UNCHARTED GOLDEN ABYSS

UNCHARTED GOLDEN ABYSS

8.0

Veľké dobrodružstvo do vrecka

Recenzia

Nech sa už budete dívať na line-up úvodných hier PlayStation Vita z akéhokoľvek uhla, vždy vám pohľad pristane na Uncharted: Golden Abyss. Vyčnieva spomedzi všetky ostatné a robí to predovšetkým sila značky. Do karát jej hrá, že ide o vyrozprávanie pôvodného príbehu a nie len prerábku alebo verziu pre handheld. Sony však vkladá do Golden Abyss absolútne všetko a vsadiť na jeden titul je podstúpiť mimoriadne veľké riziko.

Istí ho sila licencie, obľúbenosť značky aj fakt, že doteraz ste Uncharted nikdy nestúpili vedľa. Veď predošlé diely vystrelili dobrodružný žáner tak vysoko, že ani Lara Croft nedovidí na Olymp, kde práve tróni tretí diel Drake’s Deception. Je úžasné byť vo vrcholnej forme, iné je však zopakovať úspech a urobiť to na novom systéme, ktorého potenciál treba predviesť. Robia to všetky launch tituly a čo je smutnejšie, pridáva sa aj Golden Abyss, pretože sa to od vlajkovej lode vyžaduje.

Hlavné menu sa nedá ovládať inak ako dotykom, pričom tlačítkami je to rýchlejšie. Fanúšikovia série pomerne skoro zistia, že dotyk je niečo, čomu sa nevyhnú a budú musieť dať prsty dolu z analogov a ťukať na displeji, čistiť nájdené predmety alebo presúvať figúrky na šachovnici. Kto potrebuje, aby ste Drakeovi ukázali, kam má liezť, keď tú vzdialenosť a samotné rúčkovanie môžete spraviť sami? Áno, rímsy zablikajú na povel, že rozumejú a hra postavu pomaly sunie k cieľu, ale bezducho. Ja nechcem ukazovať, ale urobiť to sám.

Našťastie je táto voľba voliteľnou, stále hrá prím tradičná ovládacia schéma, ale dotykový displej sa neustále pletie pod nohy. Zmizli kontextové ikonky znázorňujúc, čo treba stlačiť, aby ste dvihli zbraň, udreli oponenta a pod. Namiesto nich vyskakujú na displeji symboly. Trojuholník je stále na zodvihnutie brokovnice či rotačáku a štvorcom zlomíte komukoľvek väz, no bitie na poplach “stlač ma, pretože viem to spraviť aj dotykom” je prehnanou snahou o pozornosť. Zvyšok prvkov ako prístup do diára alebo aktivovanie fotoaparátu to zvládne aj bez toho.

Uncharted Golden Abyss
Uncharted Golden Abyss Pre Drakea nie je nič nemožné.
Pre Drakea nie je nič nemožné.


Uncharted Golden Abyss Na dotykovom displeji môžete nakresliť cestu, kadiaľ sa má šplhať alebo si to odmakáte na tlačítkach.
Na dotykovom displeji môžete nakresliť cestu, kadiaľ sa má šplhať alebo si to odmakáte na tlačítkach.


Uncharted Golden Abyss Hra si zachovala všetky charakteristické črty veľkých bratov.
Hra si zachovala všetky charakteristické črty veľkých bratov.





Možno si teraz hovoríte, že som príliš konzervatívny a lipnem na niečom, čo mi vyhovuje. Nie je to pravda. Golden Abyss zachádza dotykom ďalej a nahrádza ním aj quick time eventy. Pri bitkách tak ťaháte prstom v smere šípky, keď sa Drake pošmykne pri rúčkovaní zachráni ho rýchly ťah smerom hore a to najhoršie ešte len príde – súboje s bossmi v štýle Infinity Blade! Kto prišiel s nápadom uzavrieť príbeh nezmyselnou minihrou „zopakuj, čo kreslím“, absolútne zabil atmosféru a intenzitu prestreliek, ktoré viedli k záverečnému súboju. Ešte raz, dotykovými quick time eventami!

Golden Abyss však vie aj inteligentne využiť dotykové ovládanie, napríklad na zoomovanie sniperky zadným panelom, pomocou neho môžete aj detailne prehliadať nájdené artefakty. A keď sme u zbraní, tak gyroskopy zabezpečujú jemnú korekciu mierenia. Stačí tak kamerou ukázať na hornú časť tela a pohybmi zápästia terčík navediete na hlavu. Pri rýchlej akcii to stráca zmysel, ale ak si niekoho chcete vychutnať, môžete to urobiť až s takouto noblesou.

Ohliadnuc od silenej integrácia touchscreenu kráča Uncharted: Golden Abyss v šľapajách svojich predchodcov, alebo lepšie povedané nasledovníkov, keďže je príbehovo zasadený pred vôbec prvý diel. Čaká vás opäť cestovanie po zvláštnych miestach, zbieranie stôp, lozenie v džungli a absolvovanie nebezpečných situácií vedúcich nakoniec k prahu bájneho zlatého mesta Mayov a Aztékov. Drake sa ani tentoraz nespolieha sám na seba, ale má po ruke novú osudovú ženu – Marisu Chase a falošného parťáka Jasona Danteho.

Aj s tak malým počtom postáv (pochopiteľne, že sa objaví ešte zloduch a nejedno prekvapenie) dokáže hra rozpovedať príbeh, ktorý nepotrebuje k tomu príliš živé kulisy, výhľady na bzučiace mestá, ale poradí si s ruinami, jaskyňami alebo polorozpadnutými tábormi. Medzi postavami opäť pracuje tá hmatateľná chémia, padajú improvizované hlášky a Drake, Drake je stále ufrflaný, komentuje každú situáciu a dostáva od Chase na frak, keď sa mu pri lození smeje, že vyrastal v cirkuse. Aj keď je zápletka prehliadnuteľná a postavy ľahko čitateľné, skvelý dabing a výkony to plne vynahradia.

Golden Abyss je uverená z receptu, ktorý kombinuje prestrelky, prieskum prostredí a zdolávania prekážok, či už v prostredí, alebo skutočných puzzlov. Namixovaný koktejl chutí na veľkej obrazovke a žrať ho budete aj na displeji Vity. Hra skutočne pôsobí, ako keby ste sa dívali ďalekohľadom z opačnej strany na prvý diel. Presne tak vyzerá, tak detailne a zachováva si absolútne všetky črty vrátane hrania bez loadingov, plynulého framerate či solídnej dĺžky presahujúcej 10 hodín.  

Drake sa naučil nové triky, ale nezabudlo sa ani na snorenie po pokladoch a tých je v Golden Abyss na rozdávanie. Artefakty, roztrhané dokumenty, časti skladačiek, prekresľovanie symbolov z ruín a hľadanie stôp vám pomáhajú zlepiť dokopy rozbitú mozaiku o postavách a pozadiu príbehu. Totiž po poklade nepátra iba Drake, ale pokúšal sa o to aj niekto pred ním. Bonusom je venovaná veľká pozornosť a dokonca k nim vedú tajné cestičky, sú poschovávané vysoko alebo za plachtou či stenou z bambusov, ktorú treba rozrezať (ako inak touchscreenom ala Fruit Ninja) mačetou. Je veľká škoda, že táto zbraň sa nedá použiť priamo v boji. Drake sa spolieha na verné strelné zbrane, ktoré je v prestrelkách nutné meniť a budete to robiť hlavne pri ťažkých oponentoch.

Nepriatelia prichádzajú vo vlnách, menia pozície a neváhajú hádzať aj granáty. Tí silnejší, resp. obrnení vám idú bez váhania v ústrety a je nutné rýchlo konať. S dobre zvoleným arzenálom máte vyhrané pomerne skoro, ale každý ďalší stret je ťažší a ťažší. Zabíjaním nepriateľov zbierate karty, ktoré sa cez Near dajú vymieňať, resp. požiadať iných majiteľov Vity, aby vám poslali chýbajúce do zbierky. Na získanie všetkých trofejí nestačí hru iba dohrať na obtiažnosti Crushing, ale je nutné pozbierať aj všetky poklady a tie rozhodne stoja za druhé zahranie.

Golden Abyss pracuje opatrne s veľkými scénami, drží sa skôr pri zemi, nemení v rýchlom slede prostredia ani zbytočne nepreháňa. Hranie nepripomína húsenkovú dráhu Uncharted 3, má bližšie k Uncharted, s ktorým zdieľa aj niekoľko kľúčových lokalít, ako je džungľa, ruiny chrámov, na ktoré si nárokuje sama príroda, či výjazd na divokej rieke na palube vratkého kanoe. Vrecková verzia Uncharted sa hrá rovnako ako konzolové a môže za to z veľkej miery vysoká produkčná hodnota. Patrí súčasne medzi najväčšie a najkrajšie prenosné hry, zaberá 3,7 GB.

Neobsahuje žiaden multiplayer ani co-op, ale podobne ako debut na PS3 otvára dvere etablovanej sérii na malom prenosnom systéme a má nábeh stať sa podobne veľkou. Uncharted Golden Abyss je prvou hrou, ktorú budete kupovať k Vite, s tým sa treba zmieriť. Nebudete ľutovať.


napísal spacejunker 22.2.2012
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
8.0
Používatelia
8.8
Ohodnotiť
UNCHARTED GOLDEN ABYSS
+ kvalitná grafika a dabing postáv
+ prepis hrateľnosti z konzol vyšiel na jednotku
+ množstvo pokladov a skrytých bonusov
+ dĺžka hry
- silené ovládanie dotykom
- otrasné quicktime eventy
- ľahko čitateľný príbeh a postavy

Zaradené pod: Uncharted, Naughty Dog, Sony, PS Vita


RECENZIE HRÁČOV
9.0
CAPPKO    9.11.2012
Nejeden nemajiteľ PS3 pri pozeraní si screenshotov na hocijaký diel zo série...prečítať celé
PS Vita

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Naughty Dog
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 22. február 2012
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Geforce experience a windows s... (2)
Zdravim, ked mam kupeny xbox game pass pc verziu.....
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (24)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (9)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk