FABLE ANNIVERSARY

FABLE ANNIVERSARY

6.0

Vzkriesená klasika so skazeným dychom

Recenzia

Microsoft sa rozhodol hodiť do gala ďalší zo svojich kúskov, ktorý bol ozdobou prvého Xboxu. Pri Halo sa tento nápad osvedčil, avšak myšlienka na Anniversary edíciu pôvodného Fable ukazuje trhliny už po niekoľkých minútach hrania. Nie, že by Fable nebolo zábavnou hrou, prekypujúcou vtipom a zaujímavými nápadmi, no všetko to, čo nás ohúrilo pred desiatimi rokmi, považujeme dnes za bežnú samozrejmosť. Fable sa nielenže drží na dnešnú dobu príliš toporných herných princípov, ale remake sa v podstate ani príliš nevydaril.

Keď Peter Molyneux na čele Lionhead predstavoval jednotlivé črty Fable, boli sme všetci nabudení ako malé deti na lízatko. Ako však ukázal čas, Molyneux toho nahovoril viac, než skutočne predviedol v praxi. Jeho posledným titulom, ktorý sa môže honosiť zaslúženým statusom kultu, však Fable - pri všetkej úcte - nie je. Ani klikanie na kocku, lež božské Black & White 2. Teraz tu však máme čosi iné - akčnú RPG, v ktorej je hranie sa na hrdinov zatlačené do pozadia a neponúka poriadny, ale iba banálny vývoj postavy. Akcia, ktorá je zúfalo monotónna a ničím nezaujímavá. Obmedzené rozprávkové prostredie s NPC postavami pripomínajúce skôr bábky. To nás má zaujať? Alebo to, že hlavná postava prdí a týmto spôsobom sa snaží nakloniť si dedinčanov na svoju stranu?

Dôvodom, prečo Fable kedysi excelovalo, bol nedostatok žánrovo podobných hier. Kruté konštatovanie, avšak pravdivé. Dnes máme zástupcov RPG žánru skĺbených s akciou neúrekom, sú zábavnejší a servírujú nám omnoho chutnejšiu porciu hrateľnosti. Nič na tom nezmenia ani pokračovania Fable, ktorých klesajúca kvalita len potvrdzuje fakt, že sa celá séria vybrala nesprávnou cestou. Zavďačenie sa čo najširšiemu hernému publiku, vrátane hrdinov-panicov, spravilo z rozprávkového Albionu patetický miš-maš, ktorý omrzi ešte skôr, než v skutočnosti začal. Oproti pôvodnej hre sa nezmenilo v podstate nič, ale keďže od vydania uplynulo už dlhých desať rokov, poďme si zrekapitulovať pekne od začiatku, čo nás čaká a neminie. Ak si spomeniete na akúkoľvek konkurenciu, ťažko nájdete dôvod - vynechajúc nostalgické vrčanie - prečo to vlastne hrať.

Fable Anniversary
Fable Anniversary Trošku si posvietime na nepriateľa.
Trošku si posvietime na nepriateľa.


Fable Anniversary Vitajte v Albione!
Vitajte v Albione!


Fable Anniversary Asi bude lepšie, keď sa neprebudí...
Asi bude lepšie, keď sa neprebudí...





Albion je fantasy rozprávková krajina, kde sa nášmu hrdinovi zrúti celý svet počas zbytočne zdĺhavého tutoriálu. Otrepaná story o vyplienení rodnej viesky, zavraždení otca a únose matky a sestry, sa udeje bez väčšieho rozruchu a veľmi rýchlo ju pustíte z hlavy. Ak sa vám tam stihne dostať, zapamätáte si, prečo vlastne idete nakopať hlavnému záporakovi zadok. Jedným z kľúčových prvkov hrateľnosti malo byť postupné starnutie hrdinu, no nielen z dnešného hľadiska ide o čisto kozmetickú záležitosť. Najprv ovládate chlapca, ktorý toho veľa nevie a všetko sa musí učiť. Postupne dospieva, nachádza nové zbrane, čižmičky a rukavičky, odomyká nové účesy či tetovania. Ak by ste mali od začiatku pod palcom vetchého starca, nič by sa nezmenilo.

Mapa, rozdelená na desiatky maličkých lokácií, vás začne veľmi skoro iritovať pre neustále nahrávanie nových miest.To, že prvý Xbox nezvládol zobraziť rozsiahlejšie krajiny, berieme, ale otravné prerušovanie hrania sa dnes neakceptuje a vyrušuje. Neraz sa stane, že viac času strávite sledovaním nahrávacej obrazovky, než samotným potulovaním sa. O respawne už nie raz zlikvidovaných nepriateľov po opakovanej návšteve lokácie nehovoriac. Protivníci mimochodom nepredstavujú žiadnu veľkú výzvu a ich zneškodnenie je otravné prvýkrát i desiaty raz. Prostredie je až zúfalo obmedzujúce a neustále sa pohybujete v tuneloch ohraničených barikádami alebo kopcami. Pri spomienkach na Dragon Age II sa len spokojne usmejete a budete ho považovať za maximálne slobodnú hru. Fable Anniversary totiž diriguje kam máte - a hlavne kam nesmiete - ísť ešte striktnejšie.

V praxi vyzerá boj jednoducho - máte možnosť zamerania nepriateľa a jeho locknutie. Nasleduje výber typu boja, teda či cieľ umlátite zbraňou na blízko, zostrelíte z diaľky lukom alebo vám z dlane "vyflusne" magický výboj. Cepovanie niekoľkých skillov a nájdenie lepších zbraní tú nechýba, no loot je skromný až beda a v batohu nebudete nosiť desiatky bakúľ. To, že je jedna z nich lepšia, zistíte až v momente, kedy uberáte nepriateľovi viac zdravia a ten spadne na zem po troch ranách do lebene a nie po štyroch ako doteraz. Levelovanie je zahrabané v menu, takže sa k nemu dostanete len sporadicky. Zdravie si dopĺňate nielen tradičnými odvarmi, ale môžete si uloviť rybu (mierne otravná minihra) alebo zjesť jablko či inú pochutinu, ktorú nájdete len tak sa niekde povaľovať, či ju získate ako odmenu za splnený quest.

Z Fable Anniversary mohla byť aspoň dobrá rúbanica, no na to hre chýba svižnejšie tempo a hlavne praktickejšie ovládanie s viac user-friendly užívateľským rozhraním. Keďže plynulosť hrania závisí od prirodzeného ovládania, na frak dostáva práve hrateľnosť. Zalockovanie funguje, ako sa mu zachce a málokedy sa v boji proti presile postavíte proti nepriateľovi, na ktorého sa pozeráte. Celé to napokon vyzerá tak, že trieskate do jedného tlačidla útoku a pri tom sa snažíte sofistikovane pobehovať okolo a neschytať nejakú ranu navyše. Mierenie strelnými zbraňami je síce automatické, no ak chcete zmeniť cieľ, vykĺbite si prsty. Manuálne mierenie radšej potichu prehliadneme, je nepoužiteľné.

Ešte horšie dopadlo babranie sa v menu - je neprehľadné, nepraktické, otravné. Kým sa dostanete k tomu, čo potrebujete, zabudnete, na čo ste tam vôbec liezli. Istotne, pokročilý vek autora článku láka na výhovorky sa na sklerózu, no tým to tentoraz nebude. Rýchla voľba predmetov z nadefinovaných pozícií cez D-Pad je peklom a neraz miesto ozdravujúceho pokrmu otvoríte niečo, po čom ste skutočne netúžili. Jednoducho to vôbec nefunguje a robí si to, čo chce. Toporné ovládanie je dnes rýdzo archaickou samoľúbosťou a v moderných hrách, remakeoch tobôž, nemá čo robiť! Zúfalé preklikávanie cez miliardu záložiek a potvrdzovanie všetkého možného potvrditeľného je peklo, des a hrôza.

Technické spracovanie doznalo pozitívne zmeny. Pochválime autorov za to, že Fable Anniversary beží na Unreal Engine tretej generácie, dokonca sú mnohé lokality pekné a vaše unavené oko na nich spočinie s láskou a nehou. No potom príde studená sprcha. Postavy sa pri pohybovaní sa skôr kĺžu ako bežia, neustále loadingy otravujú, minimálna interakcia s prostredím nepoteší a neviditeľné steny obmedzujú. Aspoň, že textúry si potykali so skratkou HD. Hudobná vložka nepatrila ani v časoch vydania The Lost Chapters k hlavným kladom hry, nie je tomu tak ani tentoraz. Dabing je však na druhú stranu podarený a britský prízvuk rozprávača okamžite zaujme. Všetky postavy znejú vynikajúco, za čo môžeme poďakovať práve krajine pôvodu vývojárov. Škoda len, že hlavný hrdina ostal nemý.

Fable Anniversary
Fable Anniversary Keď to nejde podobrotky...
Keď to nejde podobrotky...


Fable Anniversary V menu máte prístup k úlohám, výstroji, schopnostiam a rozkúskovanej mape.
V menu máte prístup k úlohám, výstroji, schopnostiam a rozkúskovanej mape.


Fable Anniversary Ani s týmto asi nebude rozumná reč.
Ani s týmto asi nebude rozumná reč.





Jediným vyslovene kladným elementom Fable Anniversary ostáva humor. Typicky anglický, často suchý, mnohokrát skôr milý a mierne silený a otrepaný. Ale stále tu je a napovedá vám, aby ste to celé nebrali až tak vážne. Dialógy sú napísané s citom a ani po rokoch nestratili nič na svojej štipľavosti a atraktívnosti. Pomerne plytkú zápletku neudržia pokope, ich chyba to ale už nie je. Rozprávkový svet má svojské čaro, no ani to dnes nestačí, pretože krajina Albionu je pustá, bez života, príliš umelá. Už nás nedostane kupovanie budov a zarábanie na ich prevádzkovaní. Do stratena vyznievajú morálne voľby, ktoré sú zúfalo čiernobiele. Splníte quest a napríklad postrážite tovar na určitý čas a ste za anjela. V opačnom prípade vám narastú čertovské rožky. Ak budete kopať do sliepok alebo rozbíjať sudy v osadách, nielenže to bude proti srsti miestnej stráži, ale poklesne aj vaša karma. Diabolské správanie má síce vplyv na vývoj, no konečný výsledok nie je tak markantný ako v novších tituloch. A tak je to s celým Fable Anniversary.

Remake hry, ktorá bola kedysi podarená, je absolútne zbytočný, pretože mnohé herné princípy zostarli príliš rýchlo a nie sú vôbec zábavné. Ako bonus pre fanúšikov, ktorý by dostali za mrzký peniaz, to áno, ale k nezabudnuteľnému zážitku chýba príliš mnoho. Prečo tá hra vlastne vznikla? Viacerí hráči vraj začínali so sériou Fable až druhým dielom prezentujúcim sa na Xboxe 360 a bolo by pekné, keby si vyskúšali aj to, čo stálo pri zrode známej značky. Po zahraní Anniversary to však možno mnohí z nich obanujú.


napísal Kordi 26.2.2014
Páči sa mi!
6.0
Vo svete
6.8
Ohodnotiť
FABLE ANNIVERSARY
+ rozsiahla rozprávková krajina Albion
+ humor
+ dabing
- plytká hrateľnosť
- ovládanie
- boj


RECENZIE HRÁČOV
Xbox 360
PC

Vývoj: Microsoft / Microsoft / Lionhead Studios
Štýl: RPG
Dátum vydania:  február 2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #130


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Rtx 3060 12gb ram (0)
Ahojte, mam moznost kupit manli RTX 3060 12 GB RAM...
|Nové slúchadlá (3)
Ahojte chcel by som nové slúchadlá ale je ich toľk...
|Naval action (0)
Zdarec, chcel som sa spýtať či niekto hráva Naval ...
|Problém s modern warfare 2019 (0)
Mal niekto problém s modern warfare s tým novým s ...
|Usb-c redukcia na usb-a slúcha... (3)
Mám nejaké staršie slúchadlá s usb-a a chcel by so...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk