ALIENS: COLONIAL MARINES

ALIENS: COLONIAL MARINES

5.0

Game over, man!

Dlhých šesť rokov trvalo, kým si nový Aliens titul prekliesnil cestu cez hrudný kôš na svetlo sveta. Na hre pracovalo niekoľko štúdií a firiem, dalo by sa povedať, že každý rok jedna. Až Aliens: Colonial Marines zobral do rúk Gearbox a rozhodol sa hru definitívne dokončiť za každú cenu. Vo výsledku pôsobí takmer ako nechcené dieťa

Dej Aliens: Colonial Marines je zasadený medzi druhý a tretí diel filmovej kvadrológie a ako jeden z mnohých mariňákov prilietate k známej planéte LV426, odkiaľ bol vyslaný signál s prosbou o pomoc. Vysielanie bolo odoslané Dwayneom Hicksom z lodi USS Sulaco. Problém je ale v tom, že to čo nasleduje ďalej, je v rozpore s koncom filmu Aliens a začiatkom Alien 3. V poriadku, hovoríte si, možno to bude logicky nadväzovať na konci. No, ehm, vlastne nebude. Čakajte od autorov poriadny kyselinový pľuvanec do tváre.

Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines Gratulujem mamička, je to votrelec!
Gratulujem mamička, je to votrelec!

Aliens: Colonial Marines Mariňáci sú tvrdí chlapi a odnesú zbraní, čo sami vážia.
Mariňáci sú tvrdí chlapi a odnesú zbraní, čo sami vážia.

Aliens: Colonial Marines Vedec z korporácie to už má za sebou.
Vedec z korporácie to už má za sebou.

Pre milovníkov Call of Duty jedna pozitívna správa hneď na začiatok. Hra je tuneloid s približovacím mieridlom. Je úplne jedno, že je toto mierenie úplne o ničom a celkom určite zbytočné, pretože normálne sa trafíte oveľa presnejšie a navyše mieridlo zaberie pol obrazovky, ale je to cool, tak to máte aj tu.

Zbrane verne kopírujú filmovú predlohu, no pulzná puška, brokovnica, plameňomet a smart gun sa autorom asi málili. Preto na základe pôvodného dizajnu s míňajúcimi sa nábojmi na digitálnom ukazovateli vymysleli ešte Submachine gun, a z Pulse Rifle odvodili aj Assault Rifle a Battle Rifle (už chýbajú len modré rifle). Pod každú môžete podvesiť sekundárnu zbraň pľujúcu granáty, plamene alebo zápalné granáty a niekoľko druhov mieridiel zvyšuje ich presnosť. Akokoľvek sa ale autori snažili vyvážiť jednotlivé zbrane, tak ku genialite a univerzálnosti pulznej pušky sa s týmito derivátmi nedostali ani na pol cesty. Zabudol som ešte spomenúť servisnú a bojovú pištoľ, ku ktorým sa ale pravdepodobne ani nedostanete, pretože nábojov sú všade aj na vyššie obtiažnosti MRAKY.

Tým sa dostávam k tomu hlavnému a tou je atmosféra. V pôvodnej hre Aliens vs Predator som bol slušne povedané dokakaný z každého kroku a každý náboj som v hlave odrátaval pri pulznom zakašľaní a pri každom zapípaní senzora som zmeravel. Tu môžete strieľať na verím boha ako chcete a o pár metrov narazíte na muníciu. K tomu si prirátajte checkpoint každých tridsať metrov a spolubojovníkov s mimopriestorovými taškami, v ktorých majú nekonečno nábojov a zdravia. Ak by vám aj munícia došla, stačí len behať okolo spolubojovníkov a oni sa už o všetko postarajú. Atmosféra obetovaná na úkor mainstreamu.

Zdravie je rozdelené na tri segmenty a každý neminutý segment sa automaticky dopĺňa. Brnenia je tiež všade kopcom, no tentoraz ho nestratíte hneď ako sa dotknete kyselinového slizu. Vlastne pohyb po mŕtvych Alienoch a ich kyselinových mláčkach nerobí takmer nijaké škody. Asi špeciálne mariňácke kanady. Niektorí votrelci vás nezabijú hneď, ale spustia quick time event a mačkaním tlačidla sa môžete zachrániť. A vôbec nevadí, že ho pri tom strelíte do hlavy dvadsať čísiel od vášho ksichtu a tá sa rozprskne. Asi špeciálna mariňácka pokožka alebo tí vojaci vo filme boli len uplakané baby.

