PUPPETEER

PUPPETEER

8.5

Odstrihnite sa a nestrácajte hlavu

V absolútne nevhodnom období, začiatkom športovej sezóny a vyčíňania v otvorenom svete, sa o pozornosť bije okúzľujúca hopsačka Puppeteer, ktorá dokonale maskuje svoj pôvod oponou divadelného predstavenia určeného na prvý pohľad pre tých najmenších. Roztopí srdce skeptikov a potom vytiahne najnebezpečnejšiu zbraň v histórii videohier - nožnice.

Nebež s tými nožnicami, učili nás, a my sme s nimi nebežali, teda aspoň nie vtedy, keď sa pozerali. Dvojité ostrie v rukách detí je odistená zbraň, v rukách bezhlavého hrdinu - Kutara - jediný nástroj použiteľný v boji proti zlu. Ak sa deti rozhodnú všetko rozstrihať, pretože zo záclony vykukne bubák a skrátia káble, pretože tak by to Kutaro urobil, neviňte hru, viňte magické nožnice!

Strihanie je základnou hybnou silou Puppeteer a Kutaro nožnice používa na lietanie, stíhanie hláv, prebíjanie sa hustou džungľou alebo na prestrihanie sa búrkou. Magické nožnice mu ako vyvolenému prepožičiavajú obrovskú silu, no to nie je všetko. Kurato na začiatku prichádza rukami tyranského vládcu o hlavu, než sa však k nej cez sedem kapitol prebojuje, musí sa uspokojiť s hlavami, ktoré nájde roztrúsené a poschovávané v 21 leveloch.

Puppeteer
Puppeteer Každého bossa nakoniec čaká rovnaký osud - rozstrihanie magickými nožnicami.
Každého bossa nakoniec čaká rovnaký osud - rozstrihanie magickými nožnicami.

Puppeteer Aj vo vážnych scénach sa nešetrí humorom. Kto si dá sushi z chobotnice?
Aj vo vážnych scénach sa nešetrí humorom. Kto si dá sushi z chobotnice?

Puppeteer Magické kryštály urobili zo strážcov lokalít monštrá a je ich nutné zničiť.
Magické kryštály urobili zo strážcov lokalít monštrá a je ich nutné zničiť.

Hlavy v skutočnosti nezastávajú rolu špeciálnych schopností, len suplujú tri srdiečka života  a umožňujú odomknúť bonusové levely či tajné skrýše. Stačí nájsť symbol na stenách a s príslušnou hlavou na krku zatancovať. Naraz však môžete niesť iba tri a nemáte nad ich zbieraním prakticky žiadnu kontrolu. Tie, ktoré budete potrebovať na odomknutie tajných skrýš, obvykle nájdete na začiatku úrovní a potom sa k nim už nedostanete. Nemôžete ich vymieňať medzi sebou ani si vybrať, ktoré budete mať na začiatku.

Hra tak zvyšuje náročnosť, pretože od vás chce, aby ste prešli levely na jeden pokus a to bez chyby. Kurato pri každom kontakte s nepriateľom alebo pascou o jednu hlavu príde. Máte ju možnosť ešte naháňať, ale pri množstve plošiniek a prepadlísk sa je jednoduchšie so stratou zmieriť, ako riskovať život pádom z výšky. Puppeteer klame telom a podobne ako Rayman Legends zvyšuje obtiažnosť a čoraz viac nahrádza pevnú pôdu pod nohami dierami či miznúcimi plošinami.

Kutaro sa vďaka nožniciam dokáže prestrihať cez stúpajúci dym na vyššie položené miesta, do výšky ho vynesú aj netopiere, listy rastlín či oblaky. Nie je za tým žiadna mágia, Puppeteer je jedno veľké divadelné predstavenie a všetky objekty sú kulisami z dreva, látky alebo papiera. V hre nebudete robiť nič, čo by ste v iných skákačkách nerobili: využívať získané schopnosti, medzi ktoré patrí aj vystreľovací hák, na priťahovanie objektov, odrážať vystrelené projektily štítom, preskakovať sudy pri šplhaní do kopca, bojovať s nepriateľmi a na konci každého levelu čeliť unikátnemu bossovi. Sila Puppeteer spočíva v tom, ako narába so scénou a ako pomáha napredovať deju.

Scény sa skladajú a rozoberajú v reálnom čase, keď po nich prechádzate, otriasajú sa v základoch, keď po nich herci dupocú, poskakujú po nich kamienky, v pozadí sa chvejú stromy, nadskakujú hory. Inak statické kulisy vďaka tomu ožívajú a možno si všimnete, že postavy na ne vrhajú tiene, zbadáte zárezy po nástrojoch, ktoré zanechali stopy v dreve, alebo aj mechanické časti, ktoré manipulujú so scénou - kladky, podpery, laná. Dojem divadelnej hry umocňujú okraje s pódiom a oponou. Diváci do obrazu nevstupujú, ale publikum živo reaguje na dianie a s napätím sleduje, čo sa udeje ďalej - po porazení bossa divoko tlieskajú, híkajú, keď sa vám podarí zdolať prekážku a sklamane vzdychajú, keď stratíte život.

No a potom sú tu herci s fantasticky napísanými rolami a údernými dialógmi. Puppeteer občas pripomína zle zinscenovanú divadelnú hru - lezú si rozhovorov, prekrikujú sa, doberajú sa medzi sebou a rozprávač ich za to vynechá z opisu scény. A potom niekto v rámci monológu odrecituje reklamnú vložku. “Je vedecky dokázané, že nechutnosť je priamo úmerná telesnej hmote - preto sú bossovia prerastení,” zaznie z úst Pikariny, spoločníčky Kutara, ktorá ho sprevádza na cestách, keď prídete k prvému strážcovi levelu.

V Puppeteer ako v Disneyovke dokonca zaznejú piesne s uštipačným tónom, hlášky s presahom a narážky na západné stereotypy, ktoré sú s behačkami späté celé roky ako trikrát skočiť po hlave bossovi. V hre nenájdete nič, čo by nezapadalo do humorného rozprávania s dobrodružným charakterom alebo vtip vyšumel do prázdna. Aj pre to je veľmi ťažké uveriť tomu, že Puppeteer vznikala v Japonsku.

Hra výborne narába s lokalitami a môže ísť aj o toľkokrát prevarenú džungľu, lávový, púštny či ľadový svet. “Má had vlastne plecia?” budete počuť, keď sa budete predierať k hlave obrovského plaza. Puppeteer sa necháva inšpirovať najznámejšími rozprávkami a zvolený výtvarný štýl zvláda akúkoľvek tému, či už ide o medovníkovú chalúpku, alebo o drsnejší divoký západ. Výsledok je k zožraniu a to nemusí preháňať so saturáciou farieb ako Trine 2.

Puppeteer
Puppeteer Čo s prívalovou vlnou? Rozstrihať ju podľa nakreslenej čiary!
Čo s prívalovou vlnou? Rozstrihať ju podľa nakreslenej čiary!

Puppeteer Prostredia sú plne interaktívnych miest, na ich objavenie je druhá postava.
Prostredia sú plne interaktívnych miest, na ich objavenie je druhá postava.

Puppeteer Kurato sa postupne učí špeciálne schopnosti ako tento úder zo vzduchu.
Kurato sa postupne učí špeciálne schopnosti ako tento úder zo vzduchu.

Prostredia sú posiate interaktívnymi miestami, z ktorých vypadávajú kryštály (za 100 máte život), okusovaním omietky rozhýbete mechanizmus, pošteklíte kostlivca alebo uvoľníte deťom cestu, ktoré potrebujú vašu pomoc a rovnako ako vy sa schovávajú a utekajú z hradu zlého tyrana. Kutaro odvádza všetku špinavú prácu a Pikarina vznášajúca sa nad ním, mu pomáha objavovať. Ovládate ju nezávislo pravým analogom (alebo pomocou Move) alebo ju prevezme druhý hráč, ktorý nezastupuje iba podpornú úlohu, ale sa priamo zapája do diania. Pikarina vie odtrhnúť hlavy nepriateľom, zbierať kryštály aj ničiť prekážky, ktoré pribúdajú do levelov iba počas kooperácie.

Vo dvojici je jednoduchšie vyčistiť level a neujdú vám ani mnohé poschovávané miesta v prostredí. Puppeteer je ku koncu náročná a požaduje, aby ste naraz strihali, vyberali si cestu, kadiaľ sa prestriháte ďalej a preskakovali prekážky vo švoch látky. Obraz však nezaberá scénu tak, aby ste sa vedeli pripraviť na blížiace sa nebezpečie. Prichádza nečakane a vy strácate život po piatykrát. Pomerne vysoké tempo je na začiatku levelov zbytočne spomalené scénkami a dialógmi, ktoré uvádzajú divákov do deja a približujú, čo hrdinov čaká a neminie. Pauzy bránia v rozbehu hrania, čo môže viesť k ich preskočeniu.

Puppeteer tvorí s Diggs: Nightcrawler dvojicu najkrajších detských hier, aké si dnes môžete na PS3 dopriať. Na okúzľujúci vizuál príbehu o priživovaní sa na nočných morách a hľadaní jednej stratenej hlavy je radosť pozerať a ešte väčšia radosť ho je hrať. Nenechajte si ho ujsť.

napísal spacejunker 26.9.2013
8.5
PUPPETEER