THE NIGHT OF THE RABBIT

THE NIGHT OF THE RABBIT

8.0

Kam až vedie králičia nora?

Ak by sme mali nájsť niekoho, kto by mal prevziať imaginárne žezlo lídra žánru adventúr po LucasArts, pravdepodobne by to bolo nemecké štúdio Daedalic Entertainment. Tvoria prekrásne imaginárne svety prelínajúce sa svetom reálnym a vytvárajú koláž tak podmanivú a vizuálne čarovnú, že je nemožné si ich nezamilovať. A ešte predtým ako si odskočia od svojho remesla a hodia na trh svoju ťahovú RPG Blackguards, naservírovali nám to, čo vedia najlepšie – adventúru The Night of the Rabbit.

Prázdniny ešte len začínajú, no každý z vás určite pozná ten pocit, keď sa chýlia ku koncu. Z posledných dní sa snažíte vyťažiť čo najviac. A že sa z nich dá vyťažiť skutočne mnoho, to vám ukáže netradičný príbeh obyčajného chlapca. Aj behom jedného dňa totiž dokážete nemožné. Aj Jerrymu Orieškovi sa prázdniny chýlili ku koncu, zostávalo už len nazbierať v lese maliny na bublaninu a pobaliť tašku do školy.

Po čarovné veci netreba chodiť ďaleko. Stačí mať otvorené oči a poobzerať sa okolo seba. Čo ak sa práve skala, ktorá sa v lese podobá na žabu, pri inom pohľade žabou aj stane? Jerry to čarovné v našom svete objavil. A netrvalo dlho, kým sa mu v pošte neocitla čarovná pozvánka. A aj napriek tomu, že sa zdanlivo jedná o začiatok príbehu, tak pre ten si musíte zájsť ešte ďalej. Čarodejnícky majster - Markíz de Hoto sa Jerryho ujme, aby mu našiel jeho začiatok a behom jedného dňa ho naučil všetky tajomstvá mágie.

The Night of the Rabbit
The Night of the Rabbit Čarovný klobúk je len začiatkom vašej rozprávkovej cesty.
Čarovný klobúk je len začiatkom vašej rozprávkovej cesty.

The Night of the Rabbit Kvarteto je príjemným bonusom hry.
Kvarteto je príjemným bonusom hry.

The Night of the Rabbit Herný svet skrýva svoje tajomstvá v každú dennú dobu.
Herný svet skrýva svoje tajomstvá v každú dennú dobu.

Rozhodne sa z Jerryho spraviť Stromochodca, čarodejníka, ktorý tajnými priechodmi v stromoch dokáže prechádzať do paralelných svetov, kde je všetko inak. Spolu s Jerrym sa dostávate do tajomného a svojského mestečka Myšiles. Brány strážia myši v uniformách, bratia Ježkovci sú miestni majstri a žabiak Platón zas poštárom. Obyvateľov je veľa, každý je niečím unikátny a každý si vás získa. Svojské mestečko so svojskými obyvateľmi. Časom sa pozriete aj za jeho hranice a objavíte mnoho ďalších svetov a ich tajomstiev, medzi inými aj to, prečo líškam nesmiete veriť.

Je za tým oveľa viac ako sa na prvý pohľad zdá. Jerryho tréning nie je náhodný a na to prídete veľmi skoro, nakoľko sa vôkol vás začínajú diať podivné veci. Tajomná žiara zahalí oblohu, Markíz sa začína vytrácať a po lese chodia divní ľudia v maskách. Schyľuje sa k veľkému čarodejníckemu duelu a práve vy v ňom rozhodnete o víťazovi.

Príbeh hry je neskôr ľahko čitateľný, avšak stále príjemne odsýpa a budete si ho užívať. Môžete v ňom vidieť drobný environmentálny odkaz, dôraz na vzťah rodičov s deťmi a hlavne jeden odkaz pre deti, ktoré chcú vyrásť a dospelých, ktorí zabudli, aké je to byť deťmi.

Kým sa však prepracujete ku koncu, musíte prejsť dlhú cestu v trvaní približne 12 hodín. A aby ste na ceste neboli sami, môžete si zavolať na pomoc Markíza. Hra takto rieši systém pomocníka, ktorý vás dokáže posunúť vpred v prípade, že si s niečim neviete dať rady. Aj bez jeho pomoci však hrou prechádzate ako teplý nôž maslom. Jedná sa o modernú point’n’click adventúru so všetkým, čo k tomu patrí. Je skôr jednoduchšia, ale ponúka aj menšie výzvy pre náročnejších hráčov.

Základom mágie sú štyri kúzla (načúvanie kameňom, ktoré vám vedia niečo prezradiť; menenie podoby; rast a nádej), ktoré sa v priebehu hry naučíte od obyvateľov. Nie je to však také jednoduché. Niekto potrebuje to, iný zase ono a všetci to potrebujú práve od vás. Jerry sa tak v Myšilese stáva „dievčaťom pre všetko“ a musí si pripraviť poriadne veľký inventár. Budete toho veľa zbierať a taktiež veľa kombinovať a používať. Bohužiaľ niekedy vývojárom ušlo z ich citu pre logickosť a tak sa musíte obrátiť zase na tradičnú metódu všetko na všetko. Našťastie používanie predmetov autori držia v rozumnej miere založené na logike. A ak nie, tak vám dajú recept (ako v prípade receptu na privolanie kúzelníkov).

Logické problémy nie sú príliš zložité, hádanky v hre sú skôr na zahriatie. Výraznejší priestor dostali dialógy. Aby ste dosiahli istého cieľa, tak musíte často zvoliť tú správnu z ponúknutých možností. V Night of the Rabbit je hneď jeden ukážkový príklad, kde sa v dialógu dokážete točiť skutočne dlho, ak nebudete správne kombinovať svoju akciu s odpoveďami. Nájdu sa aj náročnejšie hádnaky založené na striedaní dňa a noci; niektorú činnosť totiž dokážete vykonať len v istú dennú dobu, napríklad cez deň necháte otvorené dvere do kaviarne, aby ste sa tam v noci mohli nenápadne vkradnúť.

The Night of the Rabbit vyniká množstvom pridanej hodnoty, asi každý z vás pozná kvarteto a práve táto kartová hra sa dočkala veľmi výrazného priestoru. V priebehu hry zbierate karty ako bonusový materiál, keď sa vám však zachce, môžete si s niektorými obyvateľmi zahrať a takto si doplniť svoju zbierku. V rôznych herných obrazovkách sa nachádzajú skryté kvapky rosy. Celkovo je ich 32. A iba ten, kto ich všetky nazbiera, odhalí jedno z tajomstiev hry. Zbierať môžete aj nálepky, videá a časti príbehov od ducha, ktorý je ich zberateľom a zároveň aj rámcuje hru.

Prvým problémom tejto inak veľmi peknej hry je občasná repetitívnosť. Zvlášť, ak sa niekde zaseknete. Chodíte stále medzi tými istými obrazovkami hore a dole, prostredia poznáte už naspamäť a nové stále neprichádzajú. Aj keď sú plné detailov, tak vás nedokážu baviť donekonečna. Našťastie neskôr sa naučíte používať aj rýchly presun po mape, ten však nie je dostupný vždy.

The Night of the Rabbit
The Night of the Rabbit Líškam nesmiete veriť, za žiadnu cenu.
Líškam nesmiete veriť, za žiadnu cenu.

The Night of the Rabbit Alternatívne svety zmenia váš pohľad aj perspektívu.
Alternatívne svety zmenia váš pohľad aj perspektívu.

The Night of the Rabbit Svety, kam sa dostanete, sú skutočne fantastické.
Svety, kam sa dostanete, sú skutočne fantastické.

Pravdou je, že The Night of the Rabbit je doteraz najväčšou hrou Daedalic Entertainment, čo do rozpočtu a produkčnej hodnoty. A nezvládli ju úplne ideálne. V hre môžete spozorovať nemalé bugy, zaseknuté dialógy, prepad fps, či padanie celej hry nie sú až tak ojedinelé problémy. Dokonca v hre môžete naraziť aj na bug, ktorý vám neumožní pokračovať ďalej. Takže treba čakať na to, kým autori tieto veci vychytajú a pripravia tak produkt, ktorý si hráči môžu užívať.

Graficky je hra podmanivá. Jednoduchá, ručne kreslená grafika v rozprávkovom štýle dodáva to správne čaro a vyvoláva tu správnu magickú atmosféru. Presne v tom štýle ako to Daedalic robia najlepšie. Oproti svojim predchádzajúcim hrám autori zapracovali na dabingu postáv, ktorý je tentoraz skutočne vydarený. To platí pre celú zvukovú stránku, snáď až na hudbu, ktorá sa môže stať časom trochu otravná, motívov nie je až toľko. Podarený je český preklad v titulkoch. Ako z rozprávkovej knižky. Pri názvoch a menách sa vám hneď vybaví český preklad Harryho Pottera.

The Night of the Rabbit je veľmi dobrou adventúrou, ktorá vo vás niečim pohne. Pobaví, rozosmeje a občas prinúti premýšľať tým, čo nosíte na krku. Vrátite sa do bezstarostného detstva a zaspomínate na to, aké to bolo, keď vám do konca prázdnin chýbali posledné dva dni.

napísal matus_ace 2.7.2013
8.0
THE NIGHT OF THE RABBIT