BEYOND: TWO SOULS

BEYOND: TWO SOULS

Ďalší krok pre interaktívny film

Dojmy

Nad rozložením tlačidiel a ovládacích prvkov nepremýšľate. Viete, kde je A, kde je X, čo je analog, čo trigger. Vtisnite DualShock do rúk niekomu a nemusí to byť zrovna človek, čo nehrá vôbec, ale stačí, že si zahrá jednu dve hry ročne, a vzniká obrovský problém. Pri hre, ktorá je postavená na rozhodnutiach vykonávaných Quick Time Eventami sa z interaktívneho príbehu stáva pasívne sledovanie deja a zápasenie s ovládacou schémou. 

Prečo ale hovorím o Quick Time Eventoch a ovládacej schéme? V Beyond: Two Souls, druhom titule Quantic Dream pre PS3, autori zhernili ovládanie - držia sa od QTE ďalej, ale nechcú sa ich zbaviť úplne. Beyond: Two Souls a Heavy Rain sú súrodenci, starší vydláždil cestu riskantnému experimentu so silnou príbehovou zložkou a minimom vstupov vyžadovaných od hráča, mladší kráča v jeho šľapajách. Beyond: Two Souls zdieľa technologický základ aj princípy, ale hrá sa odlišne. 

Quantic Dream sa pokúša odstaviť kontextové akcie na vedľajšiu koľaj prirodzeným pohybom analogu, niečo o čo sa snažila aj Move verzia Heavy Rain. Chcete, aby postava vstala? Urobíte pohyb smerom hore. Obrazovka už nie je obsypaná symbolmi so šípkami, krúžiac nad postavou. Teraz stačí sledovať, odkiaľ príde výpad a keď si scéna vypýta spomalením vašu reakciu, zohnete sa, alebo prejdete do útoku počas boja. Viac sa koncentrujete na dianie na obrazovke ako pozíciu tlačidiel.


Symboly nahradila prostá značka v tvare malého bieleho kolieska. Neruší, nekričí ani nebojuje o pozornosť. Objaví sa, keď ste pri nej, čo pomáha zase prieskumu lokalít a oboznamovaniu sa s prostredím. Že ide o niečo zaujímavé, dá hlavná hrdinka - Jodie Holmes - vedieť otočením hlavy. V Beyond: Two Souls je interaktivita podmienená logikou, ak chcete pozerať televízor, sadnete si na pohovku, keď po vás chcú, aby ste pustili hudbu, nájdete stereo. 

Preview verzia, ktorú nám poskytla Sony mesiac pred vydaním plnej hry, obsahuje niekoľko scén. Ani jedna sa však nehrá rovnako. Nebudem ich detailne popisovať ani rozoberať, ako hra vôbec začína. Čo potrebujete vedieť, je, že Jodie Holmes sa narodila so zvláštnym darom - vidieť veci, ktoré nik z nás nevidí. Od malička je spojená s entitou, ktorej vraví Aiden. Je jej bremenom, s ktorým sa musí naučiť žiť. 

Aiden je druhou hrateľnou postavou, môžete sa ho schopiť kedykoľvek aj počas rozhovorov a lietať si len tak nad postavami. Výnimkou sú iba prestrihové scény, kedy si hra vyhradzuje právo prevziať opraty nad plynutím deja. V Beyond: Two Souls neuvidíte Game Over obrazovku, nehrozí, aby ste pokazili sekvenciu QTE. Ak nestihnete reagovať v rozhovore výberom témy či odpovede, po krátkej pauze pokračuje ďalej. Nemusíte venovať pozornosť nepovinným interakciám ako búchanie na dvere, ak to urobíte, zdramatizuje sa dej.

Hra to nevyhodnocuje ako zlyhanie, príbeh plynie ďalej, ale zavedie vás do iných situácií, súčasne vám necháva stále dostatok priestoru, aby ste rozhodli o tak zásadnej veci ako pomsta rovesníkom za to, že si vás doberali. Beyond Two Souls výborne narába s emóciami, pri demonštrácii sily Aidena, kedy Jodie volá, aby prestal posúvať objekty, prevracať stôl, odhadzovať stoličku, papiere. Kričí, aby prestal, ale vy sa v tej chvíli učíte narábať s jeho schopnosťami a ovládacou schémou. V skutočnosti Jodie nevolá po Aidenovi, ale po vás, pretože ste sa ho chopili a začalo sa vám páčiť robiť zlotu.

Aidena ovládate ako v bežnej akčnej adventúre, ľavým analogom plachtíte, pravým sa pozeráte a trigermi sa pohybujete po osi X hore dolu. Keďže Aiden je duchom, môžete prechádzať cez steny do iných miestností, prevziať kontrolu nad postavami prevtelením do nich, robiť si žarty prevracaním kelímku s kávou alebo len tak počúvať rozhovory. Interakcia v prípade Aidena prebieha uzamknutím objektu a naťahovaním oboch analogov k sebe alebo od seba, čo má evokovať sústredenie energie.

Od Heavy Rain ide o dramatický skok a to nie je všetko, hra bude reagovať aj na vstupy z mobilnej aplikácie, kedy sa zjednoduší interface. Zaobíde sa bez virtuálnych tlačidiel, postavu budete na displeji ovládať jedným prstom. A budú ju môcť ovládať dvaja hráči naraz - jeden sa chopí Jodie a druhý Aidena.

Keď hovorím o zhernení ovládacej schémy, mám na mysli aj pasáže, ktoré čerpajú z cover & shoot akcií s čistením miestnosti od nepriateľov ako vystrihnutého zo stealth žánru s likvidáciou stráží spoza rohu, spacifikovaním z úkrytu a vykláňaním sa spoza rohov. Beyond: Two Souls pozíciu hráča pozorne sleduje a nedovolí mu príliš sa vzdialiť z predpripravených koľajníc. Tu vás nepustia stráže na horné poschodie, tam zase narazíte na dĺžku pupočnej šnúry, ktorou je Aiden spojený s Jodie, a tam sa postava sama otočí smerom, kam máte ísť.

Týmto si zabezpečila, že nestojíte na mieste a dej vás tlačí stále vpred. Oproti Heavy Rain má vyššie tempo, krátke scénky striedajú dlhšie bez čakania na loading. Rýchlosť nahrávania scén a výmena lokalít umožnila autorom vytvárať napätie bez prerušovania a sledovať pritom dve lokality naraz bez degradovania kvality. Obrovský posun je badať na svetelnom modeli a úplne drobných detailoch, ako je spracovanie vlasov, šperkov, náramkov a doplnkov na postavách.


Iba málo hier dokáže popri vývoji príbehu sledovať aj dopad udalostí na hrdinu samotného. A teraz nemám na mysli iba zmenu oblečenia, fľaky potu na košeli či raketové vysušenie mokrých šiat. Mám na mysli charakterové črty, vyplavovaný adrenalín zo stovky zabití, mrazivý kľud alebo nadšenie zo zdolania prekážok - to je obvykle parketa hráča aj s charakteristickou pózou s rukami nad hlavou. V Beyond: Two Souls uvidíte nielen radosť, smútok, vyrovnávanie sa s odmietavým postojom verejnosti, ale aj uzavretosť na tvárach.

Ellen Page, ktorá stvárnila Jodie Holmes, to zvláda na výbornú, pričom jej postava rastie, starne, dospieva. Mení sa jej držanie tela, je viac sebavedomejšia a mení sa aj spôsob rozprávania. Tu vidieť, ako David Cage komunikuje s hercami a prechádza s nimi každou scénou tak ako potrebuje.

Beyond: Two Souls je podľa Cagea o vyrovnávaní sa so smrťou blízkeho človeka hľadaním odpovede na otázku: “Čo nás čaká na druhej strane?” Na jeho vysvetlenie dlho čakať nebudeme. Hra vychádza 11. októbra.


napísal spacejunker 20.9.2013
Páči sa mi!
BEYOND: TWO SOULS


PC
PS3
PS4

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Quantic Dream
Štýl: Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 11. október 2013
 27.7. 2019 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #120


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Moja zostava (11)
Zdravím, potreboval by som poradiť pretože sa snaz...
| Najlepšia pasáž z filmu (3)
Sem píšte pridávajte najlepšie pasáže z vašich obl...
| Herný monitor (16)
Zdravím chcem sa tu opýtať znalcov idem si kúpiť n...
| Hra a najlepšia misia z hry (1)
Sem možťe písať svoju najoblubenejšiu misiu z akej...
| Trailer for all times (12)
Sem možete pridávať traileri ktoré sa vám páčia al...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk