LIGHTNING RETURNS: FINAL FANTASY XIII

LIGHTNING RETURNS: FINAL FANTASY XIII

8.0

Boj s časom o záchranu sveta

Hráčmi rozpitvaná trilógia zo sveta Gran Pulse pomaly končí. Square-Enix do nej investoval desiatky miliónov dolárov. S odstupom celej generácie konzol možno konštatovať, že priniesol tri úplne odlišné hry, ktoré spája jedna hrdinka a jeden svet. No každá má úplne iný herný systém, aj výsledné pocity z prechádzania sú iné. Nie je to na škodu, veď Final Fantasy odjakživa mení systémy a hráči preferencie. Po všeobecne prijatej sedmičke bol ôsmy diel príliš romantický, deviaty archaický a desiaty nemal voľnú svetovú mapu. Final Fantasy XI zamierila do on-line vôd, nasledujúca hra sa správala ako off-line MMORPG. Trinástke je vyčítavá príliš veľká linearita, hoci desiatka bola na tom kedysi podobne.

Výčitiek nie je málo, no séria Final Fantasy experimentuje s herným systémom v každom dieli. Keď sa pozriete na Final Fantasy X a X-2 a najnovšie na všetky tri diely Final Fantasy XIII, objavíte rozdiely. Esencia Final Fantasy nie je v kvalitných atribútoch (svet-dej-postavy-vývoj-súboje), ale hernom systéme a miera spokojnosti pramení z neho. Jasné je len to, že prírastok Lightning Returns nebude prijatý všetkými rovnako.

Dej štartuje 500 rokov po udalostiach XIII-2 a do konca sveta ostáva iba pár dní. Lightning sa snaží urobiť všetko pre to, aby koniec nenastal. Kvôli vypuknutiu chaosu veľa zo známych lokalít neostalo a fyzikálne sa správajú rôzne časti univerza inak. Ľud sa delí na frakcie s rozličným vyznaním náboženstva a starosťami. Lightning slúži ako rozprávačka deja a je jedinou hrateľnou postavou. Nazeráme jej očami a roztrieštenosť sveta sa stará o to, aby dej nepôsobil jednostranne. Na to, že sa sústredíme „iba“ na snahu Lightning zachrániť svet, sa deje relatívne veľa – a rozpráva ešte viac. Hodiny dialógov v in-game animáciách slúžia ako predel medzi misiami a sú bežnou súčasťou. Konverzácie sú zdĺhavejšie, strih menej výrazný a rozbitý dej neponúka okrem základnej zápletky konca sveta toľko zaujímavých zlomov a momentov. Zato mytológie, náboženstva a filozovania je tu celkom dosť.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Súboje štartujú s obrovským efektom a svetelné možnosti engine sú stále silné.
Súboje štartujú s obrovským efektom a svetelné možnosti engine sú stále silné.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Nepriatelia su formovaní postupne, skaza je večne nablízku.
Nepriatelia su formovaní postupne, skaza je večne nablízku.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Kostýmy (schémy) Lightning si treba postupne osvojiť, ich možnosti nie sú malé.
Kostýmy (schémy) Lightning si treba postupne osvojiť, ich možnosti nie sú malé.

V tomto smere mi pripomína Lightning Returns prvý spin-off v sérii - Final Fantasy X-2. Ibaže tam boli tri hrdinky a tu je iba jedna. Snow jej šušká do uška tipy v nových lokalitách, aby našla starých známych v dejových obmenách. Niektorí sa dokonca postavia proti nej a zvedú súboj, iní slúžia ako menej akčná vsuvka. Veľmi podobne pracovala aj X-2. Z pestrého zoznamu postáv ostalo iba torzo a vývoj už nie je taký silný, ako bol v hlavnej časti série. Tu končí trilógia slabšie.

