TOMB RAIDER

TOMB RAIDER

Prečo všetky hrdinky túžia byť Larou Croft?

Prvé, čo si všimnete na reštarte série Tomb Raider, je, aký kus urazili Square Enix a Crystal Dynamics od hernej ikony, ktorá spravila kariéru mimo sveta videohier svojim poprsím a krátkymi šortkami skôr ako sa vôbec začal predávať dnes už legendárny diel, ktorý položil základy 3rd person akcií a celkovo akčných adventúr vnímaných s postavou sledovanou zozadu. Lara pochádza zo starého šľachtického rodu a podobne ako Bruce Wayne sa snaží nájsť samého seba na potulkách svetom.

Crystal Dynamics sa nám s novým Tomb Raiderom snaží povedať, že Lara Croft je zraniteľnou ženou. Že tá neohrozená lovkyňa pokladov s presnou muškou, zocelená súbojmi s medveďmi grizzly a divými šelmami sa niekde schováva za vzhľadom neskúseného dievčaťa, ktorú nezlomí prvá noc na exotickom ostrove, kde stroskotala s výpravou lode Endurance.

Lara je zranená, nie zlomená. Je skúšaná novou výzvou, objaviť v sebe tú hrdinku, ktorá tu bola s nami od roku 1996. Preč je obtiahnuté tričko, preč je dokonalý makeup, kypré tvary, charakteristické Desert Eagly zavesené na boku a vysoké topánky s bielymi podkolienkami. Mladšia verzia je dobitá, s reznými ranami na tvári, narazenými rebrami, bezbranná, vystrašená na smrť a premočená do poslednej nitky.

Crystal Dynamics sa nebojí vôbec páchať drobné zlo na krehkom alabastrovom tele a hádže Lare pod nohy konštantne polená. Ako divák máte o ňu neuveriteľný strach a každý pád, nepodarený skok či rana vás bolí viac ako ju. Neustále máte pocit, že sa niečo zlé prihodí a ste v pokušení zarevať: “Nechoď tam, prepadne sa to pod tebou!” A v ďalšej sekunde si hovoríte, že vaša predtucha nebola ďaleko od pravdy. Skutočnosť je obyčajne vždy horšia a na Lare je páchané ďalšie násilie.

Keď sa snaží prerúčkovať na druhú stranu, rímsa sa drolí pod prstami, Lara zletí na chrbát  a pád z veľkej výšky jej vyrazí dych. Každý ďalší krok je nebezpečnejší než ten predošlý. Keď šplhá po hrdzavom vraku lietadla zapichnutého nosom do vodopádu, myslíte, že budete môcť obdivovať rozpadnutý drak bombardéra B-52? V momente, keď Lara je na dosah druhej strany útesu, jej váha naruší rovnováhu oceľového kolosa a skoro ju prizabije. Život nie je med lízať, drahá.

Každá jedna scéna, po ktorej má dôjsť uspokojivé “Uf”, je dramatizovaná a satisfakcia je odďaľovaná ďalšou nebezpečnou situáciou. Predvádzané demo nebeží ani päť minút a mám pocit, že mi je rovnako zima ako premočenej Lare, ktorá sa pokúša podpáliť zvlhnuté halúzky. Cestou do jaskyne našla vak so zásobami, bola tam kamera, vysielačka a zápalky, teda lepšie povedané krabička s jednou zápalkou. A oheň, ten sa rozhorel, Lara si v relatívnom bezpečí trochu oddýchla a načúvala so slzami na lícach praskaniu statiky vo vysielačke.

Ráno sa ostrov kúpe v slnečných lúčoch, ale Lara je hladná a tak vyráža do divočiny na lov. Zatiaľ čo úvodné lozenie a cesta utrpenia do jaskyne, kde si rozbila tábor, je nalinajkovaná a podľa autorov slúži ako tutorial na zoznámenie sa so základmi hry, neskôr narazíte na plochy, kde sa môžete voľne pohybovať, loziť po stromoch aj loviť zver. Ale bez zbrane si ani neškrtnete. To už sa ale dívame na nešťastníka zaveseného dolu hlavou, ktorý má cez plece zavesený luk. V moderných hrách je táto zbraň voľbou číslo jedna a v Tomb Raider bude tvoriť základ vybavenia na prežitie.

Lara prechádza znovuzrodením a zocelením za behu. Nedostáva priestor na vydýchnutie a po získaní luku, samozrejme padá zo stromu a nepríjemne sa udiera. Každé jedno zranenie je okamžite vidieť, lokalizuje ho rukou, pridŕža sa boľavého miesta, vzdychá a slovne sa ubezpečuje, že všetko bude v poriadku. Len treba vydržať. Šaty má zamastené od hliny a pokryté fľakmi vlastnej krvi, tvár je umazaná a špinavá. Toto nie je Lara, ktorú poznáte, ale niekto, kto ju vzdialene pripomína.

Proti svojej vôli naťahuje tetivu a vypáli šíp na štíhlu šiju jeleňa. V tvári sa odráža ľútosť nad skolením vysokej zveri a so zašepkaním “Sorry” zaráža šíp do hrude. Prvky survival sa vzťahujú aj na lov a úpravu jedla v tábore, ktorý je východiskovým bodom. Na tomto mieste sa budú upgradovať schopnosti ako vyťahovanie šípov z tiel alebo úprava a vylepšovanie zbraní. Skúsenostné body naberá postava automaticky za prieskum, zabíjanie aj hľadanie tajných miestností i napredovanie v príbehu.

Tábor má ešte iný účel, na pozadí sa načítava ďalšia časť hry, v Tomb Raider totiž neuvidíte ani jednu loading obrazovku. Do hry je zakomponovaný aj inštinkt lovca, ktorý funguje ako navigačný nástroj. Po aktivácii obraz prepína do monochromatického módu a zvýrazňuje objekty. Takto sa môžete vrátiť do kempu napríklad sledovaním a kopírovaním koryta zurčiaceho potoka. Z tábora vedie cesta k chatrči s jamou, cez ktorú sa Lara dostáva do ďalšej jaskyne. Nech sa postava pohybuje na povrchu alebo v podzemí, je vidieť, že si je vedomá prostredia aj objektov okolo nej. Prirodzene podlieza trámy, pomáha si rukami, prenáša váhu tela, aj autenticky narába s predmetmi, čo je v ostrom kontraste s horľavými materiálmi. Fakľou stačí zamávať pred bariérou z dosiek a do troch sekúnd ľahne popolom. Realistický zážitok dostáva prvú ranu pod pás. Lara v podzemí nájde ďalšiu zbraň - improvizované horolezecké kladivo vyrobené z palice a noža. Ním vypáči dvere, za ktorými je rebrík vedúci k svetlu hore.

Jeden by si myslel, že vyzbrojenú a nasýtenú hrdinku už nič nečaká. Omyl. Po vyškriabaní hore, sa všetko neuveriteľným spôsobom skomplikuje. Lara stretne svoju kamarátku Sam v spoločnosti krívajúceho muža. Od prvého momentu vetrí, že zranenie iba hrá a Sam naletela podvodníkovi. Stále niečo mrmle o oddýchnutí pri ohni, no Lara chce odísť. Dohodnutý slovný signál nezaberie a Sam má pri pokuse o útek na hrdle nôž. Záhadný ju ťahá do lesa. Keď mu v tom chce Lara zabrániť, stúpi do pasce na vlkov a nebo prečešú prvé blesky ďalšej búrky.

Z diaľky sa ozve prvé zavýjanie a okolité kríky ožijú v divokom vetre. A potom to príde. Najskôr vyskočí z húštiny prvý, potom druhý a nakoniec tretí vlk. V spomalenom zábere ich Lara lukom posiela na onen svet. V zápätí sa objaví zvyšok stroskotancov - kapitán lode Conrad Roth, svalnatý černoch, geek s napísom ESC na tričku a Dr. Whitman. Skupinka stroskotancov sa rozdelí a Lara odchádza hľadať ďalších preživších s doktorom. Spolu narazia na ďalší tábor s chrámom, v ktorom viditeľne prebiehali obradné rituály.

Bránu ovláda dvojica navijakov, no v jednom z nich chýba páka a sekera je príliš slabá, aby ním pohla. Musí byť upgradovaná a na to sú potrebné Salvage; expy pre vybavenie, ktoré sú rozhádzané po okolí v krabiciach. Po vylepšení je brána otvorená a cesta voľná. Whitman zapálene študuje hieroglyfy a rozpráva o stratenej civilizácii, čarodejníctve, voodoo praktikách, ale skôr než môžu niečo urobiť, objavia sa ruskí piráti. Doktor sa snaží vyjednávať, no bez výsledku. Akýkoľvek pokus o útek je potrestaný smrťou, na čo dvaja rukojemníci sú popravení.

Piráti prečesávajú okolie, podpaľujú obydlia a evidentne po niečom pátrajú. Lara využíva moment prekvapenia a snaží sa schovávať za nízke múriky a v tichosti sa prešmyknúť mimo dosah kužeľov bateriek krájajúcich sutiny chrámu. Nepodarí sa jej to. Jeden z pirátov ju chytí pod krk a začne si na ňu nárokovať. Lara sa vytrhne a dochádza k súboju na život a na smrť, ktorý rozhodne jediný výstrel. Keď guľka prevŕta lebku útočníka, telo sa ešte trasie v posmrtnom kŕči a mladej hrdinke dochádza, čo práve urobila. Prvýkrát zabila človeka. Div že nezvracia. Kamera sa vzďaľuje a ponecháva Laru samu s myšlienkami.

Crystal Dynamics chystajú zatiaľ najodvážnejší reboot série. Tomb Raider už nie je pre týnedžerov, ale ponesie rating +18. Lara dospieva a s ňou aj hra, ktorá sa s ňou nemazná. Nešetrí ju a na jej tele pribúda jedna modrina a jedna rezná rana za druhou. Autori sa zranenia neboja ukázať ani násilie, ktoré je vďaka realistickejšiemu výtvarnému štýlu bolestivé a nemusí ísť pritom iba o vykuchanie zvieraťa. Obraz je podobne ako hrdinka špinavý a bombardovaný kvapkami krvi či vody. Občas máte pocit, že hru neovládate, ale sledujete utrpenie obľúbenej hrdinky obsadenej do zvrátenej reality show. Môže za to aj filmovejšia výprava a štýl rozprávania zverený do rúk častým prestrihovým scénam a kamere v neustálom pohybe.

Tajomný ostrov skrýva mnohé tajomstvá a jeho aktuálna návšteva len prehlbuje túžbu vyraziť a prejsť skúškou dospelosti s Larou Croft, ktorá by s Nathanom Drakeom tvorila ideálny pár dobrodruhov.

napísal spacejunker 13.6.2012
TOMB RAIDER