FIFA 13

FIFA 13

9.5

A futbal je zrazu futbalovejší

Recenzia
PS3
PC
PS2
Xbox 360
Wii
WiiU

FIFA 12 mala blízko k dokonalosti. Vynikajúca hra, perfektná, trvácna, v januári lepšia ako v októbri, v marci rovnako dobrá ako v januári , a v auguste rovnako dobrá ako v marci. Čím viac ju človek hral, tým viac ho dokázala prekvapiť. Čím lepšie si osvojil herné mechanizmy, tým viac zábavy priniesla. Futbal to nemusel byť najkrajší, ale od základu prekopaný systém obrany sa postaral o to, že ak sa v online zápase stretli aj hráči, medzi ktorými bol rozdiel niekoľkých tried, ak ten slabší poriadne zvládol obranu, poraziť ho bolo riadny problém. Futbal, ktorý väčšina mužstiev hrávala proti Barcelone, škaredý ako noc, ale účinný. 

A teraz prišla FIFA 13, hra, ktorá by mala nahradiť 12ku, v ideálnom prípade ju prekonať. FIFA 13, ktorá by mala byť lepšia ako FIFA 12. Lenže je to vôbec možné? V EA boli presvedčení, že áno, našťastie, ich presvedčenie neviedlo k tomu, aby urobili celkom novú hru, ale k tomu, aby sa snažili vyladiť, optimalizovať FIFA 12, hru s jedinou výraznejšou chybou – nešťastnými kolíziami hráčov, ktoré občas vyzerali naozaj otrasne. Túto asi jedinú skutočne objektívnu chybu FIFA 13 nemá, k podobne absurdným stretom a pádom už nedochádza, respektíve, prihodia sa, ale už hráči pri nich nevyzerajú ako figuríny, s ktorými sa pohral King Kong. Inak je, na úrovni herných mechanizmov a modelov FIFA 13 rovnaká ako FIFA 12, vlastne ide o akúsi FIFA 12 verzie 2.0. 

Všetko, čo robilo z FIFA 12 najlepší videoherný futbal je späť, k tomu pár kozmetických noviniek, ktoré ale nemajú inú ako ozvláštňujúcu funkciu. Sú tam teda preto, aby bolo čo objavovať. Takýto je napríklad systém futbalových minihier, ktoré nahradili ihrisko pri loadingoch. Už žiadne voľné pobiehanie po tréningovom ihrisku a dráždenie brankára, ale séria situácií, ktoré vlastne nahrádzajú tutorial a učia hráča dokonale ovládnuť herné štandardy. Každá z minihier – dribling, pokutové kopy, nahrávky, centrovanie – atď. má tri úrovne, bronzovú, striebornú a samozrejme zlatú. Hráč v nich je odmeňovaný jednak permanentným tréningom, jednak bodmi, ktoré spolu s tými získanými v hre môže vymeniť za odomykateľný obsah – napríklad klasické dresy. 

FIFA 13 Vylepšená AI zabezpečuje, že vsetci hráči na ihrisku vedia, čo sa deje.
Vylepšená AI zabezpečuje, že vsetci hráči na ihrisku vedia, čo sa deje.
FIFA 13 Riešenie štandarných situácii je plne v moci hráča.
Riešenie štandarných situácii je plne v moci hráča.
FIFA 13 Správne načasovanie finálnej prihrávky pomôže skórovať.
Správne načasovanie finálnej prihrávky pomôže skórovať.



Aj z tohto ročníka FIFA je jasné, že všetko dôležité sa bude odohrávať v rámci online komunity, tam sa otvárajú obrovské možnosti, v ktorých je hranie online iba malinkatou časťou celého obsahu. Každopádne, až sa s vydaním hry spustia servery, bude toho na objavovanie neúrekom. 

Vráťme sa ale späť k hre samotnej. Základný pocit, ktorý hranie sprevádza, je až arkádová ľahkosť, ústretovosť, prístupnosť hry, pričom tento pocit nie je dôsledkom toho, že by sa hráčovi na ihrisku tak darilo, ale toho, že všetko do seba akosi zapadá, ladí. Dobré asociačné slová sú ľahkosť a uvoľnenosť. FIFA 13 vyzerá ako interaktívny futbalový prenos. Aj úplný nováčik len tak sa tmoliaci po ihrisku, neznalí mechanizmov sa tretej osobe môže zdať mimoriadne zručným futbalistom. 

Za toto sú rovnakou mierou zodpovedné tie prvky, ktoré EA v rámci PR predstavovala ako celkom nové, hoci nové nie sú, len dotiahnuté do konca. Prvým je vylepšená útočná AI, druhým Player Impact Engine a tretím tzv. First Touch Control, čo vlastne nie je nič iné, ako elegantnejšie, futbalovejšie preberanie lopty. Ich vplyv na hrateľnosť je patrný až v druhom slede, ak by som o nich nevedel, dokonca si ich možno ani nevšimnem, avšak to, ako zásadne sa podieľajú na vizuálnom stvárnení hry, je do očí bijúce. FIFA ešte nikdy nevyzerala futbalovejšie.

Vzhľadom k hrateľnosti môžeme tieto nové považovať za prínosné, avšak rovnako môžu byť aj obmedzujúce, zvlášť ak vezmeme do úvahy fakt, že FIFA 13 je hra kupovaná predovšetkým fanúšikmi, ktorí majú skúsenosti s predchádzajúcimi ročníkmi. Zdá sa totiž, že EA sa rozhodla pri aktuálnych ročníkoch svojich športových hier maximálne posilniť aspekt otvorenosti a prístupnosti novým hráčom, ktorí nie sú obmedzovaní starými návykmi.

