AFTERFALL: INSANITY

AFTERFALL: INSANITY

7.0

Nočná mora psychológa

Recenzia

Keď sa nezávislí, neskúsení a finančne limitovaní vývojári - navyše tuto od vedľa, sídliaci za tými veľkými kopcami v Poľsku - pokúšajú vytvoriť hru konkurujúcu tvrdej produkcii gigantov, môže to dopadnúť veľmi zle. Alebo naopak prekvapujúco dobre. Afterfall: Insanity je chvalabohu ten druhý prípad. To, že táto akčná hra z pohľadu tretej osoby pôsobí ako outsider, si všimnete okamžite. Bude vám to často pripomínať i počas samotného hrania. Je tu však malá vec, ktorá chýba mnohým reklamami a očakávaniami hrám. Tie masírujú naše ego pred vydaním, po tvrdej skúsenosti s hraním cítite prázdno. Atmosféra. Nenápadne priťahuje, pokojne opantá hráčove zmysly, hoci vie, že to a tamto mohlo byť spracované lepšie.

Podzemná garzónka

Žáner survival hororov nepatrí medzi pravidelne obohacované, podarených kúskov tu však nájdeme hneď niekoľko. Od série Silent Hill môžeme poukázať napríklad i na dvojdielny Dead Space. Afterfall: Insanity môžeme zaradiť práve do tejto kategórie, pričom neváha odvážne použiť i námet neutešenej budúcnosti zdevastovaného sveta. Spomína tu niekto Fallout alebo Metro 2033?

Výzor hlavného hrdinu vás síce neohromí, no postava psychológa Alberta Tokaja v podzemnom protiatómovom kryte je rozhodne zaujímavou voľbou. Ľudstvo v budúcnosti totiž znovu ukázalo svoju odvrátenú tvár: zbrane hromadného ničenia zlikvidovali všetko živé na zemskom povrchu. Zbytky civilizácie prežívajú v umelo vytvorenom svete. Túto rozprávku už istotne veľmi dobre poznáte a napriek rádioaktívnemu oblaku vznášajúcemu sa nad našimi hlavami tieto svety milujeme.

V podzemnom úkryte to mohla byť idylka. A nuda. Tokaj trpí podivnými snami a najvyšší nadriadený ho vyšle na podivnú misiu. V nižších poschodiach totiž nastali problémy, ktoré by mohol vyriešiť práve Tokaj v sprievode ozbrojených síl. Skromných, navyše sa armáda s cvokármi nemá príliš v láske. Ako sa napokon ukáže, situácia je omnoho horšia. Podivná nákaza robí z ľudí zmutované monštrá, ktoré predvádzajú svoje krvilačné chúťky naplno.

Afterfall: Insanity
Afterfall: Insanity So sekerou aj proti presile.
So sekerou aj proti presile.


Afterfall: Insanity Afterfall: Insanity je lineárna hra. Dvere do baru sú zamknuté.
Afterfall: Insanity je lineárna hra. Dvere do baru sú zamknuté.


Afterfall: Insanity Jediné sterilné miesto sa onedlho zafarbí krvou. Nákaza prenikla medzi ľudí.
Jediné sterilné miesto sa onedlho zafarbí krvou. Nákaza prenikla medzi ľudí.





Sila chladných argumentov

Počet nepriateľov nedosahuje závratných výšok, do priamej konfrontácie sa s nimi dostávate postupne, čomu zodpovedá aj arzenál zbraní, ktorý sa spočiatku orientuje výhradne na kontaktné súboje. Rozdelenie podľa rýchlosti útočenia a možného poškodenia nie je žiadnou novinkou a sami veľmi rýchlo zistíte, že kosákom sa síce budete oháňať rýchlejšie ako s požiarnickou sekerou, no tá narobí omnoho väčšiu škodu. Ak sa vám máli, v ponuke máte obrovské kladivo, vodárenskú trubku, hasák. Raj pre všetkých domácich kutilov a chirurgov amatérov.

K strelným zbraniam sa dostanete až časom, avšak vôbec nemusíte svojich chladných miláčikov hneď zahadzovať. Prestrelky totiž nemajú potrebné čaro, súboje sú animálne práve vďaka nutnosti nechať zmutovanú potvorku dobehnúť priamo k vám. Toto však vieme už od staršieho Condemned. Poctivo ťaživá atmosféra však zostáva zachovaná: ak aj začne mierne upadať, dostane sa na klasickú nemocnicu, kde sa všetko zvrtlo alebo zistíte, že ste na návšteve u kanibalov.

Temné priestory prevažne industriálneho charakteru majú správne depresívnu atmosféru, pričom k napätiu prispieva i ozvučenie okolia. Napriek ambíciám Afterfall: Insanity príliš hororovou hrou nie je – opakujúce sa momenty totiž postupom času neprekvapia. Ťahúňom je samotné prostredie, pričom práve to nie je rozlohou obrovské, no dokáže i na menšom priestranstve vynikajúco pripraviť atmosféru nie strachu z krvavého masakru, ale niečoho nepríjemného, čo visí vo vzduchu. A ono to príde: nenaskočíte na stoličke, no prostredím budete prechádzať nervózne a prezieravo.

Samotné napredovanie je striktne lineárne, aktivovaním spínačov si otvárate dvere vedúce do ďalšieho pomerne jednoduchého bludiska s jediným možným východom. Neprišlo nám to vôbec obmedzujúce, neustále bolo na čo pozerať. Postupne sa samozrejme vývojári nevyhli rôznym klišé, takže sa nákaza rozšíri, Albert príde na pomerne zaujímavé spiknutie a napokon sa pozrie i na povrch samotnej planéty, kde to už tvorcovia začnú trochu preháňať, rozprávanie príbehu nemá potrebnú vnútornú silu, ale čert to ber.

Slama trčiaca z nohavíc

Trochu nás sklamalo ovládanie. Prišlo nám až príliš ťažkopádne, čo sa prejavovalo hlavne pri súbojoch. Nie, že by boli náročné, avšak niekedy jednoducho neviete koľká bije, zasekávate sa aj o malé prekážky, pri útoku viacerých nepriateľov je to obrovský chaos. Lepšie mohlo byť vymyslená zmena zbrane. V jeden moment môžete držať malú pištoľ a väčšiu zbraň (brokovnica, automat) a kontaktnú zbraň. Ak však prepnete na strelnú zbraň, postava automaticky zahodí kontaktnú. Isto, sekeru do vrecka len tak nestrčíte, no následné šaškovanie s hľadaním obľúbeného vercajku kdesi na zemi nie je práve najzábavnejšie.

Technické spracovanie nie je až tak výrazné a chýba mu viac epických efektov, avšak len grafika nerobí z Afterfall pozerateľné divadielko. Sklamanie by sa dostaviť nemalo u nikoho, trochu nemotorne vyzerá pohyb ostatných postáv, avšak nie je to nič vyslovene negatívne. Nie je prekvapením, že kvalita dabingu je skôr amatérska a pripomína filmy na VHS-kách spred pekných pár rokov. Napriek tomu sú dialógy napísané zaujímavo a oplatí sa ich ak nie počúvať, tak aspoň čítať.

Potešia pomerne jednoduché logické rébusy, kedy musíte hackovať konzoly pri dverách (hádate správnu kombináciu tlačidiel), presúvať chladiacu zmes do prehriatych reaktorov a podobne. Nie je to nič zložité, skôr príjemné spestrenie. Škoda len použitia QTE, malo to byť vzrušujúce a napínavé, výsledok je skôr frustrujúci a nudný. Budete unikať pred vozidlom ako v starom Crash Bandicootovi, uhýbať sa padajúcim kontajnerom a podobne.

Konečné zúčtovanie

Afterfall: Insanity nevyzerá ako epická hra a má do nej ďaleko. Prihliadnuc na to, že ide o dlhoročnú prácu amatérskych vývojárov však musíme prižmúriť nad konečným výsledkom aspoň jedno oko. Nie preto, že sa tu niekto skutočne snažil, ale z jednoduchého dôvodu: hra vás dokáže chytiť a prinúti hrať ďalej, aby ste zistili, ako je to ďalej s príbehom, za čím sa vôbec náš hlavný hrdina ženie. Toto svojské, vnútorné čaro chýba mnohým AAA projektom, ktoré môžu byť pompézne, propagované ako o dušu, no vo vnútri prázdne a atmosférou ploché. Afterfall: Insanity ukazuje dobre napísaným príbehom a správnym dávkovaním nových dojmov svoju vnútornú krásu. Nie je to nič, na čo by ste spomínali i o rok, no ako víkendová zábava to celkom ujde. Škoda len tej vyššej ceny.


napísal kordi 21.3.2012
Páči sa mi!
7.0
Vo svete
5.0
Ohodnotiť
AFTERFALL: INSANITY
+ pôsobivá atmosféra
+ chladné zbrane
+ príbeh
+ zopár logických hádaniek
- ovládanie
- dabing
- postupná monotónnosť
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Core 2 Duo 2 GHz, 2 GB, VGA 256 MB s podporou Shader Model 3.0


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: TGC / TOP CD / Nicolas Intoxicate
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 21. november 2011
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Problém so zvukom v starších h... (0)
Zdravím, chcel by som sa opýtať či by mi niekto ne...
|It takes two (0)
Čaute. Chýba mi hráč na It Takes Two na Playku. Je...
|Odpoved na spravy (1)
Ahoj. Vedel by mi niekto poradit preco nemozem odp...
|Poradíte rpg hru pro tatíka a ... (19)
Ahojte, od doby, co jsem pařil Q3, Skyrim, Fallo...
|Predavam cpu, dosku, sluchadla... (0)
Snad nikomu nebude vadit ked tento priestor vyuzij...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk