CABELA'S DANGEROUS HUNTS 2013

CABELA'S DANGEROUS HUNTS 2013

5.0

Takto sa poľuje po Slovensky

V krajine, kde aj samotný prezident je vášnivým poľovníkom, je aj celkom očakávané, že sa postará o presadenie poľovníctva napríklad aj formou videohier. Portfólio nášho najväčšieho štúdia Cauldron už možno nie je také široké a ani sa im nepodarilo priniesť hernú revolúciu. Posledných niekoľko rokov však najmä americký trh zásobuje hrami zo série, ktorá je úspešná a ktorá je dokonca zastrešená licenciou najväčšieho predajcu loveckého vybavenia. Zatiaľ poslednou hrou je Cabela's Dangerous Hunts 2013 a my sme sa na ňu, aj keď s drobným oneskorením, poriadne pozreli.

Nie je na škodu si na začiatok sériu trochu priblížiť. Jedná sa o pomerne veľkú vec, ktorá je pre Activision dôležitou. Lovecké hry pod hlavičkou Cabela's idú slušne na odbyt a to už vyše desaťročie. Vsádza sa na ňu až tak, že ku každej novej hre v sérii pripravuje aj novú perifériu – plastovú zbraň, ktorú čaká neľahká cesta od konceptu až po vydanie. A to aj napriek tomu, že celosvetovo populárne série s perifériami ako Guitar Hero už podporovať prestal.

Novou zbraňou dodávanou s Cabela's Dangerous Hunts 2013 je Top Shot Fearmaster – bielo-oranžová „hračkárska“ napodobenina brokovnice. Sľubuje toho mnoho, no aká je v skutočnosti? Čo sa týka vyhotovenia, veľa jej vyčítať nemožno. Ovládacie prvky sú rozmiestnené intuitívne, je k nim ľahký prístup, drží sa prirodzene, veľkosťou aj váhou je na tom taktiež veľmi dobre. Pri hraní nehrozí, že by ste dostávali kŕče alebo vás boleli ruky. Zbraň je vlastne zložená z dvoch kusov. Tie sa jednoducho skladajú aj rozkladajú, no držia pevne. Napájaná je dvoma AA batériami. Ku zbrani potrebujete ešte IR Senzor Bar. Funguje na podobnom princípe ako pohybová technológia Wii. Senzor je bezdrôtový a taktiež od vás bude chcieť 2 batérie. Novinkou sú dva senzory na zbrani, ktorých úlohou je merať váš tep, aby bol lovecký zážitok dokonalý.

Cabela's Dangerous Hunts 2013
Cabela's Dangerous Hunts 2013 Hra sleduje príbehom nikdy nekončiaci lov dvoch bratov.
Hra sleduje príbehom nikdy nekončiaci lov dvoch bratov.

Cabela's Dangerous Hunts 2013 Zapoľujete si takmer všade a takmer na všetko.
Zapoľujete si takmer všade a takmer na všetko.

Cabela's Dangerous Hunts 2013 AI vás síce dokáže obkľúčiť, no väčšinou okolo vás len tancuje.
AI vás síce dokáže obkľúčiť, no väčšinou okolo vás len tancuje.

Zhruba niečo také sa dozviete na krabici s hrou. Potom ju vložíte do mechaniky, spustíte, vyberiete jeden z troch režimov, vyzbrojíte sa a začnete nadávať. Tak strašne, že kvôli rozšíreniu zásoby nadávok sa pustíte aj do listovania v slovníkoch. Zbraň má svoje vlastné pravidlá, ktoré musíte rešpektovať, aby ste si ju dokázali užiť. Akcelerometer supluje druhý analóg a tak mierite pohybom hlavne. Treba si však zvykať na všetko. Obrovské nepresnosti v ovládaní, vysoký lag pri mierení aj   pri meraní tepu (ktorý hra „meria“ snáď len odhadom). Občas sa vám kurzor zasekne na jednej strane obrazovky a postava sa vám tak rozkrúti bez ohľadu na to, čo so zbraňou robíte. A potom sa zas zastaví. No a ešte sa zbraň zvykne rozkalibrovať, takže po dvoch hodinách hrania už musíte mieriť niekde úplne inde.

Jedno z najväčších lákadiel Cabela's Dangerous Hunts 2013 sa tak stalo zároveň jeho najväčšou slabinou. Aj tá najlepšia hra by v prípade takto nedotiahnutého ovládania jednoducho zlyhala. Keď sa jej neduhy naučíte zvládať, tak sa zabavíte, ale napraviť pošramotenú povesť sa to nepodarí. V  hre nájdete aj alternatívne spôsoby ovládania, napríklad aj formou starších zbraní, ktorým sa ešte budeme venovať niekedy v budúcnosti.

Cabela's Dangerous Hunts 2013 ponúka tri herné režimy. Ten hlavný je príbehový, čo môže byť na takto zameranú hru netradičné. Jeden príbeh o lovcovi jeleňov sme tu už raz mali na filmových plátnach a odniesol si päť Oscarov. Dielo Cauldronu až tak vysoko nerúbe, aj keď za príbehom stojí Andrew Kreisberg (seriály Fringe, Arrow a TV film Red Faction: Origins). Sleduje v ňom chronologicky  príbeh dvoch bratov. Flashbacky odhaľujú ich minulosť, v ktorej im beštia zabila otca a tým zničila aj ich vzťah. Vy sa striedavo ocitáte v súčasnosti aj v minulosti a sledujete tak rozpad a snahu o nové vybudovanie vzťahu medzi bratmi na pozadí lovu ich života. Príbeh príjemne odsýpa a medzi zabíjaním všetkého možného vám nejaká tá animačka  padne vhod.

Celkovo si pre vás autori pripravili 14 misií. Ich dĺžka sa pohybuje od 5 do 15 minút a kampaň si vypýta približne 4 hodiny za predpokladu, že nebudete zbytočne zápasiť s ovládaním a hranie vám pôjde od ruky. Medzi klady rozhodne patrí variabilnosť. Hra vás totiž prevedie od afrických púští, cez džungle, až po tundru. Tomu zodpovedajú aj zvieratá, ktoré môžete loviť. Chránené, nechránené, to vám môže byť ukradnuté. Zastreliť môžete čokoľvek. Náplň misií je rôzna, aj keď veľké odchýlky v nich čakať nemôžete. Putujete koridormi a strieľate všetko, čo na vás skočí (prípadne sa priplazí), narazíte na on-rail pasáže v aute alebo budete niekoho brániť pred vlnami zvierat. V ojedinelých prípadoch sa porátate s odolnejšími zvieratami (bossmi), s ktorými sa potrápite trošku dlhšie. Kampaň však neeskaluje tak, ako by sa možno patrilo. Skôr sa vezie na jednej priamke, nemá prepady ani vrcholy.

Ďalšie dva režimy už majú menšiu váhu, aj keď isté čaro im nemožno uprieť. Maneater je (kooperatívna) obrana pred vlnami útočiacich zvierat s občasnými doplnkovými úlohami. Znie to ako zábava, no neschopné ovládanie z toho dokáže spraviť peklo a niekedy sa jednoducho nedokážete otáčať a presne strieľať tak rýchlo, ako by ste chceli. Druhý režim je už o inom. Shooting Galleries sú on-rail scenáre ako zo starej školy. Len namiesto zombíkov/teroristov/kačíc o rozmeroch pár pixelov poľujete na zvieratá. Scenáre sú rôznorodé, je ich pomerne dosť a vetvia sa v nich cesty. A je to skutočne zábava. Škoda, že pomerne krátka. V Shooting Galleries chybovosť ovládania nijak zvlášť neprekáža. Na odomykanie týchto misií musíte zbierať trofeje v kampani.

Vďaka novej a vylepšenej Prowler AI vraj žiadne dva scenáre nie sú rovnaké a predátori by mali byť agresívnejší ako kedykoľvek predtým. To je dosť možné, z tohto žánru som ako poslednú hru hral slávny Duck Hunt, takže to posúdiť neviem úplne presne. AI vás dokáže obchádzať, čiastočne aj obkľúčiť, dokáže sa stiahnuť a znova zaútočiť. Okrem toho však akcia vždy vyzerá ako v nových filmoch so Stevenom Seagalom. Útočí na vás len jedno zviera a ostatné zatiaľ okolo tancujú a predvádzajú sa. Potom zaútočí ďalšie. A tento kolotoč sa opakuje až do konca. Občas využijete svoj inštinkt zabijaka a v poslednej chvíli pred útokom dostanete výhodu drobného quick time eventu, kde sa čas spomalí, vám sa zobrazia zásahové zóny a tie môžete rýchlo zasiahnuť a zabiť tak zviera okamžite.

Cabela's Dangerous Hunts 2013
Cabela's Dangerous Hunts 2013 S Fearmasterom uvidíte tie najzraniteľnejšie miesta.
S Fearmasterom uvidíte tie najzraniteľnejšie miesta.

Cabela's Dangerous Hunts 2013 Zabíjanie alfa samcov má na svorky nemalý vplyv.
Zabíjanie alfa samcov má na svorky nemalý vplyv.

Cabela's Dangerous Hunts 2013 Loviť môžete aj v co-ope.
Loviť môžete aj v co-ope.

K takémuto typu hry rozhodne patrí aj tradičný lovecky arzenál a na tom si dali Cauldroňáci záležať. Na výzore, správaní, celkom fajn sú aj ich zvuky. V tradičnej loveckej výbave nesmie chýbať lovecká puška s optikou. Práve tu sa môžete pokúsiť najlepšie využiť zbraň Fearmaster. Zazoomujete, zadržíte dych, upokojíte sa a váš tep sa spomalí. Vtedy máte možnosť vidieť životne dôležité orgány a trafiť ich. Ďalej je tu brokovnica, ktorá je ideálna úplne na všetko, čo sa dostane k vám. Pištoľ zas ideálne využijete v QTE a kušu, no, žiadne špeciálne využitie nemá, takže môžete skúsiť vo všetkých situáciách. V hre ešte narazíte na polo-automat a dvojhlavňovú brokovnicu.

Graficky Cabela's Dangerous Hunts 2013 síce neuchváti, no nedá sa povedať, že by vybočovala z priemeru. Hra aspoň beží pomerne svižne. Viac ako slabšia grafika skôr zamrzí fakt, že vyzerá tuctovo. Dabing by taktiež mohol byť lepší. Hra je celkovo priemerom, z ktorého síce nadšením odpadávať nebudete, ale ani vás príliš neurazí. Cabela's Dangerous Hunts 2013 má šancu chytiť skôr príležitostných hráčov. Je veľká škoda, že na kolená ju zráža strašné ovládanie.

napísal matus_ace 13.3.2013
5.0
5.8