SOUL SACRIFICE DELTA

SOUL SACRIFICE DELTA

8.5

Viac obetí a väčšia výzva

Recenzia na Vita verziu

Vlani vyšiel očakávaný kúsok od Keiji Inafuneho, ktorý toľko nadával na japonský priemysel, že všetci boli zvedaví, čo dokáže vytvoriť on. Na prvý pohľad je to titul v línii Monster Huntera, ale s množstvom odlišností. Neštartujete v malebnej dedinke, ktorú treba chrániť, ale uväznení v klietke s urečnenou knihou Librom a jedinou úlohou je vyzvať na súboj bossa Magusara. Zatiaľ nemáte silu ani skúsenosti, no listujete Libroma, zoznámite sa so svetom, absolvujete desiatky príbehových i nepovinných questov a môžete vyraziť.

Soul Sacrifice je temná hra. Krvavá, nevľúdna, váš boj s osudom odľahčuje iba kvalitne nahovorený a sympatický poradca Librom. Menou v hre sú jeho slzy, ktoré investujete do nových vlastností či nimi anulujete škody. V boji si treba vystačiť s niekoľkými vlastnosťami a zbraňami a mágia je silnejšia ako fyzické údery. Na bojisku sa dá nabíjať, ale nie donekonečna. Zvyšovanie levelu postavy prebieha prostredníctvom smrti nepriateľov - môžete ich zachrániť i obetovať.

Soul Sacrifice Delta je rozšírenie pôvodnej hry, podobne ako minulý mesiac Ragnarok Odyssey ACE. Nie je to datadisk s novým obsahom, ani pokračovanie, skôr verzia 1.5, v ktorej oproti originálu získate extra obsah. Máte pred sebou rovnaký príbeh s hrdinom Magusarom i Libromom rozšírený o ďalšie kapitoly. Sú tu príbehy ostatných čarodejníkov a nepovinné misie, ale úplne prehádzané a odlišné ako tie v pôvodnej hre. Množstvo obsahu stále tvoria stovky úloh s rozličnou obtiažnosťou.

Soul Sacrifice Delta
Soul Sacrifice Delta Engine zaznamenal silné zmeny v súbojoch. A tie efekty!
Engine zaznamenal silné zmeny v súbojoch. A tie efekty!

Soul Sacrifice Delta Malebná dedinka ako z rozprávky Grimmovcov v japonskej RPG.
Malebná dedinka ako z rozprávky Grimmovcov v japonskej RPG.

Soul Sacrifice Delta Architektúra nových máp je úžasná.
Architektúra nových máp je úžasná.

Princíp hrania ostáva. Uväznený hrdina bez mena debatuje s Libromom, ktorý obsahuje rôzne questy a tie si môžete spätne prehrať a zúčastniť sa ich. Misia má svoju náročnosť (od pol hviezdičky po desať). Načíta sa samostatná mapa jedného z prostredí. Tu vandrujete, ničíte nepriateľov, snažíte sa nájsť na konci cesty či priestranstva bossa a s ním zvediete veľký boj. Ste limitovaný počtom zbraní či možností, ktorých môžete mať šesť. Tie účinnejšie sa rýchlo míňajú a nie vždy sa dajú doplniť na bojisku, takže o ne prídete nadobro. Popri nich máte aj špeciálne vlastnosti (sigil), ktoré si vkladáte do seba. No najmocnejšie sú takzvané čierne rituály, mocné kúzla, pri ktorých ale musíte obetovať časť tela a zraniť sa. Môžete bojovať sólo, ale neskoršie misie vás presvedčia, že je hra robená pre kooperáciu alebo skupinu, v ktorej máte najatých bojovníkov.

Ak ste hrali pôvodnú hru, môžete si preniesť svoju postavu a skúsenosti - podobne ako z dema do plnej hry, ale s určitými odlišnosťami. Podľa vášho postupu v pôvodnej hre sa vám sprístupnia kapitoly v Delta verzii. Prenášate si postavu, ostanú vám vlastnosti (sigils, black rites) a esencie, ale level zdravia a mágie bude vynulovaný kvôli novým možnostiam obety.

Koniec nepriateľa v pôvodnej hre bol dvojaký. Mohli ste ho obetovať (a získať život) alebo zachrániť (a mať mágiu). V SS Delta sa autori rozhodli pridať tretiu, neutrálnu možnosť – osud. Takže osud rozhodne o tom, čo sa stane s neborákom, ale vám bude jasné, ktorú možnosť si budete cibriť. Nadeľovanie je po novom dosiahnuté vaším zaradením do jednej z frakcií: Avalon, Sanctuarium a Grim. Vstúpite do jednej z nich a začnete kosiť nepriateľov. Za každú obetu a výsledok bude pripísaná iná vlastnosť, podľa preferencie frakcie. Napríklad Avalon si cení Sacrifice a doplní arzenál. Pri ušetrení nepriateľa (Save) získate zdravie a za neutrálny osud zvýšenie rýchlosti – štýl blízky originálnej hre. Sanctuarium a Grim sa správajú odlišne a aj bonusy sú iné. To je dobré riešenie pre konzervatívnych hráčov (pôjdu do Avalonu a správajú sa ako v pôvodnej hre), ale milovníci zmeny budú preferovať inú frakciu, aby objavili odlišné možnosti hry.

A noviniek je viac. Zistíte to napríklad pri kombináciách a násobeniach úderov, kde sa  žiada viac taktiky a odlišných atakov. Fyzické útoky sú stále silné, no na niektorých nepriateľov nezaberú, aj keď poznáte ich slabiny. Delta dostala nové údery, kúzla, predmety a pribudol aj Carnatuxov bazár, kde môžete meniť výzor, kupovať predmety či chýry o ďalšej misii. Šesť typov úderov a mágie v dvoch skupinách po troch slotoch znie ako variabilná zostava. Je možné vložiť ohnivé, ľadové, liečivé či fyzické druhy, ale niektoré sa veľmi rýchlo míňajú, hlavne v polovici súboja s bossom, kedy vás môže ľahšie poraziť. Nemáte bežný fyzický úder, s ktorým by ste si vystačili, aj keby ste chceli a mohli bojovať hodinu. Dovtedy padnete x-krát.

SS Delta dávkuje vylepšenia a popri druhu obety a vzniku frakcií rozširuje prakticky všetko - aj nové zbrane a vlastnosti. Narazíte na nových nepriateľov i menších bossov inšpirovaných rozprávkami, ako sú muzikanti z Brém, Popoluška, Snehulienka a sedem trpaslíkov, Červená Čiapočka a tri malé prasiatka v podobe megadiviaka s dvomi hlavami namiesto končatín. Fantázii sa medze nekládli a vidieť klasické rozprávkové postavy v japonskom podaní bossov má nezameniteľné čaro.

Pribudli aj nové mapy a prostredia, čo je vítaná zmena pre hráčov, čo zmastili sto questov v pôvodnej hre so všetkými variáciami a túžia po niečom sviežom. Je tu jeden nádherný priestor plný vlasov Zlatovlásky (Rapunzel), aj ďalšie. Zlepšila sa grafika. Paleta žltej, zelenej i fialovej oživuje typickú čierno-červenú temnotu, alias hlavný motív. Pribudli efekty počasia a cítiť, že autori zlepšili engine.

Soul Sacrifice Delta
Soul Sacrifice Delta Bossovia a kreatúry sú znamenité, ale taký pohľad si v hre neužijete. Zomriete.
Bossovia a kreatúry sú znamenité, ale taký pohľad si v hre neužijete. Zomriete.

Soul Sacrifice Delta Farebná paleta sa fakt vymanila z temných odtieňov a to vizuálu prospieva.
Farebná paleta sa fakt vymanila z temných odtieňov a to vizuálu prospieva.

Soul Sacrifice Delta  Agónia rozprávkového sveta je neutíchajúca, Soul Sacrifice je stále krutá hra.
Agónia rozprávkového sveta je neutíchajúca, Soul Sacrifice je stále krutá hra.

Najdôležitejšia je však herná štruktúra a prídavky. Ostala tu príbehová línia obohatená o nové epizódy. Sú tu noví kúzelníci so svojimi questmi. A dodatočné či zabudnuté pakty sú úplne premiešané a obnovené, čo bude odlišná séria výziev pre nováčikov a rovnako aj pre expertov, čo prelúskali aj všetky voľné DLC a nových bossov, ktorými sa Soul Sacrifice preslávil. Originál nádherne predviedol, že množstvo obsahu viete do hry dostať aj zadarmo po vydaní a dávkoval ich štvrť roka v dvojtýždňovej periodicite. S novým patchom prišiel nový obsah aj do SS Delta, takže sa môže história opakovať.

Pre fajnšmejkrov sú tu ešte dve špeciality. Nekonečný dungeon Alice z krajiny zázrakov sype náhodných nepriateľov, možno proti nim bojovať s limitovaným arzenálom a opustiť sa dá len raz za tri poschodia. A kto chce získať unikát, môže obetovať 100 levelov zdravia alebo mágie za špeciálny predmet (heart sigil).

Soul Sacrifice Delta je titul s rovnakým príbehom ako pôvodná hra, ale s prepracovaným obsahom. Dej je rozšírený a pribudlo toho veľa, vrátane nových nepriateľov, máp, pravidiel, obety či frakcií v hre a za členstvo v nich prídu rozličné bonusy. Vyšperkovaný pôvodný titul má kopu detailov i lepšiu grafiku. Viac obsahu za rovnakú cenu znamená aj mierne vyššie hodnotenie oproti pôvodnej hre. Soul Sacrifice Delta je cenná exkluzivita PS Vita knižnice.

napísal Korec 1.7.2014
8.5
8.2