LEGENDS OF DAWN

LEGENDS OF DAWN

5.5

Za chyby sa musí platiť

Chorvátski vývojári nie sú medzi hráčmi úplnou neznámou. Z našej najtradičnejšej dovolenkovej destinácie už prišla séria o Serióznom Samovi, či populárna mobilná platformovka Doodle Jump. Teraz svoje šťastie skúšal ďalší mladý tím – malá partia zo štúdia Dreamatrix. Menšie projekty už za sebou mali, no teraz si pre seba prichystali možno až príliš veľké sústo. To však na prvý pohľad pôsobí lahodne. Koniec koncov sa to odrazilo aj na úspešnom Kickstarter projekte. Ak sa hre podarí vyzbierať dosť od fanúšikov, tak to ešte neznamená, že sa to nutne odrazí aj na kvalitách. Nádejný koncept niekedy jednoducho nestačí.

Legends of Dawn mal dlhý pôrod. A ešte aj po ňom ešte hra potrebovala pár týždňov v inkubátore. Jeden patch striedal druhý a autori sa ešte len museli obracať. Množstvo bugov, problémy so spúšťaním a iné nemilé problémy sa s hrou tiahli od štartu. Oplatilo sa ale počkať na tých niekoľko opráv?

Toto totiž nie je také bežné RPG. Prvý pohľad môže evokovať Diablo, ale hra má k nemu veľmi ďaleko. A to nie len hernými mechanizmami a svojimi základnými princípmi, ale hlavne zasadením. Chorváti totiž dali zbohom všetkým zaužívaným fantastickým svetom a vytvorili si svoj vlastný. Taký, ktorý je blízky nie len im, ale aj nám. Svet Narr, v ktorom sa ocitáte, je veľmi starým svetom. V minulosti mu vládli mnohé božstvá: Perun, Veles, či Svarog. Na božstvá sa však už dávno zabudlo a rovnako aj na Dawn, čo bol boží dar, ktorý mal zachovávať mier. Vekom sa naň však zabudlo a roztrieštil sa na tisícky kúskov. Krajina chradne, rasy medzi sebou bojujú  a vy ako hrdina tejto hry musíte mier navrátiť.

Legends of Dawn
Legends of Dawn Unikátny systém stavby kúziel si obľúbite
Unikátny systém stavby kúziel si obľúbite

Legends of Dawn Čakajú vás rôzne súboje po celom hernom svete
Čakajú vás rôzne súboje po celom hernom svete

Legends of Dawn Bohatá herná mytológia čaká na vaše objavenie
Bohatá herná mytológia čaká na vaše objavenie

Úvod vyznieva veľmi zaujímavo, aj keď značne povrchne. Poviete si ale, že nevadí. Do hry sa zahryznete hlbšie neskôr. Najskôr vás čaká vytvorenie postavy. Mierne chaotické, chýbajú podrobnejšie informácie o rasách a celkovo o tom, aký dopad majú vaše prvotné rozhodnutia. Môžete si vybrať z dvoch pohlaví a troch rás: ľudia, elfovia a vodní daniani skôr zameraní na mágiu (aj keď tí vraj majú ešte jedno pohlavie). Musíte však dať zbohom voľbe povolania. Zameranie postavy je determinované podrobnejším rozdelením bodov do celkovo 7 vlastností, v ktorých sa ďalej zlepšujete v priebehu hry a oplatí sa vám zlepšovať globálne, hra časom vyžaduje takmer každý skill na vysokej úrovni pre nejaký quest. S úpravou vzhľadu sa už musíte uskromniť. Už len detailne navolíte obtiažnosť a môžete sa vrhnúť na to.

A tu môžu niektorí hráči naraziť na problém. Žiadna animácia o osude postavy, žiadne pomôcky ako hru hrať, žiadna šípka s vašim najbližším cieľom. Starších hráčov prepadne nostalgická nálada a tak okamžite po prečítaní listu od svojho otca, ktorý vás poverí úlohou starať sa o udalosti v upadajúcej a málo obývanej časti krajiny, sa vyberáte na úvodný prieskum. A milo vás prekvapí, že môžete ísť takmer kamkoľvek. Svet Legends of Dawn je otvorený a nekladie okolo vás žiadne mantinely. Jediným obmedzením je váš level a to v tom ohľade, že ak preceníte svoje schopnosti, okolitý svet vám to dá pocítiť.

Hra vás teda nevedie za ručičku, čo je na jednej strane fajn. V jej spoznávaní sa skrýva veľká časť jej čara, aj keď vás to často stojí reštart na posledný checkpoint. Pramení však z toho hneď niekoľko problémov. Prvým je absencia vysvetlenia herných mechanizmov. A hra ich má skutočne niekoľko takých, s ktorými neprichádzate do kontaktu. Neviete prečo sa niektoré veci trblietajú, neviete čo s nimi robiť a taktiež hlavné činnosti ako craftovanie, vytváranie kúziel a iné sa učíte metódou pokusu a omylu. Ďalším problémom je postupne takmer úplný úpadok príbehu, keďže si chodíte kade chcete. Naratívna zložka je potlačená na vedľajšiu koľaj a len ojedinele sa príbeh výrazne posunie ďalej. Necítite, že ste súčasťou niečoho väčšieho. Cítite sa len ako poslíček, od ktorého stále niekto potrebuje niečo doniesť.

Legends of Dawn chce byť iným  RPG. Trošku pripomína Inquisitora. Snaha budovať oldschool hrateľnosť, zastarané spracovanie, množstvo dobrých nápadov, ale bohužiaľ skrytých pod veľkým množstvom chýb a problémov. Príkladom môže byť súbojový systém a celková práca s postavou. Jej pohyb je nemotorný, pomalý, neustále si musíte kameru sami nastavovať, aby ste aspoň trochu mali prehľad o dianí. Ideálne je pohybovať sa pomocou klávesnice, keďže s myškou to až tak dobre nejde. Tlačidlá myšky si zas rezervujte na boj. Ten sa skladá z pár nie príliš dobrých animácií, ktoré ani dobre nesedia. Zaženiete sa a výsledok je vždy rovnaký. O zásahu však rozhodujú štatistiky vás a súperov. Zbrane na diaľku sú v hre úplne zbytočné.

Proti vám sa postaví široké spektrum rôznych kreatúr a humanoidných súperov, bohužiaľ s veľmi slabou AI. Až na pár drobných osídlení prakticky nemáte spojencov a všetko stojí proti vám. A aj keď to už raz všetko vyvraždíte, tak sa všetko znova objaví. Časom je to otrava, zvlášť keď dosiahnete vyšší level a väčšina nepriateľov vám už nebude pridávať expy. Aspoň rôznorodosť nepriateľov a vlastností s vplyvom na nich ten stereotyp súbojov odkladajú na neskôr. Rýchle cestovanie je obmedzené len na 3 zvitky k hlavným mestám a je plne odkázané na to, či ho autori v niektorých updatoch nerozšíria o teleporty.

Tie kúpite od obchodníkov spolu so širokým sortimentom. Hra je rôznymi vecami až zbytočne prepchatá. Len alkoholu je tu veľmi veľa druhov a to preto, aby ste v nejakom queste museli ísť cez celú mapu. Niektoré veci totiž nájdete len niekde. Napríklad zvieratá alebo rastliny, rastú a žijú len na určitých miestach. A ich výskyt ovplyvňuje aj denná doba. Autori k vám pristupujú tak, akoby ste sa v hernom svete narodili. Málokedy vám dajú presné indície kde a kam ísť. Orientujete sa len podľa tabúľ vo svete a vlastných poznámok na mape. Keď vás ale hra niekam pošle, neviete či to je juh alebo sever. Denník questov je málo konkrétny a často tak narazíte na problémy, že neviete čo máte pre splnenie spraviť. Navyše aj teraz je stále pár questov bugnutých.

Legends of Dawn
Legends of Dawn Svet Dawn je prastarý a čakajú na vás jeho tajomstvá
Svet Dawn je prastarý a čakajú na vás jeho tajomstvá

Legends of Dawn Mágiou preplnený svet má plno skrytých zákutí
Mágiou preplnený svet má plno skrytých zákutí

Legends of Dawn Cestu svetom si určujete sami
Cestu svetom si určujete sami

Okrem obyčajného boja môže vaša postava aj čarovať. Manu tu strieda viera, ktorá sa vám pomaly dopĺňa sama, alebo si ju „dobijete“ zvitkami. Čary si v hre tvoríte sami. V priebehu hrania zbierate niekoľko druhov rún. Jedny vás dostanú na zakázané miesto, iné vám správnym usporiadaním otvoria zamknuté truhlice a posledné predstavujú schopnosť. Až 6 schopností si môžete spojiť do jedného kúzla. Zvolíte si jeho typ, silu a tak sa môžete dopracovať ku kúzlu, ktoré vás lieči a zároveň súperom ubližuje. Okrem toho máte schopnosti na ťažbu, výrobu vecí, materiálov, byliniek, jedál, proste čohokoľvek, až je to skutočne trochu prebytočné. A to sú tu ešte svätyne bohov, kde si môžete obetami zlepšovať niektoré vlastnosti.

Nižší budget a asi aj neveľké skúsenosti tvorcov sa odrazili na mnohých aspektoch. Grafika za veľa nestojí, AI je žalostná, hudobných slučiek je málo a hneď sa opočúvajú (aj keď také dve sa stále počúvajú príjemne), dabing ani zďaleka nepokrýva celú hru a hlavne je tu veľa bugov. To snáď ani nemá cenu vypočítavať. Na čo si len spomeniete, to v hre pravdepodobne je. So zasekávaním postáv na čele až po nemožnosť hru občas spustiť, čo je skutočne obrovská škoda.

Hra ani tak nezačne nudiť. Sám by som nestrávil vyše 30 hodín v hre skúmaním všetkých jej kútov, keby ma nebavila. Časom len zistíte, že sa akosi nikam neposúvate. Vo väčšine krajiny neexpujete, príbeh sa posúva minimálne, v mnohých questoch len niečo nosíte a tak už len chcete celé to fantasy klišé o zle čo najrýchlejšie dobehnúť do cieľa. Čo z toho, že je v hre úžasne vymyslená mytológia sveta, ktorá by vás mohla vtiahnuť hlbšie, keď hrateľnosť sama je časom strašne povrchná. A taktiež to nezachraňuje ani množstvo vecí, ktoré môžete skúmať, dolovať alebo pripravovať, keďže väčšinu z toho snáď ani nebudete potrebovať.

Legends of Dawn je vo svojej podstate krásnou. Avšak nie je priamo hrou, skôr len hrubým konceptom, ktorý potrebuje veľa patchov na opravu chýb a niekoho šikovného pri kormidle, kto by vyzdvihol všetky jej dobré nápady (a nie je ich málo) a minimalizoval to nudné a zbytočné. Ak ste fanúšikmi RPG, ktoré vás nevedú veľkou šípkou po jednej ceste, môžete dať hre šancu v zľave. Dovtedy čakajte na správy o záplatách a komunitných rozšíreniach a opravách, nakoľko hra plánuje podporu modov.

napísal matus_ace 21.8.2013
5.5
LEGENDS OF DAWN