FIST OF JESUS

FIST OF JESUS

6.0

Ježiš na vojnovom chodníčku

V roku 2012 sa dostal na filmovú scénu krátky film s názvom Fist of Jesus. Aj napriek tomu, že šlo o dosť kontroverzný film, nezískal si veľa pozornosti a tak mnohí z vás o ňom pravdepodobne počujú prvýkrát. Už v čase vydania filmu bolo v pláne herné spracovanie, ktoré sa k nám napokon dostáva až teraz. Autori sa aj v prípade hry spoliehajú na marketing spojený s kontroverzným spracovaním a recesiou. Každopádne, je to aj pochopiteľné, kedže stále ide iba o malé nezávislé štúdio Mutant Games, čiže veľký marketing by bol skôr prekvapením. Hry a filmy, ktoré zosmiešňujú akékoľvek náboženstvo, sú veľmi dobrým a častým terčom kritiky. Málokedy sa ale takéto rozhorčenie nafúkne do väčších rozmerov a tieto pokusy sa dostanú do povedomia veľkej skupiny ľudí.

Z pohľadu autorov je takáto cesta veľmi dobrým spôsobom, ako sa zviditeľniť, no kontroverzia, bohužiaľ, dobrú hru automaticky nerobí. Do Fist of Jesus som, pochopiteľne, šiel bez akýchkoľvek predsudkov a unáhlených rozhodnutí, vďaka čomu som hru spúšťal s očakávaním silnej recesie a veľkej zábavy. Výsledok ukázal, že Fist of Jesus má z oboch tak akurát, no zdá sa, že popri týchto dvoch aspektoch tvorcovia trochu pozabudli na tie ostatné.

Fist of Jesus obsahuje iba príbehovú kampaň s celkovo päťdesiatimi hlavnými úrovňami, ktoré dopĺňajú tréningy a bonusové levely. Samotný príbeh hry je skutočne jednoduchý. S postavami Ježiša a Judáša sa vydávate na cestu v boji proti zombie infekcii, ktorá sa začala šíriť po vzkriesení Lazara. Na tejto ceste sa vám ale postavia do cesty aj ďalšie bytosti, konkrétne Centurion a Chobotnica. Tie budete musieť v hre niekoľkokrát zdolať ako hlavných bossov spoločne s Lazarom. Vstup do tréningových levelov vám bude automaticky ponúknutý pri získavaní ďalších schopností, kde vás Judáš naučí, ako ich správne používať. Bonusové levely sú na štýl westernových prestreliek. Postavíte sa v nich proti zombie kovbojovi, pričom musíte v určenom okamihu vystreliť skôr ako práve spomínaný zombie protivník. Pravidlá súboja sú veľmi jednoduché - kto si ako prvý pripíše tri úspešné zásahy, ten vyhráva.

Fist of Jesus
Fist of Jesus Babky v značnom štádiu rozkladu sú vysoko výbušné.
Babky v značnom štádiu rozkladu sú vysoko výbušné.

Fist of Jesus Chobotnica vie poriadne otestovať vaše schopnosti.
Chobotnica vie poriadne otestovať vaše schopnosti.

Fist of Jesus Keď nie je nič poruke, aj ryba je dobrá.
Keď nie je nič poruke, aj ryba je dobrá.

Ako som už spomenul, príbehová kampaň pozostáva z päťdesiatich úrovní. V každej z úrovní sú určené úlohy, ktoré máte pre jej úspešné dokončenie splniť v časovom limite. Ako príklad môžem uviesť získanie určitého množstva bodov, zabitie daného počtu zombie protivníkov alebo dosiahnutie určitého počtu špeciálnych zabití. Ide o takzvané „punishments“ útoky, keď pri správnom načasovaní zabijete nepriateľa vytrhnutím srdca či dokonca celej chrbtice. Rozmanitosť úloh je, vzhľadom na počet úrovní, dobrá a určite nenudia. Rovnako sú rozmanité aj typy bojovníkov, ktorí sa vám postavia na odpor. Samozrejme, obvykle ide o zombíkov, no stretnete sa so spomínanými westernovými zombie kreatúrami, ale aj s rímskymi  bojovníkmi rôzneho druhu a aj s obyčajnými ľuďmi. Bojovníci sú, pochopiteľne, vybavení mečmi niekoľkých typov, brneniami alebo štítmi. Westernoví zombíci majú zas revolvery, brokovnice, ale aj veľmi účinné biče. Poriadne zákerným typom postáv sú (pravdepodobne) staré babky, ktoré po zásahu vybuchnú - treba sa im určite vyhýbať. Hra okrem bossov a základných protivníkov obsahuje aj minibossov, ktorí vedia byť skutočne veľmi nepríjemní.

Fist of Jesus obsahuje jednoduchý RPG systém, ktorý je založený na levelovaní vašich dvoch postáv. S postavami Ježiša a Judáša začínate bez špeciálnych schopností, zbraní a ďalších vylepšení. Za každú úspešne dokončenú úroveň dostanete skúsenosti, zvyšuje sa vám level a získavate prístup k ďalším schopnostiam alebo vylepšeniam. Vylepšiť si môžete silu úderu, výšku zdravia alebo aj účinnosti jednotlivých špeciálnych schopností. Zároveň ale počas súbojov padajú z postáv mešce s peniazmi - denármi, ktoré je potrebné zbierať, aby ste si mali za čo tieto spomínané vylepšenia kupovať. Obe postavy majú po tri špeciálne schopnosti, ktoré môžete počas hrania používať. S Ježišom môžete  „vyčarovať“ rôzne zbrane alebo chlieb, ktorý vám pridá zdravie a s Judášom privoláte padajúce hviezdy, ktoré vám zas pomôžu zničiť zopár nepriateľov.

Pred každým vstupom do úrovne si môžete zvoliť jednu z troch pomocných zbraní, ktorú si so sebou zoberiete. Každopádne, okrem tejto zbrane môžete využívať prakticky všetko, čo majú dostupné aj vaši nepriatelia. K týmto predmetom sa dostanete vtedy, keď vypadnú z nepriateľov po ich zabití. K dispozícii budete mať všetko, od klasických drevených palíc, cez strelné zbrane, zápalné fľaše, až po samotné kríže! Variabilita je aj v tomto smere veľká a nikdy som nemal pocit, že by autori mohli pridať ešte pár predmetov navyše. Obtiažnosť hry je tiež vyvážená a priamo závisí od výšky vášho levelu. Neraz sa mi stalo, že som sa pri bossovi musel vrátiť späť a získať pár levelov naviac, aby som ho mohol nakoniec zdolať. Najviac som sa ale zapotil v úrovniach, ktoré som musel dokončiť bez jediného zásahu od zombie kreatúr alebo kde bolo treba vykonať niekoľko už spomínaných „punishments“ útokov.

Autorom sa podarilo vytvoriť zábavnú hru plnú recesie a vtipných momentov. Všetko toto však naráža na jeden zásadný problém – chyby. Kedže primárne fungujem na Linux systéme, potešilo ma, že autori hru vydávajú aj na tejto platforme. Spomínam to hlavne preto, že s tým súvisí hneď prvá chyba. Po spustení prvej úrovne sa mi totiž neobjavovali žiadni zombíci, a teda som ani nemal koho zabíjať. Samozrejme, hneď som otestoval, či sa chyba prejavuje aj vo verzii pre Windows, kde ale bolo všetko v poriadku. Chápem, že pre drvivú väčšinu hráčov je to teda nepodstatné, no ak je raz hra predávaná na všetky systémy, mala by na nich aj rovnocenne fungovať.

Po nahlásení tejto chyby a rýchlej reakcii vývojárov bola závada zakrátko opravená, no začali sa vyskytovať ďalšie a tie sa už netýkali iba tohto špecifického operačného systému. Viackrát sa mi stalo, že ma zombíci zabili odzadu, hoci som sa po ich výstrele otočil, ale aj tak som dostal zásah. Niektoré Ježišove špeciálne schopnosti nefungujú tak ako majú a nevyvážená hrateľnosť pri vykonávaní punishments útokov (kvôli čomu je ich vykonávanie skôr o náhode) bola veľmi nepríjemná - zvlášť ak boli podmienkou pre dokončenie úrovní. No a keď sa toto všetko spojilo dokopy, viackrát sa dostavili pocity frustrácie, čo, bohužiaľ, skutočne kazilo prevažne dobré pocity z hry.

Suma summarum, Fist od Jesus je skutočne jedna veľká recesia, ktorá vám neraz vyčarí úsmev na tvári. Bohužiaľ, má aj druhú - negatívnu stránku, čo sa prejavuje v podobe nedotiahnutých detailov, ktoré dojem z inak zábavného titulu jednoducho vedia pokaziť.

Fist of Jesus
Fist of Jesus Nemilosrdná pomsta pílou.
Nemilosrdná pomsta pílou.