DIGGS NIGHTCRAWLER

DIGGS NIGHTCRAWLER

8.0

Kniha ako žiadna iná

Kníhkupectvá môžu začať blednúť závisťou. Najnovšiu publikáciu Diggs Nightcrawler totiž na policiach medzi knižnými novinkami nenájdete. Je elektronická, potrebuje na svoju činnosť kameru Eye pripojenú ku konzole PlayStation 3 a Move ovládač. Rozprávanie fascinujúceho príbehu z Knihopolisu ako vystrihnutého z noir detektívky sa zaobíde bez riadkov textu a obrázkov. Tie na stránkach Wonderbook nenájdete. Kulisy príbehu z nich vyrastajú a prostredníctvom augmentovanej reality dostávajú na obrazovke skutočné rozmery.

Wonderbook je priamym potomkom interaktívnych detských kníh, na ktoré ste mohli naraziť už v dobe, keď sa k televízorom pripájali VHS prehrávače - a to bolo veľmi, veľmi dávno. Otvorením takejto knihy došlo k poskladaniu scény, často aj s pohyblivými postavami či objektami. Diggs Nightcrawler pracuje na rovnakom princípe, len s jedným rozdielom - o stavbu kulís sa stará konzola, takže nehrozí, že odtrhnete hrdinovi ruku.

Diggs Nightcrawler nie je hrou z pravom slova zmysle, nepoužíva vôbec žiadnu normálnu ovládaciu schému - zaobíde sa (po povinnej kalibrácii) aj bez Move ovládača. Je sebestačná, ale nejde ani o obyčajnú knihu, ktorú prelistujete. Nie je jej cudzia interakcia, scény si môžete ľubovoľne poobzerať a na dianie sa dívať z rôznych uhlov. Tempo rozprávania máte pevne v rukách, i keď neovládate priamo hrdinu ani nie ste rozprávačom. Vystupujete iba v roli diváka so schopnosťou do príbehu zasahovať, čo vám tradičná kniha neumožňuje.

Diggs Nightcrawler
Diggs Nightcrawler Hru ovládate výhradne pomocou knihy - Wonderbooku, ovládať Move použijete iba v špeciálnom móde.
Hru ovládate výhradne pomocou knihy - Wonderbooku, ovládať Move použijete iba v špeciálnom móde.

Diggs Nightcrawler Aby ste dostali Diggsa na vežu, musíte ňou otáčať a prekonávať rôzne prekážky.
Aby ste dostali Diggsa na vežu, musíte ňou otáčať a prekonávať rôzne prekážky.

Diggs Nightcrawler Príbeh Diggsa vás dostane výborne napísanými dialógmi aj spracovaním kulís.
Príbeh Diggsa vás dostane výborne napísanými dialógmi aj spracovaním kulís.

Hlavnou hviezdou je súkromné očko Diggs Žoužalák, ktorý sa na vás obracia s prosbou, aby ste mu pomohli očistiť meno a zbaviť ho falošného obvinenia z vraždy starostu Knihopolisu. Od otvorenia Wonderbook sa rozbieha príbeh sám a bez potreby komplexného, či otravného tutorialu vstupujete do herného sveta úplne prirodzene. Vzhľadom na to, že nepotrebujete žiaden ovládač, odpadá zoznamovanie sa s kombináciami tlačidiel, dianie sledujete už od prvých sekúnd.

Všetky aktivity, o ktoré vás Diggs sám požiada, sú previazané na manipuláciu s Wonderbookom - knihu budete otáčať, prevracať strany, nakláňať, privierať, triasť ňou, prípadne utierať jej povrch pohybom ruky. Pri vyšetrovaní tak hľadanie stôp vyzerá nasledovne: otáčate celou scénou, Diggs sa pozrie za roh alebo mu naklonením jednej polovice knihy posvietite do kontajnera, či umožníte vyskočiť na drôty, na ktoré sa inak nedostane. Šikmá plocha pomôže vyprázdniť kufor auta a také opakované privieranie a otváranie knihy zase navinie reťaz.

Zdanlivo obmedzená interakcia prináša nečakane zábavné výsledky aj vďaka tomu, že odozva je okamžitá a príbeh napreduje bez jediného prerušovania či loadingu. Aktivity v scénach sa neopakujú a rýchle tempo nedovolí, aby ste sa viac dívali ako zapájali aktívne do deja. Udržuje neustále pozornosť a pochopiteľne aj nahlodáva zvedavosť, ako bude vyšetrovanie pokračovať ďalej a kam vás zavedie.

V Diggs Nightcrawler sa nehrá na body, nelevelujete ani nezbierate predmety, vykonávanie činností známych z iných hier je však spracované originálne. Počas naháňačky na chodbách budovy vyberáte smer otočením knihy doľava alebo doprava, rovnakým pohybom zase presúvate hrdinu po poschodiach knižnice, kde hľadá knihy podľa symbolov a pri prestrelke mu zase hovoríte, z ktorej strany krytu sa má vykloniť a opätovať paľbu. Trasenie Wonderbooku zhodí prenasledovateľov alebo ním vyčistíte obrazovku.

Hra po vás občas bude chcieť, aby ste pohybom ruky zapli rádio, udreli opice po hlavách v minihre alebo tlesknutím dali signál, kedy má Diggs prejsť do akcie. Diggs Nightcrawler po vás nebude chcieť nič zložité ani náročné, nepredstavuje vôbec žiadnu výzvu (ak si odmyslíte trofeje). Tromi kapitolami prebehnete do troch hodín ako nôž maslom, tu však treba povedať, že príbeh vás natoľko dostane, že deti aj dospelí vydržia bez jediného slova až do záverečných titulkov. Po dohraní sa odomyká mód Foto Čmuchal, v ktorom musíte nájsť pomocou Move (funguje ako baterka) skryté predmety a odfotiť vybrané udalosti.

Chytro napísané dialógy a fantasticky spracovaný svet poskladaný z ceruziek, zápaliek a kancelárskych spiniek obsadený postavičkami zo známych rozprávok sú dielom animačného štúdia Moonbot Studios. V mnohých ohľadoch Diggs Nightcrawler pripomína animované filmy, na ktoré sú autori experti. Dospelí sa bavia na vtipných odkazoch a narážkach, deti zase na správaní troch prasiatok, ktoré vyšetrujú mimoriadne nemotorným spôsobom. “Mali ste dôkazy pod rypákom,” doberá si svojich prenasledovateľov Diggs. U najmenších nebude prekážkou ani jazyková bariéra, Diggs Nightcrawler je kompletne nadabovaný v češtine. U lokalizácie treba vyzdvihnúť fantastický preklad pri zachovaní dvojzmyslov, ktorá neudupáva humorom nabitý príbeh.

Moonbot Studios využili obmedzený priestor dvojstránok Wonderbooku geniálne, v jednej scéne budete sledovať naháňačku na autách odohrávajúcu sa pred rotujúcou tapetou s nakreslenými budovami pre zvýšenie efektu rýchlosti. Dokonca aj postavičky sú si vedomé hraníc knihy, občas však prepadnú cez jej kraj a držia sa stránok visiac nad priepasťou.

V Diggs Nightcrawler nie je stredobodom pozornosti hráč, ale kniha, ktorou manipuluje. Hrá a necháva si zároveň rozprávať príbeh ako vystrihnutý zo strieborného plátna. Druhý príbeh pre Wonderbook nielen dokonale využíva potenciál magickej knihy, ale súčasne aj predvádza ako má vyzerať taká interaktívna kniha.

napísal spacejunker 7.6.2013
8.0
7.8