STREET FIGHTER X TEKKEN

STREET FIGHTER X TEKKEN

8.0

Ktorá z nich je lepšia?

Aj napriek tomu, že bojovky nepatria k mainstreamovým žánrom, tak ich fanúšikovia nemajú za posledné dôvod sťažovať sa. Máme tu série ako Dead or Alive, Blaz Blue, Marvel vs Capcom, SoulCalibur či dokonca podľa anime DragonBall. Aj napriek rôznorodosti mien naprieč platformami na tejto fronte však takpovediac vládol monopol zo strany dvoch firiem, ktoré si rozdelili trh. Minulý rok sa síce objavil Mortal Kombat, no série Street Fighter a Tekken skrížili svoje cesty, aby si pod vedením producenta Yoshinori Ona utrhli späť tie najväčšie porcie trhového koláča. Z manželstva Capcomu s Namcom vzídu dvaja potomkovia vo forme ultimátnych bojoviek. Toho staršieho, Street Fighter x Tekken, vám dnes priblížime.

A budete sa diviť, no psíček s mačičkou si na pečení tejto torty dali aj náležite záležať. Zmes obľúbených prísad z oboch strán je ochutená všetkým potrebným nie len pre to, aby vás namotali na lahodnú vôňu, ale aby ste si na celku aj pochutili. Netreba sa teda obávať tradične nesúrodého výsledku, aký sa v podobných prípadoch zvykne dostaviť. Nebudete sa síce oblizovať až za ušami, no to už trochu predbieham.

Šéfkuchársku čapicu nosil na hlave v tomto prípade Capcom, len aby si to neskôr mohli vymeniť. Niet sa preto čomu diviť, že siahli po receptoch hlavne z vlastnej kuchyne, pričom za základ poslúžil ešte stále populárny Street Fighter IV. Ovládacia schéma teda pozostáva zo 6 tlačidiel – 3 pre údery a 3 pre kopy, ktorých kombinovaním spolu s pohybmi sa prepracujete k samostatným útokom, či už sa jedná o jednoduché, kombá alebo špeciálne. Zaužívanú schému sa totiž autori rozhodli oživiť a posunúť ďalej v evolúcii pomocou prvku tagovania postáv v boji. Pre Street Fighter novinka, pre Tekken rekapitulácia, každopádne už v aréne nemusíte stáť sami.

Street Fighter x Tekken
Street Fighter x Tekken V hre nájdete aj referencie na iné hry, napríklad Dino Crisis.
V hre nájdete aj referencie na iné hry, napríklad Dino Crisis.

Street Fighter x Tekken Presun do 2D štýlu sa podaril.
Presun do 2D štýlu sa podaril.

Street Fighter x Tekken Na súboje sa pozerá skvele.
Na súboje sa pozerá skvele.

Netreba sa však obávať, že by autori pristúpili k nejakým výraznejším zmenám. Na tagovanie slúži kombinácia, ktorú fanúšikovia štvrtej časti Street Fighter doteraz poznali ako Focus Attack, teda stredný úder s kopom súčasne. Tento systém môže trochu zmiasť hráčov, ktorí hrávajú iné tagovacie bojovky, kde sa zmena postáv vykonáva jedným tlačidlom. K meneniu postáv patria aj špeciálne útoky, ktoré vám do boja umožnia zapojiť obe. Základom sú Switch Cancel a Cross Rush. Prvý vám umožní zmeniť postavy uprostred komba, druhý pošle súpera do vzduchu aby sa doňho mohla pustiť vaša druhá postava. O niečo náročnejšou technikou je Cross Assault, vďaka ktorému sa do súpera pustia obe vaše postavy naraz. Vrcholom sú Cross Arty, ktorými zahltia obe vaše postavy protivníka svojimi Super útokmi. Treba vydvihnúť ako tagovací systém a jednotlivé možnosti tag útokov skvele ladia s „normálnou“ časťou súbojového systému. Prechody medzi nimi sú nie len jednoduché a prirodzené, no hlavne úplne plynulé.

Významnú rolu nie len v tagovaní zohráva ukazovateľ Cross Gauge, ktorý sa skladá z troch častí a tie sa vám v boji dobíjajú, ale pri používaní špeciálnych a cross techník sa súčasne míňajú. Potrebujete ich hlavne k vykonaniu Super Artu, devastujúceho útoku, ktorý si poradí aj s tým najlepším protivníkom. Avšak niektoré postavy sú v tejto oblasti zvýhodňované a dokážu neobmedzene vykonávať Super Art bez uberania z Cross Gauge cez super chargovanie niektorých pohybov. Najlepšie to vidno na ústrednej dvojici – Ryu & Ken.

Súbojový systém obsahuje ešte dve výrazné novinky. Prvou sú Gemy – diamanty, ktorými vybavujete svoju postavu, pokojne aj podľa vlastnej vôle v editore postáv. Každej postave môžete navoliť 3 Gemy z 2 hlavných kategórií: Boost a Assist. Tie sa delia ešte na niekoľko samostatných podkategórií ako sila, rýchlosť, obrana a podobne. Boostovacie Gemy sú vhodnejšie pre skúsenejších hráčov a umožňujú preskúmať všetky nové techniky a stratégie. Sú však obmedzené jednorazovým použitím. Asistenčné Gemy môžete použiť aj viac krát a pomôžu hlavne novým hráčom v obrane. Druhou novinkou je aktivovanie Pandora energie. Tá sa dá aktivovať len ak má jedna z vašich postáv menej ako 25% života. Obetuje sa tým síce druhý bojovník, ale po obmedzenú dobu má postava posilnené útoky a nekonečnú Cross Gauge. Ak však počas tejto obmedzenej doby neporazíte svojho protivníka, tak automaticky prehrávate.

Celkovo súbojový systém funguje veľmi podarene a dobre spája boj jednej postavy s ich striedaním a spoluprácou. Tento evolučný krok od série Street Fighter sa však aj tak nevyhol niekoľkým nepríjemným chybám. Zamrzí, že hra stále podporuje jugglovanie o stenu a to vo veľkom. Noví hráči sa musia zmieriť s tým, že túto poctivú bojovku je nutné sa skutočne dobre naučiť. Tak isto zamrzí prítomnosť ojedinelých glitchov, kedy postava zostane visieť vo vzduchu, čo len zbytočne kazí dojem. Je to otázka opravy patchom a vyladenia systému.

Príbehové skĺbenie taktiež nedopadlo najhoršie. Síce v rámci žánru sa nejedná o prioritný aspekt, no o to viac poteší, keď hráčov v súbojoch posúva ďalej niečo nové. Hlavne teda hovorím o Arcade režime. Ten je špeciálne dimenzovaný pre vybrané dvojice, ktoré zdieľajú príbehovú líniu od začiatku až po objavenie skrinky Pandora – tajomného artefaktu z vesmíru, ktorý dopadol na Zem. Každý ma iné pohnútky v jeho hľadaní a pri týchto určených dvojiciach sa stavia hlavne na ich spoločnom vzťahu. Preto sa bok po boku postavia napríklad Ryu a Ken na jednej strane, Jin a Xiaoyu na druhej. Ak si vyberiete dvojicu postáv bez spoločného príbehu, tak sa dočkáte len povrchných omáčok, bez zaujímavejších príbehových animácií.

