BEYOND: TWO SOULS

BEYOND: TWO SOULS

Paranormálny triler od tvorcov Heavy Rain

Dojmy

Kam patrí hra s cut-scénami v dĺžke 10 hodín, v ktorej len občas stlačíte sekvenciu tlačítok? Kladie si rečnícku otázku David Cage pred očakávaniami nabitým publikom paralyzovaným obrovským plátnom, kde sa vlní hlavné menu novej hry od Quantic Dream. Šéf parížskeho štúdia a scenárista Beyond: Two Souls sa nedá zaradiť do žiadneho existujúceho žánra. “Samozrejme, v nej spoznáte prvky iných temných trilerov,” no podľa Cagea tu nič podobné nebolo.

Vysoké ambície prebíja istota. Cage po úspechu Heavy Rain získal dôveru Sony a s novým projektom posúva rozprávanie dospelých príbehov na vyššiu úroveň. Nerád vraví o priamej inšpirácii, v prípade technologického dema Kara to bola skôr výnimka. K napísaniu Beyond: Two Souls ho dohnalo zodpovedanie otázky smrti pre zľahčenie smútku zo straty blízkeho člena rodiny. Čo leží na druhej strane?

Podľa slov Cagea je Beyond nielen o smrti, žiali a odlúčení, ale aj o akceptovaní byť iným, čím sa dostáva k Jodie Holmes, zraniteľnej, krehkej, no vo vnútri oddanej a štvanej hlavnej hrdinky. Jodie budete vidieť dospievať a meniť sa v ženu, dodáva. Budete svedkami vývoja postavy počas pätnástich rokov života, ktorý sa s ňou príliš nemazná. Je totiž iná, vždy cítila okolo seba prítomnosť niečoho, čo vidí a vníma iba ona. Niečoho nadprirodzeného.

Jodie stvárnila 25-ročná herečka Ellen Page (Inception, Juno), pre ktorú bola táto rola napísaná ešte predtým než sa s ňou Cage stretol. Vždy som si predstavoval Ellen v hlavnej úlohe, priznáva. “Keď sa vám podarí presvedčiť Davida Bowieho, aby bol vo vašej hre, už sa nebojíte zavolať nikomu,” s úsmevom obhajuje istotu pri výbere herečky ešte predtým, než bola obsadená. Ellen nakoniec povedala áno, Cage ju nemusel ani dlho presviedčať a to ju predtým vystríhal, že hranie v Beyond bude ako hranie v štyroch filmoch naraz.

Podtitul Two Souls v názve Beyond neskrýva žiadnu hádanku, skutočne má hra dvoch hrdinov. Tou druhou postavou je Aiden, entita, ktorá je s Jodie zviazaná. Je s ňou neustále, čo veci komplikuje, nikto ju nevidí, nikto sa s ňou nemôže rozprávať. Aiden predstavuje ten nepríjemný pocit, že sa na vás niekto díva, niekto stojí za vami alebo ten mrazivý pocit v zátylku. Na rozdiel od vás, keď sa Jodie otočí, tak svojho spoločníka vidí. Ako vyzerá a či vôbec má nejakú podobu, nevieme.

Aiden je plne hrateľná postava a medzi oboma hrdinami sa je možné ľubovoľne prepínať. Na Jodie sa pozeráte z 3rd person pohľadu, keď preberiete prízrak, voľne lietate priestorom pomocou Sixaxisu, prechádzate objektami a vidíte ich štruktúru ako konštrukciu sedačky vlaku, kde začína živá ukážka Beyond. Aiden je súčasne ochrancom Jodie, ale vie byť aj mimoriadne žiarlivý a otravný. Jeho konštantná prítomnosť nedá hrdinke spať.

Nachádzame ju schúlenú na sedačke so šiltovkou hlboko zarazenou do tváre ako sa snaží vyrovnať trojdňový spánkový deficit. Je na úteku a ako sa z policajných vysielačiek dozvedáme, je hľadaná pre vlastizradu. Aidena to nezaujíma, chce sa hrať. Odhodí kelímok s kávou susediaceho cestujúceho, zhodí vak na zem. Nerobí to však naschvál, ale snaží sa upútať pozornosť Jodie, ktorá nestačila zaregistrovať neplánovanú zastávku, počas ktorej do vagóna nastúpila policajná hliadka. Aiden sa môže voľne pohybovať v priestore, dokonca vie vyletieť mimo vlak a pozerať sa na svoju chránenkyňu cez okno. Môže ísť kamkoľvek, podmienkou je, aby zostal pripútaný k Jodie viditeľným žiarivým putom. Je ako na vodítku.

Policajti legitimujú cestujúcich, na čo sa zobúdza Jodie a snaží sa opustiť vagón. “Kam že kam, slečna?” pýta sa jeden z dôstojníkov. “To je ona, chyť ju!” A začína naháňačka, najskôr vo vnútri úzkej uličky vo vozni s kupé, na konci ktorej je toaleta. Jodie sa v nej zavrie a snaží sa vyraziť poklop na strechu. Nedarí sa. Je zatvorený. Cez tenké dvere je počuť dupot ťažkých topánok policajtov ako sa približujú. “Aiden, pomôž mi!” zúfalo a nahlas zakričí. Prepína sa postava a s ním aj pohľad do vlastných očí. Na poklope žiari žltý zhluk guličiek, čo je signál, že sa s ním dá manipulovať. Chargovaným útokom (pomocou analogov naťahovaných ako tetiva luku) je odstránená prekážka brániaca k ceste na strechu.

Vonku je noc a husto prší. Jodie už prišla o bundu aj o šiltovku a jej šaty začínajú byť mokré. Na rozopnutej košeli vlajúcej vo vetre je poznať nielen rýchlosť idúceho vlaku, ale aj to, že nasala do seba dažďovú vodu. Látka tancuje ako splašená, zatiaľ čo Jodie si pred seba kladie ruku a začína bežať po vagóne. Na strechu sa už stihli vyškriabať aj policajti a dochádza k prvému súboju. Na vzrastom nízke žieňa je mimoriadne obratná, vykrýva útoky a dokonca aj vracia údery na tvár. Úspešne.

Scéna z vlaku naberá nečakaný obrat, keď sa Jodie rozhodne za jazdy zoskočiť. Okolo nej sa nafúkne ochranná číro-modrá aura, ktorá stlmí pád na zem do blízkeho lesa. Je v bezpečí? Ale kde že. Hliadky začínajú prečesávať okolie a z diaľky je počuť brechot pátracích psov. Všimnite si, ako Jodie zmenila držanie tela, komentuje dianie na obrovskom plátne Cage. Od scénky na záchode nič nepovedala, ale jej reč tela kričí, že je v nebezpečí, že jej je zima a že ju môže prezradiť akýkoľvek hlasný zvuk. Preto má ruky pri sebe a opatrne našľapuje.

Beyond: Two Souls má mať hernejšie ovládanie. Quick time eventy zostávajú počas súbojov, sú však často nahradené ovládaním postavy aj v situáciách, ktoré by boli v Heavy Rain odbité sekvenciou vyťukávania tlačítok. Jodie nedávajú vydýchnuť policajti, rojnica sa sťahuje a jediná cesta vpred vedie cez rieku. Na premočených šatách sa objavuje bahno, hlasy sú čoraz bližšie a na druhom brehu dochádza k útoku psov. Jodie je vyčerpaná, prvého vlčiaka odkopáva, druhý ju zloží svojou váhou na zem a už už ju chce pohrýzť do tváre, keď ho odplaší úder kameňom do papule.

Naháňačka sa dramatizuje vysokým počtom hliadok, ktoré zdá sa stratili stopu. Jodie sa škriabe na neďalekú skalu, nad ktorou je cesta. Je tak blízko. Od slobody ju delí ukradnutie motorky. Aiden okrem prieskumu dokáže vyvolávať chlad a vybrané osoby aj posadnúť. Prevtelí sa do vodiča džípu a odvedie pozornosť opakovaným narážaním do zvodidiel. Zatiaľ čo kolegovia kričia na zmäteného policajta, Jodie nasadá na motorku a vyráža po kľukatej ceste hlboko do lesa.

Motorka sa opäť ovláda Sixaxisom, nad hrdinkou krúži vrtuľník, ktorý ju sprevádza až k mostu s čakajúcou SWAT jednotkou. Aiden vytvára ochrannú auru odrážajúcu paľbu zo samopalov. Nebezpečenstvu však nie je koniec. Jodie je z motorky zostrelená jedným zo sniperov rozostavených na strechách v meste. Zletí z motorky a zo štvanej zvery sa stáva lovec. Hráč v tejto pasáži preberá pod kontrolu Aidena. Bezmocná hrdinka sa krčí pri aute, zatiaľ čo Guillaume de Fondaumière, Cageov kolega, si vyberá ciele.

Posadne snipera a začne kosiť jedného člena SWAT za druhým, kým ho neupracú kolegovia. Schovávajúcich sa policajtov odhalí odhodením auta, preskočí do vrtuľníku a s výbuchom ho zaparkuje na ulicu. Slučka sa okolo Jodie sťahuje, ale Aiden zabíja jedného dôstojníka za druhým. Cage dodáva, že túto scénu je možné zdolať bez jediného výstrelu alebo usmrtenia. Dnes je však deň na deštrukciu a odistený granát sa už kotúľa k neďalekej benzínke, ktorá explóziou dá najavo, kto má situáciu pod kontrolou.

Na ulici je spúsť, horiace vraky áut, zlomené stĺpy, pod nimi nevládne alebo mŕtve telá policajtov a v strede veliteľ zásahu. Jodie k nemu dokríva, chytí ho pod krk a povie: “Nechajte ma na pokoji, inak pozabíjam všetkých!” Je len málo superhrdinov so schopnosťami, ktorých ich nechcú používať. Jodie navyše odmieta uveriť, že je iná a niečo nám hovorí, že predvedené scény nebudú jediné, kedy budeme na úteku alebo okolie strašiť ukážkou vnútornej sily.

David Cage to už skúšal vo Fahrenheit, keď sa z hlavného hrdinu stal vrah, po ktorom šla polícia. Beyond však dovoľuje reagovať a opätovať útok. Cage vraví, že v hre nebude ani jedna rovnaká scéna a každá sa bude hrať inak, čo bola jedna z devíz Heavy Rain. Jodie napríklad môže byť zatknutá a príbeh vás zavedie na iné miesta, zomrieť však nemôže. Obrazovku Game Over v Beyond nenájdete. Žiadne z vašich rozhodnutí nebude viesť do slepej uličky, dodáva.

Aký je teda Beyond? Veľmi podobný s Heavy Rain, ak ste hrali túto výbornú adventúru, viete si približne predstaviť, ako sa bude hrať aj nový titul Quantic Dream. Na prvé miesto je kladený príbeh a kontrola nad jeho rozprávaním cez mnohé rozhodnutia. Na otázku, koľko času strávime v koži Jodie a koľko zase kontrolovaním Aidena, sme dostali odpoveď, že je to len a len na vás. V niektorých scénach budete ovládať iba jednu postavu, v iných zase využívať obe.

“Nič nie je zlé so súčasným vývojom hier ani s herným biznisom, my chceme byť iní,” tvrdí spokojný David Cage po hlasnom potlesku na konci prezentácie. Nestál by za inými hrami, keby o ne nebol záujem. Tá inakosť sa odráža aj v Beyond, hlavná hrdinka ako žiadna iná a technológia prenosu pohybov hercov do hry, ktorá schováva všetko, čo ste doteraz videli, do vrecka. Jodie už nie je virtuálnou postavou, ale herečkou, ktorá dokáže predať aj rečou tela to, čo prežíva. A o to Cagoevi ide, o pohlcujúce príbehy.

napísal spacejunker 8.6.2012
BEYOND: TWO SOULS

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Quantic Dream