TRANSFORMERS: FALL OF CYBERTRON

TRANSFORMERS: FALL OF CYBERTRON

8.5

Nevyhnutný pád Cybertronu

Osemdesiate roky patrili robotom v akejkoľvek podobe. Síce nie u nás, no svet zobrali útokom. Na vlne popularity sa zviezol hračkársky gigant Hasbro, keď na trh v roku 1984 uviedol sériu hračiek – robotov so schopnosťou transformovať sa na autá, lietadlá a rôzne iné veci. V tom istom roku na televíznych obrazovkách rozpútal medzi nimi vojnu. Mier hájili Autoboti, cestou deštrukcie šli Decepticoni. Stalo sa tak 18. septembra. Transformeri oslavujú 28. výročie od doby, kedy si podrobili svet. Línie hračiek narástli, prišiel úspešný animovaný film, rozbehlo sa 19 animovaných sérií, vyšlo mnoho kníh a komiksov a v roku 2007 Michael Bay rozpútal bitku na striebornom plátne. Nie je to tak dávno, čo sa objavilo niečo, čo takmer nik nečakal.

Hry Transformers, snáď až na jednu výnimku, nikdy neoplývali výnimočnosťou alebo výbornou hrateľnosťou. Skúsený, no opomínaný vývojársky High Moon Studios priniesol War for Cybertron, z ktorého sa stal nečakaný hit. Kvalitami siahal do nevídaných sfér. Autori povyberali čriepky príbehov z filmov a sérií a pod obrovským vplyvom pôvodnej prvej generácie, v ktorej odštartoval pretrvávajúci konflikt, nás poslali na zomierajúci Cybertron, domovskú planétu Transformerov. Autoboti síce túto bitku vyhrali, no bol to len začiatok ich cesty.

Pád Cybertronu bol neodkladný. Planéta bola zničená, no boje neutíchli. Autoboti mali už len jedinú možnosť – opustiť svoju domovinu. Transformers Fall of Cybertron začína presne tam, kde War for Cybertron skončila. Teda nie tak presne. Hra začína na svojom konci, pričom obratom vás zase vráti na začiatok. Archa je jednou z lodí, ktoré predznamenávajú exodus planéty. Autoboti pripravujú štart, no Decepticonský útok ich zahnal do kúta. Pokračovanie sa vyznačuje práve hraničnými situáciami. Necháva postavy zomrieť, hrá na city a rozprestiera pred vami veľkolepé vesmírne divadlo, o ktorom nepotrebujete nič vedieť, aby ste sa cítili jeho súčasťou.

Transformers: Fall of Cybertron
Transformers: Fall of Cybertron Hra neustále mení prostredia a prináša nové zážitky.
Hra neustále mení prostredia a prináša nové zážitky.

Transformers: Fall of Cybertron Všetko smeruje k osudovému súboju.
Všetko smeruje k osudovému súboju.

Transformers: Fall of Cybertron Gigant Metroplex zohrá kľúčovú rolu aj napriek tomu, že nedostal veľa priestoru.
Gigant Metroplex zohrá kľúčovú rolu aj napriek tomu, že nedostal veľa priestoru.

War for Cybertron bol síce nečakane kvalitný kúsok, ale nedokázal sa zbaviť nálepky "derivát Gears of War", v ktorom si frakcie robotov dávajú do zubov. Fall of Cybertron svoj tieň míľovým krokom prekračuje a to isté platí aj pre autorov. Každé pokračovanie by chcelo byť vo všetkých aspektoch väčšie, lepšie a v tomto prípade sa to aj podarilo. Môže za to hlavne tempo, ktoré nastupuje už v úvode. Vstupujete priamo do rozbehnutej akcie.

Hra ponúka 13 levelov a časti za Autobotov a Decepticonov sa v nej striedajú tak, aby príbeh budil dojem jednoliateho celku. V tomto má blízko k seriálovým epizódam G1, kde sa pasáže jednotlivých strán striedali obdobným spôsobom. V kampani sa neustále niečo deje, čo je jej najväčšou devízou. Každá ďalšia misia je iná ako predchádzajúca, menia sa prostredia aj roboti pod vašou kontrolou. Narazíte tu na stealth pasáže aj deštrukciu v plechu vodcu Dinobotov – Grimlocka, zalietate si ako jeden z Combaticonov a v závere zažijete všetko naraz, nakoľko sa menia strany a postavy. Príbeh vrcholí, bohužiaľ, slabším súbojom, ktorému sa nevyhli ani quick time eventy.

Koniec prichádza príliš skoro. Na strednej obtiažnosti prichádza po siedmych hodinách. Hernú dobu si môžete natiahnuť zbieraním blueprintov zbraní, ktoré si takto odomknete a môžete v kampani kúpiť. Zbierať môžete aj hromadu audiologov, ktoré vás zavedú ešte hlbšie do príbehu hry a dozviete sa v ňom detaily nie len o pozadí konfliktu, ale aj o postavách a histórii.

