CITADELS

CITADELS

3.5

Vstup do hradu len na vlastné riziko

Recenzia

Séria Stronghold upadá a aj keď sa črtá nádej na jej zlepšenie, výstavba novej pevnosti je v nedohľadne. Čakanie na pokračovanie mohla príjemne vyplniť stratégia Citadels od Games Distillery, ale aj vy už vidíte, že nedopadla práve najlepšie. Legenda o kráľovi Artušovi je pomerne vďačným námetom a pretriasa sa aj v tomto titule. Lákavý námet však neznamená automaticky úspech, hlavne keď tvorcovia postavia hru na veľmi vratkých základoch.

Legendu môžete vnímať z dvoch uhlov pohľadu, v prvej kampani sa postavíte na stranu dobra s rytiermi okrúhleho stola, v druhej bojujete v mene mocichtivého Mordreda a nájazdníkov. V každej misii treba splniť určité ciele - odraziť útočníkov, dobyť nepriateľskú základňu, nájsť Excalibur, alebo čakať na posily - cesta k úspechu však vždy začína výstavbou a zveľaďovaním sídla. Pred štartom je možné zvoliť bonus vo forme významných postáv, ako je Sir Kay, ktorý poskytne niekoľko šermiarov a lukostrelcov alebo Merlin, vďaka ktorému sa začína s tisíckou zlata. Na mape sa však hrdinovia objavujú len sporadicky a podstatná je výstavba a produkcia jednotiek.

Základom je mestské centrum, ktoré automaticky chŕli nových osadníkov, keď je dosť príbytkov. Potom treba postaviť produkčné budovy a farmy s dostatkom pracovných síl na pestovanie obilia, rúbanie dreva, ťažbu kameňa a železa. Tieto suroviny stačia na výstavbu jednoduchších stavieb, drevených palisád, barakov a strelnice, ktoré sa vylepšujú po dostavbe píly na výrobu dosiek, pekárne na chlieb a dielní na kamenné bloky a kované zbrane. Ako-tak to postačí na výstavbu prosperujúceho sídla aj armády, schopnej čeliť nepriateľom.

Citadels
Citadels Dedinka v údolí, malé domčeky...
Dedinka v údolí, malé domčeky...


Citadels Hradby sú efektívnou formou obrany sídla.
Hradby sú efektívnou formou obrany sídla.


Citadels Prvé vojenské jednotky nastupujú pri bráne.
Prvé vojenské jednotky nastupujú pri bráne.





Ako obrana vhodne poslúžia strážne veže, na ktorých staviate katapulty alebo balistu a sú pospájané múrmi, kam sa dajú umiestniť lukostrelci. Do boja nasadzujete peších vojakov, strelcov, jazdu, obliehacie zbrane a ich pokročilé variácie. Produkcia okrem dostatku surovín vyžaduje regrútov, čiže osadníkov, ktorých pošlete do vojenských objektov. Ľubovoľný zhluk označených vojakov sa automaticky zoradí do formácie a útočí na označený cieľ alebo automaticky na protivníkov v dosahu, podľa zvoleného defenzívneho alebo agresívneho správania. Nepotrebných bojovníkov môžete podľa potreby spätne degradovať na sedliakov. Pri nedostatku surovín zas môžete zbúrať nadbytočné budovy, po ktorých zostane materiál.

Nenáročný systém výstavby a produkcie nie je problémom hry a keby fungoval, ako má, pre potreby Citadels by bol prijateľný, hoci by sa pýtalo viac druhov budov. Lenže v praxi má veľa neduhov, napríklad pri stavbe hradieb je neraz problém vytvoriť ucelené múry pospájané vežami. Jednak nerovnosti terénu často znemožňujú správne umiestnenie konštrukcie, navyše osadníci niekedy bez príčiny prestanú stavať, aj keď majú dostatok materiálu, po ktorý zvyčajne behá jediná postava, hoci ich pridelíte niekoľko.

Závažnejším problémom je, keď sa v misii neaktivuje úloha, ktorú máte splniť. Keď sa mi to stalo v úvode jednej z prvých misií a po reštarte bol quest funkčný, mávol som nad tým rukou. No blok hlavnej úlohy na pokročilej mape, kde som strávil niekoľko desiatok minút a splnil všetky podmienky postupu, sa už tolerovať nedá. Rovnako ako nepochopiteľný a natoľko závažný pokles framerate, že sa hra mení na sériu statických obrázkov. Spočiatku som, samozrejme, hľadal riešenie v nastaveniach a skúšal reštart hry aj systému, no zistil som, že ostatné misie a mapy fungujú korektne a jednoducho je zabugovaná misia. A podobných zakopnutí je v Citadels neúrekom.

Keby všetko fungovalo, ako má, hráči by dostali do rúk obstojnú budovateľskú stratégiu s nenáročnými bojmi. Síce bez multiplayeru, ale s dobrou ponukou pre jednotlivca, kde je popri dvoch ťaženiach niekoľko režimov voľnej hry. Lenže, kto by mal chuť na súťaž v zhromažďovaní zlata, duel alebo obranu hradu, keď príliš veľa vecí nie je dotiahnutých a hra sa stáva otravnou. Je pravdou, že Citadels pred niekoľkými dňami dostala prvú masívnu záplatu, vďaka ktorej sa odstránili alebo prinajmenšom zmiernili niektoré chyby a tak sa už stáva hrateľnou, avšak naďalej precenenou záležitosťou, ktorá nemá veľmi čím zaujať. V každom prípade, patch je záchranou pred úplným zatratením.

Citadels neexceluje ani graficky, ale hráči stratégií by sa uspokojili s priemerným spracovaním aj fádnym dizajnom, keby engine nemal prehnané hardvérové nároky. Počítač sa poriadne zapotí a hra sa za to "odmení" úboho prezentovanými ťaženiami s atmosférou, ktorá nemá nič spoločné s Artušovskými legendami, bez výraznejších efektov a pamätných momentov. Za zmienku stojí jedine zmena obdobia dňa, s tieňmi, ktoré sa posúvajú v súlade s postupujúcim časom, až kým nenastane večerná idylka s vysvietenými hlavnými budovami.

Mohla to byť solídna nízkorozpočtová hra s jednoduchým manažmentom a intuitívnymi bojmi pre menej náročných stratégov a staviteľov. Lenže neuveriteľne chybová, hoci už čiastočne zaplátaná stratégia, nemá dostatočne prepracovaný obsah a za prehnaných 40 EUR ani náhodou nestojí. Citadely sú chudobným a nezáživným príbuzným starých Strongholdov a svojou nekvalitou sa priblížili nanajvýš nepodarenému Strongholdu 3, ktorý nás zarmútil pred bezmála dvomi rokmi. Ani po oprave všetkých popraskaných múrov vás hra neochráni pred útočiacom stereotypom a (pod)priemernosťou.

Citadels
Citadels Vylepšená jazda vyzerá pôsobivo a je aj účinná v boji.
Vylepšená jazda vyzerá pôsobivo a je aj účinná v boji.


Citadels A takto vyzerá dobre pripravená armáda.
A takto vyzerá dobre pripravená armáda.


Citadels Katapulty spravia s budovami rýchly proces, bez nich to ide o niečo pomalšie.
Katapulty spravia s budovami rýchly proces, bez nich to ide o niečo pomalšie.






napísal uni 16.8.2013
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
3.5
Vo svete
2.1
Používatelia
3.2
Ohodnotiť
CITADELS
+ zrozumiteľný manažment
+ pohodlné ovládanie vojska
- zlá optimalizácia a množstvo chýb
- stereotypné a závadné ťaženia
- komplikácie pri výstavbe hradieb
- neprimerané hardvérové nároky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2,5 GHz, 2GB RAM, 1GB VGA


RECENZIE HRÁČOV
PC
Slovenské hry

Vývoj: bitComposer Games / Games Distillery
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 26. júl 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Geforce experience a windows s... (3)
Zdravim, ked mam kupeny xbox game pass pc verziu.....
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (24)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (9)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk