The Swarm a reálne je aj vydanie Diablo III, čo určite nenechá hráčov chladnými. Niektorí však dúfajú, že satanáš sa predsa len objaví ešte tento rok. V ďalšom období sa vyskytne posledný diel Starcraft II, plánujú sa expanzie k WOW, aj celkom nová MMORPG z neznámeho univerza, ktorá má pracovný názov Titan.

Blizzard si svoju dvadsiatku patrične užíva, spustená bola výročná stránka, kde sa postupne objavujú rôzne zaujímavosti. Vývojári hráčom dokonca poslali video odkaz a ak máte asi hodinku času, pozrite si zaujímavú video restrospektívu. Nám už zostáva iba zablahoželať a popriať veľa úspechov do budúcnosti, ktoré budú v prospech firmy aj hráčov. Tituly od Blizzardu sprevádzajú niekoľko generácií hráčov a my veríme, že oslovia aj tie nasledujúce. Kým sú tu spoločnosti ako Blizzard, o budúcnosť videohier nemusíme mať obavy.

napísal uni 10.3.2011
20 ROKOV S BLIZZARDOM

|Svet, ukrajina, vojny ... (18382)