DARKSTALKERS: RESURRECTION

DARKSTALKERS: RESURRECTION

7.5

Retro ako bič!

Capcom, rovnako ako mnohé iné spoločnosti v dnešnej dobe, podľahol kúzlu vydávania HD verzií svojich starších hier. V niektorých prípadoch im to však nemôžeme mať za zlé. Nejedná sa totiž len o ryžovanie na základe pridania nejakej formy achievementov do hier, ktoré sme ešte relatívne nedávno hrali. Dočkali sme sa už novodobých prerábok Street Fighterov aj Marvel vs. Capcom. A teraz sú tu Darkstalkers.

Darkstalkers: Resurrection má asi ten najvýstižnejší, aj keď zároveň aj najviac prevarený podtitul. Tento HD remaster je totiž skutočným vzkriesením pôvodných hier. Hlavným cieľom však nie je znovu predať staré hry, ale preveriť, aký je záujem o značku, na ktorú si dnes už len málokto spomenie. A ak by sa to náhodou podarilo, tak pripraviť pôdu pre prípadné pokračovanie. To by mohlo naznačovať, že do samotnej Ressurection sa príliš veľké úsilie nevložilo, opak je však pravdou.

Ak ste o sérii Darkstalkers doteraz nikdy nepočuli, nevešajte hlavu. Jedná sa síce o významnú sériu, no v neprospech malého povedomia o jej existencii hrá aj mnoho iných faktorov okrem veku. Prvá hra sa objavila už v roku 1994 ako Vampire: The Night Warriors a v roku 1996 sa dostala na PS1. Druhá hra, Night Warriors: Darkstalkers' Revenge, vyšla v roku 1995 a v roku 1996 aj pre Sega Saturn. Darkstalkers 3 bola prvá hra v sérii, ktorá sa objavila aj v Európe a to v roku 1999. Ďalších 5 titulov v sérii predstavovali už len kompilácie a updatované verzie. Kompilácia Resurrection vychádza globálne a snaží sa ukázať, o čo hráči vo svete pred takmer dvoma dekádami prišli.

Darkstalkers: Resurrection
Darkstalkers: Resurrection Pri hre vás drží aj neustále prítomná kopa výziev.
Pri hre vás drží aj neustále prítomná kopa výziev.

Darkstalkers: Resurrection Medzi postavami nájdete tých najbláznivejších bojovníkov.
Medzi postavami nájdete tých najbláznivejších bojovníkov.

Darkstalkers: Resurrection Hra vás vráti späť do 90-tych rokov.
Hra vás vráti späť do 90-tych rokov.

A zmeškali toho veru veľa. Darkstalkers hry totiž boli odrazovými mostíkmi pre mnohé oveľa zvučnejšie série. Mnohé prvky hrateľnosti a herné mechaniky, ktoré uviedli, sa neskôr uplatnili v hrách ako Marvel vs. Capcom či Street Fighter Alpha. Vôbec po prvýkrát boli použité 16-bitové sprity v hre Darkstalkers. HD remaster má na svedomí štúdio Iron Galaxy, ktoré predtým prinieslo remastre Street Fighter 3: 3rd Strike Online a Marvel vs. Capcom Origins.

Darkstalkers: Resurrection je vlastne kompiláciou dvojice hier - Darkstalker's Revenge a Darkstalkers 3, pričom prvú zo série ignoruje. Nebude vám z príbehového hľadiska chýbať, no bez nej nie je kompilácia kompletná. Už od prvých momentov vám je jasné, že to posledné, o čom by Darkstalkers boli, je premyslený príbeh. Rolujúce texty v spodnej časti obrazovky vám v štýle správ niečo málo prezradia, stále veľmi dobre vyzerajúce animované videá zase približujú bojovníkov, no to všetko je len plytké pozlátko výborne fungujúcej bojovky, ktorá zo svojho čara stratila len pramálo.

Darkstalkers už pred takmer 20 rokmi priniesli niečo, k čomu sa filmový priemysel snaží prepracovať teraz. Predstavte si všetky možné hororové príšery z filmov aj kníh na jednom mieste, ako sa mlátia navzájom. Zmes všetkých archetypov postáv však nepôsobí silene, každá je v hre prezentovaná unikátnym vizuálnym stvárnením aj charakterom. Frankensteinovo monštrum, múmia, vlkolak, snežný muž, upír, mačacia žena, punkový zombie gitarista, duch, robot a dokonca aj Červená čiapočka sú len zlomkom zo zoznamu bojovníkov. Budete prekvapení, čo všetko skrýva vo svojom košíčku.

