METAL GEAR SOLID HD COLLECTION

METAL GEAR SOLID HD COLLECTION

9.5

La-li-lu-le-lo

Každá Metal Gear hra je plná spomienok. Neopísateľných momentov, humorných situácií, nepochopiteľných podrazov, empatií prechovávaných k postavám, výdychov nad smrťou, radosti z prekonaných prekážok, podkopávania nôh scenárom aj prekvapení, ktoré neraz zaskočia. Premenlivá ako chameleón, náladová ako žena s údernosťou pneumatického kladiva a cielenou, presnou kanonádou vás dokáže posadiť, rovnako ako znechutiť. Jeden príklad za všetky, počas úvodných dvoch hodín Metal Gear Solid 3: Snake Eater hráte nanajvýš 20 minút.

Zvyšok tvoria nehrateľné scény, sekvencie a nekonečné dialógy tvoriace mozaiku profilových fotiek a zdanlivo funkčného VU metra, ktorý nezodpovedá vlnám šíriacim sa cez codec. Všetky sú preskočiteľné, ignorovateľné, ale ukrojíte sa o košatú dejovú líniu a snáď najkomplikovanejšiu spleť vzťahov a odkazov v histórii akčných hier. A čo by to bolo za Metal Gear hru, keby nemala všetky charakteristické prvky, ktoré z nej robia Kojimovo dielo.

Metal Gear Solid HD Collection je jasne definovaná názvom, ale na disku to tak jednoduché nie je. Skladba hier je zvláštna, ale opäť jasne definovaná históriou, technickými možnosťami a prekážkami licencií. Každá z hier vo svojej dobe posúvala hranice, či už vizuálne, hernými mechanikami, aj zdanlivými podvodmi, ktoré skúšali trpezlivosť a pozornosť hráča. HD Collection kombinuje hry z dvoch trilógií (Solid a Big Boss), ako ich podľa dejovej a časovej náväznosti nazval dnes 48-ročný dizajnér a producent, ktorý sníval, že raz bude robiť filmy.

Metal Gear Solid HD Collection
Metal Gear Solid HD Collection Prvá misia končí pre Big Bossa zlomeninami a prázdnym žalúdkom.
Prvá misia končí pre Big Bossa zlomeninami a prázdnym žalúdkom.

Metal Gear Solid HD Collection Debut blonďavého Raidena fanúšikovia dodnes nevedia Kojimovi odpustiť.
Debut blonďavého Raidena fanúšikovia dodnes nevedia Kojimovi odpustiť.

Kvalita HD kolekcie nie je problémom, ním je jej stavba, pretože na jej konci neutvorí obraz o sérii, aký by si zaslúžila. A to ponúka výhradne rozšírené a upravené verzie originálov, ktoré k pôvodnému obsahu pridali mnoho nového a hlavne uspokojilo hlad fanúšikov. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty vo verzii Substance, Metal Gear Solid 3: Snake Eater vo verzii Substance (bez online podpory). Kolekcia nie je ani tak Solídna, za akú sa vydáva. S tvárou celej série sa v hrách takmer nestretnete. Solid Snake si strihne úvodnú dvojhodinovku na tankeri v MGS2 a potom predá žezlo kolegovi Raidenovi. Má hlavnú úlohu v Metal Gear a Metal Gear 2: Solid Snake, ktoré sú súčasťou rozšírenej edície MGS3, ale v manuáli ani na disku o týchto starinkách zmienka nie je. Nebojte sa, neprídete o ne, takisto ani o VR misie a Snake Tales v prípade MGS2.

Metal Gear Solid 2 priamo nadväzuje na MGS, MGS3 zase predchádza komplikovanej hre patriotov a vracia sa rozpovedať, aké to bolo počas Studenej vojny a Peace Walker stavia na odkaze, ktorý chcel presadiť aj Liquid – vytvoriť armádu bez krajiny, krajinu bez hraníc. Outer Heaven. Kto by hľadal dejovú náväznosť celej série, nedočká sa. S Metal Gear Solid: HD Collection sa vám dostáva do rúk poctivý kus histórie spred dvoch generácií a nie tak dávnej minulosti. Majitelia Xbox360 si môžu otvoriť šampanské, MGS3, jeden z najlepších dielov vôbec, a unikátny mobilný zážitok Peace Walker prekročili hranice PlayStation. Je to malý krok, ale obrovský pre celú sériu, teraz keď Kojima Productions má v rukách multiformátový engine Fox a Rising sa takisto chystá vykopnúť dvere na oboch platformách.

O kvalitu žiadnej z hier v kolekcii sa nemusíte báť. O remaster sa postarala spoločnosť Bluepoint, ktorá už svoje kvality predviedla pri God of War HD a fenomenálnej ICO & Shadow of the Colossus kolekcii. O bezchybnom procese však nemožno hovoriť. MGS2 a MGS3 trpia počas cutscén zvláštnym prepadom frameratu spôsobeným efektom, ktorý má scény prehĺbiť a dodať vážnosť momentom, no v spomalených záberoch pôsobí až stroboskopicky. Inak si nie je na čo po technickej stránke sťažovať.

Hry nevyžadujú inštaláciu, bežia rýchlejšie ako na pôvodnej platforme (loadingy sú kratšie) a HD kabát hrám pristane, no konkurovať s ním už budú ťažko. Čas nebol u MGS2 taký zhovievavý ako u MGS3, kde je vidno, že išlo o jeden z posledných PS2 titulov a jeho nadčasovosť podčiarkuje aj dnes džungľa plná tvorov schovávajúcich sa vo vysokej tráve a obrovská dávka zmyslu pre detail. Po výtvarnej stránke je najpestrejší Peace Walker, má sýtejšiu farebnú paletu a to aj vďaka interaktívnym cutscénam výtvarníka Ashley Wood. Port z PSP nezaprie svoju mladosť, no napriek roku vydania 2010 si pomáha vizuálnymi trikmi a šikovne maskuje nízky počet polygónov textúrami (kolesá zlepené z dvoch kruhových profilov a osemhranu medzi nimi).

MGS2 a MGS3 sú vyrozprávané klasickým trojaktovým spôsobom: otvára ich krátka epizóda, po silnom úvode nasleduje rozkladanie kariet a rozpletanie hlavnej zápletky v dramatickom závere. Sons of Liberty je priamym pokračovaním MGS a sleduje stopy filantropa Solid Snakea pri záťahu na tanker ukrývajúci Metal Geara (odtiaľ Manhattan Incident). Druhá časť, v ktorej sa chopíte Raidena, sa odohráva na čističke, ktorá bola postavená po katastrofe a kam vedú opäť nukleárne stopy (Big Shell Incident).

MGS3 vás zavedie do doby, kedy dialógy medzi západom a východom stroskotali a nechali vzniknúť Studenej vojne. Naked Snake je vyslaný do džungle, aby našiel vedca, ktorého vedomosti sú príliš cenné pri pretekoch v zbrojení. Misia Virtuos zlyhá, medzi vládami sa vedie ostrý dialóg, nukleárna hrozba je väčšia ako kedykoľvek predtým a Naked Snakovi je daná druhá šanca – zabrániť uvedeniu do prevádzky nového typu tanku vyzbrojeného nukleárnymi zbraňami, odstrániť jeho mentora Bossa a jednotku Cobra (odtiaľ podtitul Snake Eater poukazujúci aj na stravovanie vo voľnej prírode za účelom prežitia).

Metal Gear Solid HD Collection
Metal Gear Solid HD Collection Čím ťažší protivník, tým vyššia odmena.
Čím ťažší protivník, tým vyššia odmena.

Metal Gear Solid HD Collection V Peace Walker si môžete poskladať vlastného Metal Geara.
V Peace Walker si môžete poskladať vlastného Metal Geara.

Metal Gear Solid HD Collection Výmena uložených pozícií medzi PS3 a PSP funguje na jednotku.
Výmena uložených pozícií medzi PS3 a PSP funguje na jednotku.

Peace Walker bol pôvodne navrhovaný pre PSP, jeho štruktúra je rozdelená na malé a krátke misie obyčajne vyžadujúc 5 – 15 minút v závislosti od náročnosti úloh. Naked Snake teraz už ako Big Boss ponúka svoju pomocnú ruku Kosta Rice, ktorá sa nedokáže sama brániť, výmenou za mier a vlastnú základňu, ktorú musíte spravovať. Mikromanažment armády je neoddeliteľnou súčasťou, vojaci vám vyrábajú zbrane, získavajú o misiách informácie, ako aj prinášajú peniaze potrebné na vývoj nových technológií. Kolobehom lovenia monštier (obrnených tankov, transportérov a helikoptér) a ekonomiky točenia peňazí sa dostávate k lepším zbraniam a ťažším úlohám, kam patrí aj lovenie potvor z Monster Huntera na vzdialenom ostrove.

Peace Walker patrí dodnes k najkomplexnejším dielom MGS a u mňa osobne patrí k absolútnej špičke spolu s MGS4. Jedna z najlepších PSP hier umožňuje prenos uložených pozícií do PS3 (obojsmerne) a na co-op už nemusíte čakať, ale stačí sa v menu len pripojiť (každú misiu môžete prejsť s pomocou hráčov z celého sveta a vy ich budete potrebovať). Stovka vedľajších úloh, ich opakovanie pre získanie najvyššej známky a trofeje vám nedajú vydýchnuť. Vždy je čo robiť, tu zlikvidovať bossa, niečo vyzdvihnúť a tam rozprášiť celú obrnenú jednotku.

Metal Gear Solid HD Collection obsahuje tri platinové trofeje (1000 bodov v achievementoch), na ich získanie si vyhraďte poriadne veľa času. Len samotný Peace Walker dokáže zhltnúť desiatky hodín (u mňa sa ručička zastavila na 44 hodinách a ani zďaleka hra nie je na 100% dohraná.) Obsahovo vyčerpávajúca kolekcia s vysokou nostalgickou hodnotou nie je typickou trilógiou, ale tvorí ju trojica zásadných hier nielen pre platformy, na ktorých debutovali, ale aj pre tie, pre ktoré vychádza práve teraz. Nenechajte si ju ujsť za žiadnych okolností.

napísal spacejunker 8.2.2012
9.5
8.9