HOHOKUM

HOHOKUM

8.0

Púť plná nevinnosti a umenia

Na dnes hlásili dážď, dáždnik si preto nechajte radšej doma...Keď sa umenie snaží spojiť s hrou, ide o risk, ktorý ale v prípade úspechu stojí za to. Britské štúdio Honeyslug sa pustilo do takéhoto odvážneho počinu v spolupráci s umelcom Richardom Hoggom a taktiež so štúdiom Sony Santa Monica. Začiatky vývoja Hohokum sa datujú do roku 2008, kedy sa táto trojica spojila a začala pracovať na novom titule s umeleckým podkladom. Po množstve zahodených konceptov a neúspešných nápadov sa autori dopracovali k veľmi podarenej kombinácii umenia s dávkou  jednoduchosti a aj napriek tomu veľmi silnej atmosféry. Pri tvorbe prostredia Hohokum sa autori inšpirovali egyptskými hrobkami a prehistorickými stavbami Hohokam z juhozápadu USA.

Hohokum sa začína v temnom svete bez farieb. Avšak, je tu predsa len niekto, kto narozdiel od okolitého sveta žiari farbami. Ste to vy, postava menom Long Mover a vaši priatelia. Stvorenia, ktoré by sa dali najlepšie prirovnať k hadom, neustále menia farbu svojho tela, čo zároveň ovplyvňuje aj farbu Light Baru na DualShocku 4. Toto fádne prostredie je súčasne vašim domovom, z ktorého sa presúvate cez akési portály do ďalších, celkovo sedemnástich svetov. Od začiatku bolo Hohokum propagované ako hra, kde nemáte žiadny cieľ. Hra, ktorá vás do ničoho netlačí a dáva vám voľnosť pohybu. Na obrazovke nenájdete žiadny ukazovateľ skóre, žiadny časový limit. Autori týmto chceli dosiahnuť to, aby si hráči jednoducho oddýchli pri prechádzaní sa pestrou škálou svetov a pri objavovaní ich tajomstiev.

Hohokum
Hohokum Počas chladnej noci vám zaspieva táto dvojica.
Počas chladnej noci vám zaspieva táto dvojica.

Hohokum Zábava v aqaparku...
Zábava v aqaparku...

Hohokum Osprchujeme sa kdekoľvek.
Osprchujeme sa kdekoľvek.

Ale veď bez nejakej pointy by to predsa nešlo, nie? Pri Hohokum som strávil asi hodinu tým, že som beznádejne behal cez rôzne portály a hľadal princíp, od ktorého by som sa odrazil a mohol pokračovať ďalej. No to som robiť nemal. Systém je taký jednoduchý, že som ho celú tú dobu prehliadal. Hru treba jednoznačne hrať s chladnou hlavou a bez toho, aby ste hľadali zložité princípy či komplexné hádanky. Každý zo svetov je jedinečný, s vlastným príbehom a ponúka odlišný zážitok. Celá hra doslova prekypuje nevinnosťou, ktorú je len veľmi ťažké opísať. Počas hrania Hohokum sa ponoríte do rôznych príbehov, detských čias a nevinnosti. Plytké prostredia bez hĺbky tu jednoducho nenájdete. Na okamih sa stanete súčasťou svadby, vyberiete ženíchovi správnu nevestu, rozdáte pitie a spravíte ohňostroj. Rozžiarite svetlá v tmavých uliciach a rozsvietite hviezdy na oblohe. V Hohokum sa pred dažďom neskryjete pod dáždnik a ani včely nie sú pracovité.

Pointu však hra predsa len má. Na začiatku sa vaši hadí priatelia vytratia do už spomínaných sedemnástich svetov a vy ich musíte dostať späť. Každý zo svetov tak obsahuje určitú úlohu, ktorú je potrebné splniť. No pri vstupe do ktoréhokoľvek z nich nebudete mať ani len najmenšie tušenie, čo konkrétne máte urobiť. Po chvíľkovej prechádzke prostredím si ale začnete uvedomovať súvislosti a prichádzate na to, o čo v danej úrovni ide. Vo väčšine prípadov by vám teda nemalo trvať dlho, kým prídete na princíp, no natrafíte aj na pár takých svetov, kde už je tých indícií skrátka málo a potrvá to o niečo dlhšie. Plnenie cieľov je ale v každom prípade veľká zábava. Za každú splnenú úlohu je vám odmenou oslavná skladba, zostrih obrázkov a samozrejme, jeden z vašich kamarátov, pričom každý z nich má aj svoje meno. Spolu s príjemnou hrateľnosťou, prostredím a skvelou hudbou ste dokonale vtiahnutí do diania na obrazovke.

Práve hudba je jednou z ďalších veľkých predností tejto hry. Okrem veľmi podareného soundtracku sa autori naozaj poctivo pohrali s ozvučením. V lese počujete z každej strany čvirikať vtákov, pobehovať rôzne zvieratá či pospevovať miestnych ľudí. Pri interakcii s prostredím sa dokonca menia jednotlivé vrstvy hudby, čo celé krásne dotvára celkovú atmosféru. Toto samozrejme oceníte najviac vtedy, ak používate domáce kino, prípadne s kvalitnými slúchadlami.

Jednotlivé svety sú naozaj rozmanité. Dostanete sa do lunaparku, plného rôznych jednoduchých hojdačiek, kde však nechýba ani ruské koleso. Pozriete sa taktiež do aqaparku, kde sú najrôznejšie tobogány, skokanské mostíky a podobne. S vašou postavou - hadom môžete zbierať ľudí a prenášať ich po celom priestore úrovní, no nie je ich možné presúvať medzi nimi. Ako bonus je v každom svete ukrytých niekoľko zatvorených očí, ktoré môžete nájsť a otvoriť ich. Počet pozbieraných, respektíve otvorených, sa zobrazuje v menu hry.

Najdôležitejšou súčasťou každého sveta je to, že všetky prostredia doslova žijú vlastným životom. Dôkazom, že si vývojári pri ich tvorbe dali naozaj záležať na detailoch, sú aj také situácie, kedy sa napríklad dostanete s vašou „posádkou“ do dažďa a všetci si začnú okamžite vyťahovať dáždniky. Úsmevné sú občas aj prechodné úrovne, cez ktoré sa dostávate do ďalších svetov. Obyvatelia jedného takéhoto „prechodného sveta“ budú po vašom príchode panikáriť, schovajú sa do svojich domčekov a začnú po vás strieľať šípy.

Ak obľubujete tento žáner, hranie Hohokum vás na chvíľu odreže od reality a vstúpite do roztomilého farebného univerza. Všetko tam funguje tak, ako má, až na jednu vec. Prakticky jediným výrazným nedostatkom tejto hry je chýbajúca mapa. Najmä neskôr, kedy som sa v množstve svetov začal strácať, by som ju určite ocenil. Z domovského (temného) sveta sa totiž nedostanete do všetkých ostatných, ale len niektorých a odtiaľ následne do tých zvyšných. Síce je ich dokopy „len“ sedemnásť, ale aj to stačí na to, aby ste pri hľadaní toho správneho stratili niekoľko minút.

Hohokum
Hohokum Aj včely si potrebujú oddýchnuť.
Aj včely si potrebujú oddýchnuť.

Hohokum Ani voda vám nie je cudzia.
Ani voda vám nie je cudzia.

Hohokum Rozsvietiť svetlá nie je vôbec príjemné.
Rozsvietiť svetlá nie je vôbec príjemné.

Vzhľadom na to, že ide o titul, ktorý stavia na celkom iných princípoch ako väčšina dnešných hier, herná doba je z určitého uhla pohľadu neobmedzená. Určiť priemernú dĺžku Hohokum je teda naozaj veľmi obtiažne, no keď by ste sa vrhli od prvého momentu do plnenia úloh, pravdepodobne by ste hru dokončili za takých päť hodín. Na konci je vám aj následne ukázané, za ako dlho ste hru prešli a koľko očí sa vám podarilo otvoriť. Osobne som bol z môjho času skutočne dosť prekvapený, keďže som hru dokončil za takmer deväť a pol hodiny, čo je určite slušný výsledok.

Hohokum si jednoznačne zaslúži označenie umelecká hra. Za približne 13 € dostanete poriadnu porciu kvalitnej zábavy rozprestretú do sedemnástich svetov, ktoré vám neraz vyčaria úsmev na tvári. Kedže hra podporuje funkciu cross-buy a cross-save, do rozprávkového sveta sa môžete ponoriť aj na cestách, čo určite oceníte napríklad pri putovaní do práce alebo do školy.

napísal Play3man 22.9.2014
8.0
7.5