Akciu s kamerou zavesenou na ramene dopĺňa sada špeciálnych schopností jednotlivých postáv, ktoré hrajú výraznú rolu ako v príbehovej kampani, tak aj v multiplayeri. Netreba zabudnúť ani na možnosť transformácie na vozidlo, čo taktiež mení povahu boja a v prípade Grimlocka apokalypsu pre súperov. Systém krytia nie je vyriešený štandardne, ale pomocou prepínania aktívnej strany, kde máte zbraň, čo  umožňuje jednoducho sa kryť za prekážkami. Okrem kupovania zbraní je v hre aj možnosť ich upgradovať, pričom využívate dve – ľahkú a ťažkú. Kredity na kupovanie a upgrady získavate ničením nepriateľov.

War for Cybertron prekvapil aj čo sa týkalo jeho multiplayeru a inak tomu nie je ani v prípade Fall of Cybertron, ktorý ho ešte vylepšil. Nájdete tu štyri režimy: klasický TDM, Capture The Flag, Conquest a Headhunter, čo je vlastne deathmatch. Zakladá sa na bohatých možnostiach cutomizácie postáv v štyroch triedach: Infiltrator, Destroyer, Titan, Scientist. Môžete si zostaviť takmer ľubovoľné kombinácie z mnohých dielov a tak asi nenarazíte nikdy na postavu podobnú tej vašej.  Bojuje sa na desiatich pomerne rozsiahlych mapách. Sú členité a veľkosťou akurát, aby ste do boja nemali ďaleko ani sa netlačili. Význam má aj zvyšovanie skillu, čím si odomykáte nové zbrane a schopnosti. Bojuje sa v tímoch po 6, vyhľadávanie hier je rýchle, jednoduché, pripojenie stabilné a nechýbajú ani challenge. Ak sa vám podarí všetky postavy vypracovať na maximálny level, odomknete si Prime Mode, ktorý znamená určitú prestíž.

Singleplayerová kampaň a kompetitívny multiplayer dopĺňa ešte kooperatívny režim Escalation, kde sa štyria hráči, každý inej triedy, postavia bok po boku 15 vlnám nepriateľov na štyroch mapách a to aj ako Autoboti, tak aj ako Decepticoni. Mapy sú inšpirované kampaňou, taktiež členité a veľké, no niektoré ich časti si musíte odomykať pomocou nazbieraných kreditov. Zväčša tie, kde nájdete lepšie vybavenie a zbrane. Prím hrá spolupráca, unikátne schopnosti sú kľúčom k úspechu a je jedno, či sa to týka uzdravovania, vypúšťania bojových dron, používanie štítu či dopĺňania nábojov. Všetko vybavenie si musíte kupovať za kredity, za ne taktiež upgradujete zbrane či spúšťate obranné veže.

Transformers: Fall of Cybertron
Transformers: Fall of Cybertron Grimlockov level a boj v podobe tyranosaura je niečím, na čo nezabudnete.
Grimlockov level a boj v podobe tyranosaura je niečím, na čo nezabudnete.

Transformers: Fall of Cybertron Engine nie je silnou stránkou, ale občas dokáže vykresliť pekné scenérie.
Engine nie je silnou stránkou, ale občas dokáže vykresliť pekné scenérie.

Transformers: Fall of Cybertron Občas bude na bojisku riadne horúco.
Občas bude na bojisku riadne horúco.

Najslabšou stránkou Fall of Cybertron je použitý engine. Unreal tretej generácie má už skutočne svoje najlepšie dni dávno za sebou a na hre je to vidieť. Textúry sú rozmazané, dlho sa načítavajú, niekedy levely prerušujú loadingy. Po výtvarnej stránke niet čo vytknúť, tá je výborná. Prostredia sú plné detailov, len ich prevedenie kolíše. Všade sa niečo hýbe, dokonca aj na vašich postavách. Poteší výborná hudba inšpirovaná Bayovou trilógiou, rozmanitosť zvukových efektov a najmä špičkový dabing. Ako Optimus Prime sa vracia Peter Cullen a nie je jediným známym hlasom. Narazíte na mená ako Steven Blum, Nolan North a Fred Tatasciore. Po 25 rokoch sa ako Grimlockov hlas vrátil Gregg Berger.

Transformers: Fall of Cybertron je tohtoročným čiernym koňom, po minuloročnom War for Cybertron asi málokto čakal takýto kvalitých titul. Vytýkať mu možno len drobnosti ako spomínanú dĺžku či predvídateľný koniec. Niekomu možno bude chýbať co-op, avšak časť misií je koncipovaná tak, že sa ste pohybujete sólo. Hra je poctou pôvodnému, 24 rokov starému filmu. Požičiava si z neho príbehové prvky, hlášky, scény aj záverečnú skladbu Stana Busha - The Touch. Fall of Cybertron by nemala chýbať v zbierke fanúšika, ale čo je hlavné, má čo povedať aj hráčom, ktorí s Transformeri doteraz nemali tú česť.

napísal matus_ace 20.9.2012
8.5
8.0