POLDA 6

POLDA 6

7.0

Nemotorný Pankrác znovu zasahuje

Prekvapené pohľady sprevádzajúce vydanie ďalšieho dielu zo série humorných adventúr Polda od našich západných susedov sa objavili na tvári nejedného hráča. Oprávnene, veď šiesty diel tak trochu pomalšieho detektíva Pankráca sa nenachádzal v žiadnom rebríčku želaní adventúristov. Jednak pre postupne upadajúcu kvalitu pokračovaní a jednak pre krutý fakt, že dnešná doba point & click adventúram zo starej školy príliš nepraje. Hoci je Polda 6 určený výhradne pre tuzemský trh, nemá príliš veľké ambície a nižší rozpočet sa prejavuje v slabších animáciách, hra ponúka nečakanú, nadmieru kvalitnú zábavu.

Všetko s hrou je v tom najlepšom poriadku, teda ak nemáte príliš veľké očakávania. Polda 6 neoslní spracovaním. Kreslené pozadia sú možno až príliš obyčajné a fádne, ale každé z nich je aspoň osobité a plní svoju funkciu. Maľované textúry nehýria detailmi a dokonca nás nezavalí tona maličkostí po vzore Deponie. Žiadne špeciálne efekty, dych vyrážajúce prostredie alebo zapamätateľná architektúra lokácií. Nie, nič také. Animácie pohybov sú navyše neohrabané a amatérske, ale to je asi tak všetko, na čo sa dá ukázať prstom a adekvátne kritizovať. Lenže ak sa cez to prenesiete, uvaríte si za kýbel čierneho čaju, na tácku naládujete sladké pečivo, od obrazovky vás po celý deň máločo odtrhne, iba ak záverečné titulky po úspešnom dokončení Poldu 6. Tradičné klikanie po obrazovke s cieľom vyzbierania a použitia predmetov je späť a je rovnako zábavné ako kedysi – dvojnásobne pri súčasnej absencii titulov, ktoré primárne stavajú na humor.

Polda 6
Polda 6 Jednou z minihier je aj partička šachu, v ktorej máte jedným ťahom ukončiť hru.
Jednou z minihier je aj partička šachu, v ktorej máte jedným ťahom ukončiť hru.

Polda 6 Logické rébusy nie sú náročné: štyri farebné pyramídy je potrebné uložiť podľa živlov na správne miesta.
Logické rébusy nie sú náročné: štyri farebné pyramídy je potrebné uložiť podľa živlov na správne miesta.

Polda 6 V Poldovi 6 si zahrajú aj osobnosti mimo filmového priemyslu, teda Paris sa síce preslávila filmom, ale...
V Poldovi 6 si zahrajú aj osobnosti mimo filmového priemyslu, teda Paris sa síce preslávila filmom, ale...

O humor ide predovšetkým a celá hra sa prezentuje ako paródia s popkultúrnymi odkazmi na zábavný priemysel. Hlavný hrdina Pankrác si zaslúži metál za najhlúpejšiu postavu a detektíva všetkých čias, ale nejakým záhadným spôsobom sa mu vždy podarí, napriek nástrahám svojej nižšej inteligencie, dosiahnuť cieľ. Tentoraz dostane za úlohu vyriešiť prípad ukradnutého zoznamu víťazov filmových Oscarov, ktorý sa záhadne stratil niekoľko hodín pred samotným vyhlásením. Všetko sa začína v teple domova, v posteli, kde musíte Pankráca najprv prebudiť. Tutoriál načrtne základné herné prvky, vysvetlí ovládanie a s chuťou sa prenesiete do časov, keď k adventúreniu stačila skutočne iba myš a čistá myseľ. Niektoré kombinácie predmetov a z nich vyplývajúce akcie sú pritiahnuté za vlasy, ale časom si na šialené nápady zvyknete a len mierne vás prekvapí osekanie polena krtkom – pretože bobor nie je k dispozícii.

Bláznivé nápady fungujú v plynulom rozprávaní a v žiadnom prípade nepôsobia rušivým dojmom. Navyše je postup hrou striktne rozdelený na malé a krátke kapitoly, takže riešenie problémov je obmedzené na zopár obrazoviek. V nich sa nedokážete stratiť a ak by ste nebodaj netušili, kam skôr skočiť, môžete si zobraziť aktívne predmety. V inventári ich nebudete mať nikdy príliš mnoho a navyše odpadá aj ich priama kombinácia. Ak máte niečo poskladať, poukladáte veci na vopred navrhnuté miesto a tým je vec vybavená.

Väčšina akcií je v rámci možností šialenej detektívky logická a vopred budete tušiť, čo kde použiť. Horšie je to s tým, že neviete kedy a napríklad často musíte Pankrácom aktivovať zbytočný monológ kliknutím na predmet predtým, než naň použijete niečo z inventára. Ale čert to ber, dá sa to prežiť. Ďalším nezanedbateľným plusom je použitie dnes už obligátneho kolieska na myške, ktorého rolovaním meníte predmety bez toho, aby ste ich pracne naklikávali v inventári. Nemusíte sa ani predierať tonami dialógov, väčšinou vedie Pankrác monológy pochybnej inteligenčnej hodnoty, ale neraz sa pousmejete, aj napriek mnohým skôr trápnym frkom.

Veľký podiel na vtipnej atmosfére má, samozrejme, aj scenár. Jeho naivnosť je len polovicou úspechu a pubertálny až detinský humor vám nemusí sadnúť. No ak to všetko skombinujete s famóznym dabingom, úspech je zaručený a dokážete hre odpustiť aj menej náročný humor a budete sa škeriť pri školáckych vtípkoch. Hlavnú postavu si pod svoje krídla znovu vzal vynikajúci Luděk Sobota, ktorému úspešne sekundujú také osobnosti, ako Martin Dejdar, Jiří Mádl, Jiří Lábus a mnohí ďalší. Za celé hranie hodíte reč len s niekoľkými postavami, ale tie sú aspoň dobre napísané, majú výborne navrhnuté charaktery. Napriek tomu, že ide  o otrepané témy a ničím vás Polda 6 neprekvapí, počúvať a pozerať sa na počínanie jednotlivých postáv budete s úsmevom. Podobne ako keď pozeráte každý rok niektorú z českých komédií ako klasiku, ktorú si jednoducho musíte dať, lebo je to povinnosť.

Tým najdôležitejším a v podstate najzaujímavejším faktorom sa stane plynulý prechod hrou. Ako sme už vyššie spomínali, latka náročnosti nie je nastavená príliš vysoko – akékoľvek zaseknutia sa dajú prinajhoršom vyriešiť zúfalejším skúšaním všetkého na všetko. Nápoveda v hre neexistuje, nájdete tu len zoznam úloh, ktoré máte a momentálne musíte splniť. Viac ani nepotrebujete. Pohodové hranie a pokojný plynulý postup hrou vás zavedie z Pankárocovej domoviny do srdca hollywoodskeho ošiaľu. Navštívite vily, podzemné jaskyne, slnečnú pláž v Santa Monica, či ateliéry s pirátskou, sci-fi alebo westernovou tematikou. Pátranie po zozname víťazov sa ukončí na samotnom ceremoniáli odovzdávania cien. Zápletka ako taká nemá čím prekvapiť. A vlastne ani samotná hra. Napriek tomu sa Polda 6 výborne hrá. Desiatky hodín adventúrania ale nečakajte, pokojne to zvládnete za jedno dlhšie popoludnie alebo dva zimné večery.

Je vidieť a počuť, že na Poldovi 6 pracoval malý tím ľudí. Toto dielko však robili s láskou k sérii v srdci. A toto je cítiť, to je to najdôležitejšie. Polda 6 nepredá desiatky tisíc kópií, ale pre našinca ide o skvelú oddychovku na dlhé zimné večery. Tých zopár logických rébusov (šach, pexeso s filmovou tematikou, spájanie káblov, spínače) osvieži tradične adventúrnu hrateľnosť. Koncert originality sa ale nekoná. Polda 6 však zahrá príjemnú melódiu, ktorá vracia sérii zašlú slávu a nás prinútila spomenúť si na staršie klasiky typu Horké Léto. Navyše po hre môžu siahnuť všetci, aj adventúrami nepobozkaní hráči.

Polda 6
Polda 6 Kapitán Pickard v nelichotivej pozícii nijako nevybočuje z úrovne humoru v Poldovi.
Kapitán Pickard v nelichotivej pozícii nijako nevybočuje z úrovne humoru v Poldovi.