PIKMIN 3

PIKMIN 3

9.0

V záhradke Nintenda všetko ako má byť

Recenzia na WiiU verziu

Deväť rokov trvalo Nintendu vytvoriť pokračovanie strategickej série Pikmin, ktorá preskočila jednu generáciu a až teraz, na Wii U, sa ukazuje v plnej kráse. Pikmin 3 bolo očividne vyvíjané pre Wii, o čom svedčia napríklad možnosti ovládania, ale Shigeru Miyamoto opantaný HD grafikou hru v poslednej chvíli odsunul. Má to pozitíva, lebo Pikmin 3 je skutočne jedným z najkrajších a najlepšie hrateľných titulov pre Wii U vydaných doteraz.

Pikmin 3 prekvapí už od výborného intra, kde sa obyvatelia planéty Koppai trpiaci nedostatkom jedla rozhodnú vyslať troch zástupcov do vesmíru. Tí sa priblížia k planéte PNF-404, stroskotajú a počas pádu na povrch dopadne každý z posádky inam. Od prvých sekúnd v koži kapitána Charlieho začnete objavovať malé postavičky. Neskôr ovládate postavu Alpha, ktorý už s pár červenými postavičkami absolvuje prvé úlohy: ako ich ovládať, kedy ich využiť (nosenie predmetov, búranie stien), neskôr sa spojí s botaničkou Brittany a začnú hľadať ovocie s extra výživnou látkou Piktamin U. Keď ovocie dosahuje gigantických rozmerov, pomoc drobcov padne vhod. Cieľom je zabezpečiť svoje prežitie na planéte a získať dosť ovocia pre obyvateľov na domácej Koppai.

Každým dielom sa séria Pikmin obohacuje a rozširuje možnosti hrateľnosti. Pikmin 3 v jadre rovnaká s predchodcami a základ hry zostal zachovaný: sami na planéte nezvládnete nič, takí ste malí. Rasa Pikminov je ešte menšia, ale keďže si môžete vytvárať družstvá so stovkou domorodcov, nie je problém prenášať väčšie predmety, najmä ovocie, prípadne sa postaviť protivníkom - v prírode totiž číhajú nebezpečenstvá. Medzi Pikminmi nájdete silnejších, odolnejších a môžete si ich postupne vycvičiť na početné pracovné tímy, ktoré budú zdolávať prekážky a pomáhať vám splniť misiu.

Pikmin 3
Pikmin 3 Hoci som spočiatku využíval jednoliate skupiny, neskôr sa hodia zmiešané a početné.
Hoci som spočiatku využíval jednoliate skupiny, neskôr sa hodia zmiešané a početné.

Pikmin 3 Súbojov s bossmi je síce menej, ale vyžadujú veľkú mieru taktiky a kombinácie Pikminov.
Súbojov s bossmi je síce menej, ale vyžadujú veľkú mieru taktiky a kombinácie Pikminov.

Pikmin 3 Vďaka širokouhlému poňatiu má aj split-screen pohodlné rozloženie prvkov na TV.
Vďaka širokouhlému poňatiu má aj split-screen pohodlné rozloženie prvkov na TV.

Príbehový mód s príjemnou krivkou náročnosti i objemom tutoriálov, ktoré by ste mali zvládnuť pred zahryznutím sa do jadra hry, ponúka veľmi dobré tempo a štruktúru. Výmena postáv kvôli rozprávaniu deja je spočiatku trošku mätúca, ale postavy si rýchlo osvojíte spolu s ovládaním. A to je alfou a omegou: ako zapískať na Pikmina, určiť mu smer pohybu, resp. zvoliť aktívny predmet alebo  mu dať pohov. Až neskôr sa naučíte prepínať jednotlivé postavy, skupiny Pikminov a objavíte ďalšie možnosti.

Pikmin 3 možno ovládať trojako, počas recenzovania som stále hral na intuitívnom GamePade, ktorý výborne padne do ruky a najmä hrdinovia na obrazovke občas vytiahnu podobný tablet a priamo na ňom vysvetľujú niektoré znalosti. Alebo s ním komunikujú. Pre hráča z toho plynie dvojaká výhoda: displej zväčšuje mapu na podstatne väčšiu plochu a dotykové ovládanie je lepšie pre vstup do encyklopédie aj iných častí. Druhou možnosťou je kombo Remote+Nunchuk, má výhodu v aktívnom senzore priamo na obrazovke – ten musíte na GamePade simulovať, hýbať manuálne páčkou. Treťou alternatívou je Wii U Pro Controller, čo je klasická voľba ako na GameCube.

Po príbehovom úvode nastane denný režim. Deň má svoju dĺžku a štartuje pristátím na povrchu planéty. Zvoláte Pikminov, rozdelíte úlohy a objavujete mapu, pred večerom zozbierate Pikminov vedľa rakety, aby boli v bezpečí, inak hrozí ich strata. Vedľa rakety tróni zvláštny objekt, z ktorého si Pikminov voláte. Ten premieňa aj rôzne mince vypadávajúce z kvetov a zachytené živočíchy ako porazených nepriateľov či motýle na nových Pikminov. Postupne  si tak tvoríte veľké skupiny rozličných druhov.

Nádherná selekcia Pikminov podľa farby určuje aj ich vlastnosti. Červení sú skvelí na boj, ako jediní sú odolní voči ohňu, ktorý nepriatelia využívajú; no štítia sa vody. Modrí zase pohyb vo vode zvládajú a zachránia z mokrín iných. Žltí lietajú vyššie ako ostatní a sú elektrickí, čo pomáha v tmavých jaskyniach. Novinkou je tzv. skalný (Rock Pikmin), podstatne odolnejší druh rozbíjajúci sklo či tvrdší povrch – vyššiu silu využijete aj v boji. Okrídlení Pikmini lietajú i nosia predmety cez prekážky. Hra núka aj fialové a biele druhy, no tie možno využiť iba v multiplayeri, príbehový mód ich neobsahuje.

Pätica druhov vám vystačí na širokú paletu aktivít. Najprv objavovanie okolia, ktoré je spočiatku iba limitované, no rýchlo zistíte, ako poslať Pikminov na hŕbu šutrov, z ktorých postavia most a z neho sa už presuniete do ďalšej lokality. Alebo pošlete 20 Pikminov na prebúranie brány. Niekedy sa neviete dostať cez vodu, tak hľadáte novú cestu a pod. Každá mapa sa postupne rozširuje a vy sa približujete svojim cieľom: zachrániť Brittany, nájsť Kapitána atď.

Prieskum rýchlo rozšíri zber predmetov. Najprv sa každý deň pachtíte po predmetoch s číslicami, tie rastú takmer ako kvety, no slúžia na rozšírenie radu Pikminov. Aktívne časti vám jasne ukážu, koľko Pikminov treba pre určitú úlohu, niekde stačí jeden, inde päť. Alebo sa nemusia piati štyri razy otáčať, ale pošlete tam na jednu otočku dvadsiatich. Interface hry je v tomto smere nesmierne prehľadný. Cieľ hry však leží v hľadaní obrovského ovocia a práve tam sa zídu desiatky Pikminov. Nesmierne veľké citróny, melóny či jahody zrazu putujú do rakety a vy viete, že prežijete ďalší deň.

Vo svete nie ste sami, natrafíte aj na rôznych živočíchov. Niektoré druhy sú neškodné, iné vám vedia pekne zavariť. Najmä keď sú desaťnásobne väčšie, vtedy používate triky ako útoky zozadu alebo treba zvoliť správny druh na boj – keď šľahá niekto oheň, nepôjdete proti nemu so skalnými Pikminmi, ale pekne s červenými. A červení zase nepatria do vody, kde sa utopia alebo si na nich pochutí žaba alebo ryba. Je na vás, akú stratégiu zvolíte – presila bežne pomôže, no hra si ešte schováva niekoľkých bossov, ktorí padnú iba po premyslenej taktike, či cez kombináciu Pikminov alebo hľadanie ľsti.

Pikmin 3 má krásnu segmentovanú hrateľnosť. Dá sa hrať intenzívne hodiny v kuse alebo jeden-dva herné dni na dobrú noc. Tu odkryjete kus mapy, tam riešite priestorový puzzle, pokúšate bossa. Rozširovanie sveta i poľa pôsobnosti vám učaruje. Má pohodové tempo, no zároveň aj limit v podobe ovocia, aby ste sa nezdržiavali a makali na primárnom cieli; nie ste na výlete, ale záchrannej misii.

Pikmin 3
Pikmin 3 Pri väčších kreatúrkach neviete, či sú to kamoši, alebo vám idú po krku - všetky vyzerajú milo.
Pri väčších kreatúrkach neviete, či sú to kamoši, alebo vám idú po krku - všetky vyzerajú milo.

Pikmin 3 S chuťou do rozbíjania sklených bariér - Rock Pikmini sú najlepšou novinkou tretieho dielu.
S chuťou do rozbíjania sklených bariér - Rock Pikmini sú najlepšou novinkou tretieho dielu.

Pikmin 3 Záchranná misia je pohromade, takže sa schyľuje k veľkému finále. Alebo nie?
Záchranná misia je pohromade, takže sa schyľuje k veľkému finále. Alebo nie?

Hoci hra poľavila na obtiažnosti oproti prvému dielu (limit 30 dní nie je striktný, ale je výzvou hru tak dokončiť, ak ste skúsený hráč série), sami budete mať čo robiť, aby ste prežili; jedla pre posádku je málo a snažíte sa zbierať veľa aj domov. Významným rozdielom je aj ovládanie troch členov posádky a skupiny Pikminov, hra lineárne rastie a ponúka paralelné možnosti práce s Pikminmi. Tí už odnášajú megacitrón, ostatní hľadajú cestičku cez elektrickú bránu. Rozloženie síl s väčším počtom veliteľov dáva zmysel, sami sa musíte učiť tejto ceste hrania, ak sa chcete dočkať šťastného konca (a nie smutného – hra totiž ponúka viaceré finiše).

Okrem príbehového módu sa núka aj tzv. Mission Mode, kde máte trojaký cieľ: zber ovocia, bojovať s nepriateľmi či porážať bossov. A samozrejme po príbehu sa oplatí skúsiť aj multiplayer.

Grafika Pikmin 3 je nádherná. Od pristátia na planéte cez odhaľovanie jednotlivých lokalít až po kochanie sa vodnými hladinami či zamrznutou tundrou. Vymaľované prostredia oživujú desiatky až stovky malých postavičiek, ktoré si tu pokojne pochodujú alebo čakajú na vaše povely. Ich zvukové efekty pôsobia ako balzam na dušu, keď si vykračujú, viete, že sú v poriadku – a keď náhodou horia alebo sa topia, prenáša sa ich utrpenie na vás. Nie je ťažké si ich obľúbiť, naopak, aj pri veľkom počte budete bojovať za každého z nich.

Pikmin 3 rozširuje možnosti série a poteší dlhoročných fanúšikov, ale aj nováčikov, ktorí sa ponoria do série prvý raz. Nie je nič netradičné veliť malým poskokom a usmerňovať ich (Dungeon Keeper či Overlord), ale robiť to s gráciou a starostlivosťou v prepracovanom svete, to dokáže iba Nintendo. Prvá jasná exkluzivita, ktorá Wii U predurčuje k úspechu. Skvelý herný zážitok nielen na leto!

napísal korec 15.8.2013
Pikmin 3 - Trailer
| PIKMIN 3 - TRAILER