AIR CONFLICTS: SECRET WARS

AIR CONFLICTS: SECRET WARS

7.5

Vzlietnite do oblakov

Lietadlá v akejkoľvek podobe už istú dobu nepatria medzi najobľúbenejšie žánre medzi hráčmi. Či už sú to simulátory alebo sa jedná skôr o arkádové lietanie, jedna zmrzačená ruka vám vystačí na ich spočítanie v poslednom roku. Fanúšikovia by teda nemali premeškať žiadnu príležitosť kvalitne si zalietať. Môže to vyznievať trošku neuveriteľne, no istou stávkou na istotu v posledných rokoch bola produkcia z východu Slovenska. Zmenili síce názov, no za Games Farm stojí silne portfólio, ktoré dáva tušiť, že aj tentoraz sa nám do rúk dostane kvalitný titul.

Prvým titulom tvorcov na aktuálnu generáciu konzol je pokračovanie Air Conflicts s podtitulom Secret Wars a v tom najlepšom nadväzuje na pôvodnú hru či Attack on Pearl Harbour. Secret Wars je teda čistokrvnou arkádou ako stvorenou na krátenie upršaných letných chvíľ. Nehnevajte sa však na mňa, keď vám hneď v úvode prezradím, že to je bohužiaľ všetko, čo vám hra ponúkne. Rozhodne to však neznamená, že sa nejedná o kvalitný titul. Zoberme to však po poriadku.

Na rozdiel od ostatných podobných hier, v ktorých je pozornosť zameraná na vojnu samotnú, sa v tejto hre vžijete do mladej pašeráčky Dorothy „DeeDee“ Derbec, prostredníctvom ktorej budete vnímať osobný rozmer vojny a jej dopad. Zo začiatku sa javí ako postava v štýle Han Sola. Je pašerákom a nedobrovoľne vstupuje do vojny, ktorá sa jej netýka, aby sa nakoniec stala hrdinkou. Tu to však nekončí. V jej koži zažívate demotiváciu zo strát blízkych, cítite jej únavu a navyše riešite záhadu zmiznutia jej otca, legendárneho letca počas prvej svetovej vojne. K tomu všetkému slúži množstvo vedľajších postáv, na ktoré v hre narazíte. Jedinou škodou je, že hra vám príbeh prerozpráva iba sériou statických obrázkov so zvukovým komentárom. Osobný rozmer, ktorý tak hra navodzuje príbehom, sa stráca v prezentácii. A taktiež sa pripravte na klišé v závere.

Air Conflicts: Secret Wars
Air Conflicts: Secret Wars Práca so svetlom autorom vyšla.
Práca so svetlom autorom vyšla.

Air Conflicts: Secret Wars Pád Berlína závisí od vás.
Pád Berlína závisí od vás.

Air Conflicts: Secret Wars Poškodenie lietadla sa pekne prejavuje aj vizuálne.
Poškodenie lietadla sa pekne prejavuje aj vizuálne.

Ako už samotný názov napovedá, tak v hre budete súčasťou tých menej známych bojov. O operáciách Market Garden a Overlord vie každý, no nie každý vie o zničení jediného mostu ponad rieku Neretva v Hercegovine, aby Juhoslávci zmiatli nemecké velenie. A podobne je na tom celá hra. Kampaň pozostáva zo siedmych kapitol od roku 1941 po pád Berlína. Každá kapitola má šesť misií a jednu navyše. V nej sa vždy v sépiových odtieňoch prenesiete do bojov dvojplošníkov v prvej svetovej, aby ste objasnili záhadu zmiznutia Dorothynho otca. Okrem Juhoslávie (kde sa okrem iného dozviete aj o krvavých etnických bojoch) vás čaká napríklad severoafrický Tobruk, zrada v Azerbajdžane, pomoc Armii Krajowej v Poľsku, prípravy na operáciu Overlord vo Francúzsku, dokonca aj obrana Banskej Bystrice a márne čakanie na sovietsku pomoc v Duklianskom priesmyku. No a na záver oslobodíte Belehrad a zbombardujete Berlín.

Náplň misií, aj keď sa na prvý pohľad môže zdať rôznorodá, tak vo väčšine prípadov spočíva v tom istom. A teda v zničení všetkých vzdušných aj pozemských cieľov, čo sa na mapke objavia. Objavia sa tu aj misie, kde je vašou úlohou eskortovať niekoho do bezpečia, či „stealth“ misie. Žiadna špeciálna kamufláž či taktika, len s nemeckým lietadlom vletíte na nemecké územie a snažíte sa pomocou radaru vyhýbať hliadkam. Otravou sú misie, kde pomocou radaru musíte niečo hľadať, taktiež bombardovanie neoznačených cieľov v časovom limite, ktoré vás v istých momentoch môže mierne frustrovať. To všetko však vynahrádzajú najlepšie dogfighty za dlhú dobu. Rozbeh síce hre chvíľu trvá, no už tretia kapitola pred vás postaví väčší počet cieľov, ktoré sú pomerne agresívne a tak naháňanie nemeckých Stuka bombardérov vo vašom Spitfire pri uhýbaní sa protileteckej obrane naberá slušné grády. Samozrejme, čím ďalej v hre ste, tým je počet nepriateľov väčší a čím viac ich je, tým lepšie.

Tu však treba nadviazať na úvod článku. Hra pôsobí nezáväzným dojmom, po práci si k nej na chvíľu sadnete, odohráte jednu-dve misie a idete na niečo iné. Misie trvajú maximálne 5 až 10 minút, čo je škoda. Chcelo by to dlhšie letecké súboje, nech vám dajú poriadne zabrať, nech je aj náplň v ich rámci trošku variabilnejšia. Ak teda túžite po niečom hlbšom a náročnejšom ako je rýchla akcia, tak k Secret Wars pristupujte opatrne, možno vám neponúkne to, čo by ste hľadali.

Air Conflicts: Secret Wars

Kvalitne spracovanej akcii napomáha jednoduchý letový model, ktorý okamžite prechádza do krvi. Pritom však stále máte pocit, že ovládate lietadlo a nie papierovú lastovičku. Hra ponúka na výber aj dve ovládacie schémy. Druhá je klamlivo označená ako simulačná, no rozdiel je akurát v zložitosti manévrovania. Reálnosti sa však v prospech hrateľnosti autori nevzdali úplne. Nájdete tu napríklad veľmi zjednodušené pristávanie a štartovanie. Rovnako balistika je pomerne jednoduchá. Trajektória striel síce nie je priama, no nemajú na ňu vplyv najrôznejšie okolnosti, len váš let a pohyb cieľa. To platí ako pre guľky, tak aj bomby či rakety.

K dispozícii vám bude 16 rôznych lietadiel v niekoľkých kategóriách. Niektoré misie síce vyžadujú konkrétny kus, no vo väčšine je voľba na vašich preferenciách, každý si môže vybrať podľa svojho preferovaného štýlu. Bombardovanie by si napríklad mohlo žiadať americký B-25, no so sovietskym Bisnovatom sa lepšie manévruje, pre prípad, že by vás ohrozovala ešte aj protiletecká obrana. Okrem už spomenutých v hre narazíte na prepravné lietadlo Zenith Z6A, dvojplošníky Spowith Camel a Albatros, prvé prúdové lietadlá Gloster Meteor, ME-262, bombardéry HO-229 a Heinkel 111, no a ešte klasiky Mosquito, Lavočkin-5, ME BF-109 a Iljušiny 2 a DB3. Okrem lietadiel tu narazíte aj na modely inej bojovej techniky. Nájde sa tu napríklad Kaťuša či nemecký tank Tiger.

Ak by vám náhodou kampaň nestačila, tak hra ponúka ešte zopár ďalších možností ako si zalietať. Na mapkách vystrihnutých z kampane si môžete v niekoľkých režimoch zalietať proti AI v Dogfight režime. Zaujímavejší je už však multiplayer. Ponúka vcelku štandardné režimy ako DM, TDM, CTF, či Destroy & Protect a to lokálne aj online. Multiplayerových zápolení sa môže zúčastniť až 8 hráčov na 9 mapách podľa navolených pravidiel a opäť musím vyzdvihnúť kvalitnú akciu, nakoľko dogfighty v hre viacerých hráčov sú naozaj skvelým zážitkom. Bohužiaľ, hru zatiaľ nehráva veľa hráčov, takže často sa zaplní iba polovica mapy, no aj tak je pocit z uniknutia prenasledovateľovi a zostrelenia raketou krásny.

Air Conflicts: Secret Wars
Air Conflicts: Secret Wars Letecké súboje sú radosťou.
Letecké súboje sú radosťou.

Air Conflicts: Secret Wars Hra ponúka aj pekne spracovaný kokpit.
Hra ponúka aj pekne spracovaný kokpit.

Air Conflicts: Secret Wars V hangári nájdete bohatú paletu lietadiel.
V hangári nájdete bohatú paletu lietadiel.

Technické spracovanie Secret Wars síce nie je najlepšie, no niektoré z jeho vlastností za určitých podmienok krásne vyniknú. Hlavne práca so svetlom. V búrkach či pri západe Slnka sa svetlo od lietadiel krásne odráža. Modely lietadiel sú spracované veľmi pekne, ostatná technika je na tom už slabšie, prostredie hádam najslabšie, no aj tak sa tu dajú spozorovať niektoré známe miesta, ako napríklad budova Ríšskeho snemu v Berlíne či budova parlamentu v Belehrade. Škoda, že slovenská kampaň sa neodohráva priamo nad Banskou Bystricou. Taktiež poteší model postupného poškodenia lietadiel, kedy ich stav vidíte nielen na ukazovateli, ale aj na nich samotných. Zo zvuku by som vytkol len minimum, inak sa jedná o kvalitnú stránku hry. Omrzia slabšie zvuky motorov a fakt, že dabing všetkých postáv v hre si rozdelili len štyria herci. Aj napriek prízvukom sa totiž hlasy podobajú. A často znejú ako Scotty z pôvodného Star Treku.

V tomto daždivom lete je Air Conflicts: Secret Wars príjemným osviežením, ktoré vám vyplní chvíle, kedy sa nedá ísť niekam von. Bohužiaľ od hry sa nedá očakávať hlbší a náročnejší zážitok. To však vynahradzuje skvelá akcia, príjemná dĺžka a pridaná hodnota v podobe chytľavého multiplayeru. Hra navyše prináša aj zopár nápadov, ktoré treba kvitovať. Je tu istý vývoj postavy pomocou skúsenostných bodov, ktorý má vplyv na hranie (častejšie jednou ranou trafíte priamo pilota, vaša letka je presnejšia) a rovnako tu nájdeme aj Adrenaline. Spomalí sa čas a vy môžete lepšie zamerať cieľ. Záverečné hodnotenie hovorí za všetko, kvalitná hra, ktorá síce má svoje muchy, no cieľovej skupine sa bude páčiť. Ja k nej samozrejme taktiež patrím.

napísal matus_ace 17.8.2011
7.5
6.1