Ak vedľa seba postavíme aktuálne ročníky futbalu a hokeja a porovnáme ich z predchádzajúcimi dielmi, nemôžeme si nevšimnúť, že zmeny sú veľmi podobné. To, čo sa v hokeji volá EA Sports Hockey I.Q., by sa vo futbale mohlo volať EA Sports Football I.Q., ide totiž v zásade o to isté. Všetci hráči na ihrisku neustále javia záujem o hru, vedia, kde je lopta, hýbu sa, ako sa majú hýbať, nabiehajú do šancí, jednoducho, hrajú. Nádherne je to vidieť priamo v hre, keď prestanete ovládať hráča s loptou a hru necháte bežať. Hra sa síce výrazne spomalí, ale už to nevyzerá ako futbal mentálne indisponovaných chovancov psychiatrického ústavu. Vaši spoluhráči evidentne vedia, kde ste, a akoby skúšali odhadnúť, prečo ste zastali a čo plánujete urobiť. Hráč tak síce stráca absolútnu kontrolu nad priebehom hry, keď si ale na tento prvok zvykne, dokáže ho náležite využiť a oceniť. 

Podobne funguje First Touch Control, čo je vlastne posilnenie prvku prechodu z hry bez lopty na hru s loptou. Je dôležité, v akej pozícii ju preberiete a či ju vlastne môžete prebrať. Futbalista zrazu jednoducho skutočne potrebuje čas na spracovanie lopty, preto sa dôležitejšími stávajú aj prihrávky. A celkom pochopiteľne, všetko je to trocha ťažšie, respektíve, všetko sa deje akoby s menším prispením vás – teda toho prvku v hre, ktorý ju má vlastne riadiť. Už nie celkom a toto mi asi na aktuálne FIFA vadí najviac. 

Môžem trénovať koľko chcem, cizelovať svoje schopnosti, už to nie je tak, že by som hru úplne ovládol – a znova podobne ako v hokeji – prvok náhody, ktorý je v hre cítiť intenzívnejšie, treba zohľadniť už v prístupe k hre. 

FIFA 13 Kolízie už nevyzerajú ako z grotesky.
Kolízie už nevyzerajú ako z grotesky.
FIFA 13 Bez dokonalého ovládnutia vedenia lopty to nepôjde.
Bez dokonalého ovládnutia vedenia lopty to nepôjde.
FIFA 13 Pri streľbe je dôležité aj načasovanie, aj intenzita, aj smer.
Pri streľbe je dôležité aj načasovanie, aj intenzita, aj smer.



Ďalším novým prvkom, tento krát mimoriadne radostným, je veľký návrat k najväčším prínosom FIFA 10 – k driblingu, ktorého zvládnutie sa už aj na druhej najvyššej obtiažnosti v hraní proti CPU stáva nevyhnutnou súčasťou hry a k štandardným situáciám. FIFA 13 totiž venuje mimoriadnu pozornosť práve nácviku a zvládnutiu techniky kopov a ovládaniu smeru lopty počas letu. Preložené do polopatistickejšieho jazyka - hra konečne naučí kopať jedenástky a priame kopy aj sviatočnejších hráčov. A centre tiež. 

Osobne mi síce chýbalo zbiehanie pre prihrávky, respektíve oslabenie hry bez lopty, vzhľadom k výslednému pocitu z hry je ale aj tento moment ospravedlniteľný. FIFA 13 naozaj vyzerá ešte viac ako futbal. FIFA 13 je jednoducho vynikajúca futbalová hra, v základoch rovnako dobrá ako FIFA 12, ale najprv viditeľne a neskôr, keď si háč zvykne aj citeľne vylepšená. Preto vlastne lepšia. 

Lenže, a tento trend sledujeme vo väčšine hier, bez ohľadu na žáner, nemôžem sa zbaviť dojmu, že ak by to bolo celkom na vývojároch, robili by hry, ktoré vlastne vôbec netreba ovládať. A toto sa mi veľmi nepáči. Pravidelne vo FIFA, ale aj v NHL trávim veľmi veľa času na tréningovom ihrisku, v módoch, ktoré ma učia hru hrať. A naučia. Keď ale hrám, online alebo proti CPU, nie je to veľmi vidieť a to ma mrzí. Taký je ale šport, bez talentu, len tréningom sa človek k úspechom nedopracuje. Aj keď virtuálneho futbalu sa to priamo netýka, pre ten akoby mal kvôli kooperačnej AI talent úplne každý.


napísal pinkie 28.9.2012
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
9.5
Vo svete
8.8
Používatelia
8.5
Ohodnotiť
FIFA 13
+ záujem hráčov o hru
+ dôraz na mikrokompozičné prvky hry: dribling, nabiehanie, prihrávky
+ atmosféra skutočného futbalu
- hráči sa nedajú tetovať
- strela nedokáže roztrhnúť sieť
- neúmera medzi časom stráveným tréningom a hernými výsledkami


RECENZIE HRÁČOV

Zatiaľ žiadne užívateľské recenzie...Napíšte prvú.
PC
PS3
PSP
Xbox 360
Wii

Vývoj: EA / EA Czech / EA Sports
Štýl: Šport
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 28. september 2012
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#103


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk