THE ELDER SCROLLS ONLINE

THE ELDER SCROLLS ONLINE

Začína sa písať MMO éra Tamrielu

Dojmy

The Elder Scrolls Online je veľmi ťažké postaviť do pozície vyzývateľa alebo konkurenta World of Warcraft. Mnoho nádejných MMO sa rozbilo o skaly povinných poplatkov a prechody do free to play modelu sú, zdá sa, nevyhnutné. Slonovinová veža najúspešnejšej MMO stále stojí na 10 miliónoch aktívnych hráčov.

Zenimax Online investuje do TESO už dlhých 5 rokov a zamestnáva na dve stovky ľudí. Snažia sa vyhovieť a vyjsť v ústrety práve tým, ktorým učarovali svety TES a ich obrovské možnosti. Počas prezentácie na E3 prízvukoval niekoľkokrát hlavný dizajnér Matt Firor, že TESO bude o tom, čo chcete vy robiť. A potom zaznelo zopár krát, že je to The Elder Scrolls len s priateľmi.

Žiadať od online hry, aby vyzerala ako Skyrim, je naivné, hlavne ak si uvedomíte, že TESO má obsahovať obrovské Realm vs Realm bitky o trón cisára, do ktorých sa zapájajú aj obliehacie stroje a vrcholia korunováciou nového vládcu vyberaného spomedzi hráčov na základe štatistík. Táto obrovská udalosť zamestná stovky hráčov vo farbách troch znepriatelených frakcií obývajúcich pevnosti (kedysi mestá) v Cyrodiile. A nebude to iba priamy boj, ale aj posilnenie štruktúr hradu a posúvanie hraníc zabraných teritórií.

Vojna o trón a Cyrodiil sú centrom príbehu, ktorý vás zavedie do druhej éry, tisíc rokov pred Skyrimom. Neexistuje žiaden cisár, provincie nie sú zjednotené a vládne doba chaosu. Tri aliancie - Ebonheart na severovýchode, Dagerfall Covenant na severozápade a Aldmeri Dominion sa zlietajú nad rozpadajúcim a prevalcovaným Cyrodiilom ako supi nad zdochlinou. Kráľ v zúfalom kroku podpíše pakt s daedrickým princom Molag Ballom, aby oživil nemŕtvu armádu. Namiesto pomoci sa dočká spálenej zeme, zničeného mesta a ako bonus hlavného hrdinu pripraví o  dušu.

“Je to hra o voľbách a rozhodnutiach,” vysvetľuje Matt Firor. Robiť si čo chcete a kedy chcete, je veľkým prísľubom zo strany autorov, ktorý sme pocítili v Skyrime. V TESO to znamená vybrať sa ktorýmkoľvek smerom a ísť za nosom, ignorovať hlavný príbeh a venovať sa pomoci hráčov zápasiacich s monštrami v dungeonoch alebo nechať sa zlákať každou príležitosťou, keď na kompase zabliká nový quest.

Príbeh s ukradnutou dušou je určený pre sólo hranie, ale na quest môžu vyraziť aj skupiny hráčov a dokonca aj skupiny skupín do verejných dungeonov (žiadne inštancie). Pôjde o miesta, kde si hráči budú musieť navzájom pomáhať, aby prežili.  A keď vyjdú z boja zo zdravou kožou, spravodlivo budú lootom odmenení aj tí, ktorí pribehli neskôr. Postavy budú môcť zaujať rôzne úlohy v skupine či ide o PVP alebo raid. Hráči nemusia stáť nevyhnutne pri sebe, aby využili kombinovanie schopností classov.

Na E3 bola prezentovaná situácia, v ktorej mág zápasil so skupinou monštier a chystal sa zoslať ohnivé kúzlo. O kúsok ďalej sa pohyboval bojovník, ktorý aktivoval schopnosť, ktorá kúzlo zmenila na plošné a monštrá zrazu horeli. Potvory v dungeonoch budú náhodne generované aj podľa toho, kto sa im postaví. “Narazíte na situácie, kedy budú spolupracovať proti vám traja mágovia alebo tank istený dvomi mágmi,” vysvetľuje Firor.

Vytváranie postavy bude limitované výberom classu, čo je vzhľadom na slobodou, akú dostávate pri tvorbe v iných Elder Scrolls hrách, krok späť, no je nevyhnutný pre vybalansovanie celej hry. Autori zatiaľ o povolaniach nehovoria ani o ďalších veciach ako výroba predmetov či mounty. TESO sa však vo veľkom necháva inšpirovať hrami zo série Elder Scrolls. Prebrala napríklad trojicu meračov (zdravie, mágia, stamina) a na obrazovke sa objavia iba vtedy, ak to budete potrebovať.

Interface schováva všetky nepotrebné informácie v závislosti od činnosti, ktorú vykonávate. Pri putovaní sa tak nebudete dívať na ikonky skillov ani predmetov vybraných do slotov. Ak zaujmete bojovú pozíciu, vyskáču všetky potrebné veci na boj. TESO tak v mnohom pripomína akčné RPG, z ktorých je odvodený aj súbojový systém. Prebieha v reálnom čase, môžete odrážať útoky blokovaním, prejsť do protiútoku aj protivníka vyvedeného z rovnováhy rovno doraziť finišom. Hra vás dokonca bude odmeňovať aj za to, že si dobre počínate v boji napríklad krytím. “Chceme bez rozdielu classu postavy a jej vzrastu, aby sa mohla brániť, zakrádať, skrčiť sa aj šprintovať.” Postava sa môže aj s veľkým brnením zakrádať, čo sa pochopiteľne odrazí aj na vyššej spotrebe staminy.

Matt Firor ku koncu prezentácie prešiel ku konkrétnemu questu, ktorý vyskočil na mape pri sledovaní hlavnej dejovej línie. Odklon od príbehu ho priviedol k oslobodeniu mestečka Camlorn od vlkolaka Faolchu a jeho krvilačnej armády. Nikto však nevie, ako ho zastaviť, nie to ešte zabiť. S hrdinom sa vydal do Glenumbra Moors, kde narazil na staré bojisko so zvyškami zbroje, v ktorej našiel magický predmet, a ten ho katapultoval do minulosti.

Presunul sa do času, keď ešte Faolchu bol človekom a uvidel aj to, ako mu ublížiť. Eliminácia vodcu vlkolakov bola len otázka súboja s minibossom a Firor sa mohol vrátiť opäť na hlavnú cestu a pokračovať v príbehu. Ako vraví, nemusíte vôbec pomáhať ani venovať pozornosť takýmto questom, ale pripravili by ste sa o cenné skúsenosti a potom každá úloha (alebo séria poprepájaných questov) je vybavená svojou malou story a všetky postavy sú nahovorené.

“Chceme, aby si ju užili aj hráči, ktorí si kúpili PC alebo MAC pred piatimi rokmi s nejakou formou 3D akcelerácie.” Predvádzané kúsky gameplayu na E3 nevrhali dobré svetlo na rozpracovanú verziu TESO. Po grafickej stránke vyzerala obyčajne, účelovo, bez pokročilých efektov, s jednoduchými modelmi. Navrch, čo asi vadí väčšine hráčov, pôsobí výtvarný štýl obohrane a potrpí si na najväčšie klišé v žánri (krajina v piesku má orientálnu architektúru, v džungli je zase ovplyvnená civilizáciou Mayov a pod).

O The Elder Scrolls Online ešte budeme počuť, Zenimax Online má rozhodne o čom hovoriť a na čom pracovať. Hra je naplánovaná na budúci rok a má jej predchádzať beta verzia.

napísal spacejunker 18.7.2012
THE ELDER SCROLLS ONLINE