KNYTT UNDERGROUND

KNYTT UNDERGROUND

8.0

Rozsiahle dobrodružstvo v podzemí

Recenzia na WiiU verziu

Knytt je séria hier, ktorá začínala na PC v podobe menších kúskov. Ich cieľom bolo ponúknuť hráčovi skôr objavovanie zaujímavého sveta a herných mechanizmov ako dych berúci príbeh. Prostredia sú pre vychutnanie kľúčové, hrdina má svoje čaro a mapy herného sveta nie sú tuctové.

Knytt Underground je zatiaľ najpokročilejší titul z vízie tvorcov a za posledné dva roky sa objavil už na viacerých platformách. Štartoval na PS3 a Vita, neskôr bol uvedený na PC a teraz si našiel cestu aj na Wii U. Je to miesto, kde môže využiť výborný gamepad a solídny hardvér, ale čo je podstatnejšie, môžu ho objaviť milovníci behačiek, ktorých na Nintendo platformách nebýva málo.

Od začiatku má Knytt Underground ľahké ovládanie i mechanizmy. Hlavná postava sa pohybuje po svete a rieši úlohy. Základom je objavovanie mapy, ktorá má úctyhodnú rozlohu. Každá obrazovka je lokalita a celá hra sa odohráva na ploche 1440 obrazoviek (48x30), ktoré sú poprepájané východmi v rohoch či v strede. Knytt Underground má dve hlavné postavy uvedené v prvých dvoch kapitolách. Dievča menom Mi v prvej a skákajúca lopta v druhej, vás postupne prevedú malou časťou mapy a pomôžu nadobudnúť správny pocit z hry predtým, ako sa ponoríte do hlavnej porcie. Tou je tretia kapitola so spomenutou rozľahlou mapou a zdanlivo jednoduchou úlohou, nájsť šesť zvoncov a použiť ich.

Knytt Underground
Knytt Underground Niektoré obrazovky majú také prepracované pozadia, že sa nedokážete sústrediť na cesty von.
Niektoré obrazovky majú také prepracované pozadia, že sa nedokážete sústrediť na cesty von.

Knytt Underground Pohybu hore spočiatku neveríte, ale hra ponúka cestičky a orby, takže sa vertikálne viete hýbať vpred.
Pohybu hore spočiatku neveríte, ale hra ponúka cestičky a orby, takže sa vertikálne viete hýbať vpred.

Knytt Underground Skákajúca loptička ako najväčší hrdina druhej kapitoly. Pohyb je ťažšie kontrolovateľný, ale kúzelný.
Skákajúca loptička ako najväčší hrdina druhej kapitoly. Pohyb je ťažšie kontrolovateľný, ale kúzelný.

Knytt Underground patrí do žánru behačiek, no ponúka totálne odlišné pocity ako Sonic, Mario alebo Rayman. Zatiaľ čo iné série stavili na frenetickú hrateľnosť, rýchle prechádzanie levelov a frustrujúce opakovanie nezdolateľných častí, Knytt od začiatku stavia na atmosfére. Príznačných je veľa obrazoviek, jedna postava a pomalé prechádzanie a vychutnávanie si lokalít. Prvých 10-15 minút iba prechádzate z jedného miesta na iné, obzeráte sa naokolo, zisťujete nadväznosť obrazoviek a snažíte si zapamätať tie, ktoré obsahujú niečo podnetné - postavu, predmet alebo prekážku, čo ešte neviete zdolať. Je to také slepé blúdenie, kedy musíte časť aktivít prebrať na seba - orientáciu, pamäť, riešenia.

Na rad prídu pomôcky ako svetová mapa, ktorá je síce jemne črtaná, ale minimálne odhalíte, ktoré časti sú od seba oddelené nepreniknuteľnou stenou a ktoré susedia. Zoznam questov, ktoré vám zadajú postavy nezávisle od seba, začína fungovať. Hotové questy majú inú farbu ako otvorené a aspoň takto viete, čo treba urobiť. A aj inventár s niekoľkými predmetmi vám naznačí, či smerujete k riešeniu.

Z prvotnej prechádzky po obrazovkách sa začína hra meniť na plnšie dobrodružstvo, ktoré má iný zmysel, nie iba objavovanie ďalších a ďalších častí mapy. Chýba tradičný príbeh, náznaky deja sú však viditeľné na viacerých miestách. Konverzácia so zadávateľmi questov nie je prázdna, do nej sa miešajú alegorické náznaky na skutočný svet  - pocity ako miesto v živote. Môžete nadobudnúť dojem, že celý Knytt Underground je surrealistický zážitok v mysli postavy, ktorá v civilnom svete súperí s prácou či inými prvkami existencie. Ale Knytt Underground svoju melanchóliu často sám preruší vtipnými náznakmi v podobe nadávajúcich víl či írečitých postáv. Neskĺzne do depresie Limba, hoci na prvý pohľad sa ovládanie, pozícia hrdinu a celkový zážitok môžu podobať.

Knytt Underground je popri solídnej náplni predovšetkým estetický zážitok, ktorý sa dostaví počas príchodu do každej novej obrazovky. 1440 zaujímavo namaľovaných či vykreslených pozadí dokáže vždy hráča zastaviť na niekoľko sekúnd a nechať ho objavovať. A to nielen funkčné prvky ako východy, ale aj farebnú paletu a celé grafické pozadie. Tento efekt sa nikdy nezunuje, azda iba v momentoch, keď vás túžba nájsť nejaký predmet alebo postavu ženie vpred a nemáte čas sa kochať. Autori sa však viac sústredia na pocit z objavovania ako plnenie questov. Niektorí hráči budú objavovať, iní možno celú svetovú mapu ani neotvoria a sústredia sa iba na plnenie úloh. Tento dvojaký prístup vás bude sprevádzať už od prvej kapitoly – buď si najprv prejdete prístupné lokality alebo naberiete úlohy.

Trojica kapitol sčasti klame. Prvá je intro a zaberie hodinku-dve. Druhá vymení hrdinku za skákajúcu loptu a pokračuje vo vysvetľovaní mechanizmov. Tretia je hlavnou porciou, no odohráva sa na mape, ktorú ste už sčasti objavili, našli postavy i predmety. Najviac questov a objavovania čaká v trojke.

Dovtedy už budete vedieť, že pohyb Mi je jednoduchý a vystačíte si s behaním a skákaním. Ale keď po 20-30 minútach objavíte miesto, kam nedobehnete či nedoskočíte, oceníte prítomnosť rôznych orbov. Ich farby určujú vlastnosti a umiestnenie zas príležitosť na použitie. Modrý orb slúži na horizontálny posun cez viac obrazoviek. Žltý orb vás vertikálne posunie nahor, o jednu obrazovku vyššie. Zelený umožní voľne lietať, kým nenarazíte na prekážku, čo znie jednoducho, ale pri kľukatých cestičkách na strope je umenie ovládať postavu. Červený má jasný význam a umožní vyskočiť vyššie ako obyčajne. Biely slúži ako zbraň a fialový spustí neviditeľnosť.

Práca s prostredím naberá pri používaní orbov novú úroveň a autori si prichystali aj sériu prekážok a puzzle ako časové spínače na odblokovanie dverí alebo tradičnú výmenu predmetov za prekonanie bariéry s trvalým účinkom. Skrátka, možností, kombinácií a užitočných miest pribúda. A pretože vám hra pri získaní questu sama na mape vyznačí esenciálne lokality, jasne viete, kam máte putovať.

Znie to výborne, ale všetkého veľa škodí a Knytt Underground si treba správne dávkovať. Obrovská mapa s viac ako 1400 obrazovkami (respektíve až 1800, pokiaľ beriete do úvahy, že tie z prvej a druhej kapitoly treba prejsť nanovo) je pri dlhých herných seansách náročná na objavovanie. Niektoré časti vám môžu ľahko splývať, iné sú prázdne a bežíte cez 8 aj 10 lokalít bez ťuknutia do užitočnej veci a to vás postupne otupí až unaví. Knytt Underground ponúka minimálne 20 hodín zábavy, ale málokto sfúkne herný svet na jedno až dve posedenia.

Knytt Underground
Knytt Underground Laserové prekážky sú nepríjemné a žiadajú si koordináciu pohybu postáv. Smrť je rýchla, reštart tiež.
Laserové prekážky sú nepríjemné a žiadajú si koordináciu pohybu postáv. Smrť je rýchla, reštart tiež.

Knytt Underground Na obzore slnečná guľa, ale aj temné oblaky. Koniec je už blízko či stále v nedohľadne?
Na obzore slnečná guľa, ale aj temné oblaky. Koniec je už blízko či stále v nedohľadne?

Knytt Underground Architektúra domčekov s komínmi je sympatická. Ale pozor, niektoré sú aj priechodné.
Architektúra domčekov s komínmi je sympatická. Ale pozor, niektoré sú aj priechodné.

Kvalitný zážitok v prvom rade prirodzene podporuje grafika, nasleduje kvalitné ovládanie. Wii U verzia prináša možnosť hrať celú hru na gamepade v obývačke alebo posteli (pri existencii Vita verzie očakávaný fakt) a je to vizuálna pastva pre oči. Na viac ako šesťpalcovej obrazovke vyzerá Knytt Underground výborne a rovnako aj na TV, len tam sa vám niekedy postavička či skákajúca lopta stratí z dohľadu. Výsledný pocit je však pri správnom dávkovaní výborný. Je to jedna z najlepších indie hier posledných dvoch rokov - masívna, zábavná, občas ponúka dobré výzvy a šikovne pracuje so žánrom 2D behačky.

napísal Korec 13.2.2014
8.0
7.6