Obe hry v kompilácii prichádzajú s úplne totožnou ponukou, no s rozdielnou hrateľnosťou. Ide o pomerne klasické 2D bojovky, aké sa zvykli hrávať na automatoch do polovice 90. rokov. Pohyb do ôsmich smerov dopĺňa súbojový systém založený na šestici tlačidiel rozdelených rovnomerne medzi ruky a nohy. Jednotlivé postavy disponujú celkom slušným  move listom. Od jednoduchších kombo útokov až po najsilnejšie, na ktoré využijete naplňujúci sa ukazovateľ. Kým Darkstalker's Revenge má bežné delenie na kolá, v ktorých vždy začínate s plným ukazovateľom zdravia, Darkstalkers 2 vás v ďalších kolách necháva pokračovať iba s takým množstvom zdravia, ktoré vám zostalo z predchádzajúceho boja.

Základom hier je Arcade režim, v ktorom sa prebijete sériou súbojov až k samotnému záveru, kde sa vám odkryje niečo málo z príbehu postáv. V tomto prípade oceníte vyváženie postáv, v hre prakticky nenájdete žiaden toptier charakter. Druhá časť ich ponúka 14, tretia 15. V oboch prípadoch však nakoniec vždy narazíte aspoň na jednu slabinu, ktorú dokáže využiť špecifická postava. Okrem toho tu narazíte aj na tréningový režim, tutoriál aj sériu výziev pre každú z postáv. Obsahovo je na tom kompilácia Darkstalkers: Resurrection veľmi slušne.

Oveľa viac však poteší podpora online hrania, ktorú by hre mohla závidieť aj časť aktuálnej konkurencie. Okrem lokálnych súbojov vo dvojici, ktoré sú samozrejmosťou, vám online multiplayer ponúka hneď niekoľko možností. Môžete si zahrať rýchle, ranked aj player zápasy. Taktiež môžete vytvárať lobby pre turnaje, ukladať replaye, zdieľať ich alebo len prezerať záznamy ostatných. Celý online beží na GGPO sieťovom kóde. Hra je jeho šiestou aplikáciou a už je v stave, kedy ponúka zážitok takmer bez lagov. Jedinou chybou je, že online hrá len minimum ľudí a tak sa niekedy súpera nedočkáte vôbec.

Darkstalkers: Resurrection
Darkstalkers: Resurrection Čaro grafiky je nezameniteľné.
Čaro grafiky je nezameniteľné.

Darkstalkers: Resurrection Hrať môžete na jednej obrazovke alebo online.
Hrať môžete na jednej obrazovke alebo online.

Darkstalkers: Resurrection Zvládnutie bojového systému vyžaduje veľa cviku a trpezlivosti.
Zvládnutie bojového systému vyžaduje veľa cviku a trpezlivosti.

Darkstalkers: Resurrection síce beží vo vysokom rozlíšení, no hra samotná je stále zobrazovaná v pomere strán 4:3. Bočné pásy však nezostávajú nevyužité. Vpravo vidíte dynamické výzvy, ktoré sa vám počas hrania updatujú a za ktoré získavate skúsenostné body. Tie môžete neskôr použiť na nákup materiálov v pokladnici. Nájdete tu množstvo bonusového obsahu tvoreného videami či artworkami. Grafika, aj keď dnes už poznačená zubom času, si stále zachovala výborný štýl, dynamiku a poteší oko množstvom aj vtipných detailov v prostredí. Audio však za tú dobu stihlo zostarnúť a je to na úzkej palete otravných zvukov a melódií počuť.

Aj napriek tomu a niektorým ďalším chybám sa však jedná o veľmi slušnú porciu zábavy, ktorú si užijú hlavne starší hráči. Mladších môže ľahko frustrovať. Mechaniky sú náročnejšie na učenie, grafický kabát očarí zväčša len nostalgikov. A rozhodne nepoteší ani pomerne prestrelená cena. Nepochopiteľne chýba prvá časť celej série a z tretej chýbajú niektoré postavy. Ak ste však pri pohľade na okolité obrázky museli zatlačiť slzu nostalgie, tak by ste mali dať Darkstalkers: Ressurection šancu.

napísal matus_ace 22.3.2013
7.5
8.0