Výhrady by som mal aj k použitému Unreal Enginu tretej generácie, ktorý je jednoducho starý, v hernom svete, kde čas beží niekoľko násobne rýchlejšie, je priam fosíliou. Najsmutnejšie dopadli tváre protagonistov, ktoré sú strnulé a bez výrazu. Niektoré miesta sú podané pekne atmosféricky, ale je to len vďaka tme, bodovému svetlu a tieňom. Prejdete sa dobre známym osídlením kolonistov, kde budete spoznávať aj miesta známe z filmu, vstúpite aj do lodi stvoriteľov v strede s významným Jockeyom, korporácia Weyland Yutani ponúkne hneď niekoľko svojich báz k preskúmaniu, no a nechýbajú ani obligátne stoky, ktoré sú paradoxne jeden z najlepších levelov celej hry a atmosférou a stiesnenosťou sa približujú najviac filmu.

Umelá inteligencia votrelcov je priamočiara a v niektorých miestach predskriptovaná. V uzavretých miestach šprintujú priamo ku vám, v otvorených sa občas snažia poskakovať z boku na bok, aby ste ich mali trocha problém trafiť, no dve - tri dávky do hlavy stačia na to, aby nazeleno vymaľovali všetko okolo seba. Problém spočíva aj v ich nedostatočnom počte pri útokoch. Bolo myslím len jedno, či dve miesta kedy som sa nestíhal otáčať a rozdávať olovo a útok išiel zo všetkých strán. Takýchto miest mohlo byť oveľa viac, pretože väčšinou idete len vpred a strieľate votrelcov, ktorí sa niekedy vedia veľmi pekne zaseknúť o všakovaké predmety a čakajú na ranu z milosti.

Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines Niektoré miesta sú aj napriek obstarožnému enginu podarené.
Niektoré miesta sú aj napriek obstarožnému enginu podarené.

Aliens: Colonial Marines Multiplayer ponúka aj hru za votrelcov.
Multiplayer ponúka aj hru za votrelcov.

Aliens: Colonial Marines Každá zbraň je definovaná niekoľkými atribútmi, ktoré sa dajú vylepšiť.
Každá zbraň je definovaná niekoľkými atribútmi, ktoré sa dajú vylepšiť.

V superlatívoch sa dá hovoriť o použitých zvukových efektoch. Na svedomí ich ale nemajú tvorcovia hry, ale zvukári filmu Aliens spred takmer tridsiatich rokov (za čo získali aj Oskara). Pukanie detektora pohybu a výstrely pulznej pušky sú jedinečné. Svoje hlasy prepožičali do hry aj android Bishop (Lance Henriksen) a spomínaný Dwayne Hicks (Michael Biehn), ktorí držia latku v rámci možností. No a tým najlepším je, samozrejme, hudba Jamesa Hornera, taktiež pochádzajúca z filmu.

Multiplayer si môžete skúsiť v móde TDM - votrelci vs mariňáci, Extermination predstavuje variáciu na „položenie bomby“, Survivor zasa survival v režime 4v4 a v Escape unikáte pred votrelcami do bezpečia. Jedine v multiplayeri si môžete vyskúšať hru za votrelca a na výber je hneď niekoľko druhov. Nové úrovne za dosiahnuté skúsenostné body odomykajú nové druhy útokov, no aj tak mi prišlo, že mariňáci sú oproti votrelcom prisilní. Okrem nich totiž zápasíte aj s ovládaním a lozením po stenách.

Aliens: Colonial Marines sa prepadol do šedej priemernosti aj vďaka tomu, že jednotlivé štúdiá počas dlhých šiestich rokov nevedeli, čo od hry vlastne chcú a tak si ju medzi sebou posúvali ako horúci zemiak. Atmosféra zobrala za svoje použitím checkpointov a tonami munície, ale aj zastaralým Unreal enginom Epicu. Hra sa snaží zaujímavé, nezodpovedané a nezmapované čriepky príbehu druhého filmu Votrelcov dopovedať nájdenými audio nahrávkami, no celú hru zabíja dementným scenárom a pointou. Ak ste fanúšikmi najlepšieho akčňáku všetkých čias, možno by ste mohli zvážiť zahranie, no ostatným nemá veľmi čo ponúknuť.

napísal fendi 14.2.2013
5.0
4.2