MOTOGP 13

MOTOGP 13

6.5

Nakopnite svoje babety!

Talianski vývojári z Milestone majú na svojom konte ohromné množstvo herných projektov, ktorými nás zásobujú už bezmála dvadsať rokov. Z väčšej miere úspešnými, hoci brilantný kúsok hodný oslavného vytáčania motoru do vysokých otáčok by sme museli hľadať lupou. Jedno sa však makarónom uprieť nedá: dokážu spojiť arkádové a simulátorové prvky do hrateľného celku, či už sa pozriete na starého Screamera, alebo posledné WRC.

Séria MotoGP je tu s nami už roky a Milestone si drží oficiálnu licenciu pre túto sériu zubami nechtami. Predošlé diely priniesli dostatočne pútavú zábavu, avšak oproti F1ke od Codemasters bol vidieť a cítiť kvalitatívny odstup. A to napriek tomu, že sme si sadli na neskrotné a menej využívané motorky. Ono totiž kúzlo jazdy na šialenom žihadle tkvie práve v odlišnom spôsobe riadenia, ako je tomu pri bežných automobilových pretekoch. Teda nie, že by bola MotoGP niekedy hardcore simulátorom, séria vždy balancovala na hrane prístupnosti pre širokú verejnosť a výzvy pre náročnejších pretekárov.

MotoGP 13 neprináša žiadne ohromujúce množstvo noviniek. Pri virtuálnom motošporte sa toho veľa nového vymyslieť nedá, avšak v prípade MotoGP od Milestonu to paradoxne neplatí. Napriek celkovej kvalite a faktu, že ak sa do hry dostanete, tak vás nepustí, je minimum inovácií pri množstve viditeľných nedostatkov zarážajúci. Nájdete tu klasiku: zajazdíte si jeden pretek, šampionát, ale pokojne sa môžete vrhnúť na kariéru, v ktorej vám jednotlivé ponuky od nových stajní prichádzajú až po vašich prvých úspechoch. To, že začínate v najlabšej Moto3 súťaži, dnes taktiež nikomu dych nevyrazí.

MotoGP 13
MotoGP 13 Motorka a jazdec sú spracovaní na jednotku, čo sa o samotnej trati a asfalte povedať nedá.
Motorka a jazdec sú spracovaní na jednotku, čo sa o samotnej trati a asfalte povedať nedá.

MotoGP 13 Napriek tomu, že sa počasie dynamicky nemení, je vplyv mokrej vozovky evidentne cítiť a jazda musí byť opatrnejšia.
Napriek tomu, že sa počasie dynamicky nemení, je vplyv mokrej vozovky evidentne cítiť a jazda musí byť opatrnejšia.

MotoGP 13 Okolie trate nestačíte vnímať a prichádzate tak o sporo odeté fanúšičky skandujúce vaše meno.
Okolie trate nestačíte vnímať a prichádzate tak o sporo odeté fanúšičky skandujúce vaše meno.

Vo svojej kancelárii budete vybavovať maily, čítať noviny - teda spravíte to raz a potom si už len vykonáte svoju pravidelnú klikaciu prechádzku. Žiadny zaujímavý príbeh, ide predsa o preteky motoriek, no v menu by sa mohla vyskytovať položka, ktorá by zabezpečila, že podobné blbiny nebudú otravovať. Chceme predovšetkým jazdiť. Poteší možnosť nastavovania svojho stroja, takže sa v garáži mechanici zapotia, kým vy len jazdíte a snažíte sa dosiahnuť čo najlepší čas.

Implementovaný RPG model je možno tak trochu zbytočný. Dostanete skúsenostné body za umiestnenie v pretekoch či v kvalifikácii a taktiež vám stúpa aj počet fanúšikov. Odmenou bude prilba s odlišnými nálepkami alebo odomknuté videá v bonusovej sekcii: tie sa mimochodom podarili a desiatky minút si budete užívať rôzne dramatické zábery. Teda nič, bez čoho by sa čisto teoreticky nezaobídete alebo ste to už nevideli v každej druhej hre.

MotoGP 13 mimo to vyzerá priemerne, dokonca až nevábne. Prostredie si vo vysokých rýchlostiach príliš vychutnávať nebudete a taktiež ho nestihnete vnímať. Modely motoriek sú dostatočne príťažlivé, no absolútne sa nepodarilo spracovať povrchy, na ktoré zavítate pri vychádzke mimo trate. Neidentifikovateľná a rozmazaná šmuha čohosi čierneho vám bije do očí neustále. Najviac pri pohľade z očí samotného pretekára, ktorý je inak riadne adrenalínovým zážitkom hlavne pri prejazde zákrutami a následným nakláňaním ako motocyklu, tak aj hlavy. Animácie niektorých pádov sú príliš strnulé a nereálne, rovnako je v niektorých prípadoch ťažko odhadnúť, prečo jazdec stratil rovnováhu.

Technické spracovanie zaspalo dobu a posun o jednu generáciu je práve to, čo by MotoGP 13 bez problémov posunulo medzi kvalitnejšie hry. Pretekanie vyzerá nevábne, ostatní jazdci taktiež netvoria príliš živú a uveriteľnú kulisu. Už to síce nie je klasický vláčik ako spred niekoľkých rokov, no karty sú rozdané takmer vždy hneď po štarte, súboje medzi inými vidíte sporadicky a ich jazda je celkovo dopredu nalinkovaná bez akejkoľvek reakcie na vaše počínanie.

Chcelo by to viac vzrušenia okolo hráča, vidieť boj aj v konkurenčných tímoch. V konečnom dôsledku to vyzerá tak, že všetko dopadne podľa toho, ako jazdíte vy, či vyberiete zákrutu ideálne, lepšie ako súper a udržíte sa na motorke.

Lenže MotoGP 13 exceluje v hrateľnosti. Síce ju podáva takmer totožnú ako v minulých dieloch, no neexistujúca konkurencie robí z tejto série jediný derivát virtuálnej zábavky na motorkách. Skúsení jazdci vedia do čoho idú a ku šťastiu im budú musieť stačiť nové súpisky. Nováčikovia dostanú skvelú porciu zábavy a odlišného jazdenia, ktoré si vyžaduje odlišný štýl od bežných pretekárskych hier pri brzdení, prejazde zákrutami. Samozrejmosťou je nastavenie manuálneho ovládania samotného jazdca, no nakláňanie či priľahnutie na motorku môžete nechať na automatiku.

Krása jazdy tkvie v tom, že je odlišná. Plná adrenalínu, núti sústrediť, neodpúšťa. O získaný náskok môžete veľmi rýchlo prísť ospalou jazdou, len škoda, že to nefunguje aj opačne a na AI (riadenú strojovým skriptom) to neplatí. Nezabudnuteľným zážitkom je pohľad priamo z očí jazdca. Akcelerácia a celková rýchlosť vám udrie okamžite do očí a cítite silu medzi vašimi nohami (bez dvojzmyslov), ktorú nemáte vždy na 100% skrotenú. Potom prídete do prvej zákruty, kamera sa začne nakláňať a dostanete strach. Automaticky spomalíte, všetci vás začnú predbiehať (ak sa vám teda už nestihli stratiť z dohľadu) a zistíte, že takto to nejde. Musíte riskovať a drilovať. Nie je to ale odporne úmorná samohana, tvrdý tréning je skôr výzvou.

MotoGP 13
MotoGP 13 V zákrutách sa dá predbiehať aj vonkajškom, len treba vedieť ako na to a pripraviť sa dopredu.
V zákrutách sa dá predbiehať aj vonkajškom, len treba vedieť ako na to a pripraviť sa dopredu.

MotoGP 13 Animácie pohybov jazdcov na motorke vyzerajú dobre, no ak letia vzduchom, ručičkami a nožičkami nerozhadzujú. Škoda.
Animácie pohybov jazdcov na motorke vyzerajú dobre, no ak letia vzduchom, ručičkami a nožičkami nerozhadzujú. Škoda.

MotoGP 13 Podobné zákruty si musíte tvrdo nacvičiť, nie je možné ich vyberať ako v iných pretekoch šmykom.
Podobné zákruty si musíte tvrdo nacvičiť, nie je možné ich vyberať ako v iných pretekoch šmykom.

Kamera z prilby nie je vhodná pre každého. Nielenže je ovládanie náročnejšie (zážitok z rýchlosti však o úroveň ohromujúcejší), ale taktiež môže byť záťažou pre slabší žalúdok. Nemení sa totiž len náklon hlavy, ale pri prejazde zákrutami taktiež výška pohľadu. Prípadné karamboly sa dajú eliminovať použitím vrátenia času niekoľko sekúnd pred inkriminovaný moment, no zo skúseností z Grid 2 by nebol na škodu dlhší časový limit. Pri páde z motorky totiž príčiny chyby začínajú desiatky metrov pred kritickou zákrutou.

Za číselným hodnotením netreba hľadať žiadne filozofické a životné pravdy. MotoGP 13 dopláca na minimálne zmeny. A že ich táto séria potrebuje ako soľ, uvidíte okamžite po niekoľkých kolách. Ponúka skvelý zážitok z jazdy a atmosféra rýchlosti v niektorých momentoch prekonáva aj F1 od Codemasters. Stále tu ale bude nejedno ale - za plnú cenu klasickej AAA hry sa totiž MotoGP 13 príliš neoplatí a siahnite radšej po staršom ročníku.

napísal kordi 29.7.2013
MotoGP 13 - RedBull US
MotoGP 13 - Espana