DIABLO III: ULTIMATE EVIL EDITION

DIABLO III: ULTIMATE EVIL EDITION

9.0

Upravené, naleštené a stále pekelne návykové

Recenzia na Xbox One verziu

Koľkokrát sme už porazili Diabla? Dá sa to ešte spočítať na prstoch dvoch rúk? Po prvý raz už takmer pred 20 rokmi. Prišla expanzia a hordy nepriateľov sme kosili znova. V roku 2000 sme našim myškám dali opäť poriadne zabrať a keď o rok neskôr vyšla expanzia Lord of Destruction, Diablo padol opäť. Znova a znova sme sa k hre vracali a aj napriek trochu rozporuplnému uvedeniu tretej časti pred dvomi rokmi, si nás aj tá nakoniec získala. A verte mi, že Diablo ešte párkrát padne. Na nové konzoly totiž dorazila Diablo III: Ultimate Evil Edition a stále je to návyková vec, ktorá vám nedovolí len tak ju vypnúť.

Bez ohľadu na hodnotenie, ktoré si hra v recenziách odnesie, nakoniec jej kvality aj tak preverí len jediná vec – čas. Aj po dvoch rokoch je Diablo III stále hrávané a populárne, aj keď treba uznať, že novú krv do žíl hry vliala hlavne expanzia Reaper of Souls, ktorá ju nielen rozšírila, ale najmä priniesla množstvo menších aj väčších zmien, ktoré ju po hernej stránke výrazne zmenili. S tretím Diablom sme strávili tak veľa času. A veľa času s ním ešte len strávime. Aj keď ho už dávno dobre poznáme. Od prvého „kliknutia“ s novým hrdinom až po porazenie anjela smrti.  A potom znova, s iným hrdinom či v rebríčkoch sezón.

To prvé rozhodnutie pri vstupe do hry je najdôležitejšie, keďže s ním budete žiť niekoľko desiatok hodín. Nezáleží na tom, či muž alebo žena, ale ktorú triedu si vyberiete. Diablo III stavia na zaužívané archetypy žánru, aby každý do rúk dostal presne taký zážitok, aký od svojej postavy očakáva. Blizzard pritom vychádza z predchádzajúcich častí. Základná hra priniesla päticu Barbarian (tank), Monk (bojové umenia nablízko), Witch Doctor (voodoo), Demon Hunter (lukostreľba) a Wizard (elementy). Reaper of Souls k nim pridal ešte Crusadera. Aj keď sa pridanie jednej postavy nezdá byť výrazným doplnkom, v prípade Crusadera dokáže výrazne redefinovať hrateľnosť samého hráča aj partie. Stále je to tank, no s novými schopnosťami, ktoré dokážu chrániť parťákov. Alebo prinesie výhodu v boji v podobe útokov na väčšiu vzdialenosť, či možnosť niesť obojručnú zbraň len v jednej ruke.

Diablo III: Ultimate Evil Edition
Diablo III: Ultimate Evil Edition Obrovské dobrodružstvo začína nenápadne.
Obrovské dobrodružstvo začína nenápadne.

Diablo III: Ultimate Evil Edition Ako naberáte schopnosti, nepriateľov neničíte len jednoduchšie, ale aj efektnejšie.
Ako naberáte schopnosti, nepriateľov neničíte len jednoduchšie, ale aj efektnejšie.

Diablo III: Ultimate Evil Edition Smrť na vás čaká, ale ako rovnocenný súper.
Smrť na vás čaká, ale ako rovnocenný súper.

Rôznorodosť postáv je kľúčom k vyváženému a hlavne zábavnému zážitku, či už osamote aj po dlhých hodinách za sebou, alebo aj v kooperácii s priateľmi. Nová postava mení štýl hrania, musíte sa naučiť využívať nové skilly – aktívne aj pasívne, aby ste v boji získali čo najviac. Mení sa aj overená taktika a kým s jednou postavou ste si mohli dovoliť do nepriateľov búšiť zblízka, s inou sa už napríklad musíte aj dobre uhýbať, lebo jej výhody sú v niečom inom. Rovnako hru menia aj rôzne schopnosti a vybavenie. A keď hráte s priateľmi, už sa stačí len naladiť na rovnakú vlnu, zladiť svoje postavy a kolotoč plný krvavej zábavy sa roztočí na plné obrátky.

A práve to je asi najväčšia devíza konzolových verzií hry. Kým na PC hráči mohli hrať kooperatívne s ostatnými síce pohodlne a jednoducho, ale len online, konzolové verzie otvárajú nové možnosti multiplayerového zážitku. Samozrejme, píšem o lokálnej kooperácii. Ak ste už aj hrali Diablo III na PC, sadnúť si vedľa niekoho do kresla a zahrať si spolu je dosť odlišný zážitok. Stále podobný a známy, no iný. Ak vezmeme do úvahy, že konzolovú kooperáciu na jednej konzole môže hrať štvorica hráčov, s istou dávkou nadnesenia by sa dalo povedať, že sa tak z Diablo III: Ultimate Evil Edition stáva netradičná párty hra, pri ktorej si otvoríte s priateľmi fľašu a pustíte sa do sekania stoviek a tisícov monštier.

Aj my sme už o novom Diable napísali mnohé. Priniesli sme vám recenziu hneď na začiatku. Pozreli sme sa na verziu pre staré konzoly. A taktiež nás neobišiel ani Reaper of Souls. A nech už boli chyby a vylepšenia ktorejkoľvek z týchto verzií rôzne, vždy záležalo len na jedinej veci  - ako sa aktuálne Diablo hrá. A vždy sa hralo, nech to znie akokoľvek úsmevne, pekelne dobre. A nebude preto ani žiadnym prekvapením, že rovnako dobre sa hrá aj teraz. Aj keď sa vlastne hrá inak. Chyby minulosti sú zabudnuté, možno sa ukázali niektoré nové, no aj tak je Diablo stále hrou, ku ktorej si večer sadnete, aby ste našli ešte jeden checkpoint a potom šli spať, no nakoniec si nadránom po dvoch aktoch pretierate červené oči.

Aj napriek tomu má nová konzolová Ultimate Evil Edition svoje špecifiká. A nemyslím tým len pozmenené užívateľské rozhranie. Hra je dynamickejšia a zdá sa byť o niečo rýchlejšia, vďaka čomu sa z nej stáva skutočne krvavá sekačka a lepšie sa hodí na gamepad, ktorý je využitý úplne celý. Ovládanie je intuitívne aj pre nováčikov. Až keď sa budete prehrabávať inventárom, skillmi a ďalšími podobnými položkami, pokúsite sa lepšie zorientovať. Všetky sú prispôsobené na gamepad, napríklad inventár je triedený do kruhu, aby sa príjemne ovládal analógom. No aj tak to stále nie je ono a občas sa „stratíte“ alebo prekliknete. Taktiež vybavovanie svojho spoločníka by mohlo byť spravené prehľadnejšie.

Ako si postupne vylepšujete postavy, naberáte ďalšie schopnosti – pasívne aj aktívne. Tie pasívne vás pri hraní nejako zvlášť zaujímať nemusia. Teda nie z hľadiska ovládania, nakoľko si vyberiete také, ktoré vám z ponúkaných najviac vyhovujú a za stanovených okolností fungujú samostatne. Aktívne schopnosti sa postupne priraďujú k jednotlivým tlačidlám gamepadu a to pritom ešte musíte počítať s mapou, liečením a podobne. Preto je niekoľko vecí v tejto verzii možno trochu zjednodušených alebo automatických. Uhol kamery sa zmenil a taktiež nepriateľov je, zdá sa, menej. Každopádne si to však príliš všímať nebudete, pri tej pestrej paráde, čo sa na obrazovke rozpúta.

Nie je to však len o schopnostiach a jednoduchej akcii (ak vám bude pripadať príliš jednoduchá, úrovní obtiažnosti je dostatok). Ultimate Evil Edition obsahuje všetok obsah, ktorý doteraz pre Diablo III vyšiel. Teda nechýba ani Loot 2.0..Na pôvodné Diablo III sa práve v tomto ohľade zniesla vlna kritiky. Predmety síce padali, no často nepoužiteľné. Dropy teraz viac reflektujú vašu postavu a taktiež legendárnych predmetov nájdete podstatne viac. S tým sú spojení aj remeselníci. Kováč, klenotník a mystik sa dokážu slušne pohrať s vašou výbavou a vy zas s nimi. Môžete vylepšovať ich atribúty a potom ich tak môžete efektnejšie využiť. Najzaujímavejší je práve nový mystik, ktorý dokáže meniť vzhľad vášho predmetu, no taktiež aj upraviť jeho parametre, aby ste získali lepšiu zbraň. Nebude prisilná, no aj tak to pomôže..

Diablo III: Ultimate Evil Edition
Diablo III: Ultimate Evil Edition Bojovať po boku svojich priateľov, ktorí sedia vedľa vás, je najväčším plusom konzolovej verzie.
Bojovať po boku svojich priateľov, ktorí sedia vedľa vás, je najväčším plusom konzolovej verzie.

Diablo III: Ultimate Evil Edition V boji vám často vedia pomôcť aj malé nástrahy v prostredí.
V boji vám často vedia pomôcť aj malé nástrahy v prostredí.

Diablo III: Ultimate Evil Edition Navigácia v inventári by si zaslúžila ešte vylepšiť.
Navigácia v inventári by si zaslúžila ešte vylepšiť.

Ultimate Evil Edition obsahuje všetkých 5 kapitol. Štyri z pôvodnej hry, poslednú z expanzie s anjelom smrti. A koľko času v nich strávite, je len na vás. Môžete ich preletieť, môžete v nich prevetrať každý jeden dungeon. Avšak v každom prípade to budú desiatky hodín len na jedno prejdenie. Trošku vás rozladí otvorený koniec (predsa len. Diablo 3 čaká ešte jedna expanzia, ktorá ho definitívne uzavrie), ale potom sa do hry môžete pustiť znova.  A možností je hneď niekoľko.

Prvou je pustiť sa znova do celej kampane. Stanovíte vyššiu obtiažnosť, nepriatelia zmenia farbu a narobia vám podstatne väčšie problémy. Potom je tu, samozrejme, hardcore režim a asi najvýraznejší prídavok – adventure režim. Ten sa vám odomkne po prejdení posledného aktu kampane a predstavuje akési výzvy na všetkých mapách všetkých kapitol, po ktorých splnení získavate špeciálne odmeny. Po dosiahnutí levelu 70 môžete získavať Paragon odmeny, pričom celý Paragon má teraz oveľa väčší zmysel. Bohužiaľ, PVP režim hry v aktuálnom stave zaveľa nestojí a dokonca ho hráči často ani nechcú využívať.

Čo sa týka vzhľadu, Diablo 3 jednoducho vyzerá dobre. A vyzerá dobre aj na nových konzolách. Stále je všetko farebné a pestré, no v pohybe to nakoniec nevadí. Na hru sa dobre pozerá a taktiež poteší, že sa pri oboch konzolách Blizzardu podarilo dosiahnuť 1080p pri 60fps. Dabing je jednoducho úžasný a rovnako ako prestrihové scény je vecou, na ktorej si Blizzard dáva výnimočne záležať. Aj preto tu budete môcť počuť mnoho známych hlasov (Jennifer Hale, Troy Baker, Dorian Harewood...). Vlastne celá zvuková réžia a dramaturgia je na špičkovej úrovni: od dabingu, cez hudbu, až po drobné ruchy.

Nie je to príbeh, čím vás Diablo III: Ultimate Evil Edition dostane. A nie je to ani nejaká zázračná originalita, revolučné novinky či iné podobné veci. Je to vynikajúca hrateľnosť, ktorou sa vám dostane pod kožu a každý večer si budete hovoriť: „Ešte jeden checkpoint a idem spať.“ A Diablo znova padne. A potom opäť. Raz ho porazíte sami, potom s priateľmi, potom s ďalšou postavou a tak ďalej. Možno vo vašich očiach nikdy nedosiahne taký status, ako po expanzii dosiahla dvojka, no aj tak je to výnimočne kvalitná hra vo skvelej kompilácii a za stanovenú cenu ponúkne veľmi hodnotný obsah.

Diablo III: Ultimate Evil Edition nám na recenziu poskytol Brloh.sk.

napísal matus_ace 9.9.2014
9.0