V hre sa stretnete s 38 hlavnými postavami, ktoré sú rovnomerne použité z oboch svetov. Samozrejme nechýbajú najznámejšie mená z oboch táborov a tak sa proti sebe postavia napríklad Bison a Heihachi Mishima. Ďalších 10 postáv môžete nájsť vo Vita verzii. Hosťujúcimi postavami sú mačky Kuro a Toro, Mega-Man, Pac-Man (ovládajúci Mokujina) a Cole zo série inFamous. Tieto sú však skutočne len hosťujúce a nedá sa nad nimi uvažovať z hľadiska dlhodobého hrania. Smolou je, že nie všetky postavy sa z Tekkena podarilo preniesť do SF sveta bez ujmy. Niektorým ubudli typické pohyby, iným sa tieto pohyby preniesli len do formy Super Artov (Yoshimitsu a jeho Sword Stab), no hlavne práve v Tekken časti osadenstva narazíte na najhoršie vyvážene postavy. Niektoré sú príliš slabé, iné, ako napríklad Yoshimitsu, sú zase silné. OP postáv je tu až príliš veľká miera. Vyváženie postáv si vyžaduje ešte patch. Zo zachovaných vecí poteší napríklad známy pohyb EWGF u Mishimovcov.

Street Fighter x Tekken
Street Fighter x Tekken Hra je dimenzovaná pre špeciálne príbehové dvojice.
Hra je dimenzovaná pre špeciálne príbehové dvojice.

Street Fighter x Tekken Proti sebe sa postavia ikony oboch svetov.
Proti sebe sa postavia ikony oboch svetov.

Street Fighter x Tekken Skvelá atmosféra sa nesie celou hrou.
Skvelá atmosféra sa nesie celou hrou.

Svojim koreňom hra vzdáva poctu v jedenástich úrovniach, na ktorých si zabojujete. Tematicky, hudobne a aj spracovaním sa jedná o krásne reminiscencie na herné automaty, kde nie len žáner, ale aj jeho najznámejšie značky začínali. Arény ako Pitstop 109 dýchajúce festivalovou atmosférou si jednoducho nemôžete nezamilovať. To však nie je všetko. Niektoré sa skladajú z viacerých poschodí a na všetkých nájdete známe postavy v drobných cameo úlohách. Napríklad na streche nájdete Kunimitsu, ktorá sa v sérii neobjavila od prvého Tekken Tag Tournament.

Okrem režimu Arcade už toho zaujímavého pre jedného hráča hra neponúka. Tréning je samozrejmosťou a v režime Verzus môžete nakopať živého protihráča vedľa seba. Okrem toho je tu už len séria výziev, ktoré sú rozdelené na Trials, Misie a Tutoriál. Ťažisko hrateľnosti sa postupne presunulo na online, no tu nastupuje obrovské sklamanie. So Street Fighter IV sa autorom podarilo na trh dostať bezkonkurenčný online zážitok. Teraz sa rozhodli zmeniť sieťový kód a bohužiaľ sa to na online hraní podpísalo. Ak hľadáte multiplayer bez lagov, tak by ste sa mali poobzerať niekde inde. A nie vždy je vina na strane kvality pripojenia. Kvôli sieťovému kódu laguje ešte aj zvuk, nie to samotné hranie. Situácii nenapomáha ani nie úplne ideálna lobby v ranked zápasoch a tak situáciu nezachránia už ani možnosti Endless a Scramble Battle postavené na princípoch pavúka, či možnosť sledovať zápasy a replaye z nich.

Street Fighter x Tekken je podarenou bojovkou, ktorá ma šancu siahnuť si na trón. Ponúka bezkonkurenčnú prezentáciu, vynikajúce skĺbenie boja jednej aj viacerých postáv a obe univerzá prezentuje v najlepšom možnom svetle. Bohužiaľ to prestane platiť v momente, keď sa budete chcieť dostať do online časti. Zalagovaný multiplayer pravoverných fanúšikov rozplače. Nepoteší ani horšie vyváženie postáv, glitche a zamrzí pomerne obmedzená editácia postáv, ktorá spočíva len v menení farieb kostýmov. S tými menšími chybičkami sa treba zmieriť, pri tých závažnejších počkať na patch s prípadným DLC, ktoré z hry spravia to, čím mala byť už na začiatku.

Street Fighter x Tekken
Street Fighter x Tekken Tutoriál hrou prevedie aj úplných nováčikov.
Tutoriál hrou prevedie aj úplných nováčikov.