No stále tu ostáva svet, kde autori (azda aj) nečakane vyhodili množstvo známych miest v prospech štvorice rozsiahlych teritórií. Sú tu dve členité mestá, ktoré okupovali takmer všetky trailery a majú početný ľud, vyžadujúci plnenie rôznych vedľajších úloh. Je tu zelené prostredie divokej prírody, kde natrafíte na rôzne druhy obyvateľov a napokon osvedčená púšť. Výmena lokalít je dobrá vec, podporuje objavenie nových postáv, ktoré vám môžu zadať úlohy. Objavovanie funguje výborne (hoci je tu jedna kľúčová zmena) a svet je dobre navrhnutý, postavy nie sú zbytočné a viaceré sa púšťajú do konverzácií.

Súbojový systém sa musel zmeniť paralelne s počtom postáv. Lightning je na akciu sama, ale pomôže si zmenou kostýmov v podobe takzvaných schém. K dispozícii má tri sety s vlastným ukazovateľom zdravia, schopnosťami a paletou úderov, môže si ich meniť podľa potreby a simulujú širšiu partiu. Je na vás, ako si vytrénujete jednotlivé schémy, ale je esenciálne využiť všetky. Jednak po využití útoku v jednej schéme nabíjate ukazovateľ pre použitie v ďalšej a pri strategických bojoch nie je dobré mať rovnaký štýl. Popri útokoch možno využiť aj štít a rozličné extraprvky ako tvorbu návnad. Bojový systém je rýchly, dynamický a nepriateľov vo svete je dosť. Počet sa mení v závislosti od času, v noci ich býva viac ako cez deň. Ak sa vám podarí zahlušiť nepriateľov rovnakého druhu, objaví sa aj príslušný boss. Úprimne, od normal obtiažnosti vyššie sú boje s bossmi pomerne náročné a potrápia i znalcov série.

Na tomto mieste možno konštatovať, že Lightning Returns má slabší dej i dialógy, iba jednu rozvinutú postavu, solídny svet hodný objavovania a dynamický chytľavý súbojový systém. No kľúč k chápaniu finálneho dielu trinástkovej trilógie leží inde. A síce v pochopení a analýze herného mechanizmu konca sveta a práce so zostávajúcim časom. Do konca sveta ostáva sedem dní a počet možno predĺžiť na trinásť.

No mechanizmus má vplyv na tradičné atribúty Final Fantasy. Máte chuť objavovať relatívne veľké lokality a štyri prostredia? Vandrovanie si žiada čas a ak iba chodíte po svete, strácate ho. Nemôžete stáť alebo chodiť nečinne. Hra skončí, vy nedokončíte ani pár základných questov. Chcete sa venovať iba deju? Je to možné, ale nestihnete veľa a zo sveta nevidíte takmer nič. Chcete ísť iba do súbojov, grindovať ostošesť? Neposuniete sa v deji, za vyhrané súboje si nezvýšite level, nezískate skúsenosti a odmeny čakajú inde. Ak súboj prehráte, prídete o hodinu času. A hodinky neúprosne skracujú limit do konca hry i sveta. Musíte hľadať spôsoby, ako čas získať a dopracovať sa k vyššiemu počtu dní.

Autori však pracujú s časom i questami. Nie všetky úlohy môžete riešiť hneď, niektoré sa ukážu iba vo vybranej hodine alebo časti dňa. NPC majú svoj rytmus života, nečakajú iba na vás. Autori sú v tomto smere snaživí, rekonštruujú život ako v MMO. Tomu zodpovedá aj náplň questov, napríklad pomoc obyvateľom, nosenie vecí, porážanie nepriateľov, starostlivosť o ovce či majetok postáv. Sú tu riešenia triviálnych úloh, ale obyvatelia pri tesnom limite a posledných dňoch nemenia životný štýl a núkajú desiatky možností pomoci. Pritom v Lightning Returns sa cení zdolaný quest. Každé úspešné zadanie vám vynesie Eradia energiu, ktorú pri dostatočnom množstve pri čase zúčtovania (denne o šiestej ráno) môžete pri mýtickom strome Yggdrasil meniť za extra herný deň. V praxi to znamená, predĺžiť si hru o jednu hodinu hrania (deň v hre = skutočná hodina) a oddialiť sa od konca hry. Čas zastavia animácie, bitky, dialógy alebo vlastnosť Chronostastis, inak stále plynie. Za súboj možno získať lepšie vlastnosti a štatistiky, ale za quest Eradia alebo zachránené duše.

Prechádzanie Lightning Returns má atypickú logiku. Nemáte čas hrať celú noc a skúmať svet, lebo hra rýchlo skončí. Nemožno bojovať stále na rovnakom mieste. Treba plniť úlohy, veriť, že vám uľahčia objavovať rozsiahle lokality alebo získať čosi v boji. Nesmiete zabúdať na odľahlé destinácie - štvorica lokalít neleží pri sebe, ale premáva medzi nimi vlak a áno, cesta inam stojí čas. Je to drahocenná mena (kto videl sci-fi Vymedzený čas a chcel niečo podobné zažiť, je tu správne) a to najvzácnejšie, čo máte. Až potom si ceníte svoje bojové schopnosti či výbavu.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Púštna oblasť je prekvapivo bohatá a nepriatelia neľutostní.
Púštna oblasť je prekvapivo bohatá a nepriatelia neľutostní.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Mestské zóny pôsobia pokojne, ale čakajú vás tam pamätné bitky.
Mestské zóny pôsobia pokojne, ale čakajú vás tam pamätné bitky.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Architektúra miest je príťažlivá a dvojica metropol vhodne odlíšená.
Architektúra miest je príťažlivá a dvojica metropol vhodne odlíšená.

Putovanie po svete mi pripomína vlastné zahraničné cesty vo veľkých mestách. Sú také obrovské, že na začiatku každého dňa si treba presne stanoviť, kam chcete ísť, čo chcete vidieť a čo máte splniť a potom sa vydáte do terénu. Kto neplánuje, rýchlo stratí čas presunom a jeho herný deň končí a nemá tú správnu satisfakciu - množstvo splnených questov alebo získaný čas. Netreba prepadnúť panike, že nedokážete stihnúť všetky questy, alebo že hra končí skôr, ako absolvujete tie príbehové. New Game Plus vám zaručí, že sa neuspokojíte s jedným dohraním. Využijete ho, aby ste skúsili iné questy, videli väčší kus sveta, dokázali efektívnejšie bojovať i dohrať hru s iným výsledkom a zážitkom.

Grafika hry sa neposunula oveľa ďalej od predchádzajúcich dielov, keďže beží na rovnakom engine, ale všetky štyri lokality majú pekné estetické momenty - zeleň, púšť i dve mestá. Soundtrack je dobrý, no nevyčnieva z nižšieho štandardu tejto trilógie. Akosi si tu neviem nájsť zapamätateľné melódie.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII uzatvára trilógiu PS3 generácie. Je to opäť ambiciózna hra, kde autori skúšajú niečo nové. Časový mechanizmus je silno zakomponovaný a dokáže úplne prehádzať tradičné atribúty. Namiesto hodín objavovania a tých istých súbojov vás ženie do desiatok úloh, alebo sledovania deja, ktorý sa ťažšie vníma v mixe mytológií, motivácii postáv a celkových zmien. Chaos je hlavná mena tohto sveta, časový limit katalyzátorom a Lightning nakoniec osoba, ktorú si obľúbite, lebo v jednom svete s ňou dokážete prežiť nečakané momenty. Je to asi najslabší článok trilógie, no opäť si nájde milovníkov i odporcov. Veľká škoda absencie výraznejšieho deja, ktorý by dokázal hráčov zjednotiť a presvedčiť, že trilógia mala zmysel. Takto poteší predovšetkým zarytých fanúšikov, ktorí sa neboja nových štýlov i výziev. Tým bude imponovať, že autori nestagnujú a známy svet sa znova zmenil.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII  Tento súboj bude poriadne žeravý.
Tento súboj bude poriadne žeravý.